Taycan i Sverige
Moderator: Redaktion
Taycan i Sverige
Frågan är här dom börjat leverera i Sverige?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Taycan i Sverige
De har redan gjort leveranser.Pontus skrev:Frågan är här dom börjat leverera i Sverige?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Taycan i Sverige
Var ju på Porsche visning i Umeå den 14 mars.
Då levererade de dom 2st till kunder i Umeå.
Då levererade de dom 2st till kunder i Umeå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Taycan i Sverige
Enligt car.info 63 stycken levererade i Sverige:
https://www.car.info/en-se/porsche/tayc ... 952602/map
https://www.car.info/en-se/porsche/tayc ... 952602/map
Re: Taycan i Sverige
det är ju bra, har för mig jag hört om ca 100 lev i elbilslandet Norge.TiborBlomhall skrev:Enligt car.info 63 stycken levererade i Sverige:
https://www.car.info/en-se/porsche/tayc ... 952602/map
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Taycan i Sverige
Finns dom att provköra också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Taycan i Sverige
Om man surfar runt lite på kartan från car.info som Tibor postade här ovan så ser man att det finns kundbilar ute i stugorna (eller kanske snarare lyxvillorna kanske) men det finns även bilar registrerade där porsche center gbg, borås, kalmar, umeå och örebro ligger. Dom verkar ha två bilar var...Pontus skrev:Finns dom att provköra också?
Re: Taycan i Sverige
Jodå, det har levererats till kund sedan en dryg vecka tillbaka.
Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avboka min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.
Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?
Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avboka min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.
Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Taycan i Sverige
Absolut intresserad! Nu är väl iofs inte Taycan aktuell för mig (oss) för tillfället, men kul att läsa iafhelix skrev:Jodå, det har levererats till kund sedan en dryg vecka tillbaka.
Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avbokade min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.
Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Taycan i Sverige
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Taycan i Sverige
Dom skyller ju på laddmöjligheterne - bilen är fantastisk säger han, fast han hade gärna önskat lite längre räckvidd.oscfor skrev:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Taycan i Sverige
Bilen får väl inte direkt kritik, men laddmöjligheterna!oscfor skrev:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Taycan i Sverige
20-25 mil på motorväg är ju inte direkt imponerande, men det är väl bara problem med laddmöjligheterna...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Taycan i Sverige
Beror ju på hur man kör, finns många YT-videor där de kommer betydligt längre även på autobahn.oscfor skrev:20-25 mil på motorväg är ju inte direkt imponerande, men det är väl bara problem med laddmöjligheterna...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Taycan i Sverige
helix skrev:Jodå, det har levererats till kund sedan en dryg vecka tillbaka.
Jag har precis lånat min kompis 4S under en dag och fick tillfälle att köra den både aktivt och på långfärd samt sätta mig in i alla finesser. Det var faktiskt en stor besvikelse (utifrån högt ställda förväntningar) även om bilen såklart har sina positiva sidor också. Är glad att jag valde att avboka min egen beställning för det var inte många milimeter från att jag beställde i höstas. Låter väl helt sjukt i mångas öron, men efter min provkörning så väljer jag min Model 3 P före Taycan av flera anledningar och då är jag ändå gammal Porschefantast som ägt både Macan och en handfull 911:or.
Kan skriva en liten utförligare recension och jämföra med min Model 3P om någon är intresserad?
Extremt intresserad av en recension! Står litet i valet och kvalet och vill ha alla input.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Taycan i Sverige
Björn Nyland har ju kommenterat Broom filmen.
Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.
Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.
Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.
Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.
Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/
Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.
Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.
Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.
Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.
Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Taycan i Sverige
Det är precis det som tyvärr gör att man som köpare av alla andra elbilsmärken måste vara elbilsentusiast.
Det är svårt att sälja in 2h laddtid till de flesta.
Det är svårt att sälja in 2h laddtid till de flesta.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Taycan i Sverige
Inte min avsikt att vara nedvärderande mot de i norr, men nånting säger mig att huvudmarknader för Porsche Sverige inte är i Norrland. Det är väl inte heller där de flesta 911 eller Panamera rullar antar jag. De flesta kör ju knappt norr om Sthlm.Zalman3 skrev:Björn Nyland har ju kommenterat Broom filmen.
Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.
Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.
Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.
Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.
Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Taycan i Sverige
Kollade för skojs skull fördelningen på panamera i Sverige
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Taycan i Sverige
Fast man kanske även som storstadsbo vill åka norrut. En stockholmare som ska till Åre får ha tålamod.HelectriC skrev:Inte min avsikt att vara nedvärderande mot de i norr, men nånting säger mig att huvudmarknader för Porsche Sverige inte är i Norrland. Det är väl inte heller där de flesta 911 eller Panamera rullar antar jag. De flesta kör ju knappt norr om Sthlm.Zalman3 skrev:Björn Nyland har ju kommenterat Broom filmen.
Taycan kan ladda upp till 270kW på en 800V, 350kW Ionity laddare.
Problemet är när den ska ladda på en 400V laddare.
Som standard har den en 50kW DC-DC inverter som skapar 800V som batteriet kan laddas med.
Som extra utrustning går det att få en 150kW DC-DC inverter.
Problemet är att denna inverter är ganska ineffektiv.
Och laddar du inte på en 800V, 350kW Ionity laddare, är det oftast en 400V, 50kW laddare som står till buds.
Och då blir det oftast inte högre än 40kW du kan ladda med, och laddtiden kan då överstiga 2 timmar.
Norr om Enköping finns EN Ionity laddare i drift, och det är i Östersund.
Norr om Sundsvall-Östersund finns den EN laddare på mera än 50kW, och det är i Luleå.
https://www.snabbladda.nu/
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Taycan i Sverige
Porsche i Umeå har sålt ett gäng Taycan redan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Taycan i Sverige
Kartan talar ju för sig själv tycker jag. Det byggs nog inga snabbladdare för några få, upp till kanske hundra bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Taycan i Sverige
HelectriC skrev:Kartan talar ju för sig själv tycker jag. Det byggs nog inga snabbladdare för några få, upp till kanske hundra bilar.
Blir ju ett moment 22 det där. Utan laddare, inga bilar, utan bilar, inga laddare.