Sida 1 av 2

Re: Nissan Leaf

Postat: 24 mar 2020 16:26
av Zalman3
Puckel i bagage:
https://image-cache.s3-eu-west-1.amazon ... 971b68119e
Puckeln är i vägen när du fäller sätena.

Syrran har en Leaf 2014 Tekna som är den lyxigaste modellen.
Den har en BOSE förstärkare i bagaget.
https://tveassetsprod.blob.core.windows ... 019-03.jpg

Re: Nissan Leaf

Postat: 24 mar 2020 18:21
av HenrikC
Haft en. Välbyggd. Usel räckvidd vintertid. Bra om du har kort pendlingsavstånd. Katastrof om du pendlar längre sträckor.

Re: Nissan Leaf

Postat: 25 mar 2020 07:14
av RagWal
Zalman3 skrev:
Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Syrran har en Nissan Leaf 24kWh från 2014, hon är mycket nöjd, klart problemfri bil.
Överraskade rymlig också, större än hennes gamla Volvo 850 sedan.

Appen är kass och räckvidden begränsad.
Skulle köpa en 2014 eller nyare, blev nån facelift då.
Om det är en puckel i bagaget, så är det den gamla modellen.
Skulle heller inte välja Visio modellen utan värmepump. Den har liten pekskärm.
Köp heller inte en privatimporterad bil.

Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp.
Årsmodeller 2013 och senare använder värmepumpen (ACn) även för värmning i kupen. Tdigare modeller använde brödrostprincipen.
Man kan se det på lite olika knappar vid instrumenteringen och på den enorma väggen i bakluckan på 2012or.
Se https://www.johnsavesenergy.com/nissan- ... 12-vs-2013
Har en 2013 som gått 13000mil dragkrok köpt från Tibor (nä, inga släpvagnar dras med den...)

Re: Nissan Leaf

Postat: 25 mar 2020 08:47
av _TonyV
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.

Re: Nissan Leaf

Postat: 25 mar 2020 08:53
av RagWal
_TonyV skrev:
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
Kan den säkert vara, men högre prislapp och avsevärt mindre.

Re: Nissan Leaf

Postat: 25 mar 2020 12:38
av Svampen
_TonyV skrev:
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
Lite prut och klimatbonus så hamnar man däromkring.

Re: Nissan Leaf

Postat: 25 mar 2020 12:47
av granlundii
Mycket nöjd med min från 2014. Värmepump och bättre batteri kom någon gång i mitten av 2013 tror jag, de tidigare modellerna tappade kapacitet (state of health) betydligt snabbare än den uppdaterade versionen. För säkerhets skull så skulle jag därför välja årsmodell 2014 istället för en tidigare. Min bil har 93 % SOH efter 100000 km och 6 år, så det är riktigt bra med tanke på att bilen inte har kylning av batteriet.

Re: Nissan Leaf

Postat: 25 mar 2020 13:50
av Zalman3
_TonyV skrev:
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
En kille här på forumet prutade ner till 249.900kr. Minus 60.000kr i stöd=189.900kr.

LRF rabatt

Rabatt på bil och utrustning
Företag inom de gröna näringarna får genom LRF Samköps avtal 9-10 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på fabriksmonterad utrustning och tillbehörslistan vid köp av Seat.
Modeller som omfattas
Rabatt 10 % på modellerna Arona, Ibiza, Leon, Ateca, Tarraco och Alhambra.
Rabatt 9 % på Mii Electric
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... orer/seat/


Seat Mii är i princip samma bil som VW e-Up och Skoda Citigo.

Seat Mii 264.900kr.
Efter 9% i rabatt, 241.059kr
Efter 60.000kr i stöd, 181.059kr.

Den får löjligt låg milkostnad.


Ladda din Seat gratis med Skellefteå Kraft.
Skellefteå Kraft
Tre års fri hemmaladdning.
Om du tecknar avtal med Skellefteå Kraft får du hela tre års fri laddning hemifrån.
Ett schablonbelopp per månad, räknat på hemmaladdning för 1.350 mils körning per år – i tre år, dras då direkt av från din elräkning.
https://www.seat.se/bilar/mii-electric/oversikt.html

Re: Nissan Leaf

Postat: 25 mar 2020 18:28
av nek0
Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
En kille här på forumet prutade ner till 249.900kr. Minus 60.000kr i stöd=189.900kr.

LRF rabatt

Rabatt på bil och utrustning
Företag inom de gröna näringarna får genom LRF Samköps avtal 9-10 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på fabriksmonterad utrustning och tillbehörslistan vid köp av Seat.
Modeller som omfattas
Rabatt 10 % på modellerna Arona, Ibiza, Leon, Ateca, Tarraco och Alhambra.
Rabatt 9 % på Mii Electric
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... orer/seat/


Seat Mii är i princip samma bil som VW e-Up och Skoda Citigo.

Seat Mii 264.900kr.
Efter 9% i rabatt, 241.059kr
Efter 60.000kr i stöd, 181.059kr.

Den får löjligt låg milkostnad.


Ladda din Seat gratis med Skellefteå Kraft.
Skellefteå Kraft
Tre års fri hemmaladdning.
Om du tecknar avtal med Skellefteå Kraft får du hela tre års fri laddning hemifrån.
Ett schablonbelopp per månad, räknat på hemmaladdning för 1.350 mils körning per år – i tre år, dras då direkt av från din elräkning.
https://www.seat.se/bilar/mii-electric/oversikt.html
Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?

Re: Nissan Leaf

Postat: 26 mar 2020 00:58
av lator
nek0 skrev:

Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?
Hårda ord!
För några år sedan så ingick det att lära sig att bromsa i körutbildningen... Synd att de tog bort det innan de självkörande bilarna var klara. :(

Re: Nissan Leaf

Postat: 26 mar 2020 06:13
av nek0
lator skrev:
nek0 skrev:

Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?
Hårda ord!
För några år sedan så ingick det att lära sig att bromsa i körutbildningen... Synd att de tog bort det innan de självkörande bilarna var klara. :(
Kanske är det hårda ord , men vi som blivit påkörda bakifrån av idioter som sms-ar eller surfar när dom kör kan intyga dig att det gör ont.
Själv blev jag påkörd vid trafikljuset för 4 år sedan och har fortfarande ont i nacken.

Re: Nissan Leaf

Postat: 26 mar 2020 10:07
av Henrik Torphammar
Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Jag får alltid på huvudet för jag kör något slags drev mot Nissan. Men jag står för vad jag tycker.

Tidiga bilar är byggda i Japan. Dom har generellt bättre kvalitet. Lösa lyktor, baklucka som läcker in vatten osv är vanligt.

2014 är byggda i England och där finns mer att önska. Dom har ofta sned bakvagn vilket gör att bilen äter däck. När det blir halt ute så ormar den sig på vägen.

Appen har uppdaterats i omgångar men det är vad jag förstår bara grafiskt. Vissa bilar och användare är oerhört nöjda, andra funkar det sporadiskt för och vissa får det aldrig att funka. Gäller att ha tur.

Vissa bilar är utrustade med 6.6kW laddare medan de flesta har 3.6kW. Bra att veta.

Jag tror även att 2014 så har alla värmepumpen vilket kan gynna dig med våra milda vintrar.

24kWh laddar sakta men blir aldrig varm. 30kwh laddar fort, fortare än 40kwh men blir varm. Om det är ett problem vet jag dock inte. Tesla värmer ju aktivt sina celler till högre temp än vad bespottade Leaf med okylda batterier ser ändå så.... tja.... Man kan nog fasen se det som en fördel att batteriet håller sig varmt hos oss här där det sällan är för varmt utomhus.

Kontrollera batteriets värden med leafspy. Du skall notera avvikelser i spänning mellan cellerna främst. SOH, alltså siffran som talar om batteriets hälsa är väldigt nyckfull. kan hoppa 10% hit eller dit beroende på om du snabbladdat mycket osv. Batteristaplarna på instrumentbrädan är nog ett bättre märke.

