Audi och Porsche använder samma teknik

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Off Grid Byggaren »

RagWal skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tack och lov kan 400 volts bilar ladda på 800 volts stationerna, då de anpassar sig automatiskt och sänker spänningen till vad elbilen behöver.

Eltekniskt är högre spänning bättre. Vissa påstår att vi nu nått taket för vad 400 volt klarar av.

Detta är väl en av anledningarna till höga priser på Ionity laddarna. Supersnabb 800 volts DC laddning kostar en hel del att kunna erbjuda.
250kW och 400V verkar ju inte vara ett större bekymmer redan idag. Visst blir det dubbla strömmen i kablage med uppenbara konsekvensen grövre kablage/vätskekylning etc.

Utöver det är det ingen självklar teknisk vinst.

Sen kommer kostnadsbilden för elektronik och annat som skall dimensioneras för lägsta kostnad per effektenhet. Inte självklart att högre spänning ger ett bättre/billigare system vid höga effekter inom rimliga gränser.

Tror mer det är marknadsföring i nuläget. Samma som vi tex sett på batteridrivna elverktyg. 18V är ballare än 12V.

En uppenbar nackdel som sagt att man inte kan ladda på 400V laddare utan avsevärt dyrare och extra elektronik.
Den tekniska vinsten med 800 volt är att hela elektriska drivlinan med tillhörande kraftelektronik bara behöver hantera hälften så mycket ström mot 400 volts elbilar.

Koppar är dyrt, halva storleken spar vikt och pengar.

Mindre förluster och effektivare regen ökar räckvidd.

Om nu LG har utvecklat ett 723 volts batterisystem och Porsche är först ut så kan nog fler bilar dyka upp.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Gustafsson »

Jo det är ju uppenbart att Porsche valt 800 V system. Och ska man kunna ladda enheter som har 700+ V. Så måste ju laddspänningen överstiga det. Jag vet att i SuC är matningsledningarna av aluminium. Teknikern jag frågade där sade att det visserligen leder sämre än koppar, men att man använder dubbla kablar, tillsammans med mycket större area för att komma runt det. I Bilen behövs ju bara grövre kablar mellan laddkontakten och batteriet. Väl där fördelas ju strömmen på modulerna. Dvs bara ett par meter kabel. Det kan väl inte kosta så mycket...
Om laddkontakten inte kan hantera strömmen förstår jag det bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Strömmen ska ta sig till elmotorerna också.

Med 800 volts elmotordrift finns det fördelar.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av 12man »

Byts till aluminium lite varstans där det inte är inlåst/övervakning, beror på dagspriset på Cu, gjordes redan för 25 år sedan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
För att få så snabb laddning krävs det att elbilen har ett 800 volts batterisystem.

Då måste den även laddas med 800 volt.

Dilemmat är att idag finns många laddstationer med endast 400 volt.

Porsche har löst det med en extra omvandlare från 400 till 800 volt i bilen.

Standard klarar den effekten 50 kW.

Mot tillägg kan den utökas till 150 kW.

Så man köper sig en möjlighet att kunna ladda fortare på 400 volts snabbladdare helt enkelt.

Leverantörer av snabbladdare tror på en övergång till 800 volt i framtiden. Många laddstationer går idag att köpa med stöd för 800 volt DC.

Helt klart är det 800V som gäller, intressant är att även KIA/Hyundai satsar på 800V laddning, detta på lite billigare bilar.

Men är det inte 920V som gäller?
Och en max effekt på 400kW?

https://chargemap.s3.amazonaws.com/char ... 1_ios.jpeg
ABB står det 850 Volt DC i databladet.

Tittade på Efafec laddaren, där står det 750 Volt DC.

Kan ju vara felskrivning, eller så vet ingen vad som blir nivån i kommande standard ännu.
Screenshot_20200323-161914_Adobe Acrobat.jpg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av RagWal »

Off Grid Byggaren skrev:
Den tekniska vinsten med 800 volt är att hela elektriska drivlinan med tillhörande kraftelektronik bara behöver hantera hälften så mycket ström mot 400 volts elbilar.
Jo. Men elektroniken måste ju också tåla dubbla spänningen. Kommer definitivt inte gratis.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av [JM] »

Hmm. Bara 2st i parallell. Borde bli känsligt för individuella spridningar/variationer mellan cellerna.
Edit: Porsches system alltså
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av [JM] »

