Alzie skrev:Tja härliga Teslafolk,
Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.
Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.
Tack!
Jag får alltid på huvudet för jag kör något slags drev mot Nissan. Men jag står för vad jag tycker.
Tidiga bilar är byggda i Japan. Dom har generellt bättre kvalitet. Lösa lyktor, baklucka som läcker in vatten osv är vanligt.
2014 är byggda i England och där finns mer att önska. Dom har ofta sned bakvagn vilket gör att bilen äter däck. När det blir halt ute så ormar den sig på vägen.
Appen har uppdaterats i omgångar men det är vad jag förstår bara grafiskt. Vissa bilar och användare är oerhört nöjda, andra funkar det sporadiskt för och vissa får det aldrig att funka. Gäller att ha tur.
Vissa bilar är utrustade med 6.6kW laddare medan de flesta har 3.6kW. Bra att veta.
Jag tror även att 2014 så har alla värmepumpen vilket kan gynna dig med våra milda vintrar.
24kWh laddar sakta men blir aldrig varm. 30kwh laddar fort, fortare än 40kwh men blir varm. Om det är ett problem vet jag dock inte. Tesla värmer ju aktivt sina celler till högre temp än vad bespottade Leaf med okylda batterier ser ändå så.... tja.... Man kan nog fasen se det som en fördel att batteriet håller sig varmt hos oss här där det sällan är för varmt utomhus.
Kontrollera batteriets värden med leafspy. Du skall notera avvikelser i spänning mellan cellerna främst. SOH, alltså siffran som talar om batteriets hälsa är väldigt nyckfull. kan hoppa 10% hit eller dit beroende på om du snabbladdat mycket osv. Batteristaplarna på instrumentbrädan är nog ett bättre märke.
Genom att luta upp förarstolen så avlastar du ryggen enormt. höj framkant 25mm och må som en prins.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!