Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Renault Zoe är en av marknadens billigaste elbilar.
Och den här 22kW AC laddning.

Prisskillnaden i tillverkningsledet måsta vara marginellt mot en 11kW AC laddare.

Munro pratar om att en elmotor på ca 300hk kostar ca 750 dollar att tillverka.
Lägg till transmission och kraftelektronik för ytterligare 250 dollar och man har en komplett drive unit för 1000 dollar.

Prispåslaget för att gå från 11kW till 22kW måste vara under 100 dollar i tillverkningsledet.

Men ytterst få elbilar idag stödjer 22kW AC laddning.

I teorin så kan man ladda hemma mer än 60kWh på 3 timmar med en 22kW, 3-fas, 32A lösning.

Vilket skulle ge 10-15 mils räckvidd per timme i laddhastighet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle säga av tre anledningar:

1. Dyrt. Du gissar på $100, jag tror det dubbla eller mer. Men det är inte pengarna i sig som är problemet utan priset kombinerat med begränsade nyttan:

2. Få har 32A trefas hemma. Det mesta laddningen sker hemma och biltillverkarna vill anpassa bilens ombordladdare till att vara kostnadseffektiv för hemmaladdning. Onödigt att montera för häftiga prylar i bilen som kunder sen inte kan utnyttja till fullo. Om kunder kan anses ha tillgång till max 16A hemma för laddning räcker det med 11 kW laddare i bilen om trefas, eller 3.6 kW om enfas.

3. Alla länder har inte trefas hemma hos folk. I de länder där endast en fas dras hem till hus blir trefasladdare i elbilar en onödig kostnad. Därför säljs en del bilar med endast enfas laddare.

Egentligen räcker enfas 10A väldigt långt för elbilar. Det är sällan man kör över 10 mil på en dag och det kan man ladda tillbaka på 10 timmar över natten även med enfas 10A som blir 2.3kW. Allt över den miniminivån är en extra utgift för biltillverkaren - som ska vägas mot hur mycket extra det tillför för kunden. För visst är det bra med så mycket effekt som möjligt på inbyggda laddaren - men är kunden beredd att betala extra kostnaden för det? Det blir en avvägning som olika tillverkare finner olika nivåer för balans.

Just Zoe hade länge inget stöd för snabbladdning. Däremot ett fiffig sätt att använda elmotorn och dess drivkretsar som inbyggd laddare. När man inte hade snabbladdning var det nödvändigt att erbjuda så snabb normalladdning som möjligt, så kunder kunde ladda även på resa (där andra bilar använde snabbladdare). Genom att återanvända elmotorns drivkretsar även för laddning kunde de hålla kostnaderna nere.

Tyvärt gav Zoes sätt att ladda höga förluster när man laddade enfas med låga ampere - det de flesta hade hemma. Därför blev fransmännen tvungna att först överge Chameleon-laddaren och montera vanlig laddelektronik, och sedan till slut introducera även CCS snabbladdning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Laban »

Som boendes i Luleå så hade det varit väldigt trevligt med 22 kW AC. En del rutter norrut, speciellt Finland då, har endast 22 kW laddare. Stannar man över en lunch på 1-1.5h så har man ändå laddat 10-15 mil. Duger inte om man har flera stopp på vägen men tar man de normala resorna till skidorter på 30-40 mil så vore det guld värt jämfört med 11kW.

Sen är det väl ett övergående problem. Räknar med att det ska finnas fungerande DC dit vi åker regelbundet inom 1-2 år. Så att det ska sitta standard på bilarna känns väl mer tveksamt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Jag skulle säga av tre anledningar:

1. Dyrt. Du gissar på $100, jag tror det dubbla eller mer. Men det är inte pengarna i sig som är problemet utan priset kombinerat med begränsade nyttan:

2. Få har 32A trefas hemma. Det mesta laddningen sker hemma och biltillverkarna vill anpassa bilens ombordladdare till att vara kostnadseffektiv för hemmaladdning. Onödigt att montera för häftiga prylar i bilen som kunder sen inte kan utnyttja till fullo. Om kunder kan anses ha tillgång till max 16A hemma för laddning räcker det med 11 kW laddare i bilen om trefas, eller 3.6 kW om enfas.

3. Alla länder har inte trefas hemma hos folk. I de länder där endast en fas dras hem till hus blir trefasladdare i elbilar en onödig kostnad. Därför säljs en del bilar med endast enfas laddare.

