Norska regler för bilägande

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Klintan »

Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Elbilist sedan 2014
zirqom
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 maj 2021 09:25

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av zirqom »

Fredrik j skrev:
zirqom skrev:
HelectriC skrev:
zirqom skrev:
Jag är arbetspendlare och äger sedan november 2019 en norsk registrerad model s, aldrig varit några problem vid gränsen då den för det mesta varit okontrollerad. Denna vecka när jag åkte tillbaka från Norge till Sverige så möttes jag utav tullpersonal eftersom gränsen är officiellt stängd men ej för arbetspendlare, då pratade dom att jag ej har rätt att köra norsk registrerad bil i Sverige. Dom gav mig en broschyr om tullfrihet och bad mig titta igenom detta samt att dom inte vill se mig en gång till vid gränsen utan att ha ordnat något av detta eller eventuellt betala tull och moms nästa gång jag passerar gränsen.

Jag har tänkt att om dryga 2 år flytta till Norge med min familj, därav så köpte jag en norsk tesla tidigare för att delvis underlätta och inte behöva ta med våran svenska bil till Norge vid flytt. Har någon något tips till vad jag ska göra i min situation, som jag förstått eftersom jag är veckopendlare så har jag ingen rätt till tullfrihet, reglerna är så lulliga när det kommer till arbetspendlare överlag. Jag har bostad i både Sverige och Norge.

Jag har tänkt över om företaget ska skriva något intyg om att jag använder bilen från och till tjänst, men som det verkar behövs då bilen skrivas över på företaget vilket kanske inte är så optimalt.

Om jag folkbokför mig i Norge så mister jag diverse pendlaravdrag, samt att jag inte får någon rätt att korsa gränsen till min familj i Sverige det vill säga jag blir låst i Norge tills regeringen i Norge öppnar gränsen igen, blivit en hel del problem för mig tack vare corona, och nu så har det visat sig bli ännu mer problem eftersom dom tagit mig vid gränsen.

Ser att folk har lyckats importera bilen utan eller med avgift, tips??

Tack!!

Vem stoppade dig vid gränsen? Norska eller svenska tullen? Som jag förstår det är inte gränsen stängd in i Sverige, så det är väl inga svenska tulltjänstemän som stoppat dig? Om det var norska tullen, så förstår jag inte varför norska tullen skulle vara intresserad av att du betalar avgifter på en norsk bil till Norge?
Åker gränsen vid Örje/Töcksfors, alla gränser är mer eller mindre stängde och kontrolleras åt båda hållen. Svensk tulltjänsteman som kontrollera pass och sedan frågade mig om bilen och gav mig information att jag bara får köra 7 dagar nu och sen måste den importeras, gav mig en broschyr som var 3 sidor från denna länk https://www.grensetjansten.com/sv/dokum ... 790.84.pdf
dom orkade väl inte skriva ut alla information, som man ser så är denna ytterligare 4 sidor.

Notera att tjänstemannen godkände när jag sa att reglerna är lulliga och han medgav att han hört 1 år och såna uppgifter, men han sa med hans ord; jag vill inte se dig här igen med denna bil utan att du har med dig mer uppgifter eventuellt att du påbörjat en import... Kollegan till han stod och log och pratade om 1 år hit å dit. Just nu så är dom skyldiga att kolla vilka som åker in då bara svenska medborgare får åka in över gränsen utan godkänt corona test. Norska medborgare eller andra eu medborgare måste ha en negativt corona test för att få passera.
Så tulltjänstemannen noterade alltså någonstans att just du passerade gränsen och la in så att om du gjorde det igen skulle han…..göra vadå? Inte släppa in dig? Det är ju knappast han som avgör vad du får och inte får göra. Saken behöver ju prövas i domstol.
Jo jag förstår ju att han inte har någon direkt makt så sätt, men han sa ju att han skulle sända in mig till tulltjänstestationen vid gränsen och att det kommer föreligga böter om jag inte gjort som han beskrivit. Låter ju väldigt otrevligt fast han var en helt okej kille. Jag skall ta kontakt med transportstyrelsen och höra mig för, så länge jag jobbar I Norge och har bostad där så skall jag med all rätt kunna få köra norsk registrerad bil vad jag förstår det som, det är däremot andra regler i Norge vad gäller norsk som kör svensk bil, men denna regel/lag finns ju inte i Sverige.

Det jag antar är att dom har noterat en stor mängd norska teslor körda utav svenska medborgare just nu när dom haft ständigt kontroll av alla fordon vid gränsen tack vare corona.

