Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

lator skrev:
nek0 skrev:

Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?
Hårda ord!
För några år sedan så ingick det att lära sig att bromsa i körutbildningen... Synd att de tog bort det innan de självkörande bilarna var klara. :(
Kanske är det hårda ord , men vi som blivit påkörda bakifrån av idioter som sms-ar eller surfar när dom kör kan intyga dig att det gör ont.
Själv blev jag påkörd vid trafikljuset för 4 år sedan och har fortfarande ont i nacken.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Jag får alltid på huvudet för jag kör något slags drev mot Nissan. Men jag står för vad jag tycker.

Tidiga bilar är byggda i Japan. Dom har generellt bättre kvalitet. Lösa lyktor, baklucka som läcker in vatten osv är vanligt.

2014 är byggda i England och där finns mer att önska. Dom har ofta sned bakvagn vilket gör att bilen äter däck. När det blir halt ute så ormar den sig på vägen.

Appen har uppdaterats i omgångar men det är vad jag förstår bara grafiskt. Vissa bilar och användare är oerhört nöjda, andra funkar det sporadiskt för och vissa får det aldrig att funka. Gäller att ha tur.

Vissa bilar är utrustade med 6.6kW laddare medan de flesta har 3.6kW. Bra att veta.

Jag tror även att 2014 så har alla värmepumpen vilket kan gynna dig med våra milda vintrar.

24kWh laddar sakta men blir aldrig varm. 30kwh laddar fort, fortare än 40kwh men blir varm. Om det är ett problem vet jag dock inte. Tesla värmer ju aktivt sina celler till högre temp än vad bespottade Leaf med okylda batterier ser ändå så.... tja.... Man kan nog fasen se det som en fördel att batteriet håller sig varmt hos oss här där det sällan är för varmt utomhus.

Kontrollera batteriets värden med leafspy. Du skall notera avvikelser i spänning mellan cellerna främst. SOH, alltså siffran som talar om batteriets hälsa är väldigt nyckfull. kan hoppa 10% hit eller dit beroende på om du snabbladdat mycket osv. Batteristaplarna på instrumentbrädan är nog ett bättre märke.

Genom att luta upp förarstolen så avlastar du ryggen enormt. höj framkant 25mm och må som en prins. :D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Teslared »

2013 års Leaf som är tillverkad i England har värmepump. Om det är fördel med Teslans värme av batteriet är väl inte alltid så. Vår Leaf regenererar alltid även om det är kallt ute, något som Teslan inte gör. Skillnaden i förbrukning är kraftig i kallt väder framförallt vid kortare körning, typ 10 - 20 km.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Nissan Leaf

Inlägg av HX100 »

Vi har en importerad Leaf från Frankrike 2012. Funkar perfekt som andra bil. Den var första bil innan vi bytte fossilaren till en Tesla.

Allt funkar, förutom en krånglande app. Kul och smidig att köra. Den är 8 år gammal men batteriet håller fint fortfarande.

Trots att den är från Frankrike utan något vinterkit har den varit bättre Norrlandsvinterbil än någon annan fossil vi haft.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?

Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?

Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/
Det har vi sagt sedan 2015. Det är nog heller inte temperaturen som är boven utan kemin. Tesla värmer aktivt sina batteriet till en högre nivå än du någonsin ser i en Leaf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nissan Leaf

Inlägg av HenrikC »

Det finns olika parameterar som påverkar temperaturkänsligheten, som valet av elektrolyt. Kanske gör Nissan batterierna mindre värmekänsliga i framtiden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?

Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/
Det har vi sagt sedan 2015. Det är nog heller inte temperaturen som är boven utan kemin. Tesla värmer aktivt sina batteriet till en högre nivå än du någonsin ser i en Leaf
Under en kort tid för snabbladdning, ja. Men sedan kyls det snabbt ner igen av Teslans TMS. Leaf-batterierna värms upp av laddningen i sig, och sedan, om man är ute på längre tur, bakas dom i 40-50 grader i flera timmar innan de sakta återgår till utomhustemperaturen när man parkerat.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Varför inte en Nissan Leaf 40kWh?
Nissan Leaf 40 kWh 149hk, Navi, 360kamera
205 000 kr
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/89550842
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Nissan Leaf har sålt bra i augusti, varför?
Screenshot_20220901-010320_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Klintan »

De har väl sålt bra för att de kan leverera. Kollega överväger leasing på Leaf, trots att jag förklarat nackdelarna. De låga driftskostnaderna trumfar nackdelarna.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Har dom fortfarande enfas-laddning? (Och värdelös app?) CCS har dom väl fixat till slut iaf va? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Klintan »

Bjelke skrev:
Har dom fortfarande enfas-laddning? (Och värdelös app?) CCS har dom väl fixat till slut iaf va? :)
Enfas: Ja
Värdelös app: Ja (fast jag är nöjd som fortfarande kan styra vår 2014 utan några nya abonnemang, ta i trä.)
CCS: Nej
Elbilist sedan 2014
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Nissan Leaf

Inlägg av PapaD »

Men mode2 iaf, så AC funkar på stolpar med kabel. Fast bara enfas, som sagt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Dafro »

Tycker appen är helt ok, men ingen bil jag skulle åka på långresa med snabbladdning men som andrabil är den helt ok. Dom har ju t.o.m. höjt priset på leasing numer, eller samma pris men i 3 år istället för 2.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

PapaD skrev:
Men mode2 iaf, så AC funkar på stolpar med kabel. Fast bara enfas, som sagt.
Mode 2 är bara ett förvirrande sätt att beskriva AC laddning med laddstolpe, oberoende av om det är Typ 1, 2 eller annat.

Det som du söker efter är Typ 2 som är kontakttypen.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Nissan Leaf

Inlägg av PapaD »

Just ja, så heter det. Menade den nya kontakten så man inte behöver adapter. Så det var bra att du rättade.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
Bjelke skrev:
Har dom fortfarande enfas-laddning? (Och värdelös app?) CCS har dom väl fixat till slut iaf va? :)
Enfas: Ja
Värdelös app: Ja (fast jag är nöjd som fortfarande kan styra vår 2014 utan några nya abonnemang, ta i trä.)
CCS: Nej
Ja då är den typ helt värdelös tyvärr… :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev:
Klintan skrev:
Bjelke skrev:
Har dom fortfarande enfas-laddning? (Och värdelös app?) CCS har dom väl fixat till slut iaf va? :)
Enfas: Ja
Värdelös app: Ja (fast jag är nöjd som fortfarande kan styra vår 2014 utan några nya abonnemang, ta i trä.)
CCS: Nej
Ja då är den typ helt värdelös tyvärr… :(
Som långfärdsbil ja, men inte som andrabil som bara går i stan, men visst om den hade haft ccs så hade jag tagit den på några långresor.

Så ok då, håller med den ör värdelös, därför det blir en elcykel nör leasing ör klar på denna. Och sista gången med leasing för mig, vill kunna byta bil när jag vill…

Kan man förtidslösa leasing på leaf utan att betala allting?
27,8 kWp solceller
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Blipblop »

Dafro skrev:
Bjelke skrev:
Klintan skrev:
Bjelke skrev:
Har dom fortfarande enfas-laddning? (Och värdelös app?) CCS har dom väl fixat till slut iaf va? :)
Enfas: Ja
Värdelös app: Ja (fast jag är nöjd som fortfarande kan styra vår 2014 utan några nya abonnemang, ta i trä.)
CCS: Nej
Ja då är den typ helt värdelös tyvärr… :(
Som långfärdsbil ja, men inte som andrabil som bara går i stan, men visst om den hade haft ccs så hade jag tagit den på några långresor.

Så ok då, håller med den ör värdelös, därför det blir en elcykel nör leasing ör klar på denna. Och sista gången med leasing för mig, vill kunna byta bil när jag vill…

Kan man förtidslösa leasing på leaf utan att betala allting?
Den hade ju fungerat bra för 99 procent som förstabil också. De flesta åker ju runt i sin egen kommun, sen blir det kanske annat på semestern.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Vi behöll vår Leaf 24 några år som andrabil, den hade väl en räckvidd på runt 8-9 mil då och
det funkade skapligt men det behövs inte många resor på en dag för att man inte skulle hinna
”ladda ikapp” då, speciellt på vintern… hade den åtminstone haft 3-fas-laddning så hade det funkat
bra mycket bättre.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar