Norska regler för bilägande
Moderator: Redaktion
Re: Norska regler för bilägande
Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Elbilist sedan 2014
Re: Norska regler för bilägande
Jo jag förstår ju att han inte har någon direkt makt så sätt, men han sa ju att han skulle sända in mig till tulltjänstestationen vid gränsen och att det kommer föreligga böter om jag inte gjort som han beskrivit. Låter ju väldigt otrevligt fast han var en helt okej kille. Jag skall ta kontakt med transportstyrelsen och höra mig för, så länge jag jobbar I Norge och har bostad där så skall jag med all rätt kunna få köra norsk registrerad bil vad jag förstår det som, det är däremot andra regler i Norge vad gäller norsk som kör svensk bil, men denna regel/lag finns ju inte i Sverige.Fredrik j skrev:Så tulltjänstemannen noterade alltså någonstans att just du passerade gränsen och la in så att om du gjorde det igen skulle han…..göra vadå? Inte släppa in dig? Det är ju knappast han som avgör vad du får och inte får göra. Saken behöver ju prövas i domstol.zirqom skrev:Åker gränsen vid Örje/Töcksfors, alla gränser är mer eller mindre stängde och kontrolleras åt båda hållen. Svensk tulltjänsteman som kontrollera pass och sedan frågade mig om bilen och gav mig information att jag bara får köra 7 dagar nu och sen måste den importeras, gav mig en broschyr som var 3 sidor från denna länk https://www.grensetjansten.com/sv/dokum ... 790.84.pdfHelectriC skrev:zirqom skrev:Jag är arbetspendlare och äger sedan november 2019 en norsk registrerad model s, aldrig varit några problem vid gränsen då den för det mesta varit okontrollerad. Denna vecka när jag åkte tillbaka från Norge till Sverige så möttes jag utav tullpersonal eftersom gränsen är officiellt stängd men ej för arbetspendlare, då pratade dom att jag ej har rätt att köra norsk registrerad bil i Sverige. Dom gav mig en broschyr om tullfrihet och bad mig titta igenom detta samt att dom inte vill se mig en gång till vid gränsen utan att ha ordnat något av detta eller eventuellt betala tull och moms nästa gång jag passerar gränsen.
Jag har tänkt att om dryga 2 år flytta till Norge med min familj, därav så köpte jag en norsk tesla tidigare för att delvis underlätta och inte behöva ta med våran svenska bil till Norge vid flytt. Har någon något tips till vad jag ska göra i min situation, som jag förstått eftersom jag är veckopendlare så har jag ingen rätt till tullfrihet, reglerna är så lulliga när det kommer till arbetspendlare överlag. Jag har bostad i både Sverige och Norge.
Jag har tänkt över om företaget ska skriva något intyg om att jag använder bilen från och till tjänst, men som det verkar behövs då bilen skrivas över på företaget vilket kanske inte är så optimalt.
Om jag folkbokför mig i Norge så mister jag diverse pendlaravdrag, samt att jag inte får någon rätt att korsa gränsen till min familj i Sverige det vill säga jag blir låst i Norge tills regeringen i Norge öppnar gränsen igen, blivit en hel del problem för mig tack vare corona, och nu så har det visat sig bli ännu mer problem eftersom dom tagit mig vid gränsen.
Ser att folk har lyckats importera bilen utan eller med avgift, tips??
Tack!!
Vem stoppade dig vid gränsen? Norska eller svenska tullen? Som jag förstår det är inte gränsen stängd in i Sverige, så det är väl inga svenska tulltjänstemän som stoppat dig? Om det var norska tullen, så förstår jag inte varför norska tullen skulle vara intresserad av att du betalar avgifter på en norsk bil till Norge?
dom orkade väl inte skriva ut alla information, som man ser så är denna ytterligare 4 sidor.
Notera att tjänstemannen godkände när jag sa att reglerna är lulliga och han medgav att han hört 1 år och såna uppgifter, men han sa med hans ord; jag vill inte se dig här igen med denna bil utan att du har med dig mer uppgifter eventuellt att du påbörjat en import... Kollegan till han stod och log och pratade om 1 år hit å dit. Just nu så är dom skyldiga att kolla vilka som åker in då bara svenska medborgare får åka in över gränsen utan godkänt corona test. Norska medborgare eller andra eu medborgare måste ha en negativt corona test för att få passera.
Det jag antar är att dom har noterat en stor mängd norska teslor körda utav svenska medborgare just nu när dom haft ständigt kontroll av alla fordon vid gränsen tack vare corona.
Inget tips jag skulle kunna använda när jag väl skall prata med transportstyrelsen och tullverket i min fördel? Några argument kanske?