Inget tips jag skulle kunna använda när jag väl skall prata med transportstyrelsen och tullverket i min fördel? Några argument kanske?
Vore oerhört tacksam med alla förslag då denna sitatuation är helt och hållet hel dryg, hade de inte varit att jag blivit tvungen att stanna i Norge skulle jag självklart folkbokfört mig där. Folkbokför jag mig så mister jag rätten att pendla nu när gränsen är stängd, hade den varit öppen hade jag fått pendlat. Allt detta med karantänhotell och allt har satt mig i en märklig situtation, jag behöver bilen och bilen är norsk, jag skall flytta till Norge så småningom och för mig är det ju helt orimligt att registrera till svensk för att sedan 2 år efter registrera till norsk igen.

Jag vet att allt detta inte är en ursäkt men det är min mening.

Tack alla som tar sig tiden och svarar på inläggen! Oerhört tacksam.
zirqom
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 maj 2021 09:25

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av zirqom »

Klintan skrev:
Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Det stämmer såklart, men nu är jag ju bosatt i båda länderna.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

Ring och prata med transportstyrelsen. Jag ringde dit i höstas när jag hade svårt att få tid för läkarintyget för C-kort p.g.a. Covid-19. Det fixade dom på telefon mycket smidigt.
Jag uppfattade dom som lösningsorienterade.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Klintan skrev:
Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Finns inget som hindrar att man köper en bil i Norge om man bor där. Kör den bara i Norge vore det ju orimligt att behöva importera den till Sverige.
Problemet blir när man kör över gränsen.
Just nu stoppas alla fordon från Norge för att undvika de muterade virusen. Då får man tyvärr en del andra synpunkter också!
Problemet finns inte utrett ordentligt. I Vi bilägare för några år sedan skrev M Sterner att det var helt OK att göra så. Det var också svaret jag fick när jag hade både en svensk och en norsk bil.
Man kan vara 1) bosatt. 2) fullständigt skatteskyldig) 3) folkbokförd 4) medborgare i Norge, delvis oberoende av varandra om man jobbar där. Jag har inte sett någon bestämmelse som kopplar rätten att passera gränsen med en norsk bil till någon av dessa grupper.
Tullen behöver förtydliga vilka bestämmelser man stödjer sig på. Även när man importerar en norsk bil får den köras 7 dagar i Sverige, men här är det ju inte frågan om import.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

HelectriC skrev:
Ja precis, men samtidigt så stoppar väl inte svenska tullen någon från Norge eftersom gränsen inte är stängd den vägen.
Åkte från Norge till Sverige igår. Det var den svenska polisen som stoppade alla bilar, inte tullen. De kollade att jag var svensk medborgare. Norrmannen framför fick vända tillbaka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Klintan »

Gustafsson skrev:
Klintan skrev:
Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Finns inget som hindrar att man köper en bil i Norge om man bor där. Kör den bara i Norge vore det ju orimligt att behöva importera den till Sverige.
Problemet blir när man kör över gränsen.
Just nu stoppas alla fordon från Norge för att undvika de muterade virusen. Då får man tyvärr en del andra synpunkter också!
Problemet finns inte utrett ordentligt. I Vi bilägare för några år sedan skrev M Sterner att det var helt OK att göra så. Det var också svaret jag fick när jag hade både en svensk och en norsk bil.
Man kan vara 1) bosatt. 2) fullständigt skatteskyldig) 3) folkbokförd 4) medborgare i Norge, delvis oberoende av varandra om man jobbar där. Jag har inte sett någon bestämmelse som kopplar rätten att passera gränsen med en norsk bil till någon av dessa grupper.
Tullen behöver förtydliga vilka bestämmelser man stödjer sig på. Även när man importerar en norsk bil får den köras 7 dagar i Sverige, men här är det ju inte frågan om import.
Frågan i Vi bilägare var om det var ok att som bosatt i Norge tillfälligt låna ut sin bil till sina svenska föräldrar.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -sverige-0

I detta fall är TS bosatt i Sverige och har bilen registrerad i Norge. Som utländsk medborgare har man rätt att bruka utlandsregisterad bil i upp till ett år i Sverige, men det gäller inte för svenska medborgare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Klintan skrev:
Gustafsson skrev:
Klintan skrev:
Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Finns inget som hindrar att man köper en bil i Norge om man bor där. Kör den bara i Norge vore det ju orimligt att behöva importera den till Sverige.
Problemet blir när man kör över gränsen.
Just nu stoppas alla fordon från Norge för att undvika de muterade virusen. Då får man tyvärr en del andra synpunkter också!
Problemet finns inte utrett ordentligt. I Vi bilägare för några år sedan skrev M Sterner att det var helt OK att göra så. Det var också svaret jag fick när jag hade både en svensk och en norsk bil.
Man kan vara 1) bosatt. 2) fullständigt skatteskyldig) 3) folkbokförd 4) medborgare i Norge, delvis oberoende av varandra om man jobbar där. Jag har inte sett någon bestämmelse som kopplar rätten att passera gränsen med en norsk bil till någon av dessa grupper.
Tullen behöver förtydliga vilka bestämmelser man stödjer sig på. Även när man importerar en norsk bil får den köras 7 dagar i Sverige, men här är det ju inte frågan om import.
Frågan i Vi bilägare var om det var ok att som bosatt i Norge tillfälligt låna ut sin bil till sina svenska föräldrar.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -sverige-0

