Föga förvånande är att drivlinan i Porsche Taycan och kommande Audi e-tron GT är i princip identisk.
Samma 800V teknik används.
https://teknikensvarld.se/audi-e-tron-g ... ka-hastar/Porsche har varit delaktiga i utvecklingen av Audi e-tron GT concept. Även om Audi inte nämner det ska bilen ha en hel del gemensamt med Porsches elbil Taycan.
Men det som inte varit allmänt känt är att Audi e-tron 55 Quattro också har stora influenser från Porsche.
Tittar man på laddkurvan för Taycan och Audi e-tron 55 Quattro, är den i det närmaste identisk!
Under förutsättning att man laddar med 400V.
Den övre kurvan som toppar på 270kW är om man laddar med 800V.
Den nedre kurvan som toppar på ca 155kW är om man laddar med 400V.
Detta ger upphov till spekulationer.
Har både Porsche och Audi samma 400V batterier?
Har Porsche en inverter som kan ta emot 800V, men som gör om den till 400V, fast med dubbel strömstyrka?
Skulle Audi e-tron 55 Quattro på sikt få samma Porsche inverter, och därmed kunna ladda på 800V laddare?
Eller är det tvärt om, båda har 800V batterier och en inverter gör att Porschen även kan ladda i 400V.
Det som talar för den lösningen är att Taycan som standard, bara kan ladda i 50kW och 400V.
Och att det kostar 4.400kr att få en större inverter som klarar 150kW vid 400V.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vi-visste/Har snabbladdaren bara stöd för laddning med 400 V så kan Taycan bara laddas med 50 kW (!), OM man inte klickar i tillvalet On-Board DC-Charger som gör att Taycan kan ta emot 150 kW från en snabbladdare med 400 V spänning – men den kostar 4.400 kronor extra.
Intressant vore om man betalar 4.400kr och en Audi e-tron 55 Quattro får tillgång till 270kW och 800V laddning.
Nu kanske man av marknadsförings tekniska skäl inte vill göra detta.
Men helt klart är att Audis elbilar har mycket Porsche teknik i sig.
Mer än man vid första anblicken kan tro.
För hur kommer det sig att Audin inte kan ladda med mera kW upp till 50%?
Den måste vara strypt, men på vilket sätt?
Kurvan borde mera efterlikna Tesla 3 kurvan som toppar på ca 250kW och man inte har en strypning.