Vore oerhört tacksam med alla förslag då denna sitatuation är helt och hållet hel dryg, hade de inte varit att jag blivit tvungen att stanna i Norge skulle jag självklart folkbokfört mig där. Folkbokför jag mig så mister jag rätten att pendla nu när gränsen är stängd, hade den varit öppen hade jag fått pendlat. Allt detta med karantänhotell och allt har satt mig i en märklig situtation, jag behöver bilen och bilen är norsk, jag skall flytta till Norge så småningom och för mig är det ju helt orimligt att registrera till svensk för att sedan 2 år efter registrera till norsk igen.
Jag vet att allt detta inte är en ursäkt men det är min mening.
Tack alla som tar sig tiden och svarar på inläggen! Oerhört tacksam.
Re: Norska regler för bilägande
Det stämmer såklart, men nu är jag ju bosatt i båda länderna.Klintan skrev:Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Re: Norska regler för bilägande
Ring och prata med transportstyrelsen. Jag ringde dit i höstas när jag hade svårt att få tid för läkarintyget för C-kort p.g.a. Covid-19. Det fixade dom på telefon mycket smidigt.
Jag uppfattade dom som lösningsorienterade.
Jag uppfattade dom som lösningsorienterade.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Finns inget som hindrar att man köper en bil i Norge om man bor där. Kör den bara i Norge vore det ju orimligt att behöva importera den till Sverige.Klintan skrev:Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Problemet blir när man kör över gränsen.
Just nu stoppas alla fordon från Norge för att undvika de muterade virusen. Då får man tyvärr en del andra synpunkter också!
Problemet finns inte utrett ordentligt. I Vi bilägare för några år sedan skrev M Sterner att det var helt OK att göra så. Det var också svaret jag fick när jag hade både en svensk och en norsk bil.
Man kan vara 1) bosatt. 2) fullständigt skatteskyldig) 3) folkbokförd 4) medborgare i Norge, delvis oberoende av varandra om man jobbar där. Jag har inte sett någon bestämmelse som kopplar rätten att passera gränsen med en norsk bil till någon av dessa grupper.
Tullen behöver förtydliga vilka bestämmelser man stödjer sig på. Även när man importerar en norsk bil får den köras 7 dagar i Sverige, men här är det ju inte frågan om import.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Åkte från Norge till Sverige igår. Det var den svenska polisen som stoppade alla bilar, inte tullen. De kollade att jag var svensk medborgare. Norrmannen framför fick vända tillbaka.HelectriC skrev:Ja precis, men samtidigt så stoppar väl inte svenska tullen någon från Norge eftersom gränsen inte är stängd den vägen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Norska regler för bilägande
Frågan i Vi bilägare var om det var ok att som bosatt i Norge tillfälligt låna ut sin bil till sina svenska föräldrar.Gustafsson skrev:Finns inget som hindrar att man köper en bil i Norge om man bor där. Kör den bara i Norge vore det ju orimligt att behöva importera den till Sverige.Klintan skrev:Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Problemet blir när man kör över gränsen.
Just nu stoppas alla fordon från Norge för att undvika de muterade virusen. Då får man tyvärr en del andra synpunkter också!
Problemet finns inte utrett ordentligt. I Vi bilägare för några år sedan skrev M Sterner att det var helt OK att göra så. Det var också svaret jag fick när jag hade både en svensk och en norsk bil.
Man kan vara 1) bosatt. 2) fullständigt skatteskyldig) 3) folkbokförd 4) medborgare i Norge, delvis oberoende av varandra om man jobbar där. Jag har inte sett någon bestämmelse som kopplar rätten att passera gränsen med en norsk bil till någon av dessa grupper.
Tullen behöver förtydliga vilka bestämmelser man stödjer sig på. Även när man importerar en norsk bil får den köras 7 dagar i Sverige, men här är det ju inte frågan om import.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -sverige-0
I detta fall är TS bosatt i Sverige och har bilen registrerad i Norge. Som utländsk medborgare har man rätt att bruka utlandsregisterad bil i upp till ett år i Sverige, men det gäller inte för svenska medborgare.
Elbilist sedan 2014
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Var hittar du det där med medborgare? Jag har inte sett det någonstans, men letat rätt mycket! Många svenskar som bor i Norge ( alla? ) är ju fö svenska medborgare. Så det där stämmer nog inte.Klintan skrev:Frågan i Vi bilägare var om det var ok att som bosatt i Norge tillfälligt låna ut sin bil till sina svenska föräldrar.Gustafsson skrev:Finns inget som hindrar att man köper en bil i Norge om man bor där. Kör den bara i Norge vore det ju orimligt att behöva importera den till Sverige.Klintan skrev:Huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt.
Problemet blir när man kör över gränsen.
Just nu stoppas alla fordon från Norge för att undvika de muterade virusen. Då får man tyvärr en del andra synpunkter också!
Problemet finns inte utrett ordentligt. I Vi bilägare för några år sedan skrev M Sterner att det var helt OK att göra så. Det var också svaret jag fick när jag hade både en svensk och en norsk bil.
