Hyundai 45

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai 45 är allt närmare lansering.
Med 4wd, 800V snabbladdning och ett hyfsat lågt pris så kan den bli intressant.
Hyundai 45 Spied With Less Camo Than Ever.

The production 45 is starting to look more like the concept.
The Hyundai 45 finally hits the road without the fabric covering concealing the body. The exterior still wears a camouflage wrap, but now it's possible to see more of the details of the vehicle's lines.

The 45 rides on Hyundai's Electric-Global Platform. Otherwise, powertrain details are a mystery, but the expectation is that it has all-wheel drive from an electric motor turning each axle.
https://www.motor1.com/news/422782/hyun ... spy-shots/
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »


The Hyundai 45 will enter production by the end of 2020 while the Prophecy is slated to replace the Ioniq by 2021.
https://www.slashgear.com/hyundai-proph ... -24618147/


all future EVs from Hyundai and its Kia sister brand will have 800-volt electrical systems, making them compatible with 350kW DC fast-chargers
https://www.motoring.com.au/frankfurt-m ... ed-120536/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai 45 får följande data:
Leverans inom ett år.
4,63 meter lång.
1,89 meter bred
1,60 meter hög
axelavstånd på 3,0 meter(vilket är mycket)
58 eller 73 kWh batteri
200 kW laddhastighet, och laddningstiden från 0 till 80 procent är 15 minuter
Bygger på E-GMP (Electric Global Modular Platform). Har på 800 volt teknik.

Leveranserna av det rent elektriska övergången som planeras av Hyundai baserat på konceptfordonet 45 kommer uppenbarligen att börja på mindre än ett år. Facebook diskuterar redan tekniska data för de två batteriversionerna.


Som återförsäljaren Auto Sangl, erkänd i elbilens värld, skrev i ett inlägg, "kommer den första Hyundai '45 att levereras på mindre än ett år". Den elektriska övergången sägs vara 4,63 meter lång (en Hyundai Kona Elektro är 4,18 meter lång), 1,89 meter bred och 1,60 meter hög, enligt Sangl. Med en axelavstånd på 3,0 meter, vilket är ovanligt för denna fordons längd, borde det erbjuda "utrymme för hela familjen".

Intressant information om den "45" elektriska enheten som ännu inte har bekräftats är också intressant: kunden bör välja mellan två batteristorlekar, var och en med 58 eller 73 kWh. Laddkraften bör vara 200 kW och laddningstiden från 0 till 80 procent är 15 minuter. Auto Sangl nämner inte batteriets varianter och drivkraften i stolpen.

Även om tillverkaren ännu inte har meddelat försäljningsstart tar återförsäljaren från Landsberg redan reservationer - för 450 euro. Reservationen kommer att återbetalas fullt ut om det inte går att köpa, säger Sangl på Facebook.

Hyundai visade först ”45” -konceptet vid IAA hösten 2019 . Studien bör inte bara stå för en ny design av modellerna i den elektriska serien, utan är också det första fordonet baserat på den så kallade E-GMP (Electric Global Modular Platform). Satsen är baserad på 800 volt teknik, vilket skulle förena denna teknik till en volymmodell för första gången efter Porsche Taycan. Den första modellen baserad på E-GMP utlovades av Hyundai för 2021 - vilket skulle matcha uppgifterna publicerade av Auto Sangl.

Senast fotograferades prototyper av "45" på Nordschleife. Hyundai har ett större testcenter vid Nürburgring, varför resorna med den elektriska Erlkönig inte är överraskande. Den fortfarande kraftigt kamouflerade kroppen påminner starkt om studien av "45", även om detaljer knappt är synliga. Undersökningens stora glastak används förmodligen inte i serien. Dessutom kommer produktionsmodellen förmodligen att vara utrustad med konventionella ytterspeglar.

https://www.electrive.net/2020/05/13/er ... 21-kommen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

20200514_051735.jpg
Räckvidd:
58kWh, 354km
73kWh, 450km
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Kia/Hyundai pratar om att man har elbilar med mer än 500km i räckvidd 2021.
A product plan for an electric Europe

To achieve these goals, Kia plans to offer 11 EVs in 2025 globally, across a range of vehicle segments – including passenger vehicles, SUVs and MPVs.

