WV och EON lanserar batterisnabbladdare
Moderator: Redaktion
För att få ned kostnaden släpper de en snabbladdare (skall kunna ladda 2 bilar i 150 kW samtidigt). med bara 16-63 A anslutningsspänning. De som räknat på det säger att med 3fas 16A kan de serva 10 bilar om dygnet. Vilket är helt ok i glesbygd. Tesla har planer på något liknande med solceller.
Verkar lovande, de hade bilder på laddaren och allt det. Att få ned kostnaden är prio för att vi inte skall se ionity chockpriser. Tycker det är bra att ha sådana i tex glesbygd, långt från motorvägarna, där det inte finns el dragen. Tror de börjar med cirkel K mackar. Tyvärr har jag inte funnit vilket storlek det är på batterierna. Men avfärdar inte iden. Eftersom det är WV kan de knyta det till id3 et.c.
Verkar lovande, de hade bilder på laddaren och allt det. Att få ned kostnaden är prio för att vi inte skall se ionity chockpriser. Tycker det är bra att ha sådana i tex glesbygd, långt från motorvägarna, där det inte finns el dragen. Tror de börjar med cirkel K mackar. Tyvärr har jag inte funnit vilket storlek det är på batterierna. Men avfärdar inte iden. Eftersom det är WV kan de knyta det till id3 et.c.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare
Det är förstås fysiskt omöjligt att ladda två bilar med 150kW om man bara matar in 11-43 kW, skall dom ha batterilager vid varje laddare?
/fth
Edit: läste rubriken lite noggrannare
Inte helt tokig idé, det borde finnas en brytpunkt där ökad matning kostar mer än batterier.
/fth
Edit: läste rubriken lite noggrannare

Inte helt tokig idé, det borde finnas en brytpunkt där ökad matning kostar mer än batterier.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
Ser faktiskt väldigt intressant ut, 193.5kWh batteri, två laddare med 150kW Max effekt (250kW max samtidigt).
Det borde vara perfekt för stationer i t.ex Norrland, med förhållandevis låg trafik och höga kostnader för att dra fram hög effekt.
https://www.eon.com/en/business-custome ... oster.html
/fth
Det borde vara perfekt för stationer i t.ex Norrland, med förhållandevis låg trafik och höga kostnader för att dra fram hög effekt.
https://www.eon.com/en/business-custome ... oster.html
/fth
- fth
- Teslaägare
Räknar man med 50kWh i snitt per bil och laddning så skulle en sådan laddare kunna serva drygt 10 bilar per dygn med 32A matning, drygt 20 med 63A matning.
Worst case, om batteribanken är helt tömd när man rullar in, så borde man iaf få 11-22kW effekt om laddaren har designats rätt.
Förstärker man med solpaneler så kan man ju öka kapaciteten under dagtid rätt rejält utan att öka matningen.
Bra koncept, borde med lägre batterikostnader bli väldigt konkurrenskraftigt, det är ju också ett perfekt sätt att återanvända kasserade batterier från elbilar.
/fth
Worst case, om batteribanken är helt tömd när man rullar in, så borde man iaf få 11-22kW effekt om laddaren har designats rätt.
Förstärker man med solpaneler så kan man ju öka kapaciteten under dagtid rätt rejält utan att öka matningen.
Bra koncept, borde med lägre batterikostnader bli väldigt konkurrenskraftigt, det är ju också ett perfekt sätt att återanvända kasserade batterier från elbilar.
/fth
- ChristerSjo
- Teslaägare
Väldigt intressant koncept. Framför allt om man kan kombinera det med solceller också.
Undrar vad kalaset kostar bara.
Undrar vad kalaset kostar bara.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- fth
- Teslaägare
Inte helt billigt med 193.5kWh batteri, men inte helt billigt att dra fram 250kW matning till en ensligt belägen plats heller.
Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.
/fth
/fth
Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.fth skrev:
/fth
Inte ens på de mest vältrafikerade motorvägarna lönar sig ju 150kw HPC UTAN batterilager idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det är min uträkning du har läst i kommentarsfältet på NyT antar jag.Mickep skrev:För att få ned kostnaden släpper de en snabbladdare (skall kunna ladda 2 bilar i 150 kW samtidigt). med bara 16-63 A anslutningsspänning. De som räknat på det säger att med 3fas 16A kan de serva 10 bilar om dygnet. Vilket är helt ok i glesbygd. Tesla har planer på något liknande med solceller.

Batteriladdarna som VW ställer upp i Tyskland har ett batteripack på 360kWh, men de kan bara leverera 100kW effekt. Det här verkar vara en lätt modifierad variant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
VW återanvänder gamla batterier i dessa laddare. De är troligen inte så dyra alltså. Dessutom är en 150kW-matning extremt dyr. Det krävs transformatorer, effekten måste finnas, osv. För de här laddarna räcker det med effekten som ett vanligt villaabonnemang kan tillhandahålla. De måste vara flera magnituder billigare att installera än en fullfuxen 150kW-laddare.taliz skrev:Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.fth skrev:
/fth
Inte ens på de mest vältrafikerade motorvägarna lönar sig ju 150kw HPC UTAN batterilager idag.
En annan sak är att de är plug and play bara. De kan lätt flyttas och kan anslutas till befintliga installationer (bra tex vid toppar och trafikhelger) Då kör man bara ut dem och placerar vid befintliga och stoppar bara in kontakten. (som bajamajor vid evenemang)
Tänk ex vid vasaloppet (om det blir snö med all klimatkris (eller så blir det supermycket snö så det blir kaos på vägarna)
Tänk ex vid vasaloppet (om det blir snö med all klimatkris (eller så blir det supermycket snö så det blir kaos på vägarna)
- fth
- Teslaägare
Nej, jag menar förstås inte att hela investeringen bär sig på egna meriter, bara att mellanskillnaden mellan 22kW och 250kW matning till en avlägsen plats sannolikt är jämförbar med kostnaden för batterilagret.taliz skrev:Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.fth skrev:
/fth
/fth
Batteribankar blir intressanta i många tillämpningar.fth skrev:Inte helt billigt med 193.5kWh batteri, men inte helt billigt att dra fram 250kW matning till en ensligt belägen plats heller.
/fth
Inte bara för att ladda elbilar.
Som ersättning för elverk.
Var på SkogsNolia, det var säkert +10 dieselelverk som stod och puttrade överallt, vore perfekt med batteribank istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gamla batterier är inte gratis. Man vill gärna ha så hög ROI som möjligt, och jag är ganska säker på att man får det genom att sälja dem som energilager till elbolag de närmaste åren. Vind och solkraftsparker får ju i sin tur då ännu högre ROI.mati skrev:VW återanvänder gamla batterier i dessa laddare. De är troligen inte så dyra alltså. Dessutom är en 150kW-matning extremt dyr. Det krävs transformatorer, effekten måste finnas, osv. För de här laddarna räcker det med effekten som ett vanligt villaabonnemang kan tillhandahålla. De måste vara flera magnituder billigare att installera än en fullfuxen 150kW-laddare.taliz skrev:Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.fth skrev:
/fth
Idag finns som sagt inte tillräckligt med kunder ens till HPC längs de mest vältrafikerade vägarna. Ute i ödemarken lär det dröja många år innan det finns tillräckligt med kunder för detta.
Visst kan man i teorin flytta runt dem för att dra nytta av trafiktoppar. Men det är inte gratis det heller, troligen mer besvär än det är värt. Tesla gjorde ju ett sånt försök ganska nyligen på en SUC som var överbelastad vid nån storhelg. Man kom dit med en trailer med megapacks och laddstationer på. Känns inte som det var någon jättehit, mer en kul grej.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.
Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
Man behöver ju inte heller ha de mest kompromisslösa (=dyra) batterierna i en fast installation. Vikt och maximal laddhastighet är ju inte viktigt på samma sätt som i bilen. Kylningen kan göras mycket enklare också.
Behöver iofs inte ens vara litiumbatterier. Dock ska det ju gå att leverera hög ström till bilarna.
Behöver iofs inte ens vara litiumbatterier. Dock ska det ju gå att leverera hög ström till bilarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag har för mig att VW har sagt att de i nuläget använder sina egna batterier från gamla hybridbilar, e-Golfar osv. Deras målsättning för framtiden är att aldrig lämna ifrån sig ett batteri. Först används det i en elbil, sedan i ett batterilager och till sist återanvänder man råvarorna som blir ett nytt batteri.
