Nu spekuleras det att VW Roomzz ska heta ID6 när den kommer ut på marknaden.
5 och 7 säten.
Ca 5 meter lång.
4WD.
225 och 300 kW elmotorer.
Batterioptioner från 77 kWh till 111 kWh.
Räckvidd 450 respektive 600 kilometer.
Kina 2021 och 2022 kan ID.6 också vara tillgänglig i Europa och USA.
Enligt medierapporter har VW börjat producera prototyper i Kina förra året som en studie som heter ID. Roomzz innehöll elektriska SUV: er startade. Sjuplatsen förväntas komma in på den kinesiska marknaden från 2021 - förmodligen som VW ID.6.
Volkswagen själv hade redan i november 2019 bekräftat att den första fasen av förproduktionen ”med ett ID specifikt inriktat på den kinesiska marknaden genomfördes vid anläggningen i Anting, Kina. Volkswagen märkesmodell ”. Anting, som drivs tillsammans med joint venture-partner SAIC, är den första Wolfsburg-baserade anläggningen i Kina som helt fokuserar på elektrisk rörlighet. Enligt informationen vid den tiden bör serieproduktionen starta i oktober 2020.
Det nämndes emellertid inte för vilken modell pre-seriesproduktionen startade. Nu rapporterar bland annat portalen "Wheelsjoint" att den första Kina-modellen baserad på MEB är produktionsversionen av ID. Roomzz borde agera, vilket VD Herbert Diess introducerade i april 2019 . Ett publicerat foto från fabriken visar flera arbetare, en kroppsvit och en skylt med orden "Lounge SUV". Detta är exakt vad ID ska göra. Be Roomzz - en stor SUV med tre rader med sittplatser, varierande sittplatser och gott om plats för passagerarna.
Rapporterna spekulerar i namnet ID.6 som försäljningsnamnet. Med sin rymliga inredning bör ID.6 stå tydligt från den Tiguan-liknande ID.4 . Åtminstone studie-ID. Roomzz var i klassen på fem meter. När det gäller pris borde ID.6 troligen vara i regionerna i Tesla Model Y. Även om den är nästan lika stor som en VW Touareg, sägs den vara betydligt billigare än förbränningsmotorns flaggskepp - antagligen också på grund av en enklare och rymligare inredning jämfört med Touareg. "WheelsJoint" drar därför en parallell till SUV-atlas som säljs i USA, som också är storleken på en Touareg, men har några prisklasser under den.
När det gäller frekvensomriktaren bör ID.6 placeras i den övre änden av MEB-möjligheterna. Modellen sägs initialt endast vara tillgänglig med fyrhjulsdrift, effektnivåerna är 225 och 300 kW. Batterioptionerna är 77 kWh (det största alternativet som finns i ID.3) och den maximala konfigurationen med 111 kWh. Detta bör möjliggöra intervall på 450 respektive 600 kilometer. Vid ID. Roomzz talade fortfarande om VW som autonoma körfunktioner på nivå 4, och studien hade också dörrar som öppnade i motsatta riktningar - i båda fallen är det oklart om produktionsmodellen också kommer att ha dessa funktioner.
Det är också öppet när ID.6 kommer att presenteras eller till och med komma ut på marknaden. Med ID.3 var eller var dessa perioder mycket långa. "WheelsJoint" antar att 2021-modellen kommer att presenteras. Försäljningen i Kina kunde börja samma år och 2022 kunde ID.6 också vara tillgänglig i Europa och USA.
Haha, VW kan ju börja med att leverera ID.3, så kan vi se sen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Three-Row Volkswagen ID.6 EV Spotted Testing For Very First Time.
It is the production version of the ID Roomzz concept, essentially a stretched version of the ID.4 electric crossover.
Back at the 2019 Shanghai motor show, Volkswagen took the wraps off a study it called the I.D. Roomzz concept.
That vehicle was the preview for a production model called the ID.6 and this is the first batch of spy shots we have of this upcoming models.
Based on this camouflaged prototype, the ID.6 won’t differ too much from the smaller ID.4 in terms of styling, essentially being a
stretched version of it (both are underpinned by the same MEB platform, so they will share powertrains and battery packs).
Its key selling point will be its larger size and seating for up to seven people - it’s a three-row vehicle, whereas the ID.4 can only provide two rows of seats.
Nästa år lanseras den stora eldrivna suven Volkswagen ID.6. Med sina stora mått kan den bli en mer praktisk utmanare till bland annat Tesla Model X och Audi e-tron.
VW skulle kunna sälja sin sjusitsiga elektriska SUV ID.6., som tillverkas i Kina för den lokala marknaden, i Europa i framtiden. Enligt en medierapport kommer MEB-modellen inte att byggas i Europa – den kommer att importeras från Kina till Europa för första gången.
Enligt "Business Insider"-portalen ska cirka 15 000 ID.6 importeras till Europa varje år. En talesperson citeras för att säga: "När modeller är framgångsrika på en marknad är det bara naturligt att marknadsmöjligheter i andra regioner också analyseras. Det gäller förstås även sjusitsig ID.6 SUV. Volkswagen kan också öppna upp ett nytt marknadssegment i Europa. Ett beslut har ännu inte tagits om ID.6 kommer att lanseras på den europeiska marknaden."
ID.6 är den första MEB-modellen speciellt utvecklad för den kinesiska marknaden. Med en längd på 4,88 meter är E-SUV:n placerad en bra bit ovanför ID.4. Konceptet med ID.6 är "i termer av utrymme, funktionalitet, design och speciellt användarupplevelse speciellt anpassat efter kinesiska kunders behov och önskemål", sa VW när modellen presenterades i april .
Men om ID.6:an skulle komma till Europa så kommer den från kinesisk produktion – produktionen av MEB SUV i Europa är tydligen inte planerad. ”Business Insider” skriver därför om en ”caesura” som förbereds i toppen av gruppen: ”För första gången vill chefsteamet kring vd Herbert Diess få tiotusentals ID.6-modeller producerade i Kina och importeras till Europa”, står det i rapporten. Beslutet om de hemligt upprättade planerna bör fattas om några veckor.
Trots transportkostnaderna bör marginalerna för ID.6 vara betydligt högre eftersom produktions- och personalkostnaderna i Kina är betydligt lägre. På så sätt ska upp till 80 000 ID.6 säljas i Europa under en femårscykel. "I decennier" har det funnits det tysta hoppet i toppen av gruppen att "en dag kommer fordon som tillverkas i Kina att skeppas till Europa och säljas här", enligt "Business Insider". Det som gläder chefsgolvet kan bli ett "farligt prejudikat" för de anställda: Om det fungerar med ID.6 och ger höga marginaler, varför inte importera fler modeller från Kina?