The first of Kia’s next-generation EVs will be introduced to Europe in 2021, constructed on a unique platform specifically engineered to accommodate the car’s world-leading EV powertrain and technologies. Not only will it offer a crossover design which blurs the boundaries between passenger and sport utility vehicles, as well as a future-oriented user experience. It will also offer a single-charge driving range of over 500 kilometres, as well as sub-20-minute high-speed charging time.

https://press.kia.com/eu/en/home/media- ... rowth.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai 45

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
20200514_051735.jpg
Räckvidd:
58kWh, 354km
73kWh, 450km
Så du skriver räckvidd utan att nämna testmetod, säger den siffran då något?
Eftersom jag gissar att den bilden är från Kina så är det antagligen NEDC.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai 45

Inlägg av Bjelke »

Ja siffrorna tyder också på det...
Och 80% laddat på under 20 minuter :lol:
Det är riktigt jäkla snabbt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hyundai 45

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Ja siffrorna tyder också på det...
Och 80% laddat på under 20 minuter :lol:
Det är riktigt jäkla snabbt...
58kWh * 80% * 3 = 139 kW i snitt
73kWh * 80% * 3 = 175 kW i snitt

Nu misstänker jag att buffert inte räknas med så snitthastigheten behöver inte vara riktigt så snabb. Tror dock inte på att det är 80% på 20 minuter. Än mindre 15 minuter som skulle ge dessa hastigheter:

58kWh * 80% * 4 = 186 kW i snitt
73kWh * 80% * 4 = 233 kW i snitt (högre än max laddhastighet)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Inte så snabbt egentligen.

Hyundai Ioniq 28kWh laddade väl till 80% på 23 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Hyundai 45

Inlägg av SwedenEvGuru »

Zalman3 skrev:
Inte så snabbt egentligen.

Hyundai Ioniq 28kWh laddade väl till 80% på 23 minuter.
Du kan vill inte jämföra laddtiden för 28 Kwh vs 73 Kwh ?

Detta är inte jämförbart alls. Måste ändå sig att jag gillar Led matrixen på denna bilen och utseendet på koncept bilen.

Tyckte även Kia Imagine var grymt läcker men gissar att här pratar vi en helt annan prisnivå på bil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Tesla 3 maxar ju på 250kW laddhastighet under en kort tid.
Och laddar från 10 till 70% på ca 20 minuter.

Intressant är om Hyundai 45 kan ha mera Audi e-tron kurva och ligga hyfsat högt upp mot 80%.

Hyundai 45 är 465cm lång.
Kia e-Niro är 437cm.
Volvo XC60 är 468,8cm.

Och med klassledande 3m i hjulbas blir den rymlig.
Kia e-Niro har 270cm i hjulbas.
Volvo XC60 har 286,5cm i hjulbas.
Med ett lågt pris kan Hyundai 45 bli väldigt intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Teknisk data:

Beställningsdatum: Q4 2020
Utgivningsdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €

Effekt:
100 kW / 136 PS
250 kW / 340 PS
Motor: fram- och fyrhjulet
Batterikapacitet: 58-73kWh
Förbrukning: 16-17 kWh / 100 km
Område (min / genomsnitt / WLTP):
58 kWh: 370 km / 400 km / 450 km
73 kWh: 470 km / 500 km / 550 km
Toppfart: 160-170 km / h
Acceleration (0-100 km / h): 7.6-5s
Max. Moment: -
Sittplatser: 5
Trunk: -

Vikt (kg): -
Nyttolast (kg)
L / W / H (mm) 4630/1890/1600 (värden från Kona EV 4180/1800/1570)
Hjulbas (mm) 3000
Däck: R19
Laddningsalternativ:
Standardanslutningar: Typ 2 3-fas 11 kW, upp till CCS 200 kW med 800V

Anslutningar valfritt:
Faser: 1
Laddningstider i timmar vid 58 (73) kWh:
Schuko 2,3kw: 25 (32) h
Vägglåda 3,7kw: 16 (20) h
Vägglåda 4,6 kW: 16 (20) h
Vägglåda 7,2 kW: 16 (20) h
Laddstation 11kW: 6 (7) h
22 kW laddstation: 6 (7) h
Snabbladdare möjligt: ​​Ja
Snabbladdning vid 50 kW (80%): 50 min
Snabbladdning vid 100 kW (80%): 30 min
Snabbladdning vid 200 kW (80%): 15 min

Bokning:
Hyundai 45 väntas vara tillgänglig för beställning vid årsskiftet och kommer att finnas tillgänglig från Q1 2021
https://www.ludego.com/hyundai-45/

https://www.motor1.com/news/422782/hyun ... spy-shots/

Hyundai 45
WLTP 550km räckvidd, 4wd, 340hk, 0-100 km/h på 5s, och kan ladda till 80% på 15 minuter, blir nåt att bita i för konkurrenterna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai 45 kommer att levereras ut till kund i januari 2021.

https://thekoreancarblog.com/2020/05/29 ... rendering/


EDIT:
The batteries, developed by SK Innovation, are said to support fast charging up to 400 kW, enabling the NE to be charged to 80 per cent capacity in just 12 minutes.
https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai 45

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Hyundai 45 kommer att levereras ut till kund i januari 2021.

https://thekoreancarblog.com/2020/05/29 ... rendering/


EDIT:
The batteries, developed by SK Innovation, are said to support fast charging up to 400 kW, enabling the NE to be charged to 80 per cent capacity in just 12 minutes.
https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/
...vi får väl se.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai 45

Inlägg av Mickep »

Verkar lite för stor för mig.
Tror den kommer bli dyr men hoppas vi kommer se tester snart(skall ju släppas till kund om ett halvår).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai 45 kommer att levereras ut till kund i januari 2021.

https://thekoreancarblog.com/2020/05/29 ... rendering/


EDIT:
The batteries, developed by SK Innovation, are said to support fast charging up to 400 kW, enabling the NE to be charged to 80 per cent capacity in just 12 minutes.
https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/
...vi får väl se.
Blir intressant att se.
Om 73kWh batteriet ska ladda till 80% på 15 minuter krävs 58,4kWh.
Ska man ladda det på 15 minuter krävs 233,6kW i snittladdhastighet!

Kan man ladda i snitt 200kW så tar det ca 18 minuter att ladda 58,4kWh.

En Tesla M3 kan ladda från 10-70% på ca 20 minuter under bra omständigheter.

Vilket fall så sätter Hyundai press på sina konkurrenter!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai 45

Inlägg av Bjelke »

Hyundai sätter ingen större press på någon alls innan man visat upp en
färdig produkt på marknaden, jag tror det när jag ser det ute hos kund...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai 45

Inlägg av Mickep »

Inta alls omöjligt att hyundai kan få ihop det. som tidigare sagt så är det nära vad tesla model 3/y kan göra. så bara det finns en tillräckligt snabb laddare så ser jag det som möjligt att de kan leverera i närtid.
Tror dock att (ser på bilderna) att den är ganska stor och klumpig så den kommer vara rätt så törstig. Det kommer dock bli intressant när de sätter in det i en ioniq. använder man 800V så är det snabbare laddnig som är förväntat. (få se hur garantin blir och om de begränsar laddhastigheten efter en tid och får kritik för det)
De säger januari, men jag tippar nog till mitten av nästa sommar som kunderna kan klämma på den. (i jan får nog testar provköra produkten).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Hur snabbt kan Hyundai 45 ladda egentligen?


Range, Charging time & technology

With respect to the battery pack, two options are expected, 58 kWh and 73 kWh, offering a range of around 350 km and 500 km respectively which would put it ahead of Hyundai’s current electric vehicles – Hyundai Kona and Hyundai Ioniq.

