Norska regler för bilägande
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Norska regler för bilägande
Jag har fått en garantiåtgärd fixad i Danmark på Teslas initiativ, eftersom det var närmaste SC innan de bygge ett i Malmö.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Norska regler för bilägande
Hej!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Jag har tolkat det så att man får ett nytt år då. Det är ju f.ö. närmast omöjligt för någon att säga hur länge en bil varit i Sverige. Kanske någon annan här vet mer?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Norska regler för bilägande
1. Det räcker med ett norskt d-nummer.Teslaspolen skrev:1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
Re: Norska regler för bilägande
Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsenDaviday skrev:Hej!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Re: Norska regler för bilägande
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?alvenzo skrev:Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsenDaviday skrev:Hej!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Re: Norska regler för bilägande
De släpper inte in folk alls så de behöver ju inte göra någon statistik.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?alvenzo skrev:Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsenDaviday skrev:Hej!Gustafsson skrev:Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v
Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Re: Norska regler för bilägande
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Norska regler för bilägande
Vet en norsk student som bodde 3 år i Sverige och körde sin norska bil hela tiden.Svenssons skrev:GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
Ingen bryr sig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Norska regler för bilägande
2. Det är i andra hand jag hört det. En släkting till mig är sugen på en begagnad norsk Model S och har pratat med Tesla i Norge om det för ett par år sedan och tydligen ser reglerna ut på det viset för att stoppa de flesta svenska hytteägare från att nyttja detta kryphål. Låter rätt konstigt, men tydligen så är det så man gör...alvenzo skrev:1. Det räcker med ett norskt d-nummer.Teslaspolen skrev:1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
3. Tur de har adress, norsk bank och försäkringsbolag redan där då.
4. Sedan var det ju det där med en igenbommad gräns nu...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Norska regler för bilägande
Säger inget om att det är rätt eller att myndigheterna kände till hur det låg till. Säger inte heller något om hur det fungerar idag. Har inte heller något att göra med GDPR.Zalman3 skrev:Vet en norsk student som bodde 3 år i Sverige och körde sin norska bil hela tiden.Svenssons skrev:GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
Ingen bryr sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Norska regler för bilägande
De gränsövergångar som bevakas av militär kan du inte stoppas på då de inte har den rättigheten. Därav deras uppdrag att räkna bilar och människor för att se dels hur många som bryter mot bestämmelsen och även om det skulle vara nödvändigt att ha polis på plats för att upprätthålla bestämmelserna.alvenzo skrev:De släpper inte in folk alls så de behöver ju inte göra någon statistik.Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Norska regler för bilägande
Varifrån har du fått uppgifter om att samtliga polisbilar skulle ha ANPR?Svenssons skrev:Idag så loggar ju samtliga polisbilar reg-numren som bilarna ser.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Norska regler för bilägande
Jag vet inte om exakt alla har det men jag och familjemedlemmar har blivit stoppade av olika polisbilar vid olika tillfällen och eftersom det inte är en särskilt dyr eller knölig lösning samtidigt som det är en effektiv lösning så antar jag att man har infört dessa i om inte alla så i de flesta bilarna.lator skrev:Varifrån har du fått uppgifter om att samtliga polisbilar skulle ha ANPR?Svenssons skrev:Idag så loggar ju samtliga polisbilar reg-numren som bilarna ser.
Vad gäller de bilar som stoppat oss beror det främst på min lite ovanliga lösning med olika skyltar fram och bak...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Norska regler för bilägande
Nej du har har rätt, att samla på sig registreringsnummer är naturligtvis helt ok. Det är att, med hjälp av uppgifterna, försöka kartlägga hur människor rör sig som skulle bli olagligt.Svenssons skrev:GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.Fredrik j skrev:Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Tror inte den svenska polisen söker uppgifter om norska regnummer. Det skulle verkligen bli en stor apparat som inte leder någon vart.
Fast om en bil är efterlyst kan det ju vara annat...
