Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Om det i en Opel Corsa-e för 17.900 euro har 11kW 3-fas laddning, då kan alla elbilar ha 3-fas laddning.
Det är väl inte speciellt relevant att jämföra ett pris efter subventioner mm i detta fall. Corsa-e kostar från 359 900 :- i Sverige, 29 900€ i Tyskland. Jag skulle inte kalla det en billig bil.
Såg nu att 3-fas 11kW laddning inte var standard i Norge.
Kostar 5000Nok extra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

De priser du nämner känns 2012 då elbilar var nåt nytt och dyrt.
Tesla har nu gjort +1 miljon elbilar och har helt andra volymer och tillverkningskostnader.

Du köper en ny 80A elsvets på Jula för 799,20kr exkl moms.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-006189/

Att tillverkningskostnaden för att gå från 16A 3-fas till 32A 3-fas, skulle överstiga 100 dollar, tror jag inte på.

Sen att man tar 10.000kr ut till kund är en annan sak.
Svetsen är ändå bara på 10A enfas så jag vet inte hur den kan jämföras med en 3fas-laddare på 32A? Kollar man på laddboxen till laddaren som är mycket enklare så priset även på hemmabyggen på bra mycket mer än $100.
Vad kostar en hemmabyggd laddare på 11kW?
Vad kostar en hemmabyggd laddare på 22kW?

Vad är prisskillnaden?
Menar du laddbox eller laddare? Hemmabyggd laddare känner jag inte till att någon gjort. Laddbox skiljer sig ju från laddare, det är egentligen bara kontaktor/relä för att slå på/av strömmen med lite styrelektronik. En per fas så om prisskillnaden på 16A kontaktor mot 32A kontaktor är 500:- så är prisskillnaden på laddboxarna 1500:- plus eventuellt lite till och detta är exklusive kabel.

Nu är det dock laddare som är av intresse, inte laddbox eller svets.

Brusa har bra laddare. Enfas 16A kostar €1300 och trefas 16A kostar €2600. Tyvärr har jag inget pris på deras trefas 32A. Tesla hade ju tidigare option på Model S för att få 32A 22kW och lösningen då var att köpa till en laddare vilket alltså hos Brusa kostar €2600, lite mer än $100...
https://insideevs.com/news/318898/brusa ... -chargers/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av 12man »

Zalman3 skrev:
Prisskillnaden i tillverkningsledet måsta vara marginellt mot en 11kW AC laddare.

Munro pratar om att en elmotor på ca 300hk kostar ca 750 dollar att tillverka.
Lägg till transmission och kraftelektronik för ytterligare 250 dollar och man har en komplett drive unit för 1000 dollar.[

Prispåslaget för att gå från 11kW till 22kW måste vara under 100 dollar i tillverkningsledet.
för länge sen fick jag lära mig att 5sek i tillverkningsledet blev 100sek ut till kund, så då "stämmer" det $100 blir $2000

vad säger munro att en hel bil "kostar" att tillverka typ vanlig usa avgasbil cheva malibu eller nåt?

men elbilar måste få laddare som laddar bilen på jobb eller hemma på 5-6 timmar endera för att köra in solström mitt på dagen eller överskottet som finns 23-05, det är ett delproblem av v2g/v2h, där bilarna stöttar elnätet istället för att sabotera och ladda från 17-18->, där ändå förbrukningen är högst
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Brusa har bra laddare. Enfas 16A kostar €1300 och trefas 16A kostar €2600. Tyvärr har jag inget pris på deras trefas 32A. Tesla hade ju tidigare option på Model S för att få 32A 22kW och lösningen då var att köpa till en laddare vilket alltså hos Brusa kostar €2600, lite mer än $100...
https://insideevs.com/news/318898/brusa ... -chargers/
Teslas variant verkar ha kostat $2000 så det stämmer rätt bra med Brusas priser. Knappast något som ska vara standard i bilarna och frågan är hur många som skulle betala för att få det som tillval. Jag står nog och väntar någon timme extra för de 1-2 ggr/år jag skulle ha nytta av det, Luleå - Levi. Under våran roadtrip till Holland och tillbaka laddade vi inte en enda gång på AC laddare ska väl tilläggas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Henrik Torphammar »

På den tiden det begav sig så försökte vi hitta en lämplig 10-20kW DC-laddare i format som en portfölj. Tanken var då att ge Leaf 24kWh vettiga egenskaper på "laddstolpar" också.

Kanske skulle det receptet vara värt att tänka på även idag, ge annars väldigt begränsade elbilar en andra chans. Kunna ladda 22kW CHAdeMO/CCS på alla 3-fas stolpar tex.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av LasseTM »

Jag saknar verkligen 22kW på min M3.
Åker jag till nacka forum med våran Zoe och hänger där i 50min får jag nästan 50% laddning, gör jag samma sak med min M3 känns det knappt lönt att koppla in den om jag inte ska vara där i minst 1 timma även om det är gratis el.

22kW gör ju rätt mycket när man destinationsladdar.
Perfekt i somras med Zoe semester att hitta en 22kW laddare hänga 3 timmar med barnen på stranden och få fullt batteri ofta gratis.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
På den tiden det begav sig så försökte vi hitta en lämplig 10-20kW DC-laddare i format som en portfölj. Tanken var då att ge Leaf 24kWh vettiga egenskaper på "laddstolpar" också.

Kanske skulle det receptet vara värt att tänka på även idag, ge annars väldigt begränsade elbilar en andra chans. Kunna ladda 22kW CHAdeMO/CCS på alla 3-fas stolpar tex.
Jag kikade på en liknande och vill minnas att jag fick priser på ca 22 tusen för en 11kW-variant och lite drygt
30 tusen för en på 22kW...
Det var också till en Leaf 24 :)
Som tur var är så köpte jag en till Tesla istället :mrgreen: (eller egentligen tittade jag på detta något
år tidigare också)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av jpetters »

Jag hade gärna köpt till/haft 22kW laddare i min S/X. 16,5kW är ok, men minsta laget i vissa fall. T.ex. vid halvlångt stopp i stad eller centrum. Ett annat fall är som destinationsladdare om man ska resa tillbaka efter möten under dagen, exempelvis Stockholm - Jönköping t.o.r. Skönt att slippa ett eller två extra SuC stop då.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför har inte alla elbilar 22kW AC laddning?

Inlägg av Gustafsson »

2018 innan jag bytte upp mig från min 70D frågade jag vad komplettering med ”dubbelladdare”, dvs en till likadan modul som bilen redan hade, skulle kosta. Fick prisuppgift på 26000:-
Rent fysiskt är det visst bara en mindre ”box” som placerades under baksätet tror jag.
Högt kilopris.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar