Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Nissan Leaf

Inläggav nek0 » 26 mar 2020 06:13

lator skrev:
nek0 skrev:
Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?


Hårda ord!
För några år sedan så ingick det att lära sig att bromsa i körutbildningen... Synd att de tog bort det innan de självkörande bilarna var klara. :(

Kanske är det hårda ord , men vi som blivit påkörda bakifrån av idioter som sms-ar eller surfar när dom kör kan intyga dig att det gör ont.
Själv blev jag påkörd vid trafikljuset för 4 år sedan och har fortfarande ont i nacken.
nek0
 
Inlägg: 2251
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf

Inläggav Henrik Torphammar » 26 mar 2020 10:07

Alzie skrev:Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)


Jag får alltid på huvudet för jag kör något slags drev mot Nissan. Men jag står för vad jag tycker.

Tidiga bilar är byggda i Japan. Dom har generellt bättre kvalitet. Lösa lyktor, baklucka som läcker in vatten osv är vanligt.

2014 är byggda i England och där finns mer att önska. Dom har ofta sned bakvagn vilket gör att bilen äter däck. När det blir halt ute så ormar den sig på vägen.

Appen har uppdaterats i omgångar men det är vad jag förstår bara grafiskt. Vissa bilar och användare är oerhört nöjda, andra funkar det sporadiskt för och vissa får det aldrig att funka. Gäller att ha tur.

Vissa bilar är utrustade med 6.6kW laddare medan de flesta har 3.6kW. Bra att veta.

Jag tror även att 2014 så har alla värmepumpen vilket kan gynna dig med våra milda vintrar.

24kWh laddar sakta men blir aldrig varm. 30kwh laddar fort, fortare än 40kwh men blir varm. Om det är ett problem vet jag dock inte. Tesla värmer ju aktivt sina celler till högre temp än vad bespottade Leaf med okylda batterier ser ändå så.... tja.... Man kan nog fasen se det som en fördel att batteriet håller sig varmt hos oss här där det sällan är för varmt utomhus.

Kontrollera batteriets värden med leafspy. Du skall notera avvikelser i spänning mellan cellerna främst. SOH, alltså siffran som talar om batteriets hälsa är väldigt nyckfull. kan hoppa 10% hit eller dit beroende på om du snabbladdat mycket osv. Batteristaplarna på instrumentbrädan är nog ett bättre märke.

Genom att luta upp förarstolen så avlastar du ryggen enormt. höj framkant 25mm och må som en prins. :D
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Teslared » 26 mar 2020 10:54

2013 års Leaf som är tillverkad i England har värmepump. Om det är fördel med Teslans värme av batteriet är väl inte alltid så. Vår Leaf regenererar alltid även om det är kallt ute, något som Teslan inte gör. Skillnaden i förbrukning är kraftig i kallt väder framförallt vid kortare körning, typ 10 - 20 km.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44
Referralkod: lisbeth54191

Re: Nissan Leaf

Inläggav HX100 » 26 mar 2020 11:03

Vi har en importerad Leaf från Frankrike 2012. Funkar perfekt som andra bil. Den var första bil innan vi bytte fossilaren till en Tesla.

Allt funkar, förutom en krånglande app. Kul och smidig att köra. Den är 8 år gammal men batteriet håller fint fortfarande.

Trots att den är från Frankrike utan något vinterkit har den varit bättre Norrlandsvinterbil än någon annan fossil vi haft.
HX100
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2019 12:10

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ovelundkvist och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.