Fast om en bil är efterlyst kan det ju vara annat...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Norska regler för bilägande
Jag är arbetspendlare och äger sedan november 2019 en norsk registrerad model s, aldrig varit några problem vid gränsen då den för det mesta varit okontrollerad. Denna vecka när jag åkte tillbaka från Norge till Sverige så möttes jag utav tullpersonal eftersom gränsen är officiellt stängd men ej för arbetspendlare, då pratade dom att jag ej har rätt att köra norsk registrerad bil i Sverige. Dom gav mig en broschyr om tullfrihet och bad mig titta igenom detta samt att dom inte vill se mig en gång till vid gränsen utan att ha ordnat något av detta eller eventuellt betala tull och moms nästa gång jag passerar gränsen.
Jag har tänkt att om dryga 2 år flytta till Norge med min familj, därav så köpte jag en norsk tesla tidigare för att delvis underlätta och inte behöva ta med våran svenska bil till Norge vid flytt. Har någon något tips till vad jag ska göra i min situation, som jag förstått eftersom jag är veckopendlare så har jag ingen rätt till tullfrihet, reglerna är så lulliga när det kommer till arbetspendlare överlag. Jag har bostad i både Sverige och Norge.
Jag har tänkt över om företaget ska skriva något intyg om att jag använder bilen från och till tjänst, men som det verkar behövs då bilen skrivas över på företaget vilket kanske inte är så optimalt.
Om jag folkbokför mig i Norge så mister jag diverse pendlaravdrag, samt att jag inte får någon rätt att korsa gränsen till min familj i Sverige det vill säga jag blir låst i Norge tills regeringen i Norge öppnar gränsen igen, blivit en hel del problem för mig tack vare corona, och nu så har det visat sig bli ännu mer problem eftersom dom tagit mig vid gränsen.
Ser att folk har lyckats importera bilen utan eller med avgift, tips??
Tack!!
Jag har tänkt att om dryga 2 år flytta till Norge med min familj, därav så köpte jag en norsk tesla tidigare för att delvis underlätta och inte behöva ta med våran svenska bil till Norge vid flytt. Har någon något tips till vad jag ska göra i min situation, som jag förstått eftersom jag är veckopendlare så har jag ingen rätt till tullfrihet, reglerna är så lulliga när det kommer till arbetspendlare överlag. Jag har bostad i både Sverige och Norge.
Jag har tänkt över om företaget ska skriva något intyg om att jag använder bilen från och till tjänst, men som det verkar behövs då bilen skrivas över på företaget vilket kanske inte är så optimalt.
Om jag folkbokför mig i Norge så mister jag diverse pendlaravdrag, samt att jag inte får någon rätt att korsa gränsen till min familj i Sverige det vill säga jag blir låst i Norge tills regeringen i Norge öppnar gränsen igen, blivit en hel del problem för mig tack vare corona, och nu så har det visat sig bli ännu mer problem eftersom dom tagit mig vid gränsen.
Ser att folk har lyckats importera bilen utan eller med avgift, tips??
Tack!!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
När jag importerade min från Norge gjorde tullen ett schablonavdrag på 10% /år som jag ägt bilen i värdeminskning. För min del var det bra eftersom bilen inte sjunkit i värde. Sedan fick jag då betala tull och moms. Har man köpt bilen billigt i Norge kan det vara ganska kostnadsneutralt, men oftast blir det billigare att köpa en annan svensk bil. Där måste man jämföra tex priser på blocket och Finn och lägga på 35% på priset på Finn typ.
Tor du ska prata igen med tullen/ transportstyrelsen i stället och fråga dem. Jag fick ett helt annat svar och använde min Norska bil i Sverige då och då. Har du bostad i Norge och kanske personnummer/D-nummer är det ju orimligt att du inte får korsa gränsen med en bil som skattas, besiktigas och är försäkrad i Norge.
Med det sagt vore det intressant att veta vad du fick för broschyr!