Genom att luta upp förarstolen så avlastar du ryggen enormt. höj framkant 25mm och må som en prins. :D

Re: Nissan Leaf

Postat: 26 mar 2020 10:54
av Teslared
2013 års Leaf som är tillverkad i England har värmepump. Om det är fördel med Teslans värme av batteriet är väl inte alltid så. Vår Leaf regenererar alltid även om det är kallt ute, något som Teslan inte gör. Skillnaden i förbrukning är kraftig i kallt väder framförallt vid kortare körning, typ 10 - 20 km.

Re: Nissan Leaf

Postat: 26 mar 2020 11:03
av HX100
Vi har en importerad Leaf från Frankrike 2012. Funkar perfekt som andra bil. Den var första bil innan vi bytte fossilaren till en Tesla.

Allt funkar, förutom en krånglande app. Kul och smidig att köra. Den är 8 år gammal men batteriet håller fint fortfarande.

Trots att den är från Frankrike utan något vinterkit har den varit bättre Norrlandsvinterbil än någon annan fossil vi haft.

Re: Nissan Leaf

Postat: 06 apr 2020 23:00
av Zalman3
Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?

Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/

Re: Nissan Leaf

Postat: 07 apr 2020 07:08
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?

Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/
Det har vi sagt sedan 2015. Det är nog heller inte temperaturen som är boven utan kemin. Tesla värmer aktivt sina batteriet till en högre nivå än du någonsin ser i en Leaf

Re: Nissan Leaf

Postat: 07 apr 2020 08:42
av HenrikC
Det finns olika parameterar som påverkar temperaturkänsligheten, som valet av elektrolyt. Kanske gör Nissan batterierna mindre värmekänsliga i framtiden.

Re: Nissan Leaf

Postat: 07 apr 2020 08:58
av Teslaspolen
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?

Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/
Det har vi sagt sedan 2015. Det är nog heller inte temperaturen som är boven utan kemin. Tesla värmer aktivt sina batteriet till en högre nivå än du någonsin ser i en Leaf
Under en kort tid för snabbladdning, ja. Men sedan kyls det snabbt ner igen av Teslans TMS. Leaf-batterierna värms upp av laddningen i sig, och sedan, om man är ute på längre tur, bakas dom i 40-50 grader i flera timmar innan de sakta återgår till utomhustemperaturen när man parkerat.

Re: Nissan Leaf

Postat: 25 apr 2020 17:32
av Zalman3
Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Varför inte en Nissan Leaf 40kWh?
Nissan Leaf 40 kWh 149hk, Navi, 360kamera
205 000 kr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/89550842

Re: Nissan Leaf

Postat: 01 sep 2022 01:05
av Zalman3
Nissan Leaf har sålt bra i augusti, varför?
Screenshot_20220901-010320_Chrome.jpg

Re: Nissan Leaf

Postat: 01 sep 2022 07:36
av Klintan
De har väl sålt bra för att de kan leverera. Kollega överväger leasing på Leaf, trots att jag förklarat nackdelarna. De låga driftskostnaderna trumfar nackdelarna.

Re: Nissan Leaf

Postat: 01 sep 2022 14:37
av Bjelke
Har dom fortfarande enfas-laddning? (Och värdelös app?) CCS har dom väl fixat till slut iaf va? :)

Re: Nissan Leaf

Postat: 01 sep 2022 14:45
av Klintan
Bjelke skrev:
Har dom fortfarande enfas-laddning? (Och värdelös app?) CCS har dom väl fixat till slut iaf va? :)
Enfas: Ja
Värdelös app: Ja (fast jag är nöjd som fortfarande kan styra vår 2014 utan några nya abonnemang, ta i trä.)
CCS: Nej

Re: Nissan Leaf

Postat: 01 sep 2022 19:21
av PapaD
Men mode2 iaf, så AC funkar på stolpar med kabel. Fast bara enfas, som sagt.

Re: Nissan Leaf

Postat: 01 sep 2022 19:46
av Dafro
Tycker appen är helt ok, men ingen bil jag skulle åka på långresa med snabbladdning men som andrabil är den helt ok. Dom har ju t.o.m. höjt priset på leasing numer, eller samma pris men i 3 år istället för 2.