Man kan vara 1) bosatt. 2) fullständigt skatteskyldig) 3) folkbokförd 4) medborgare i Norge, delvis oberoende av varandra om man jobbar där. Jag har inte sett någon bestämmelse som kopplar rätten att passera gränsen med en norsk bil till någon av dessa grupper.
Tullen behöver förtydliga vilka bestämmelser man stödjer sig på. Även när man importerar en norsk bil får den köras 7 dagar i Sverige, men här är det ju inte frågan om import.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -sverige-0
I detta fall är TS bosatt i Sverige och har bilen registrerad i Norge. Som utländsk medborgare har man rätt att bruka utlandsregisterad bil i upp till ett år i Sverige, men det gäller inte för svenska medborgare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Norska regler för bilägande
För mig var det både tulltjänst och polis, oavsett så kommer ju polisen sända mig in till tullstationen om denne polis vill det.Gustafsson skrev:Åkte från Norge till Sverige igår. Det var den svenska polisen som stoppade alla bilar, inte tullen. De kollade att jag var svensk medborgare. Norrmannen framför fick vända tillbaka.HelectriC skrev:Ja precis, men samtidigt så stoppar väl inte svenska tullen någon från Norge eftersom gränsen inte är stängd den vägen.
Re: Norska regler för bilägande
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?Klintan skrev:
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?
Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Re: Norska regler för bilägande
Du får använda den hur mycket som helst om du tullar, momsar och registrerar den i Sverige.zirqom skrev:Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?Klintan skrev:
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?
Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Elbilist sedan 2014
Re: Norska regler för bilägande
Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?zirqom skrev:Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?Klintan skrev:
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?
Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Norska regler för bilägande
Om du bodde i Norge och skulle pendla till Sverige skulle det som jag förstår vara okej i 1 år, men eftersom din egentliga hemvist är Sverige så är det vad jag förstått en annan sak. Då skall du registrera fordonet i Sverige inom en vecka från att det förs in, moms med mera skall du väl egentligen betala redan vid gränsen för att det skall vara korrekt också.zirqom skrev:Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?Klintan skrev:
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?
Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Då borde det vara OK att åka hem över helgen och tillbaka på måndag typ.Klintan skrev:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
För mig var det OK ( och jag var inte ensam) att beställa tid hos tullen i Norrköping och betala där.OfarligTesla skrev:Om du bodde i Norge och skulle pendla till Sverige skulle det som jag förstår vara okej i 1 år, men eftersom din egentliga hemvist är Sverige så är det vad jag förstått en annan sak. Då skall du registrera fordonet i Sverige inom en vecka från att det förs in, moms med mera skall du väl egentligen betala redan vid gränsen för att det skall vara korrekt också.zirqom skrev:Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?Klintan skrev:
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?
Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Norska regler för bilägande
Stora problem! Man kan inte ha familj hus å barn kvar i Sverige. Då räknas man inte som hemvist i Norge.alvenzo skrev:Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?zirqom skrev:Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?Klintan skrev:
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?
Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Norska regler för bilägande
Ahh okej, då hade jag fel, bra att veta.Gustafsson skrev:För mig var det OK ( och jag var inte ensam) att beställa tid hos tullen i Norrköping och betala där.
Re: Norska regler för bilägande
Om man är typ mormon och har två familjer, en på varje sida gränsen dåGustafsson skrev:Stora problem! Man kan inte ha familj hus å barn kvar i Sverige. Då räknas man inte som hemvist i Norge.alvenzo skrev:Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?zirqom skrev:Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?Klintan skrev:
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?
Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Norska regler för bilägande
Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
Re: Norska regler för bilägande
In i Norge har det iaf ganska ofta varit passkontroll även innan CV-19 och allmän ”hur nervös är du”-kontroll. Skulle gissa på att jag kört rätt igenom mindre än 25% av gångerna som jag passerat gränsen senaste 10åren på väg in i Norge. Det är helt enkelt som det var tidigare innan Sverige gick med i EU när man kom från Danmark eller Tyskland.Fredrik j skrev:Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Norska regler för bilägande
Ja in i Norge har jag också fått krypköra mellan tullare som tittar strängt. Men jag menade åt andra hållet. Det är ju där trådskrivaren har fått problem.HelectriC skrev:In i Norge har det iaf ganska ofta varit passkontroll även innan CV-19 och allmän ”hur nervös är du”-kontroll. Skulle gissa på att jag kört rätt igenom mindre än 25% av gångerna som jag passerat gränsen senaste 10åren på väg in i Norge. Det är helt enkelt som det var tidigare innan Sverige gick med i EU när man kom från Danmark eller Tyskland.Fredrik j skrev:Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
Re: Norska regler för bilägande
Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.
Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Re: Norska regler för bilägande
Låter som den bästa lösningen i ett par veckor till.zirqom skrev:Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.
Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
- AndersBosson
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
- Ort: Tjörn
Re: Norska regler för bilägande
zirqom skrev:Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.
Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Fick du något svar på din fråga från transportstyrelsen och tullverket?