Norska regler för bilägande
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Norska regler för bilägande
Någon som kan kasta lite ljus på hur de norska reglerna ser ut vad gällande bilköp, och ägande av norskregistrerad (el)bil?
Vad jag har hört tidigare, rätta mig om jag har fel, så har kraven varit att:
1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
Jag ser även att en norsk bil kan utan problem köras i t.ex Sverige i ett år utan problem, även av svensk medborgare. Tvärtom, dvs, norrman kör svenskreggad bil i Norge, blir norska myndigheterna inte lika glada över (pga man vill stoppa norrmän att smita ifrån norska registreringsskatten).
Något mer som man bör känna till?
Vad jag har hört tidigare, rätta mig om jag har fel, så har kraven varit att:
1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
Jag ser även att en norsk bil kan utan problem köras i t.ex Sverige i ett år utan problem, även av svensk medborgare. Tvärtom, dvs, norrman kör svenskreggad bil i Norge, blir norska myndigheterna inte lika glada över (pga man vill stoppa norrmän att smita ifrån norska registreringsskatten).
Något mer som man bör känna till?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Norska regler för bilägande
Är den försäkrad i Norge också?Gustafsson skrev:Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Försäkrad och besiktigas där.Zalman3 skrev:Är den försäkrad i Norge också?Gustafsson skrev:Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Norska regler för bilägande
Men om bilen är norskregad och försäkrad i norge, finns det någon begränsning över hur länge försäkringsbolaget säger att du får köra den i Sverige?Gustafsson skrev:Försäkrad och besiktigas där.Zalman3 skrev:Är den försäkrad i Norge också?Gustafsson skrev:Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Besiktning i Sverige om två v
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Norska regler för bilägande
Bra info!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Norska regler för bilägande
Jag försökte boka in service i Göteborg förra sommaren, dom nekade och sa jag behöver vända mig till norskt SCTeslaspolen skrev:Bra info!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Norska regler för bilägande
Hm! Vi var på besök på SC i Trondheim en gång, dom fixade vad dom kunde på kort varsel. Nåja.HelectriC skrev:Jag försökte boka in service i Göteborg förra sommaren, dom nekade och sa jag behöver vända mig till norskt SCTeslaspolen skrev:Bra info!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Jag har servat både min norska och svenska bil i Norge. Inga problem. Vi har dock sämre konsumentskydd i Sverige om något går sönder.
Min Norska bil har jag bara servat i Oslo.
Min Norska bil har jag bara servat i Oslo.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5307
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Norska regler för bilägande
Jag har fått en garantiåtgärd fixad i Danmark på Teslas initiativ, eftersom det var närmaste SC innan de bygge ett i Malmö.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Norska regler för bilägande
Hej!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Jag har tolkat det så att man får ett nytt år då. Det är ju f.ö. närmast omöjligt för någon att säga hur länge en bil varit i Sverige. Kanske någon annan här vet mer?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Norska regler för bilägande
1. Det räcker med ett norskt d-nummer.Teslaspolen skrev:1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
Re: Norska regler för bilägande
Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsenDaviday skrev:Hej!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Re: Norska regler för bilägande
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?alvenzo skrev:Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsenDaviday skrev:Hej!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Re: Norska regler för bilägande
De släpper inte in folk alls så de behöver ju inte göra någon statistik.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?alvenzo skrev:Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsenDaviday skrev:Hej!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Re: Norska regler för bilägande
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Norska regler för bilägande
Vet en norsk student som bodde 3 år i Sverige och körde sin norska bil hela tiden.Svenssons skrev:GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
Ingen bryr sig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Norska regler för bilägande
2. Det är i andra hand jag hört det. En släkting till mig är sugen på en begagnad norsk Model S och har pratat med Tesla i Norge om det för ett par år sedan och tydligen ser reglerna ut på det viset för att stoppa de flesta svenska hytteägare från att nyttja detta kryphål. Låter rätt konstigt, men tydligen så är det så man gör...alvenzo skrev:1. Det räcker med ett norskt d-nummer.Teslaspolen skrev:1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
3. Tur de har adress, norsk bank och försäkringsbolag redan där då.
4. Sedan var det ju det där med en igenbommad gräns nu...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Norska regler för bilägande
Säger inget om att det är rätt eller att myndigheterna kände till hur det låg till. Säger inte heller något om hur det fungerar idag. Har inte heller något att göra med GDPR.Zalman3 skrev:Vet en norsk student som bodde 3 år i Sverige och körde sin norska bil hela tiden.Svenssons skrev:GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
Ingen bryr sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Norska regler för bilägande
De gränsövergångar som bevakas av militär kan du inte stoppas på då de inte har den rättigheten. Därav deras uppdrag att räkna bilar och människor för att se dels hur många som bryter mot bestämmelsen och även om det skulle vara nödvändigt att ha polis på plats för att upprätthålla bestämmelserna.alvenzo skrev:De släpper inte in folk alls så de behöver ju inte göra någon statistik.Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Norska regler för bilägande
Varifrån har du fått uppgifter om att samtliga polisbilar skulle ha ANPR?Svenssons skrev:Idag så loggar ju samtliga polisbilar reg-numren som bilarna ser.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Norska regler för bilägande
Jag vet inte om exakt alla har det men jag och familjemedlemmar har blivit stoppade av olika polisbilar vid olika tillfällen och eftersom det inte är en särskilt dyr eller knölig lösning samtidigt som det är en effektiv lösning så antar jag att man har infört dessa i om inte alla så i de flesta bilarna.lator skrev:Varifrån har du fått uppgifter om att samtliga polisbilar skulle ha ANPR?Svenssons skrev:Idag så loggar ju samtliga polisbilar reg-numren som bilarna ser.
Vad gäller de bilar som stoppat oss beror det främst på min lite ovanliga lösning med olika skyltar fram och bak...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Norska regler för bilägande
Nej du har har rätt, att samla på sig registreringsnummer är naturligtvis helt ok. Det är att, med hjälp av uppgifterna, försöka kartlägga hur människor rör sig som skulle bli olagligt.Svenssons skrev:GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?