Jag kan egentligen bara se fördelar med denna lösning, förstår inte gnället. Att det inte är lönsamt idag må vara hänt. Men de måste ju börja nånstans och det är garanterat en bra idé att göra så. Det finns massor med bra tillämpningar för ett sådant powerpack.
Jag kan egentligen bara se fördelar med denna lösning, förstår inte gnället. Att det inte är lönsamt idag må vara hänt. Men de måste ju börja nånstans och det är garanterat en bra idé att göra så. Det finns massor med bra tillämpningar för ett sådant powerpack.
Beror också vad man jämför med. en fast installation för 1.5 miljoner? Sån här är bara att ställa på plats och koppla in på en en trefas handske. Men synd att man inte får reda på kostnaden att installera (och jämföra den med alternativen) Då hade det gått att räkna på roi. Nu kastas bara siffror i luften (som beror om man vill ge fördelar åt tela eller annat företag). Kostnaden kan säkert ändras men ingen sådan information finns att tillgå(?).Zalman3 skrev:Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.
Tror att många lutar åt en sådan lösning. Tesla hade en sådan vid julen vid en suc, men det lyckades inte hindra kaoset för det när 100 tals. bilar kom dit samtidigt
Inte särskilt troligt att VW kan köpa 350kWh batteri för 300 000kr. De skulle absolut inte sälja batteriet för det priset i alla fall.Zalman3 skrev:Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.
Idag tror jag det är betydligt billigare att koppla upp sig mot elnätet helt enkelt.
Ungefär lika dåligt som vätgasmackarna då alltså... kanske en slump kanske inte?Mickep skrev:De som räknat på det säger att med 3fas 16A kan de serva 10 bilar om dygnet. Vilket är helt ok i glesbygd.
- fth
- Teslaägare
Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.LarsL skrev:Inte särskilt troligt att VW kan köpa 350kWh batteri för 300 000kr. De skulle absolut inte sälja batteriet för det priset i alla fall.Zalman3 skrev:Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.
Idag tror jag det är betydligt billigare att koppla upp sig mot elnätet helt enkelt.
/fth
Var hittar du den infon? Jag har letat, men det enda jag hittade var 360kWh för laddarna som sätts upp i Wolfsburg just nu. Men de kan bara leverera 100kW, det är alltså tydligen inte riktigt samma typ av laddare.fth skrev:Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.
/fth
- fth
- Teslaägare
Se länken i mitt tidigare inlägg, bläddra ned så finns specifikationerna.mati skrev:Var hittar du den infon? Jag har letat, men det enda jag hittade var 360kWh för laddarna som sätts upp i Wolfsburg just nu. Men de kan bara leverera 100kW, det är alltså tydligen inte riktigt samma typ av laddare.fth skrev:Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.
/fth
/fth
Tack. 

Här skulle C2G eller hur man skulle kunna förkorta Charger to Grid fungera. Laddaren skulle alltså förutom att fungera som laddare med små krav på nätet fungera som en utjämnande batteribackup för nätet. Kanske därför EON är med i projektet.
Vehicle to Grid funkar ju sämre i och med att bilen sällan är inkopplad när den behövs (dvs dagtid) och svårt för en privatägare att se ekonomi i det samt riskera att ha för låg laddnivå när man ska ut och köra. Denna laddare är istället alltid inkopplad, kan föra statistik när det är mer sannolikt för laddbehov kontra nätbehov samt att den sannolikt ägs av ett företag som kan räkna på ekonomin på ett bättre sätt.
Vehicle to Grid funkar ju sämre i och med att bilen sällan är inkopplad när den behövs (dvs dagtid) och svårt för en privatägare att se ekonomi i det samt riskera att ha för låg laddnivå när man ska ut och köra. Denna laddare är istället alltid inkopplad, kan föra statistik när det är mer sannolikt för laddbehov kontra nätbehov samt att den sannolikt ägs av ett företag som kan räkna på ekonomin på ett bättre sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Låter nästan rimligare än att det är för att snåla med anslutningen. I så fall kommer de här stationerna ha ganska hygglig uppkoppling mot nätet och sedan fungera som stabiliserare.Svenssons skrev:Här skulle C2G eller hur man skulle kunna förkorta Charger to Grid fungera. Laddaren skulle alltså förutom att fungera som laddare med små krav på nätet fungera som en utjämnande batteribackup för nätet. Kanske därför EON är med i projektet.