Stevvee skrev:heldiggrisen skrev:Mickep skrev:Jag tror att det är för att kostnaden att äga elbil är för hög.
Skulle jag leasa en polestar 2 skulle det gå på över 10 000/mån. min nuvarande bil (avbetalad, men som verkar ha en förkärlek för verkstäder) går på 2000kr /mån.(generator och batteri gick nyligen på 12000 annars bara bensinpris på 300/ mån).
Själv väntar jag på elbil, men har hittills bara blivit besviken.
Men håller hoppet öppet.
Kör du inte mer än ~500mil i året (300kr bensin per månad) så ska du inte ha bil till över en halv mille, då räcker det med typ en begagnad Zoe eller eUp med de små batterierna. Inte att jag ska berätta för dig vad du ska ha för bil, men du räknar inte hem en Tesla eller Polestar om du kör så lite.
Fast varför måste 500 mil om året innebära att man måste köpa en liten bil ? Kanske är 500 mil om året där storlek behövs.
Ja, för egen del ser det ut så här: Äger en Toyota Auris kombi, 6 år gammal, hybrid som drar 0,45 liter/mil (verklig körning). Värdeminskning runt 1500 kr per månad, kör 800 mil per år, ger bensinkostnad på 480 kr i månaden (räknat på 16 kr/liter). Jag kan omöjligt räkna hem övergången till elbil, hur gärna jag än vill (tro mig, jag vill). Närmsta släkting bor 35 mil bort, på somrarna är vi ofta borta 5 - 6 veckor i taget och fyller då bagagen både på höjden och bredden, har barn.
Jag behöver en begagnad eldriven kombi så som mina behov ser ut nu, den bilen existerar inte. Det går nog att lösa med en lagom stor bil (typ Niro) med stor takbox, att stanna och ladda osv under resor är absolut inte ett bekymmer. Men får inte ekonomin att gå ihop, det billigaste jag kan göra är att fortsätta äga min nuvarande bil. Även med ett bensinpris på 30 kr/liter lönar det sig inte att byta...