Tjänstebilsförare får 40 procent mer i stöd, vilket Riksrevisionen inte ser som effektivt, och tycker att regeringen ska se över nersättningen av förmånsvärde, och minska exporten av subventioner bland annat.
säkerställa att analyser av framför allt miljömässiga och samhällsekonomiska konsekvenser tas fram inför beslut på området
jämföra de samhällsekonomiska kostnaderna med alternativa styrmedel, för att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv klimat- och transportpolitik
se över möjligheterna att minska de samhällsekonomiska kostnaderna av exporten av subventionerade miljöbilar
analysera kostnadseffektiviteten i nedsatt förmånsvärde riktat mot förmånsbilar
tydligt redovisa hur länge bonus-malus-systemet ska gälla och utvecklas, samt hur länge den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för el- och gasbilar ska gälla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
"analysera kostnadseffektiviteten i nedsatt förmånsvärde riktat mot förmånsbilar" - om man finner något annat än att det är helt avgörande för omställningen blir jag förvånad.
Norges lösning har ju visat sig vara den mest kostnadseffektiva CO2 insatsen som kan göras. Varför inte bara kopiera deras lösning rakt av och få till omställningen direkt?
Nedsättningen ryker med andra ord. Det som sticker mest i ögonen är jämförelsen med konventionell bil. Med 30% marknadsandel för laddbara blir det mycket märkligt. Jag gissar att man tar bort den till nästa år.
Norges lösning har ju visat sig vara den mest kostnadseffektiva CO2 insatsen som kan göras. Varför inte bara kopiera deras lösning rakt av och få till omställningen direkt?
Norge har under många år haft enorma straffskatter på bilar som såklart finansierar deras frikostiga satsning på elbilar.
Men visst, du kan väl få i uppdrag att införa det i Sverige också... På med 238 tusen i extra skatt på en vanlig 5-serie kombi. Eller en V90. Skulle bli sjukt poppis förslag. SD skulle fan få egen majoritet...
Menade Norge allvar så skulle de väl plugga igen sina borrhål... Snacka om dubbelmoral. Norsk paradgren tydligen. Stordalen sa väl att det är bättre med dubbelmoral än ingen moral.
Nedsättningen ryker med andra ord. Det som sticker mest i ögonen är jämförelsen med konventionell bil. Med 30% marknadsandel för laddbara blir det mycket märkligt. Jag gissar att man tar bort den till nästa år.
Tar man bort nedsättningen så tror jag andelen laddbara bilar kommer sjunka markant. Det är ju den stora moroten. Jag hade inte skaffat vare sig i3 eller Tesla om det inte vore för den. Vore dock mumma för andrahandsvärdet på våra äldre bilar om det blev så.
Det är ju helt rätt att ta bort bidraget från förmånsbilarna, det gynnar ju bara de som har den möjligheten.
Jag tycker att en subvention ska synas direkt på prislappen vid köpet. Därför är jag för en sänkt moms på elbilar. Den ska så klart finansieras med en högre moms/skatt på avgasbilar.
Så korkade som ”vanligt folk” verkar vara just nu så kommer SD förmodligen få egen majoritet ändå.
Norges lösning har ju visat sig vara den mest kostnadseffektiva CO2 insatsen som kan göras. Varför inte bara kopiera deras lösning rakt av och få till omställningen direkt?
Norge har under många år haft enorma straffskatter på bilar som såklart finansierar deras frikostiga satsning på elbilar.
Men visst, du kan väl få i uppdrag att införa det i Sverige också... På med 238 tusen i extra skatt på en vanlig 5-serie kombi. Eller en V90. Skulle bli sjukt poppis förslag. SD skulle fan få egen majoritet...
Menade Norge allvar så skulle de väl plugga igen sina borrhål... Snacka om dubbelmoral. Norsk paradgren tydligen. Stordalen sa väl att det är bättre med dubbelmoral än ingen moral.
Precis. Norges lösning?
Norge hör ju till en av dom få länder som ju verkligen skulle kunna påverka oljekonsumtionen genom att bara ge fan i att pumpa upp den. Låta oljan vara kvar i havet och börja äta på sin oljefond istället? Eller investera den i miljöprojekt som märks globalt. Subventionera elbilar är ju en gigantiskt greenwashing.
