Norska regler för bilägande

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

zirqom
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 maj 2021 09:25

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av zirqom »

Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Klintan »

zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Du får använda den hur mycket som helst om du tullar, momsar och registrerar den i Sverige.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av alvenzo »

zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av OfarligTesla »

zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Om du bodde i Norge och skulle pendla till Sverige skulle det som jag förstår vara okej i 1 år, men eftersom din egentliga hemvist är Sverige så är det vad jag förstått en annan sak. Då skall du registrera fordonet i Sverige inom en vecka från att det förs in, moms med mera skall du väl egentligen betala redan vid gränsen för att det skall vara korrekt också.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Då borde det vara OK att åka hem över helgen och tillbaka på måndag typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

OfarligTesla skrev:
zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Om du bodde i Norge och skulle pendla till Sverige skulle det som jag förstår vara okej i 1 år, men eftersom din egentliga hemvist är Sverige så är det vad jag förstått en annan sak. Då skall du registrera fordonet i Sverige inom en vecka från att det förs in, moms med mera skall du väl egentligen betala redan vid gränsen för att det skall vara korrekt också.
För mig var det OK ( och jag var inte ensam) att beställa tid hos tullen i Norrköping och betala där.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Gustafsson »

alvenzo skrev:
zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?
Stora problem! Man kan inte ha familj hus å barn kvar i Sverige. Då räknas man inte som hemvist i Norge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
För mig var det OK ( och jag var inte ensam) att beställa tid hos tullen i Norrköping och betala där.
Ahh okej, då hade jag fel, bra att veta. :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
alvenzo skrev:
zirqom skrev:
Klintan skrev:
Screenshot_20210508-182748.png
https://www.lagboken.se/Lagboken/start/ ... ikregister
SFS2001:558
Så med detta menas att jag måste registrera den i Sverige i 1 år, efter det året har gått så får jag inte längre köra bilen i Sverige?
Låter ju egentligen helt otroligt? Men om jag nu använder bilen låt oss säga att jag inte behöver anmäla registrering, hur skall dom på uppgifter att bilen varit 1 år i Sverige?

Jag tänker ju att det skall bli 1 nytt år per gång man åker in, eller skall man börja räkna dagar?
Men skrev du inte att du har boende i Norge också? Du kan importera den tull och momsfritt som flyttsak om du flyttar hem och om du ägt bilen i mer än ett halvår innan import och om du äger den ett år efter. Du behöver kunna styrka att du bott i Norge med exempelvis hyreskontrakt. Det borde väl inte vara något problem?
Stora problem! Man kan inte ha familj hus å barn kvar i Sverige. Då räknas man inte som hemvist i Norge.
Om man är typ mormon och har två familjer, en på varje sida gränsen då :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
In i Norge har det iaf ganska ofta varit passkontroll även innan CV-19 och allmän ”hur nervös är du”-kontroll. Skulle gissa på att jag kört rätt igenom mindre än 25% av gångerna som jag passerat gränsen senaste 10åren på väg in i Norge. Det är helt enkelt som det var tidigare innan Sverige gick med i EU när man kom från Danmark eller Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Är inte detta ett övergående problem? Om 2 månader kommer väl ingen kolla leg vid gränsen längre?
In i Norge har det iaf ganska ofta varit passkontroll även innan CV-19 och allmän ”hur nervös är du”-kontroll. Skulle gissa på att jag kört rätt igenom mindre än 25% av gångerna som jag passerat gränsen senaste 10åren på väg in i Norge. Det är helt enkelt som det var tidigare innan Sverige gick med i EU när man kom från Danmark eller Tyskland.
Ja in i Norge har jag också fått krypköra mellan tullare som tittar strängt. Men jag menade åt andra hållet. Det är ju där trådskrivaren har fått problem.
zirqom
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 maj 2021 09:25

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av zirqom »

Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.

Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av Fredrik j »

zirqom skrev:
Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.

Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.
Låter som den bästa lösningen i ett par veckor till.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Norska regler för bilägande

Inlägg av AndersBosson »

zirqom skrev:
Det stämmer har aldrig haft problem på norska sidan även innan Covid, även fast dom kollat körtkort/pass så har dom aldrig nämt att jag kört norsk bil. Problem låg ju nu på den svenska sidan. Att polisen alltid ska se en som en brottsling, bara be om att få se legitimation och sen köra, överförmynderi kallar jag det.

Jag får helt enkelt se vad transportstyrelsen och tullverket säger i frågan, annars kör jag min andra svenska dieseltraktor och förpestar gränsen tills dom återgår till att hålla öppet.

Fick du något svar på din fråga från transportstyrelsen och tullverket?
Skriv svar