Tor du ska prata igen med tullen/ transportstyrelsen i stället och fråga dem. Jag fick ett helt annat svar och använde min Norska bil i Sverige då och då. Har du bostad i Norge och kanske personnummer/D-nummer är det ju orimligt att du inte får korsa gränsen med en bil som skattas, besiktigas och är försäkrad i Norge.
Med det sagt vore det intressant att veta vad du fick för broschyr!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Norska regler för bilägande
Broschyren var ett utdrag från denna sida https://www.grensetjansten.com/sv/dokum ... 790.84.pdf dom hade enbart med 3 sidor från denna vilket också är helt otroligt, kortfattad information i deras fördel?
Som vi prata per via telefon så har jag d-nummer samt bostadsadress i Norge, bilen är skattad och försäkrad i Norge. Finner ingen som helst anledning att inte få använda bilen fram och tillbaka mellan Sverige och Norge.
Enda jag förstår är att ifall jag slutar jobba i Norge och inte flyttar ditt så är det ju självklart att jag inte kan köra en norsk bil i Sverige.
Jag tycker det borde räcka att jag har ett giltigt arbetskontrakt och den dagen jag inte har det så får jag inte köra mer med bilen längre.
Som vi prata per via telefon så har jag d-nummer samt bostadsadress i Norge, bilen är skattad och försäkrad i Norge. Finner ingen som helst anledning att inte få använda bilen fram och tillbaka mellan Sverige och Norge.
Enda jag förstår är att ifall jag slutar jobba i Norge och inte flyttar ditt så är det ju självklart att jag inte kan köra en norsk bil i Sverige.
Jag tycker det borde räcka att jag har ett giltigt arbetskontrakt och den dagen jag inte har det så får jag inte köra mer med bilen längre.
Re: Norska regler för bilägande
zirqom skrev:Jag är arbetspendlare och äger sedan november 2019 en norsk registrerad model s, aldrig varit några problem vid gränsen då den för det mesta varit okontrollerad. Denna vecka när jag åkte tillbaka från Norge till Sverige så möttes jag utav tullpersonal eftersom gränsen är officiellt stängd men ej för arbetspendlare, då pratade dom att jag ej har rätt att köra norsk registrerad bil i Sverige. Dom gav mig en broschyr om tullfrihet och bad mig titta igenom detta samt att dom inte vill se mig en gång till vid gränsen utan att ha ordnat något av detta eller eventuellt betala tull och moms nästa gång jag passerar gränsen.
Jag har tänkt att om dryga 2 år flytta till Norge med min familj, därav så köpte jag en norsk tesla tidigare för att delvis underlätta och inte behöva ta med våran svenska bil till Norge vid flytt. Har någon något tips till vad jag ska göra i min situation, som jag förstått eftersom jag är veckopendlare så har jag ingen rätt till tullfrihet, reglerna är så lulliga när det kommer till arbetspendlare överlag. Jag har bostad i både Sverige och Norge.
Jag har tänkt över om företaget ska skriva något intyg om att jag använder bilen från och till tjänst, men som det verkar behövs då bilen skrivas över på företaget vilket kanske inte är så optimalt.
Om jag folkbokför mig i Norge så mister jag diverse pendlaravdrag, samt att jag inte får någon rätt att korsa gränsen till min familj i Sverige det vill säga jag blir låst i Norge tills regeringen i Norge öppnar gränsen igen, blivit en hel del problem för mig tack vare corona, och nu så har det visat sig bli ännu mer problem eftersom dom tagit mig vid gränsen.
Ser att folk har lyckats importera bilen utan eller med avgift, tips??
Tack!!