Sverige kan visa vägen genom att avveckla inhemst bilproduktion genom straffbeskattning.
Sverige kan visa vägen genom att avveckla inhemst bilproduktion genom straffbeskattning.
Bilproduktion finns väl kvar i landet? Sedan är frågan om priset på bolagen minskat pga straffbeskattning så att utländska ägare kunnat köpa företagen billigare och mycket produktion nu sker utomlands som i Kina.
Är inte en förespråkare till bidrag eller specialregler, leder oundvikligen till snedfördelning. Om målet är att minska koldioxidutsläpp och utsläpp av andra föroreningar så är det detta som ska beskattas och det ska vara teknikneutralt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är inte en förespråkare till bidrag eller specialregler, leder oundvikligen till snedfördelning. Om målet är att minska koldioxidutsläpp och utsläpp av andra föroreningar så är det detta som ska beskattas och det ska vara teknikneutralt.
Jo, men vi kan ju inte vara neutrala emot att någon spyr ut farliga avgaser och därför måste avgasbilar ha straffskatt.
Det är ju helt rätt att ta bort bidraget från förmånsbilarna, det gynnar ju bara de som har den möjligheten.
Är det inte så att få privatpersoner är beredda att ta 50% förlust i form av förlorat värde under en bils första 3 år och att det därför är ganska bra som det är idag?
Det är ju helt rätt att ta bort bidraget från förmånsbilarna, det gynnar ju bara de som har den möjligheten.
Är det inte så att få privatpersoner är beredda att ta 50% förlust i form av förlorat värde under en bils första 3 år och att det därför är ganska bra som det är idag?
Hur menar du nu? Hur hjälper det mig som privatperson att jag inte får samma bidrag som en med förmånsbil? Det blir ju inte direkt lättare att ta kostnaden då.
Norges lösning har ju visat sig vara den mest kostnadseffektiva CO2 insatsen som kan göras. Varför inte bara kopiera deras lösning rakt av och få till omställningen direkt?
Norge har under många år haft enorma straffskatter på bilar som såklart finansierar deras frikostiga satsning på elbilar.
Men visst, du kan väl få i uppdrag att införa det i Sverige också... På med 238 tusen i extra skatt på en vanlig 5-serie kombi. Eller en V90. Skulle bli sjukt poppis förslag. SD skulle fan få egen majoritet...
Menade Norge allvar så skulle de väl plugga igen sina borrhål... Snacka om dubbelmoral. Norsk paradgren tydligen. Stordalen sa väl att det är bättre med dubbelmoral än ingen moral.
Precis. Norges lösning?
Norge hör ju till en av dom få länder som ju verkligen skulle kunna påverka oljekonsumtionen genom att bara ge fan i att pumpa upp den. Låta oljan vara kvar i havet och börja äta på sin oljefond istället? Eller investera den i miljöprojekt som märks globalt. Subventionera elbilar är ju en gigantiskt greenwashing.
Sverige kan visa vägen genom att avveckla inhemst bilproduktion genom straffbeskattning.
Det är synnerligen inte fråga om greenwashing. Från början var det till för att hynna i hemska pyttesmå elbilsföretag, men det gav effekten att företag så som Tesla har kumnat sälja sina tidiga, mycket dyra bilar i en marknad. Subventionerna gjorde alltså Norge till en sorts testlabb för elektromobilitet på ett sätt som absolut inte ska underskattas. Skulle inte förvåna mig om Norges insats har gett elbilismen en rejäl knuff framåt, vi hade kanske legat tio år efter i världen som helhet med vart vi kommit om det inte varit för just denna s.k "greenwashing".
Saken är att Norge eller Sverige är pyttesmå länder. Visst kan vi ställa om helt, men om vi gör det i vår egna bubbla så gör det varken till eller från för det globala klimatet. Det Norge har gjort är att med begränsade möjligheter ändå påverkat världen i sin helhet.
Är inte en förespråkare till bidrag eller specialregler, leder oundvikligen till snedfördelning. Om målet är att minska koldioxidutsläpp och utsläpp av andra föroreningar så är det detta som ska beskattas och det ska vara teknikneutralt.
Jo, men vi kan ju inte vara neutrala emot att någon spyr ut farliga avgaser och därför måste avgasbilar ha straffskatt.
