Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt. Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Taliz, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)
En X för mig blir däremot betydligt dyrare via företag än privat.
Senast redigerad av Stevvee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
taliz skrev:
Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt. Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Zalman, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)
En X för mig blir däremot betydligt dyrare via företag än privat.
Zalman?
Om man inte vill ligga ute med kontantinsatsen kan man ju ta ett lån på den med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av nek0 »

Min poäng var att om man har en bil på företaget så har man nog räknat på att man tjänar på det på något sätt.
Vissa här vill att man ska tycka synd om dom för att dom har företags bil .
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av taliz »

ChristerSjo skrev:
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.
Minskar man bruttolönen så minskar alltså tjänstepensionen. I mitt fall skulle jag få ca 2000 mindre i månaden inbetalat till tjänstepension, vilket gjorde att totalkostnaden blev densamma eller tom lite högre än att köpa privat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av nek0 »

ChristerSjo skrev:
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Vet du kanske när det börjar bli billigare? Vid vilken månadslön tjänar man på att köpa bilen på företaget eller som personalbilen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
ChristerSjo skrev:
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Vet du kanske när det börjar bli billigare? Vid vilken månadslön tjänar man på att köpa bilen på företaget eller som personalbilen?
Nånstans mellan 30-40k/mån. Tjänar man "för mkt" så kostar det mer, se ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
ChristerSjo skrev:
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Vet du kanske när det börjar bli billigare? Vid vilken månadslön tjänar man på att köpa bilen på företaget eller som personalbilen?
Nånstans mellan 30-40k/mån. Tjänar man "för mkt" så kostar det mer, se ovan.
Ok tack.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

taliz skrev:
ChristerSjo skrev:
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.
Minskar man bruttolönen så minskar alltså tjänstepensionen. I mitt fall skulle jag få ca 2000 mindre i månaden inbetalat till tjänstepension, vilket gjorde att totalkostnaden blev densamma eller tom lite högre än att köpa privat.
Jo det är en aspekt att ta hänsyn till. I mitt fall har varit vad jag skall göra med den årliga bonusen. Tidigare har jag tryckt in den i pensionavsättningar istället för att plocka ut 100 kr och få 40 kr i plånboken.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
ChristerSjo skrev:
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Vet du kanske när det börjar bli billigare? Vid vilken månadslön tjänar man på att köpa bilen på företaget eller som personalbilen?
Nånstans mellan 30-40k/mån. Tjänar man "för mkt" så kostar det mer, se ovan.
Ok tack.
Men det är en grov generalisering. Man bör kolla sina egna förutsättningar för det är mkt individuellt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Stevvee »

taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Samma här. Hade möjlighet att plocka ut en Model 3 som personalbil, men valde att köpa privat istället.
Skatteverkets mål är ju att det skall kosta lika mkt. Min uppfattning är att många verkar blunda för, eller missa, en hel del kostnader rörande tjänste/personalbil.
Mycket handlar om vilken grundlön man har. Men i det stora så är det som du säger Zalman, att bilen skall kosta lika mycket privat som via företag. Fördelen med leasing är ju att man slipper ligga ute med kontantinsastsen (om man ej kräver förhöjd första hyra)
En X för mig blir däremot betydligt dyrare via företag än privat.
Zalman?
Om man inte vill ligga ute med kontantinsatsen kan man ju ta ett lån på den med.
Haha jag vet Inte hur jag tänkte !

Jo klart det går att låna till den med men då borde allt bli dyrare på totalen ? Kanske slår ut sig vid försäljning.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.

Och ja, systemet är gjort för att det ska bli lika dyrt att ha en bil privat som på firman. Om man har en fossilbil. Men i och med att förmånsvärdet är sänkt för elbilar så blir det faktiskt billigare i nästan alla fall.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av heldiggrisen »

ChristerSjo skrev:
taliz skrev:
ChristerSjo skrev:
Ju högre marginalskatt desto mer förmånligt att ta en bil med bruttolöneavstående och det privata låneutrymmet påverkas inte heller.
Inte nödvändigtvis. Är man anställd med tjänstepension så är den kopplad till bruttolönen.
Minskar man bruttolönen så minskar alltså tjänstepensionen. I mitt fall skulle jag få ca 2000 mindre i månaden inbetalat till tjänstepension, vilket gjorde att totalkostnaden blev densamma eller tom lite högre än att köpa privat.
Jo det är en aspekt att ta hänsyn till. I mitt fall har varit vad jag skall göra med den årliga bonusen. Tidigare har jag tryckt in den i pensionavsättningar istället för att plocka ut 100 kr och få 40 kr i plånboken.
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Nettoavdrag är ju ganska meningslöst. Blir ju som att privatleasa själv.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Nettoavdrag är ju ganska meningslöst. Blir ju som att privatleasa själv.
Man drar inte av leasingavgiften utan förmånsvärdet. Det här är common practice bland egenföretagare.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Nettoavdrag är ju ganska meningslöst. Blir ju som att privatleasa själv.
Man drar inte av leasingavgiften utan förmånsvärdet. Det här är common practice bland egenföretagare.
Tänkte som anställd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Man kan kompensera det genom extra inbetalning, men det är det få stora arbetsgivare som besvärar sig med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Anställd anschmäld. :D

Det har jag dålig insikt i. Men borde det inte bli samma sak? Med en tillmötesgående arbetsgivare alltså?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Anställd anschmäld. :D

Det har jag dålig insikt i. Men borde det inte bli samma sak? Med en tillmötesgående arbetsgivare alltså?
Arbetsgivaren kan kompensera genom extra inbetalning, men det verkar väldigt ovanligt tyvärr. Åtminstone på storbolag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

heldiggrisen skrev:
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.

Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
heldiggrisen skrev:
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.

Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
Beror väl på i vilken kommun man bor också?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
heldiggrisen skrev:
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.

Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
Beror väl på i vilken kommun man bor också?
Jo jag skrev med hög kommnalskatt.

I mitt fall är det 58% 2019
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

Hade jag inte gått ur svenska kyrkan hade det blivit ytterligare drygt 1% enhet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar