Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt. Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Taliz, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)
En X för mig blir däremot betydligt dyrare via företag än privat.
Senast redigerad av Stevvee, redigerad totalt 1 gånger.
Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt. Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Zalman, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)
En X för mig blir däremot betydligt dyrare via företag än privat.
Zalman?
Om man inte vill ligga ute med kontantinsatsen kan man ju ta ett lån på den med.
Min poäng var att om man har en bil på företaget så har man nog räknat på att man tjänar på det på något sätt.
Vissa här vill att man ska tycka synd om dom för att dom har företags bil .
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.
Minskar man bruttolönen så minskar alltså tjänstepensionen. I mitt fall skulle jag få ca 2000 mindre i månaden inbetalat till tjänstepension, vilket gjorde att totalkostnaden blev densamma eller tom lite högre än att köpa privat.
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.
Minskar man bruttolönen så minskar alltså tjänstepensionen. I mitt fall skulle jag få ca 2000 mindre i månaden inbetalat till tjänstepension, vilket gjorde att totalkostnaden blev densamma eller tom lite högre än att köpa privat.
Jo det är en aspekt att ta hänsyn till. I mitt fall har varit vad jag skall göra med den årliga bonusen. Tidigare har jag tryckt in den i pensionavsättningar istället för att plocka ut 100 kr och få 40 kr i plånboken.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt. Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Zalman, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)
En X för mig blir däremot betydligt dyrare via företag än privat.
Zalman?
Om man inte vill ligga ute med kontantinsatsen kan man ju ta ett lån på den med.
Haha jag vet Inte hur jag tänkte !
Jo klart det går att låna till den med men då borde allt bli dyrare på totalen ? Kanske slår ut sig vid försäljning.
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Och ja, systemet är gjort för att det ska bli lika dyrt att ha en bil privat som på firman. Om man har en fossilbil. Men i och med att förmånsvärdet är sänkt för elbilar så blir det faktiskt billigare i nästan alla fall.
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.
Minskar man bruttolönen så minskar alltså tjänstepensionen. I mitt fall skulle jag få ca 2000 mindre i månaden inbetalat till tjänstepension, vilket gjorde att totalkostnaden blev densamma eller tom lite högre än att köpa privat.
Jo det är en aspekt att ta hänsyn till. I mitt fall har varit vad jag skall göra med den årliga bonusen. Tidigare har jag tryckt in den i pensionavsättningar istället för att plocka ut 100 kr och få 40 kr i plånboken.
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.
Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.
Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Man kan kompensera det genom extra inbetalning, men det är det få stora arbetsgivare som besvärar sig med.
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.
Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Anställd anschmäld.
Det har jag dålig insikt i. Men borde det inte bli samma sak? Med en tillmötesgående arbetsgivare alltså?
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.
Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Anställd anschmäld.
Det har jag dålig insikt i. Men borde det inte bli samma sak? Med en tillmötesgående arbetsgivare alltså?
Arbetsgivaren kan kompensera genom extra inbetalning, men det verkar väldigt ovanligt tyvärr. Åtminstone på storbolag.