Vem stoppade dig vid gränsen? Norska eller svenska tullen? Som jag förstår det är inte gränsen stängd in i Sverige, så det är väl inga svenska tulltjänstemän som stoppat dig? Om det var norska tullen, så förstår jag inte varför norska tullen skulle vara intresserad av att du betalar avgifter på en norsk bil till Norge?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Norska regler för bilägande
Måste ju vara svenska tullen. Norska tullen är väl bara intresserade av bilar som vill in i Norge? Så brukar det ju i alla fall vara i Svinesund.HelectriC skrev:zirqom skrev:Jag är arbetspendlare och äger sedan november 2019 en norsk registrerad model s, aldrig varit några problem vid gränsen då den för det mesta varit okontrollerad. Denna vecka när jag åkte tillbaka från Norge till Sverige så möttes jag utav tullpersonal eftersom gränsen är officiellt stängd men ej för arbetspendlare, då pratade dom att jag ej har rätt att köra norsk registrerad bil i Sverige. Dom gav mig en broschyr om tullfrihet och bad mig titta igenom detta samt att dom inte vill se mig en gång till vid gränsen utan att ha ordnat något av detta eller eventuellt betala tull och moms nästa gång jag passerar gränsen.
Jag har tänkt att om dryga 2 år flytta till Norge med min familj, därav så köpte jag en norsk tesla tidigare för att delvis underlätta och inte behöva ta med våran svenska bil till Norge vid flytt. Har någon något tips till vad jag ska göra i min situation, som jag förstått eftersom jag är veckopendlare så har jag ingen rätt till tullfrihet, reglerna är så lulliga när det kommer till arbetspendlare överlag. Jag har bostad i både Sverige och Norge.
Jag har tänkt över om företaget ska skriva något intyg om att jag använder bilen från och till tjänst, men som det verkar behövs då bilen skrivas över på företaget vilket kanske inte är så optimalt.
Om jag folkbokför mig i Norge så mister jag diverse pendlaravdrag, samt att jag inte får någon rätt att korsa gränsen till min familj i Sverige det vill säga jag blir låst i Norge tills regeringen i Norge öppnar gränsen igen, blivit en hel del problem för mig tack vare corona, och nu så har det visat sig bli ännu mer problem eftersom dom tagit mig vid gränsen.
Ser att folk har lyckats importera bilen utan eller med avgift, tips??
Tack!!
Vem stoppade dig vid gränsen? Norska eller svenska tullen? Som jag förstår det är inte gränsen stängd in i Sverige, så det är väl inga svenska tulltjänstemän som stoppat dig? Om det var norska tullen, så förstår jag inte varför norska tullen skulle vara intresserad av att du betalar avgifter på en norsk bil till Norge?
Re: Norska regler för bilägande
Ja precis, men samtidigt så stoppar väl inte svenska tullen någon från Norge eftersom gränsen inte är stängd den vägen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Norska regler för bilägande
Tullen gör väl stickprov hela tiden?HelectriC skrev:Ja precis, men samtidigt så stoppar väl inte svenska tullen någon från Norge eftersom gränsen inte är stängd den vägen.
Elbilist sedan 2014
Re: Norska regler för bilägande
Ja det gör dom säkert. När jag har passerat gränsen har det varit krypande kö och stickprov in i Norge och motorväg tillbaka in i Sverige.Klintan skrev:Tullen gör väl stickprov hela tiden?HelectriC skrev:Ja precis, men samtidigt så stoppar väl inte svenska tullen någon från Norge eftersom gränsen inte är stängd den vägen.
Det är väl få saker som är lönt att smuggla in i Sverige. Minns en skidresa där vi lastade all överbliven alkohol i en bil och smugglade då över ransonen in i Sverige från Norge. Det måste vara ovanligt
Re: Norska regler för bilägande
Tror inte 2 stämmer. Har inte sett något om det förr.Teslaspolen skrev:2. Det är i andra hand jag hört det. En släkting till mig är sugen på en begagnad norsk Model S och har pratat med Tesla i Norge om det för ett par år sedan och tydligen ser reglerna ut på det viset för att stoppa de flesta svenska hytteägare från att nyttja detta kryphål. Låter rätt konstigt, men tydligen så är det så man gör...alvenzo skrev:1. Det räcker med ett norskt d-nummer.Teslaspolen skrev:1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
3. Tur de har adress, norsk bank och försäkringsbolag redan där då.
4. Sedan var det ju det där med en igenbommad gräns nu...