WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av fth »

taliz skrev:
fth skrev:

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth
Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.
Inte ens på de mest vältrafikerade motorvägarna lönar sig ju 150kw HPC UTAN batterilager idag.
Nej, jag menar förstås inte att hela investeringen bär sig på egna meriter, bara att mellanskillnaden mellan 22kW och 250kW matning till en avlägsen plats sannolikt är jämförbar med kostnaden för batterilagret.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Inte helt billigt med 193.5kWh batteri, men inte helt billigt att dra fram 250kW matning till en ensligt belägen plats heller.

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth
Batteribankar blir intressanta i många tillämpningar.

Inte bara för att ladda elbilar.
Som ersättning för elverk.

Var på SkogsNolia, det var säkert +10 dieselelverk som stod och puttrade överallt, vore perfekt med batteribank istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
fth skrev:

Det borde gå att räkna hem detta på rätt många platser gissar jag.

/fth
Nu? Knappast. Men på några års sikt går det garanterat, när cellpriserna gått ner och elbilar blivit betydligt vanligare.
Inte ens på de mest vältrafikerade motorvägarna lönar sig ju 150kw HPC UTAN batterilager idag.
VW återanvänder gamla batterier i dessa laddare. De är troligen inte så dyra alltså. Dessutom är en 150kW-matning extremt dyr. Det krävs transformatorer, effekten måste finnas, osv. För de här laddarna räcker det med effekten som ett vanligt villaabonnemang kan tillhandahålla. De måste vara flera magnituder billigare att installera än en fullfuxen 150kW-laddare.
Gamla batterier är inte gratis. Man vill gärna ha så hög ROI som möjligt, och jag är ganska säker på att man får det genom att sälja dem som energilager till elbolag de närmaste åren. Vind och solkraftsparker får ju i sin tur då ännu högre ROI.

Idag finns som sagt inte tillräckligt med kunder ens till HPC längs de mest vältrafikerade vägarna. Ute i ödemarken lär det dröja många år innan det finns tillräckligt med kunder för detta.
Visst kan man i teorin flytta runt dem för att dra nytta av trafiktoppar. Men det är inte gratis det heller, troligen mer besvär än det är värt. Tesla gjorde ju ett sånt försök ganska nyligen på en SUC som var överbelastad vid nån storhelg. Man kom dit med en trailer med megapacks och laddstationer på. Känns inte som det var någon jättehit, mer en kul grej.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Zalman3 »

Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.

Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Gustafsson »

Man behöver ju inte heller ha de mest kompromisslösa (=dyra) batterierna i en fast installation. Vikt och maximal laddhastighet är ju inte viktigt på samma sätt som i bilen. Kylningen kan göras mycket enklare också.
Behöver iofs inte ens vara litiumbatterier. Dock ska det ju gå att leverera hög ström till bilarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av mati »

Jag har för mig att VW har sagt att de i nuläget använder sina egna batterier från gamla hybridbilar, e-Golfar osv. Deras målsättning för framtiden är att aldrig lämna ifrån sig ett batteri. Först används det i en elbil, sedan i ett batterilager och till sist återanvänder man råvarorna som blir ett nytt batteri.
Jag kan egentligen bara se fördelar med denna lösning, förstår inte gnället. Att det inte är lönsamt idag må vara hänt. Men de måste ju börja nånstans och det är garanterat en bra idé att göra så. Det finns massor med bra tillämpningar för ett sådant powerpack.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Mickep »

Zalman3 skrev:
Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.

Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Beror också vad man jämför med. en fast installation för 1.5 miljoner? Sån här är bara att ställa på plats och koppla in på en en trefas handske. Men synd att man inte får reda på kostnaden att installera (och jämföra den med alternativen) Då hade det gått att räkna på roi. Nu kastas bara siffror i luften (som beror om man vill ge fördelar åt tela eller annat företag). Kostnaden kan säkert ändras men ingen sådan information finns att tillgå(?).
Tror att många lutar åt en sådan lösning. Tesla hade en sådan vid julen vid en suc, men det lyckades inte hindra kaoset för det när 100 tals. bilar kom dit samtidigt
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.

Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Inte särskilt troligt att VW kan köpa 350kWh batteri för 300 000kr. De skulle absolut inte sälja batteriet för det priset i alla fall.
Idag tror jag det är betydligt billigare att koppla upp sig mot elnätet helt enkelt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
De som räknat på det säger att med 3fas 16A kan de serva 10 bilar om dygnet. Vilket är helt ok i glesbygd.
Ungefär lika dåligt som vätgasmackarna då alltså... kanske en slump kanske inte?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Om en sån här laddare kostar ca 300.000kr och har knappt 200kWh batteri och kan ladda i 150kW.

