Re: Polestar 3
Postat: 12 feb 2020 16:11
De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.iAkita skrev:De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
I stand corrected. Detta var inte vad jag fick lära mig när jag var liten. Men det var uppenbarligen helt fel.DSV skrev:Nej faktum är att vattendroppar inte alls är droppformade. Det är precis när de släpper från t.ex. en vattenkran som de kan ha den formen men när de faller blir de mer sfäriska med tillplattad nos utan svans. Vet ingen fysikalisk princip som gör att formen skulle anpassas till minsta luftmotstånd. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_(liquid)Remuz skrev:Vattendroppen har ju just den formen för att det är den mest aerodynamiska. Det är ju just luftmotståndet som formar droppen. Bara ett litet OT om varför droppen ser ut som den gör.
Dom andra har ju offrat vindmotstånd för design.heldiggrisen skrev:Som tur är så behöver inte människan att vänta på att evolutionen ska ta 3 miljoner år på att forma den optimala bilen organiskt, vi har nämligen uppfunnit vindtunneln.iAkita skrev:De snabbaste fiskarna är spolformade av en anledning. De har ett högt motstånd att övervinna och evolutionen har gjort sitt jobb.
Tesla har testat otaliga versioner av MY, och hittat ett koncept som ger båda stor plats och lång räckvidd. Kanske inte den mest optimala, men ligger för nuvarande hästlängder för sina konkurrenter med 6,6 km/kWh. Blir spännande att se var P3 lägger sig.
Jag gillar inte SUVar oavsett märke. Jag föredrar stora sedaner eller halvkombi. Tror att det ger bättre förutsättningar för att kunna gå över till elbil i framtiden.heldiggrisen skrev:Nu tycker jag MY har et snyggare design än E-Tron (sorry Matti)
Så jag får båda behålla tårtan & äta den
Wow, I didn't see that one coming. Officiellt imponerad.mr_tt skrev:
Fast det där är inte Polestar 3.mr_tt skrev:
Samma här. Snygg interiör. Låg mittkonsoll till skillnad från PS2's höga. Sen vill man förstås se den i produktion också, och till ett rimligt pris.Surfaren skrev:Wow, I didn't see that one coming. Officiellt imponerad.mr_tt skrev:
Sant, men den kanske kan ge lite mer riktlinje än Teknikens Världs photoshopStevvee skrev:Fast det där är inte Polestar 3.mr_tt skrev:
Våldsamt snygg bil. Tyvärr kommer väl ingening i produktionsväg se ut sådär.mr_tt skrev:
Nämen minsann - Volvo har byggt en Model S...mr_tt skrev:
https://www.elbil24.no/nyheter/dette-ve ... v/72760799Större och dyrare
Men hur är det med uppföljaren? Naturligtvis nöjer sig Polestar inte med att ha producerat Polestar 2, och har länge varit på god väg med planeringen av nästa bil i serien.
Bilen blir en helelektrisk SUV och får namnet Polestar 3. Den förväntas vara klar för leverans 2022.
Elbil24 har pratat med kommunikationschefen för Polestar Europe, Brent Ellis. Han är ordentligt fast och säger att de inte riktigt kommenterar detaljerna i Polestar 3, men ändå lättar slöjan lite.
- Polestar 3 kommer att vara en aerodynamisk elektrisk SUV, med storlek och pris i lagret mellan Polestar 1 och Polestar 2, säger Ellis till Elbil24.
När kan vi vänta med att se bilen på norska vägar?
- 2022 är en bra tidsberäkning, svarar Ellis.
Utmärkt för strid
Polestar 3 blir därmed större och dyrare än 2 och förväntas vara en direkt konkurrent till 2020: s försäljningsvinnare i Norge - Audi e-tron.
Detta innebär att Polestar 3 också kommer att kämpa för kunder med Jaguar I-Pace och förmodligen också Tesla Model Y.
Den senare kommer att vara i produktion 2021 och förväntas prissättas till 534 900 NOK för Long Range respektive 589 900 NOK för Performance.
Samtidigt lägger Polestar 3 till en storlek i lagret mellan Tesla Model S och Tesla Model X. Auto Express skriver att Polestar 3 kommer att se ut som en större Polestar 2, men med en mer coupéliknande silhuett.
Detta påminner om BMW X6 och Jaguar I-Pace.
Mindre än XC90
Polestar 3 kommer att använda Volvo och Polestars större SPA2-plattform, som i sin tur kommer att användas på nästa generation Volvo XC90.
Det förväntas träffa marknaden samtidigt som Polestar 3, men där Polestar 3 kommer att bli en mer sportig bil kommer XC90 att bli större och mer anpassad som en familjebil.
Polestar 3 kommer att hämta inspiration från Polestar Precept-konceptet som visar element i designriktningen för framtida modeller. Det säger Polestars designchef Max Missoni till Auto Express.
- Den enda bilen som Polestar lanserar är Polestar 3. Det kommer att vara en högpresterande SUV och en bil som får ett lite annorlunda utseende, men jag skulle säga att Precept fungerar som en föregångare till det designspråk du vill se i den bilen, säger Missoni.
https://www.elektroauto-news.net/2021/e ... ergestellt
Polestar 3 elektrisk SUV tillverkas i USA.
Den svenska premiumelektriska varumärket Polestar kommer att producera sin första helelektriska SUV i USA. Polestar 3, en aerodynamiskt designad elektrisk SUV, kommer att tillverkas tillsammans med nya Volvo-fordon i Volvo Personvagnars produktionscenter i Ridgeville, South Carolina, meddelade företaget. Polestar-bilarna från South Carolina är avsedda för den amerikanska marknaden.
Med detta steg vill Polestar positionera sig alltmer globalt som varumärke: Förutom sitt huvudkontor i Sverige och de etablerade försäljnings- och distributionsorganisationerna i Europa har Polestar produktionskapacitet i Kina och USA på de två största enskilda marknaderna för elfordon över hela världen.
”Polestar 3 byggs i Amerika för våra amerikanska kunder. Jag kommer ihåg det fantastiska svaret när jag först delade Polestars vision här i USA, och jag är stolt över att vår första SUV tillverkas i South Carolina. Från och med nu är USA inte längre en exportmarknad utan en hemmamarknad. ”- Thomas Ingenlath, VD Polestar
Tillkännagivandet om produktion i USA understryker också Polestars engagemang för den amerikanska marknaden, som är i en fas av snabb expansion. Polestar planerar att öppna cirka 25 Polestar-platser över hela landet i år. The Spaces i USA erbjuder kunder bekvämligheter som testkörningar hemifrån, en gratis upphämtning- och leveransservice och mobila tjänster för konsumenter i regioner som fortfarande väntar på att ett Polestar Space ska öppnas.
Polestar grundades 2017 av Volvo Cars och kinesiska Geely Holding. Ridgeville-anläggningen öppnades av Volvo Personvagnar 2018. Det faktum att Polestar delar en produktionsanläggning med Volvo Personvagnar understryker de betydande industriella och finansiella synergier som följer av ägarstrukturen. “ Tillverkningen i USA minskar både leveranstider och miljöpåverkan av rörliga fordon runt om i världen. Det kommer till och med att ha en positiv effekt på priset på Polestar 3, säger Dennis Nobelius, COO på Polestar. Allt detta gör varumärket ännu mer konkurrenskraftigt på den viktiga amerikanska försäljningsmarknaden.
Polestar 3 kommer att debutera en ny generation av Volvo Car Groups elbilarkitektur, designad från grunden för full elektrifiering . Den aerodynamiska SUV-enheten med prestanda sägs ha branschledande anslutningsfunktioner baserade på Googles infotainment-system Android Automotive OS. Dessa kompletteras av säkerhetsorienterade autonoma körfunktioner. Produktionen av Polestar 3 förväntas börja världen över 2022. Tillverkaren avser att tillkännage fullständig produktinformation vid ett senare tillfälle.
Nyheten om Polestars expansion av tillverkningskapacitet följer det senaste tillkännagivandet att företaget erhöll 550 miljoner dollar i april från en grupp långsiktiga externa investerare. Företaget har bekräftat att man kommer att undersöka eventuella ytterligare kapitalökningar.
Ser ut som en Volvo med lite andra fälgar.Zalman3 skrev:Snygg?
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/polestar-3/
Polestar 3 tänker på en räckvidd på cirka 800 WLTP -kilometer.
Upp till 70 mils räckvidd.
Nu har de första utvecklingstesterna av nya Lynk & Co Zero inletts i Kina. Företagets mål har varit att bilen ska gå från konceptstadiet till förproduktionsbil på tre månader.
Lynk & Co avslöjar också att bilen ska få adaptiv luftfjädring med olika lägen och en accelerationstid till 100 km/tim på under fyra sekunder. Den snabbaste versionen av Tesla Model Y klarar samma sprint på 3,7 sekunder.
Bilen får dessutom ett 800-voltssystem som möjliggör snabb ladning och räckvidden ska ligga på upp till 70 mil beroende på körcykel. Batteriet ska för övrigt inte tappa någon effekt under de första 20 000 milen, lovar Lynk & Co, och den totala livslängden ska ligga på 200 000 mil.
Som det ser ut nu ska de första leveranserna av Lynk & Co Zero ske under fjärde kvartalet 2021.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/polestar-3/Zalman3 skrev:Hur lång räckvidd får Polestar 3?
Polestar 3 tänker på en räckvidd på cirka 800 WLTP -kilometer.