Straffbeskattar man utsläppen så kommer det inte bli särskilt intressant eller billigt att köra med något som spyr ut farliga avgaser. Det är ju skillnad på olika avgasmotorer och avgasbilar. Vilken teknik det är som driver bilen framåt skall inte styras med lagar och regler, det kommer styras automatiskt på kostnaden att släppa upp avgaserna. Sedan behövs vetenskapliga studier för hur stora utsläppen är från olika bilar. Där får det inte vara så att man får "rabatt" om man har teknik för "stop and go" eller att man har ett litet batteri som kan driva bilen några km. Utsläppen från hybrider borde t.ex. mätas på kall motor utan batteridrift. Det går inte försvara hybrider med att bilen drivs fram med batteri några km om detta leder till mångdubbelt fler kallstarter av avgasmotorn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är ju helt rätt att ta bort bidraget från förmånsbilarna, det gynnar ju bara de som har den möjligheten.
Är det inte så att få privatpersoner är beredda att ta 50% förlust i form av förlorat värde under en bils första 3 år och att det därför är ganska bra som det är idag?
Hur menar du nu? Hur hjälper det mig som privatperson att jag inte får samma bidrag som en med förmånsbil? Det blir ju inte direkt lättare att ta kostnaden då.
Det är sant i sak men tror enkelheten i att leasa bil via företaget och företagets vilja att släppa till kostnader som service, däck, försäkring för att skapa lojalitet hos den anställde ändå gör det dagens system till en bättre lösning som premierar nybilsförsäljning. Jag skulle aldrig köpa en ny bil privat även om jag har råd att köpa den cash. Men sen finns det ju folk som gör det, kanske man kan göra både och, en momsfri bil skulle ju ändå inte påverka företag.
Det är sant i sak men tror enkelheten i att leasa bil via företaget och företagets vilja att släppa till kostnader som service, däck, försäkring för att skapa lojalitet hos den anställde ändå gör det dagens system till en bättre lösning som premierar nybilsförsäljning. Jag skulle aldrig köpa en ny bil privat även om jag har råd att köpa den cash. Men sen finns det ju folk som gör det, kanske man kan göra både och, en momsfri bil skulle ju ändå inte påverka företag.
Ett företag betalar halva momsen på en förmånsbil så en momssänkning skulle gynna företagen och förmånsbilarna också.
Om det är många som avstår från bil om de ska köpa den själva så kanske det bara är bra?
Det är väl typ bara taxi, transportföretag, och biluthyrare, och andra där bilen är själva verksamheten, som får dra hel moms, och därmed inte gynnas av momsbefrielse, eller momsnedsättning på elbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är sant i sak men tror enkelheten i att leasa bil via företaget och företagets vilja att släppa till kostnader som service, däck, försäkring för att skapa lojalitet hos den anställde ändå gör det dagens system till en bättre lösning som premierar nybilsförsäljning. Jag skulle aldrig köpa en ny bil privat även om jag har råd att köpa den cash. Men sen finns det ju folk som gör det, kanske man kan göra både och, en momsfri bil skulle ju ändå inte påverka företag.
Ett företag betalar halva momsen på en förmånsbil så en momssänkning skulle gynna företagen och förmånsbilarna också.
Om det är många som avstår från bil om de ska köpa den själva så kanske det bara är bra?
Visst är det bra om fler kan köpa en bil privat men om det sker på bekostnaden av dagens förmånsbilar är jag inte lika säker längre. Det är för stor risk/värdetapp på en ny bil att ta i egen plånbok helt enkelt, anser iaf jag, men alla är vi olika...
Norges lösning har ju visat sig vara den mest kostnadseffektiva CO2 insatsen som kan göras. Varför inte bara kopiera deras lösning rakt av och få till omställningen direkt?
Norge har under många år haft enorma straffskatter på bilar som såklart finansierar deras frikostiga satsning på elbilar.
Men visst, du kan väl få i uppdrag att införa det i Sverige också... På med 238 tusen i extra skatt på en vanlig 5-serie kombi. Eller en V90. Skulle bli sjukt poppis förslag. SD skulle fan få egen majoritet...
Menade Norge allvar så skulle de väl plugga igen sina borrhål... Snacka om dubbelmoral. Norsk paradgren tydligen. Stordalen sa väl att det är bättre med dubbelmoral än ingen moral.
Precis. Norges lösning?