Om man då får 50% i bidrag, då är det ju inte jättedyrt att köpa in för exempelvis ett Taxibolag.
Inte särskilt troligt att VW kan köpa 350kWh batteri för 300 000kr. De skulle absolut inte sälja batteriet för det priset i alla fall.
Idag tror jag det är betydligt billigare att koppla upp sig mot elnätet helt enkelt.
Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av mati »

fth skrev:
Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.

/fth
Var hittar du den infon? Jag har letat, men det enda jag hittade var 360kWh för laddarna som sätts upp i Wolfsburg just nu. Men de kan bara leverera 100kW, det är alltså tydligen inte riktigt samma typ av laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av fth »

mati skrev:
fth skrev:
Det är alltså knappt 200 kWh batteri, inte 350.

/fth
Var hittar du den infon? Jag har letat, men det enda jag hittade var 360kWh för laddarna som sätts upp i Wolfsburg just nu. Men de kan bara leverera 100kW, det är alltså tydligen inte riktigt samma typ av laddare.
Se länken i mitt tidigare inlägg, bläddra ned så finns specifikationerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av mati »

Tack. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Svenssons »

Här skulle C2G eller hur man skulle kunna förkorta Charger to Grid fungera. Laddaren skulle alltså förutom att fungera som laddare med små krav på nätet fungera som en utjämnande batteribackup för nätet. Kanske därför EON är med i projektet.

Vehicle to Grid funkar ju sämre i och med att bilen sällan är inkopplad när den behövs (dvs dagtid) och svårt för en privatägare att se ekonomi i det samt riskera att ha för låg laddnivå när man ska ut och köra. Denna laddare är istället alltid inkopplad, kan föra statistik när det är mer sannolikt för laddbehov kontra nätbehov samt att den sannolikt ägs av ett företag som kan räkna på ekonomin på ett bättre sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Här skulle C2G eller hur man skulle kunna förkorta Charger to Grid fungera. Laddaren skulle alltså förutom att fungera som laddare med små krav på nätet fungera som en utjämnande batteribackup för nätet. Kanske därför EON är med i projektet.
Låter nästan rimligare än att det är för att snåla med anslutningen. I så fall kommer de här stationerna ha ganska hygglig uppkoppling mot nätet och sedan fungera som stabiliserare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Här skulle C2G eller hur man skulle kunna förkorta Charger to Grid fungera. Laddaren skulle alltså förutom att fungera som laddare med små krav på nätet fungera som en utjämnande batteribackup för nätet. Kanske därför EON är med i projektet.
Låter nästan rimligare än att det är för att snåla med anslutningen. I så fall kommer de här stationerna ha ganska hygglig uppkoppling mot nätet och sedan fungera som stabiliserare.
Hmm. Om de ska fungera som "stabiliserare" så borde de rimligen ha just en ganska kraftig koppling till nätet, vilket ju är lite tvärt emot vad folk spekulerar om här. De nämner inget om den funktionaliteten heller vad jag kan se i materialet.

Men det är ju onekligen något som skulle kunna vara intressant i glesbygd.
Kanske framtiden för elnätet ser mer ut som telefonnätet.
Där har man ju ersatt många kopparnät med mobillänkar.
För elnätet kanske man ersätter kraftiga långväga förbindelser med mindre kraftfulla och istället sätter upp batterilager för att klara toppar.
Dessa batterilager skulle ju också kunna fungera som snabbladdare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Mickep »

Beror nog vad man menar, men jag tror nog att en styrkrets för nätutjämning är för dyr för konsumentprodukter som denna. Dock inte främmande att ex vid bensinmackar (som jag tror denna är gjord för) kan den vara som batteribackup vid strömavbrott då tankarna slutar fungera). Men jag tror att denna är tänkt att snabbt kunna ställas på plats koppla in utan dyr markarbete och anläggningstillstånd. Dvs en affär/mack etc skall kunna ha en eller två liknande och det är billigare än att installera fasta med hög säkring.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Svenssons »

Detta är ju ingen konsumentprodukt. Lär kosta många hundra tusen och inte till mycket nytta för en konsument jämfört med en vanlig laddbox.

Det finns avkrokar som har svårare att hålla stabil nätspänning och då tror jag att 11 kW kan räcka fast det kanske är i lägsta laget. Det är troligen inte under längre tider som effekten behövs så det blir troligen inte många kWh per dag. Batteribackup kan ju hoppa in och stötta nätet på millisekunder. Kan man slippa att bygga ett nytt mindre kraftverk för att enbart lösa tillfälliga nätspänningsfall så kan detta vara en lösning. Den kan vara bättre ekonomiskt sett i och med att den fyller flera funktioner och kan generera intäkter också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: WV och EON lanserar batterisnabbladdare

Inlägg av Mickep »

Tror ändå att det krävs dyrare kretsar än en plug and play lösning för slutkunder.
Behöver nog vara fast installation om det skall vara avsedd för nätstabilation eller liknande skydd vid strömavbrott. Men helt omöjligt med c2g är det ju inte men tror att det krävs arbete vid säkringsskåpet.
Skriv svar