Norska regler för bilägande

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Norska regler för bilägande

Inlägg av Teslaspolen »

Någon som kan kasta lite ljus på hur de norska reglerna ser ut vad gällande bilköp, och ägande av norskregistrerad (el)bil?

Vad jag har hört tidigare, rätta mig om jag har fel, så har kraven varit att:

1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???

Jag ser även att en norsk bil kan utan problem köras i t.ex Sverige i ett år utan problem, även av svensk medborgare. Tvärtom, dvs, norrman kör svenskreggad bil i Norge, blir norska myndigheterna inte lika glada över (pga man vill stoppa norrmän att smita ifrån norska registreringsskatten).

Något mer som man bör känna till? :?:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Zalman3 »

Gustafsson skrev:
Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Är den försäkrad i Norge också?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:
Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Är den försäkrad i Norge också?
Försäkrad och besiktigas där.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Zalman3 »

Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Gustafsson skrev:
Jag äger en norsk bil. Bor i Sverige men har en adress i Norge för de tillfällen jag jobbar där.
Det var lite besvärligt att registrera bilen på en adress där jag inte är folkbokförd, men funkade till slut.
Är den försäkrad i Norge också?
Försäkrad och besiktigas där.
Men om bilen är norskregad och försäkrad i norge, finns det någon begränsning över hur länge försäkringsbolaget säger att du får köra den i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v :-)
Bra info!

Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v :-)
Bra info!

Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Jag försökte boka in service i Göteborg förra sommaren, dom nekade och sa jag behöver vända mig till norskt SC :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v :-)
Bra info!

Service, om man nu ska ha sådan, hur löser man det enklast? Tänker om det är Tesla kanske dom inte bryr sig så mycket vart man vänder sig, men kan tänka mig att andra märkens handlare kan ha en hel del att tycka till om där.
Jag försökte boka in service i Göteborg förra sommaren, dom nekade och sa jag behöver vända mig till norskt SC :(
Hm! Vi var på besök på SC i Trondheim en gång, dom fixade vad dom kunde på kort varsel. Nåja.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Jag har servat både min norska och svenska bil i Norge. Inga problem. Vi har dock sämre konsumentskydd i Sverige om något går sönder.
Min Norska bil har jag bara servat i Oslo.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag har fått en garantiåtgärd fixad i Danmark på Teslas initiativ, eftersom det var närmaste SC innan de bygge ett i Malmö.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Daviday »

Gustafsson skrev:
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v :-)
Hej!

Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Jag har tolkat det så att man får ett nytt år då. Det är ju f.ö. närmast omöjligt för någon att säga hur länge en bil varit i Sverige. Kanske någon annan här vet mer?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av alvenzo »

Teslaspolen skrev:
1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
1. Det räcker med ett norskt d-nummer.
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av alvenzo »

Daviday skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v :-)
Hej!

Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsen :D
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

alvenzo skrev:
Daviday skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v :-)
Hej!

Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsen :D
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av alvenzo »

Fredrik j skrev:
alvenzo skrev:
Daviday skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har inte kollat det jättenoga, frågade försäkringsbolaget när jag köpte bilen. De sa då att försäkringen gäller i Sverige också. Undviker att köra mycket i Sverige med den bilen, men självklart går det att göra det. Ett år gäller för längsta sammanhängande period enligt transportstyrelsen. Importerar just bilen efter tre års ägande. Sen blir den ju svensk.
Besiktning i Sverige om två v :-)
Hej!

Vad händer om man tar bilen till Norge varje 6-7 månader och sedan återkommer till Sverige. Får man ett år igen? Min bror i Norge har Tesla och han tänkte komma hit nu då han jobbar hemifrån
Jag har förstått det så. Svårt att kontrollera dock, förutom nu i Corona-tider när militären står vid gränsen :D
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
De släpper inte in folk alls så de behöver ju inte göra någon statistik.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.
Vet en norsk student som bodde 3 år i Sverige och körde sin norska bil hela tiden.
Ingen bryr sig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Teslaspolen »

alvenzo skrev:
Teslaspolen skrev:
1. Du behöver ett norskt personnummer.
2. Du måste äga en fastighet i Norge, som dessutom behöver vara större än annan fastighet utomlands. Denna låter lite konstigt, men jag gissar att detta är pga att t.ex svenskar med norsk hytta inte ska kunna köpa billigare norsk elbil ifall man har 1. avklarad.
3. ???
1. Det räcker med ett norskt d-nummer.
2. Vart har du fått det ifrån?
3. Du behöver ange en adress, även för försäkringen, fördel om du känner någon såklart.
2. Det är i andra hand jag hört det. En släkting till mig är sugen på en begagnad norsk Model S och har pratat med Tesla i Norge om det för ett par år sedan och tydligen ser reglerna ut på det viset för att stoppa de flesta svenska hytteägare från att nyttja detta kryphål. Låter rätt konstigt, men tydligen så är det så man gör...

3. Tur de har adress, norsk bank och försäkringsbolag redan där då.

4. Sedan var det ju det där med en igenbommad gräns nu... :(
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.
Vet en norsk student som bodde 3 år i Sverige och körde sin norska bil hela tiden.
Ingen bryr sig.
Säger inget om att det är rätt eller att myndigheterna kände till hur det låg till. Säger inte heller något om hur det fungerar idag. Har inte heller något att göra med GDPR.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av lator »

alvenzo skrev:
Fredrik j skrev:

Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
De släpper inte in folk alls så de behöver ju inte göra någon statistik.
De gränsövergångar som bevakas av militär kan du inte stoppas på då de inte har den rättigheten. Därav deras uppdrag att räkna bilar och människor för att se dels hur många som bryter mot bestämmelsen och även om det skulle vara nödvändigt att ha polis på plats för att upprätthålla bestämmelserna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
Idag så loggar ju samtliga polisbilar reg-numren som bilarna ser.
Varifrån har du fått uppgifter om att samtliga polisbilar skulle ha ANPR?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Svenssons skrev:
Idag så loggar ju samtliga polisbilar reg-numren som bilarna ser.
Varifrån har du fått uppgifter om att samtliga polisbilar skulle ha ANPR?
Jag vet inte om exakt alla har det men jag och familjemedlemmar har blivit stoppade av olika polisbilar vid olika tillfällen och eftersom det inte är en särskilt dyr eller knölig lösning samtidigt som det är en effektiv lösning så antar jag att man har infört dessa i om inte alla så i de flesta bilarna.

Vad gäller de bilar som stoppat oss beror det främst på min lite ovanliga lösning med olika skyltar fram och bak...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Men inte för militären statistik över varje bil som rullar över gränsen. Förutom att det är otroligt komplext och onödigt är det väl inte ens lagligt enlig GPDR?
GDPR lär inte stoppa gränsbevakning... Idag så loggar ju samtliga polisbilar regnummren som bilarna ser. Skulle även detta bryta mot GDPR tror du? Vägtullar gör samma sak. Allt sker automatiskt och är inte alls komplext för en dator. Tror dock inte det är militärens huvudsyfte att kontrollera hur länge bilar är i olika länder för att sedan rapportera till Transportstyrelsen eller skatteverket.
Nej du har har rätt, att samla på sig registreringsnummer är naturligtvis helt ok. Det är att, med hjälp av uppgifterna, försöka kartlägga hur människor rör sig som skulle bli olagligt.
Skriv svar