RagWal skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Den tekniska vinsten med 800 volt är att hela elektriska drivlinan med tillhörande kraftelektronik bara behöver hantera hälften så mycket ström mot 400 volts elbilar.
Jo. Men elektroniken måste ju också tåla dubbla spänningen. Kommer definitivt inte gratis.
Större strömmar ger högre förluster som blir till värme.
Oftast är det den individuella värmeutvecklingen i varje komponent som begränsar dess prestanda och som påverkar hur man ska kyla komponenterna.
800v kan alltså göra det lättare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Gustafsson »

Egentligen inte särskilt viktigt för gemene bilägaren än så länge. Tesla är ju onekligen pionjärer vad gäller avancerad batteriteknik och någon stans måste de ha funderat noga på detta. MY är väl fortfarande 400 V teknik, man kanske Roadster har annan laddspänning, vem vet. Kan man ladda 250 kW under hela laddcykeln från V3 laddare (vilka kanske dessutom är förberedda för V3,5 som ger guvetva), så kommer man ju väldigt långt. Det skulle korta laddtiden till 10-15 min för en sträcka på 30-40 mil. Där ligger min optimala etapplängd cirka. Men jag kör ju aldrig långa sträckor i hög hastighet på autobahn där man har stort effektuttag i bilen..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det gäller ju egentligen hela bilens elsystem.

Om ni är fyra som åker och alla sätter på sätesvärmen och ni har en lite mer påkostad ljudanläggning igång så är det mycket ström som ska fram till DC-DC omvandlaren för 12 volts systemet. Kan den omvandlaren matas med 800 volt krävs det mindre kablar dit också, och det blir en effektivare omvandlare.

Om sedan kupévärmen kan drivas med 800 volt istället för 400 volt finns också fördelar. Det är lättare att hantera högre spänning än högre ström helt enkelt.

Fosilbilarna gick över helt från 6 volts system till 12 volt system på 60 talet till exempel.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det är inte tusentals små battericeller, i Audi e-tron 55 tror jag det är 136 batterimoduler med poush-teknik från LG chem.
Tesla å.andra sidan har ju valt att ha tusentals celler, ungefär faktor 10 fler än e-tron. Det är väl en av anledningarna till att en Tesla kan ladda med så otroligt hög effekt, åtminstone kortvarigt.
De är dock kopplade i moduler och laddas inte var för sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av RagWal »

Off Grid Byggaren skrev:
... och det blir en effektivare omvandlare.
Varför skulle den bli effektivare?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Off Grid Byggaren »

RagWal skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
... och det blir en effektivare omvandlare.
Varför skulle den bli effektivare?
800 volts kretsen (ända fram tills det skapats 12 volt) behöver då bara överföra halva strömmen mot 400 volt.

Det blir något effektivare och halva kabelstorleken där också.

Många bäckar små....
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av RagWal »

Off Grid Byggaren skrev:
RagWal skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
... och det blir en effektivare omvandlare.
Varför skulle den bli effektivare?
800 volts kretsen (ända fram tills det skapats 12 volt) behöver då bara överföra halva strömmen mot 400 volt.

Det blir något effektivare och halva kabelstorleken där också.

Många bäckar små....
Du ifår nte både tunnare kabel OCH lägre förluster. Förlusterna i någon meter kabel jmf med typ 5% förluster i själva omvandlaren är (extremt) försumbara.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi och Porsche använder samma teknik

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja förluster i omvandlare är största problemet.

Gjorde en liten test för några år sedan där vi höjde spänningen från 48 VDC till 110 VDC i en anläggning.

Då förbättrades totala verkningsgraden från 94% till 95,5% när vi gjorde mätningar efter omvandlaren.

Leverantören hade lovat 96% men det kan ju varit mätfel.

Försökte få svar på varför det var bättre verkningsgrad i den nya omvandlaren, men det var hemligt.

Fick känslan att med högre spänning tvingas tillverkaren göra bättre lösningar. Det krävs ju bland annat mer isolation vid högre spänning.

Möjligen är redan dagens 400 till 12 volt omvandlare maximalt optimerade.

12 volts förbrukningen i elbilar är ju rätt hög om det är en rejäl ljudanläggning igång med allt annat som behövs.

På 40 mils resa kanske 1 km extra räckvidd kan gå att få fram.
Skriv svar