I detta fall är TS bosatt i Sverige och har bilen registrerad i Norge. Som utländsk medborgare har man rätt att bruka utlandsregisterad bil i upp till ett år i Sverige, men det gäller inte för svenska medborgare.
Var hittar du det där med medborgare? Jag har inte sett det någonstans, men letat rätt mycket! Många svenskar som bor i Norge ( alla? ) är ju fö svenska medborgare. Så det där stämmer nog inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Klintan »

Elbilist sedan 2014
zirqom
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 maj 2021 09:25

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av zirqom »

Gustafsson skrev:
HelectriC skrev:
Ja precis, men samtidigt så stoppar väl inte svenska tullen någon från Norge eftersom gränsen inte är stängd den vägen.
Åkte från Norge till Sverige igår. Det var den svenska polisen som stoppade alla bilar, inte tullen. De kollade att jag var svensk medborgare. Norrmannen framför fick vända tillbaka.
För mig var det både tulltjänst och polis, oavsett så kommer ju polisen sända mig in till tullstationen om denne polis vill det.
zirqom
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 maj 2021 09:25

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av zirqom »

Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Klintan »

zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Du får använda den hur mycket som helst om du tullar, momsar och registrerar den i Sverige.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av alvenzo »

zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av OfarligTesla »

zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Om du bodde i Norge och skulle pendla till Sverige skulle det som jag förstår vara okej i 1 år, men eftersom din egentliga hemvist är Sverige så är det vad jag förstått en annan sak. Då skall du registrera fordonet i Sverige inom en vecka från att det förs in, moms med mera skall du väl egentligen betala redan vid gränsen för att det skall vara korrekt också.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Då borde det vara OK att åka hem över helgen och tillbaka på måndag typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

OfarligTesla skrev:
zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Om du bodde i Norge och skulle pendla till Sverige skulle det som jag förstår vara okej i 1 år, men eftersom din egentliga hemvist är Sverige så är det vad jag förstått en annan sak. Då skall du registrera fordonet i Sverige inom en vecka från att det förs in, moms med mera skall du väl egentligen betala redan vid gränsen för att det skall vara korrekt också.
För mig var det OK ( och jag var inte ensam) att beställa tid hos tullen i Norrköping och betala där.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

alvenzo skrev:
zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?
Stora problem! Man kan inte ha familj hus å barn kvar i Sverige. Då räknas man inte som hemvist i Norge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
För mig var det OK ( och jag var inte ensam) att beställa tid hos tullen i Norrköping och betala där.
Ahh okej, då hade jag fel, bra att veta. :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
alvenzo skrev:
zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?
Stora problem! Man kan inte ha familj hus å barn kvar i Sverige. Då räknas man inte som hemvist i Norge.
Om man är typ mormon och har två familjer, en på varje sida gränsen då :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
In i Norge har det iaf ganska ofta varit passkontroll även innan CV-19 och allmän ”hur nervös är du”-kontroll. Skulle gissa på att jag kört rätt igenom mindre än 25% av gångerna som jag passerat gränsen senaste 10åren på väg in i Norge. Det är helt enkelt som det var tidigare innan Sverige gick med i EU när man kom från Danmark eller Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
In i Norge har det iaf ganska ofta varit passkontroll även innan CV-19 och allmän ”hur nervös är du”-kontroll. Skulle gissa på att jag kört rätt igenom mindre än 25% av gångerna som jag passerat gränsen senaste 10åren på väg in i Norge. Det är helt enkelt som det var tidigare innan Sverige gick med i EU när man kom från Danmark eller Tyskland.
Ja in i Norge har jag också fått krypköra mellan tullare som tittar strängt. Men jag menade åt andra hållet. Det är ju där trådskrivaren har fått problem.
zirqom
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 maj 2021 09:25

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av zirqom »

Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.

Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

zirqom skrev:
Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.

Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Låter som den bästa lösningen i ett par veckor till.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av AndersBosson »

zirqom skrev:
Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.

Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.

Fick du något svar på din fråga från transportstyrelsen och tullverket?
Skriv svar