Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Nissan Leaf

Inläggav nek0 » 26 mar 2020 06:13

lator skrev:
nek0 skrev:
Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?


Hårda ord!
För några år sedan så ingick det att lära sig att bromsa i körutbildningen... Synd att de tog bort det innan de självkörande bilarna var klara. :(

Kanske är det hårda ord , men vi som blivit påkörda bakifrån av idioter som sms-ar eller surfar när dom kör kan intyga dig att det gör ont.
Själv blev jag påkörd vid trafikljuset för 4 år sedan och har fortfarande ont i nacken.
nek0
 
Inlägg: 2256
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf

Inläggav Henrik Torphammar » 26 mar 2020 10:07

Alzie skrev:Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)


Jag får alltid på huvudet för jag kör något slags drev mot Nissan. Men jag står för vad jag tycker.

Tidiga bilar är byggda i Japan. Dom har generellt bättre kvalitet. Lösa lyktor, baklucka som läcker in vatten osv är vanligt.

2014 är byggda i England och där finns mer att önska. Dom har ofta sned bakvagn vilket gör att bilen äter däck. När det blir halt ute så ormar den sig på vägen.

Appen har uppdaterats i omgångar men det är vad jag förstår bara grafiskt. Vissa bilar och användare är oerhört nöjda, andra funkar det sporadiskt för och vissa får det aldrig att funka. Gäller att ha tur.

Vissa bilar är utrustade med 6.6kW laddare medan de flesta har 3.6kW. Bra att veta.

Jag tror även att 2014 så har alla värmepumpen vilket kan gynna dig med våra milda vintrar.

24kWh laddar sakta men blir aldrig varm. 30kwh laddar fort, fortare än 40kwh men blir varm. Om det är ett problem vet jag dock inte. Tesla värmer ju aktivt sina celler till högre temp än vad bespottade Leaf med okylda batterier ser ändå så.... tja.... Man kan nog fasen se det som en fördel att batteriet håller sig varmt hos oss här där det sällan är för varmt utomhus.

Kontrollera batteriets värden med leafspy. Du skall notera avvikelser i spänning mellan cellerna främst. SOH, alltså siffran som talar om batteriets hälsa är väldigt nyckfull. kan hoppa 10% hit eller dit beroende på om du snabbladdat mycket osv. Batteristaplarna på instrumentbrädan är nog ett bättre märke.

Genom att luta upp förarstolen så avlastar du ryggen enormt. höj framkant 25mm och må som en prins. :D
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1533
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Teslared » 26 mar 2020 10:54

2013 års Leaf som är tillverkad i England har värmepump. Om det är fördel med Teslans värme av batteriet är väl inte alltid så. Vår Leaf regenererar alltid även om det är kallt ute, något som Teslan inte gör. Skillnaden i förbrukning är kraftig i kallt väder framförallt vid kortare körning, typ 10 - 20 km.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44
Referralkod: lisbeth54191

Re: Nissan Leaf

Inläggav HX100 » 26 mar 2020 11:03

Vi har en importerad Leaf från Frankrike 2012. Funkar perfekt som andra bil. Den var första bil innan vi bytte fossilaren till en Tesla.

Allt funkar, förutom en krånglande app. Kul och smidig att köra. Den är 8 år gammal men batteriet håller fint fortfarande.

Trots att den är från Frankrike utan något vinterkit har den varit bättre Norrlandsvinterbil än någon annan fossil vi haft.
HX100
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 apr 2019 12:10

Re: Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 06 apr 2020 22:00

Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?


Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation


https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4787
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Nissan Leaf

Inläggav Henrik Torphammar » 07 apr 2020 06:08

Zalman3 skrev:Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?


Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation


https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/


Det har vi sagt sedan 2015. Det är nog heller inte temperaturen som är boven utan kemin. Tesla värmer aktivt sina batteriet till en högre nivå än du någonsin ser i en Leaf
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1533
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Nissan Leaf

Inläggav HenrikC » 07 apr 2020 07:42

Det finns olika parameterar som påverkar temperaturkänsligheten, som valet av elektrolyt. Kanske gör Nissan batterierna mindre värmekänsliga i framtiden.
HenrikC
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 07 apr 2020 07:58

Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?


Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation


https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/


Det har vi sagt sedan 2015. Det är nog heller inte temperaturen som är boven utan kemin. Tesla värmer aktivt sina batteriet till en högre nivå än du någonsin ser i en Leaf


Under en kort tid för snabbladdning, ja. Men sedan kyls det snabbt ner igen av Teslans TMS. Leaf-batterierna värms upp av laddningen i sig, och sedan, om man är ute på längre tur, bakas dom i 40-50 grader i flera timmar innan de sakta återgår till utomhustemperaturen när man parkerat.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 2924
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.