Egentligen räcker enfas 10A väldigt långt för elbilar. Det är sällan man kör över 10 mil på en dag och det kan man ladda tillbaka på 10 timmar över natten även med enfas 10A som blir 2.3kW. Allt över den miniminivån är en extra utgift för biltillverkaren - som ska vägas mot hur mycket extra det tillför för kunden. För visst är det bra med så mycket effekt som möjligt på inbyggda laddaren - men är kunden beredd att betala extra kostnaden för det? Det blir en avvägning som olika tillverkare finner olika nivåer för balans.

Just Zoe hade länge inget stöd för snabbladdning. Däremot ett fiffig sätt att använda elmotorn och dess drivkretsar som inbyggd laddare. När man inte hade snabbladdning var det nödvändigt att erbjuda så snabb normalladdning som möjligt, så kunder kunde ladda även på resa (där andra bilar använde snabbladdare). Genom att återanvända elmotorns drivkretsar även för laddning kunde de hålla kostnaderna nere.

Tyvärt gav Zoes sätt att ladda höga förluster när man laddade enfas med låga ampere - det de flesta hade hemma. Därför blev fransmännen tvungna att först överge Chameleon-laddaren och montera vanlig laddelektronik, och sedan till slut introducera även CCS snabbladdning.

SVAR:
1. Du säger att det är för dyrt. Men om det så kostar 200 dollar, ge mig det som option, då får kunden välja. Jag hade gladeligen betalat 4000kr för att kunna ladda i 22 kW AC.
På landet har många jordbruk/företag tillgång till 22kW 32A. I stan är många Typ 2 AC på på just 22kW.

2. Kan tänka mig att dagens miniminivå på 16A 3-fas till en villa höjs till 32A, för nybyggen.
Ska vi ha en smartgrid lösning där folk dels kör med 2 elbilar, och dessutom har sol och vindel, då åker mycket el åka båda vägar.
Kommer elpriset vara nästan gratis exempelvis mitt på dagen, soliga dagar. Då vill det till att man kan ladda elbilar snabbt.
Och har man en solcellsanläggning på 20kW, och man har överskott på el, då kan huvudsäkringen inte vara på bara 11kW.

Kan dock tänka mig att det blir vanligare med 22kW laddning nu när det börjar komma pickuper med 150-200kWh batterier.

En sak som talar mot att ha en 22kW laddare är verkningsgraden.
Laddar man bara i 11kW så har man större förluster, om bilens laddare är avsedd för 22kW, än 11kW.

Tesla hade ju alternativet 22kW 32A förut, vet dock inte hur stor procent som köpte till det alternativet.

Dagens 16,5kW 24A för Tesla är ju hyfsat, jämfört med många andra elbilar idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Niklas Z »

Håller med om att det borde finnas som option. Hade gärna betalat 4000 extra för att få möjlighet att ladda 22 kW. Just för att det finns 22 kW inne i många samhällen. Om jag besöker ett sådant i 2 h får jag mer än 20 mils körning på den tiden. Det är ofta fullt tillräcklig för att nå nästa destination.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av LarsL »

När möjligheten fanns På Tesla så kostade väl den stora laddaren 15-20 000kr. Nissan tog 10000kr för en 6,6 kW laddare. Dessa känns lite dyrt och jag skulle inte köpa det. Jag använder väldigt sällan ens 11 kW och då oftast av en slump när jag ansluter ute på stan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
Håller med om att det borde finnas som option. Hade gärna betalat 4000 extra för att få möjlighet att ladda 22 kW. Just för att det finns 22 kW inne i många samhällen. Om jag besöker ett sådant i 2 h får jag mer än 20 mils körning på den tiden. Det är ofta fullt tillräcklig för att nå nästa destination.
Precis, ofta är ju Typ 2 laddarna på 22kW, varför ska bilen inte klara att ta emot just 22kW?

Dessutom tar ju vissa betalt för tiden man laddar.
Står man då på en parkering och man betalar 1kr i minuten för 22kW, det blir 2,72 kr per kWh.

Men ställer sig min syster där med sin gamla Leaf som bara kan ladda i 3,7kW, då blir kWh priset 16,21kr per kWh!!!
Helt värdelöst!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av chpaulin »

Att Tesla övergav dubbelladdar-valet till fördel för en starkare laddare talar ju för att det dels var relativt få som valde det samt att det nog medförde en massa extraarbete. Tror snarare det är komplexiteten i att ha olika komponenter som är anledningen till att de inte erbjuder kraftigare laddning och som Tíbor säger så efterfrågas det inte direkt.

