In i Norge har det iaf ganska ofta varit passkontroll även innan CV-19 och allmän ”hur nervös är du”-kontroll. Skulle gissa på att jag kört rätt igenom mindre än 25% av gångerna som jag passerat gränsen senaste 10åren på väg in i Norge. Det är helt enkelt som det var tidigare innan Sverige gick med i EU när man kom från Danmark eller Tyskland.Fredrik j skrev:Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
Norska regler för bilägande
Moderator: Redaktion
Re: Norska regler för bilägande
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Norska regler för bilägande
Ja in i Norge har jag också fått krypköra mellan tullare som tittar strängt. Men jag menade åt andra hållet. Det är ju där trådskrivaren har fått problem.HelectriC skrev:In i Norge har det iaf ganska ofta varit passkontroll även innan CV-19 och allmän ”hur nervös är du”-kontroll. Skulle gissa på att jag kört rätt igenom mindre än 25% av gångerna som jag passerat gränsen senaste 10åren på väg in i Norge. Det är helt enkelt som det var tidigare innan Sverige gick med i EU när man kom från Danmark eller Tyskland.Fredrik j skrev:Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
Re: Norska regler för bilägande
Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.
Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Re: Norska regler för bilägande
Låter som den bästa lösningen i ett par veckor till.zirqom skrev:Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.
Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
- AndersBosson
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
- Ort: Tjörn
Re: Norska regler för bilägande
zirqom skrev:Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.
Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Fick du något svar på din fråga från transportstyrelsen och tullverket?