Norge hör ju till en av dom få länder som ju verkligen skulle kunna påverka oljekonsumtionen genom att bara ge fan i att pumpa upp den. Låta oljan vara kvar i havet och börja äta på sin oljefond istället? Eller investera den i miljöprojekt som märks globalt. Subventionera elbilar är ju en gigantiskt greenwashing.
Sverige kan visa vägen genom att avveckla inhemst bilproduktion genom straffbeskattning.
Det är synnerligen inte fråga om greenwashing. Från början var det till för att hynna i hemska pyttesmå elbilsföretag, men det gav effekten att företag så som Tesla har kumnat sälja sina tidiga, mycket dyra bilar i en marknad. Subventionerna gjorde alltså Norge till en sorts testlabb för elektromobilitet på ett sätt som absolut inte ska underskattas. Skulle inte förvåna mig om Norges insats har gett elbilismen en rejäl knuff framåt, vi hade kanske legat tio år efter i världen som helhet med vart vi kommit om det inte varit för just denna s.k "greenwashing".
Saken är att Norge eller Sverige är pyttesmå länder. Visst kan vi ställa om helt, men om vi gör det i vår egna bubbla så gör det varken till eller från för det globala klimatet. Det Norge har gjort är att med begränsade möjligheter ändå påverkat världen i sin helhet.
Norge har ju betydande möjligheter att se till att oljan stannar i marken särskilt som oljekällorna är under statlig kontroll.
Norge har ju betydande möjligheter att se till att oljan stannar i marken särskilt som oljekällorna är under statlig kontroll.
De måste bara ställa om transportsektorn så att den inte är beroende av oljan innan...
Så man måste ha egen olja för att kunna köra på bensin och diesel? Varför har ingen sagt nåt till Sverige? Är vi som en humla som egentligen inte borde kunna... ?
Visst är det bra om fler kan köpa en bil privat men om det sker på bekostnaden av dagens förmånsbilar är jag inte lika säker längre. Det är för stor risk/värdetapp på en ny bil att ta i egen plånbok helt enkelt, anser iaf jag, men alla är vi olika...
Subventionerna borde vara likvärdiga åtminstone. Det är ju inte riktig rimligt att förmånsstödet är i nivå med Norges stöd och privatköparna bara har 60000kr.
Är man rädd för värde tapp så finns privatleasing. Men jag rekommenderar att köpa bilen istället om man har råd, det brukar löna sig.
Men nu är det väl antagligen redan försent och stödet kommer försvinna från bägge köpen.
Norge har ju betydande möjligheter att se till att oljan stannar i marken särskilt som oljekällorna är under statlig kontroll.
De måste bara ställa om transportsektorn så att den inte är beroende av oljan innan...
Så man måste ha egen olja för att kunna köra på bensin och diesel? Varför har ingen sagt nåt till Sverige? Är vi som en humla som egentligen inte borde kunna... ?
Det är ju en av de starkaste argumenten för att vi ska sluta bränna olja.
Norge har ju betydande möjligheter att se till att oljan stannar i marken särskilt som oljekällorna är under statlig kontroll.
De måste bara ställa om transportsektorn så att den inte är beroende av oljan innan...
Så man måste ha egen olja för att kunna köra på bensin och diesel? Varför har ingen sagt nåt till Sverige? Är vi som en humla som egentligen inte borde kunna... ?
Nej, måste inte ha egen olja men vad tror du händer med importpriset om en av de största oljeproducenter i Europa säger att de inte längre kommer pumpa upp någon mer olja?
Sverige är bensin och dieselproducent... Vi importerar dock oljan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Norge har ju betydande möjligheter att se till att oljan stannar i marken särskilt som oljekällorna är under statlig kontroll.
De måste bara ställa om transportsektorn så att den inte är beroende av oljan innan...
Så man måste ha egen olja för att kunna köra på bensin och diesel? Varför har ingen sagt nåt till Sverige? Är vi som en humla som egentligen inte borde kunna... ?
Nej, måste inte ha egen olja men vad tror du händer med importpriset om en av de största oljeproducenter i Europa säger att de inte längre kommer pumpa upp någon mer olja?
.
Vi vet ju vad som skulle hända. Oljepriset skulle gå upp. Det skulle bli dyrare att bränna olja. Förstår du verkligen inte varför norge vill fortsätta pumpa upp olja?