Med det sagt så har inte övriga biltillverkare tänkt speciellt långt. Att det finns nya elbilar som max kan ta 7kW (32A Enfas) känns rätt b. Det betyder för de flesta endast 3,7kW då man inte har "råd" att avvara mer än 16A till elbilsladdningen. Mer trefas till folket säger jag.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
När möjligheten fanns På Tesla så kostade väl den stora laddaren 15-20 000kr. Nissan tog 10000kr för en 6,6 kW laddare. Dessa känns lite dyrt och jag skulle inte köpa det. Jag använder väldigt sällan ens 11 kW och då oftast av en slump när jag ansluter ute på stan.
De priser du nämner känns 2012 då elbilar var nåt nytt och dyrt.
Tesla har nu gjort +1 miljon elbilar och har helt andra volymer och tillverkningskostnader.

Du köper en ny 80A elsvets på Jula för 799,20kr exkl moms.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-006189/

Att tillverkningskostnaden för att gå från 16A 3-fas till 32A 3-fas, skulle överstiga 100 dollar, tror jag inte på.

Sen att man tar 10.000kr ut till kund är en annan sak.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Jerker »

Den stora fördelen man hade med Zoens 22 kW-laddare var ju att man kunde hitta sådana laddare som gav fullt inne i städer och inte var hänvisad till snabbladdare i periferin där inget finns att göra. typexemplet var ju under mina resor till Malmö från Nyköping att jag kunde stanna i Ödeshögs centrum och ladda gratis 22 kW på kommunens stolpar där och i Värnamo likadant. Mycket trevligare med fler alternativ till lunch och fika och trevliga miljöer att promenera i. Om Teslan hade 22 kW så hade det fortfarande varit ett alternativ att ladda i Värnamo centrum och äta lunch under tiden. Men när jag bara kan få hälften så mycket in i bilen under samma tid så är det inte längre så lockande, tyvärr.

Så jag anser att det fortfarande finns incitament för 22 kW-laddare i bilarna, men det kanske är en isolerad svensk företeelse med dessa 22 kW-stolpar som dessutom ofta är gratis, särskilt i småkommuner som är intresserade att locka folk in i city.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

chpaulin skrev:
Att Tesla övergav dubbelladdar-valet till fördel för en starkare laddare talar ju för att det dels var relativt få som valde det samt att det nog medförde en massa extraarbete. Tror snarare det är komplexiteten i att ha olika komponenter som är anledningen till att de inte erbjuder kraftigare laddning och som Tíbor säger så efterfrågas det inte direkt.

Med det sagt så har inte övriga biltillverkare tänkt speciellt långt. Att det finns nya elbilar som max kan ta 7kW (32A Enfas) känns rätt b. Det betyder för de flesta endast 3,7kW då man inte har "råd" att avvara mer än 16A till elbilsladdningen. Mer trefas till folket säger jag.
Att Mercedes EQC som har ett batteri på 80kWh bara kan ladda i 7,4kW 1-fas 32A, är kasst!
Vilket som du säger i verkligheten ofta blir 3,7kW.
Som i värsta fall i -30 grader gör att laddtiden blir löjligt lång.

Om det i en Opel Corsa-e för 17.900 euro har 11kW 3-fas laddning, då kan alla elbilar ha 3-fas laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

De priser du nämner känns 2012 då elbilar var nåt nytt och dyrt.
Tesla har nu gjort +1 miljon elbilar och har helt andra volymer och tillverkningskostnader.

Du köper en ny 80A elsvets på Jula för 799,20kr exkl moms.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-006189/

Att tillverkningskostnaden för att gå från 16A 3-fas till 32A 3-fas, skulle överstiga 100 dollar, tror jag inte på.

Sen att man tar 10.000kr ut till kund är en annan sak.
Svetsen är ändå bara på 10A enfas så jag vet inte hur den kan jämföras med en 3fas-laddare på 32A? Kollar man på laddboxen till laddaren som är mycket enklare så priset även på hemmabyggen på bra mycket mer än $100.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Den stora fördelen man hade med Zoens 22 kW-laddare var ju att man kunde hitta sådana laddare som gav fullt inne i städer och inte var hänvisad till snabbladdare i periferin där inget finns att göra. typexemplet var ju under mina resor till Malmö från Nyköping att jag kunde stanna i Ödeshögs centrum och ladda gratis 22 kW på kommunens stolpar där och i Värnamo likadant. Mycket trevligare med fler alternativ till lunch och fika och trevliga miljöer att promenera i. Om Teslan hade 22 kW så hade det fortfarande varit ett alternativ att ladda i Värnamo centrum och äta lunch under tiden. Men när jag bara kan få hälften så mycket in i bilen under samma tid så är det inte längre så lockande, tyvärr.