The batteries, developed by SK Innovation, are said to support fast charging up to 400 kW, enabling the NE to be charged to 80 per cent capacity in just 12 minutes. Hyundai had unveiled the 350 kW Hi-Charger last year which charges up to 80 per cent of the battery within 20 minutes.

Presently two Hi-Chargers have been installed at Hyundai Motor Studio in South Korea, and the company plans to expand the business. With the combination of a high voltage system and the Hi-Charger, 100 km of range can be achieved with just a 5-minute charge.

https://www.google.com/amp/s/electricve ... rging/amp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai 45

Inlägg av Mickep »

Beror tydligen på laddaren. Vet idag inte ens att det finns någon 350 kw laddare i Norden. Kanske det kommer i Asien först, men tror inte teslabjörn kommer komma upp i de utgivna siffrorna.
Skall dock bli intressant att se laddkurvan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Beror tydligen på laddaren. Vet idag inte ens att det finns någon 350 kw laddare i Norden. Kanske det kommer i Asien först, men tror inte teslabjörn kommer komma upp i de utgivna siffrorna.
Skall dock bli intressant att se laddkurvan.
Exempelvis Ionity har ju 18st 350kW laddare bara i Sverige idag. Och 2 till byggs just nu.
https://ionity.eu/

Och Tesla bygger väldigt mycket V3 250kW laddare i Norden nu.
Tesla norge 250kw.jpg

Björn Nyland
Model 3 vs e-tron charging on Ionity 350 kW charger


Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hyundai 45

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
Beror tydligen på laddaren. Vet idag inte ens att det finns någon 350 kw laddare i Norden. Kanske det kommer i Asien först, men tror inte teslabjörn kommer komma upp i de utgivna siffrorna.
Skall dock bli intressant att se laddkurvan.
Exempelvis Ionity har ju 18st 350kW laddare bara i Sverige idag. Och 2 till byggs just nu.
https://ionity.eu/
Nja, de har laddare som är förberedda för 350 kW. Tror inte att de kan leverera detta idag. Vet att de i början sa att de inte kunde leverera 350 kW och varför skulle de slå på den effekten och betala extra när ingen bil kan nyttja ens i närheten av den effekten? Kan kanske har slagit på detta i någon laddare i Tyskland så Porsche och de andra biltillverkarna kan testa men det är troligen inte så att det går att få ut 350kW från de flesta laddarna idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai 45

Inlägg av Zalman3 »

Björn Nyland laddar imponerande 195 kW på Ionitys 400V laddning.
Björn 195kw.jpg



Porsche kommer ju upp i +260 kW hos Ionity med 800V.
Taycan 261kw.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hyundai 45

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
Beror tydligen på laddaren. Vet idag inte ens att det finns någon 350 kw laddare i Norden. Kanske det kommer i Asien först, men tror inte teslabjörn kommer komma upp i de utgivna siffrorna.
Skall dock bli intressant att se laddkurvan.
Exempelvis Ionity har ju 18st 350kW laddare bara i Sverige idag. Och 2 till byggs just nu.
https://ionity.eu/
Nja, de har laddare som är förberedda för 350 kW. Tror inte att de kan leverera detta idag. Vet att de i början sa att de inte kunde leverera 350 kW och varför skulle de slå på den effekten och betala extra när ingen bil kan nyttja ens i närheten av den effekten? Kan kanske har slagit på detta i någon laddare i Tyskland så Porsche och de andra biltillverkarna kan testa men det är troligen inte så att det går att få ut 350kW från de flesta laddarna idag.
Jag är rätt säker på att laddarna kan leverera 350kw. Tritium-laddarna, som de har flest av, är modul-baserade där varje modul levererar 175kw. Taycan kan ju få ut över 250kw på dom, och Model 3 200kw(laddarna kan inte leverera mer än 500A), dvs de måste ha båda modulerna.
Däremot vet jag också att de har effektbegränsning på stationerna, dvs alla laddare kan inte leverera 350kw samtidigt.

Circlek har förövrigt köpt samma laddare, men bara installerat en modul. De benämner dem som 150kw-laddare, men jag har själv fått ut 175kw ur dom....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar