Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Mickep skrev:Beror tydligen på laddaren. Vet idag inte ens att det finns någon 350 kw laddare i Norden. Kanske det kommer i Asien först, men tror inte teslabjörn kommer komma upp i de utgivna siffrorna.
Skall dock bli intressant att se laddkurvan.
Exempelvis Ionity har ju 18st 350kW laddare bara i Sverige idag. Och 2 till byggs just nu.
https://ionity.eu/
Nja, de har laddare som är förberedda för 350 kW. Tror inte att de kan leverera detta idag. Vet att de i början sa att de inte kunde leverera 350 kW och varför skulle de slå på den effekten och betala extra när ingen bil kan nyttja ens i närheten av den effekten? Kan kanske har slagit på detta i någon laddare i Tyskland så Porsche och de andra biltillverkarna kan testa men det är troligen inte så att det går att få ut 350kW från de flesta laddarna idag.
Jag är rätt säker på att laddarna kan leverera 350kw. Tritium-laddarna, som de har flest av, är modul-baserade där varje modul levererar 175kw. Taycan kan ju få ut över 250kw på dom, och Model 3 200kw(laddarna kan inte leverera mer än 500A), dvs de måste ha båda modulerna.
Däremot vet jag också att de har effektbegränsning på stationerna, dvs alla laddare kan inte leverera 350kw samtidigt.
Circlek har förövrigt köpt samma laddare, men bara installerat en modul. De benämner dem som 150kw-laddare, men jag har själv fått ut 175kw ur dom....