Så jag anser att det fortfarande finns incitament för 22 kW-laddare i bilarna, men det kanske är en isolerad svensk företeelse med dessa 22 kW-stolpar som dessutom ofta är gratis, särskilt i småkommuner som är intresserade att locka folk in i city.
Exakt. Det är just detta, att ladda inne i ett samhälle som är fördelen som jag ser det. Speciellt under semesterresor är det trevligare att ta ett längre stopp inne i ett samhälle än ett kortare i periferin.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av chpaulin »

Zalman3 skrev:
Om det i en Opel Corsa-e för 17.900 euro har 11kW 3-fas laddning, då kan alla elbilar ha 3-fas laddning.
Wörd!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

De priser du nämner känns 2012 då elbilar var nåt nytt och dyrt.
Tesla har nu gjort +1 miljon elbilar och har helt andra volymer och tillverkningskostnader.

Du köper en ny 80A elsvets på Jula för 799,20kr exkl moms.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-006189/

Att tillverkningskostnaden för att gå från 16A 3-fas till 32A 3-fas, skulle överstiga 100 dollar, tror jag inte på.

Sen att man tar 10.000kr ut till kund är en annan sak.
Svetsen är ändå bara på 10A enfas så jag vet inte hur den kan jämföras med en 3fas-laddare på 32A? Kollar man på laddboxen till laddaren som är mycket enklare så priset även på hemmabyggen på bra mycket mer än $100.
Vad kostar en hemmabyggd laddare på 11kW?
Vad kostar en hemmabyggd laddare på 22kW?

Vad är prisskillnaden?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Gretsch »

När jag köpte min Tesla så hade den en laddare på 11kw vilket jag då tyckte funkade hyfsat men då var allting nytt för mig med att ha elbil så allt var fantastiskt. Men efter hand då man kommit till sans upptäcker man mer saker som kan underlätta ens vardag. Då jag bor i lägenhet i stan är jag beroende av publika laddare och jag fick stå rätt länge för få den elen jag ville ha. Men så upptäckte jag att man kunde komplettera sin laddare med en till laddare, Hurra!!! 22kw, dubbelt så fort . men då var det en förutsättning att laddstolparna ( sorry Tibor jag vet att det inte heter laddstolpe men det är ett lät ord att ta till. ) kunde ge ifrån sig 22kw, och till min glädje kunde de flesta i området där jag bor göra det. Så för mig som bor i lägenhet är 22kw laddare guld värt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Om det i en Opel Corsa-e för 17.900 euro har 11kW 3-fas laddning, då kan alla elbilar ha 3-fas laddning.
Det är väl inte speciellt relevant att jämföra ett pris efter subventioner mm i detta fall. Corsa-e kostar från 359 900 :- i Sverige, 29 900€ i Tyskland. Jag skulle inte kalla det en billig bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Jerker »

Jag som följer Sono Sions arbete vet att de valde bort 22 kW till förmån för 11 kW eftersom det annars skulle bli alldeles för dyrt. Men de jobbar ju med att bygga en bil i nedre prissegmentet, så där är varje tusenlapp viktig. Men frågan är om inte prisskillnaden är en fråga om volymproduktion. Det finns ingen större efterfrågan på 22 kW-laddare och därför blir de mycket dyrare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Jag som följer Sono Sions arbete vet att de valde bort 22 kW till förmån för 11 kW eftersom det annars skulle bli alldeles för dyrt. Men de jobbar ju med att bygga en bil i nedre prissegmentet, så där är varje tusenlapp viktig. Men frågan är om inte prisskillnaden är en fråga om volymproduktion. Det finns ingen större efterfrågan på 22 kW-laddare och därför blir de mycket dyrare.
Teslas Cybertruck kommer ändra på detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Teslaspolen »

Skulle snarare vilja se att alla elbilar har 11 kW först. Som Jerker skrev så hade 22 kW varit otroligt användbart, men tyvärr saknade den Zoe:n då DC laddning istället. Leaf är tvärt om, kass AC laddning som i verkliga livet i Sverige bara ger ~3,7 kW, men har snabbladdning. En Leaf med 24 eller 33 kWh batteriet och trefasladdning hade varit otroligt värdefullt för mitt körmönster.

Däremot tror jag en 22 kW laddare är bra mycket dyrare än 2000 Kr över något annat. Det är inte bara prylen i sig, utan även den utökade komplexiteten vid produktion som ska tas med i priset.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Om det i en Opel Corsa-e för 17.900 euro har 11kW 3-fas laddning, då kan alla elbilar ha 3-fas laddning.
Det är väl inte speciellt relevant att jämföra ett pris efter subventioner mm i detta fall. Corsa-e kostar från 359 900 :- i Sverige, 29 900€ i Tyskland. Jag skulle inte kalla det en billig bil.
Såg nu att 3-fas 11kW laddning inte var standard i Norge.
Kostar 5000Nok extra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

De priser du nämner känns 2012 då elbilar var nåt nytt och dyrt.
Tesla har nu gjort +1 miljon elbilar och har helt andra volymer och tillverkningskostnader.

Du köper en ny 80A elsvets på Jula för 799,20kr exkl moms.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-006189/

Att tillverkningskostnaden för att gå från 16A 3-fas till 32A 3-fas, skulle överstiga 100 dollar, tror jag inte på.

Sen att man tar 10.000kr ut till kund är en annan sak.
Svetsen är ändå bara på 10A enfas så jag vet inte hur den kan jämföras med en 3fas-laddare på 32A? Kollar man på laddboxen till laddaren som är mycket enklare så priset även på hemmabyggen på bra mycket mer än $100.
Vad kostar en hemmabyggd laddare på 11kW?
Vad kostar en hemmabyggd laddare på 22kW?

Vad är prisskillnaden?
Menar du laddbox eller laddare? Hemmabyggd laddare känner jag inte till att någon gjort. Laddbox skiljer sig ju från laddare, det är egentligen bara kontaktor/relä för att slå på/av strömmen med lite styrelektronik. En per fas så om prisskillnaden på 16A kontaktor mot 32A kontaktor är 500:- så är prisskillnaden på laddboxarna 1500:- plus eventuellt lite till och detta är exklusive kabel.

Nu är det dock laddare som är av intresse, inte laddbox eller svets.

Brusa har bra laddare. Enfas 16A kostar €1300 och trefas 16A kostar €2600. Tyvärr har jag inget pris på deras trefas 32A. Tesla hade ju tidigare option på Model S för att få 32A 22kW och lösningen då var att köpa till en laddare vilket alltså hos Brusa kostar €2600, lite mer än $100...
https://insideevs.com/news/318898/brusa ... -chargers/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av 12man »

Zalman3 skrev:
Prisskillnaden i tillverkningsledet måsta vara marginellt mot en 11kW AC laddare.

Munro pratar om att en elmotor på ca 300hk kostar ca 750 dollar att tillverka.
Lägg till transmission och kraftelektronik för ytterligare 250 dollar och man har en komplett drive unit för 1000 dollar.[

Prispåslaget för att gå från 11kW till 22kW måste vara under 100 dollar i tillverkningsledet.
för länge sen fick jag lära mig att 5sek i tillverkningsledet blev 100sek ut till kund, så då "stämmer" det $100 blir $2000

vad säger munro att en hel bil "kostar" att tillverka typ vanlig usa avgasbil cheva malibu eller nåt?

men elbilar måste få laddare som laddar bilen på jobb eller hemma på 5-6 timmar endera för att köra in solström mitt på dagen eller överskottet som finns 23-05, det är ett delproblem av v2g/v2h, där bilarna stöttar elnätet istället för att sabotera och ladda från 17-18->, där ändå förbrukningen är högst
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Brusa har bra laddare. Enfas 16A kostar €1300 och trefas 16A kostar €2600. Tyvärr har jag inget pris på deras trefas 32A. Tesla hade ju tidigare option på Model S för att få 32A 22kW och lösningen då var att köpa till en laddare vilket alltså hos Brusa kostar €2600, lite mer än $100...
https://insideevs.com/news/318898/brusa ... -chargers/
Teslas variant verkar ha kostat $2000 så det stämmer rätt bra med Brusas priser. Knappast något som ska vara standard i bilarna och frågan är hur många som skulle betala för att få det som tillval. Jag står nog och väntar någon timme extra för de 1-2 ggr/år jag skulle ha nytta av det, Luleå - Levi. Under våran roadtrip till Holland och tillbaka laddade vi inte en enda gång på AC laddare ska väl tilläggas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Henrik Torphammar »

På den tiden det begav sig så försökte vi hitta en lämplig 10-20kW DC-laddare i format som en portfölj. Tanken var då att ge Leaf 24kWh vettiga egenskaper på "laddstolpar" också.

Kanske skulle det receptet vara värt att tänka på även idag, ge annars väldigt begränsade elbilar en andra chans. Kunna ladda 22kW CHAdeMO/CCS på alla 3-fas stolpar tex.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar