Mercedes slänger in sin EQA som svar.
Den är i GLA storlek och därmed något mindre än Q4.
Men den har 800V laddning, vilket inte många i denna klass har idag. Men allt fler billigare bilar får 800V 2021.
Givetvis har EQA både 4wd och förväntas ha drag.
Mercedes lilla SUV-modell GLA får en helelektrisk motsvarighet kallad EQA under 2020.
Den flexibla plattformen stödjer fram-, bak- och fyrhjulsdrift, med antingen en eller två elektriska motorer och ett batteri lågt monterat. Elsystemet är på 800V och batteriet kan snabbladdas. Räckvidden för konceptbilen angavs till 400 km, mycket talar för att EQA får längre räckvidd än så.
The Mercedes EQA compact electric SUV is set to be revealed in the latter half of 2020, before going on sale in 2021
The EQA was first previewed in the shape of the Mercedes Concept EQA (gallery above), revealed at the Frankfurt Motor Show in 2017. Shown as an electric hatchback, the Concept promised up to 249 miles of range from a single charge.
A selection of power outputs and battery sizes have been promised: the largest of these is expected to be over 60kWh, which will supply electricity to two motors, making a combined 268bhp. Mercedes says the EQA is "ready for rapid charging", but hasn’t yet confirmed what the hatchback’s maximum charging rate will be. It’s likely to be similar to the 110kW rate achieved by its EQC stablemate on a DC connection.
With a motor on each axle, the EQA will deliver permanent all-wheel drive, with torque of around 500Nm returning a 0-62mph figure in the region of five seconds. Two driving modes will be available: Sport and Sport Plus. Switching between the two will alter the amount of power delivered to the front and rear wheels, changing the car’s behaviour on the move.
Den tyska koncernen har dock mycket på gång och har tidigare utlovat att de innan årets slut ska ha fem helelektriska modeller ute. Någon gång under hösten ska kompakta EQA lanseras, och denna ska sedan få sällskap av ytterligare två nyheter.
60 kWh kändes spontant inte speciellt stort för en lite högre byggd bil i premium klassen. Model 3 kostar 42900 euro, 559 900 i Sverige. Vad kan EQA hamna på då, runt 600k får man anta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nej kanske inte, men det är nåt med den som fick mig att tänka på SAAB.
Ja ränderna där på lyktorna ser lite SAAB 9-5 ut, syns dock inte på din bild men kanske finns där? Mercedes har ju förresten en svensk VD, Ola Källenius. Så steget är inte så långt
Kunderna i kompaktbilsklassen kan se fram emot två helelektriska kompakta stadsjeepar i form av EQA och EQB 2021.
EQA firar sin världspremiär den 20 januari 2021 som det första helt elektriska derivatet av den kompakta bilen.
Bra att Audi Q4 kommer med 100 kWh batteri och 600 km I räckvidd 2022.
Var hittade du något om 100 kWh? Ser inte det i artikeln.
EQA är ju egentligen en storleksklass mindre än Q4, men i realiteten verkar den vara lite mitt i. Klart större än Q2 men också klart mindre än Q4.
Tror Q4 blir en väldigt fin bil men personligen tycker jag det är jättetråkigt att Audi inte ens försöker konkurrera med Tesla gällande prestanda. Med VW och Skoda förstår jag att man fokuserar på rena bruksbilar, men jag tycker Audi borde ge något mer.
I Q4 e-trons fall står det att toppversionen får 300 hästar. Det är väl ungefär likvärdigt med den långsammaste Model Y (SR) och inte ens nära en YLR för att inte tala om YP.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bra att Audi Q4 kommer med 100 kWh batteri och 600 km I räckvidd 2022.
Var hittade du något om 100 kWh? Ser inte det i artikeln.
EQA är ju egentligen en storleksklass mindre än Q4, men i realiteten verkar den vara lite mitt i. Klart större än Q2 men också klart mindre än Q4.
Tror Q4 blir en väldigt fin bil men personligen tycker jag det är jättetråkigt att Audi inte ens försöker konkurrera med Tesla gällande prestanda. Med VW och Skoda förstår jag att man fokuserar på rena bruksbilar, men jag tycker Audi borde ge något mer.
I Q4 e-trons fall står det att toppversionen får 300 hästar. Det är väl ungefär likvärdigt med den långsammaste Model Y (SR) och inte ens nära en YLR för att inte tala om YP.
Bra att Audi Q4 kommer med 100 kWh batteri och 600 km I räckvidd 2022.
Var hittade du något om 100 kWh? Ser inte det i artikeln.
EQA är ju egentligen en storleksklass mindre än Q4, men i realiteten verkar den vara lite mitt i. Klart större än Q2 men också klart mindre än Q4.
Tror Q4 blir en väldigt fin bil men personligen tycker jag det är jättetråkigt att Audi inte ens försöker konkurrera med Tesla gällande prestanda. Med VW och Skoda förstår jag att man fokuserar på rena bruksbilar, men jag tycker Audi borde ge något mer.
I Q4 e-trons fall står det att toppversionen får 300 hästar. Det är väl ungefär likvärdigt med den långsammaste Model Y (SR) och inte ens nära en YLR för att inte tala om YP.