Yes härVoltAmpere skrev:Tack!
Finns det någon bra sammanställning på elbilar i pris vs. räckvidd.
Zoe borde ligga bra till?
http://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Moderator: Redaktion
Yes härVoltAmpere skrev:Tack!
Finns det någon bra sammanställning på elbilar i pris vs. räckvidd.
Zoe borde ligga bra till?
Min Zoe -18 40 kWh Bose kostar för mig ca 170:-/mån i 1/2-försäkring. Dock med max 1000 mil/år.VoltAmpere skrev:Funderar på beg Zoe, kanske med batterihyra för att slippa oroa sig för den biten.
Verkar ju gå att få tag i billigt.
Hur är det med försäkring allmänt på elbilar, jag har ingen koll. Tesla verkar ju skjuta i höjden, är det samma för alla?
Har någon någonsin betalat ordinarie pris för en ny bil hos bilia? Det där blir ju ganska exakt 10% vilket är en bra rabatt men inte alls ovanlig när man köper ny bil.Zalman3 skrev:https://etcel.se/klimat/41-000-kronor-i ... tt-med-etcKampanjerbjudande värt 41 000 kr.
Tack vare ett samarbete mellan ETC El, ETC Mobil och Bilia kan du nu få köpa en Renault Zoe för endast 337 800 kronor (ordinarie pris 378 990 kronor).
Till detta kommer supermiljö-premien från staten på 60 000 kr.
Netto blir det 277.800kr.
Svårslaget för en bil med 385km i räckvidd.
50 kWh versionen är ju en helt annan modell än 40 kWh. Speciellt insidan är rejält uppgraderad.Zalman3 skrev:Zoe säljer som smör i solsken, bra bil med lågt pris gör den till en succe.
Renault ZOE LIFE ZE 40 kWh
Med batterihyra, 11.599 euro
Med batteriköp, 18.729 euro
Lägg till 2000 euro för att få 50 kWh batteriet.
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... 0-50-r110/
Det jag har hört är att det är samma bil, och att båda har 50kWh batteri, dock är 40kWh versionen mjukvarulåst till 40 kWh.Teslaspolen skrev:50 kWh versionen är ju en helt annan modell än 40 kWh. Speciellt insidan är rejält uppgraderad.Zalman3 skrev:Zoe säljer som smör i solsken, bra bil med lågt pris gör den till en succe.
Renault ZOE LIFE ZE 40 kWh
Med batterihyra, 11.599 euro
Med batteriköp, 18.729 euro
Lägg till 2000 euro för att få 50 kWh batteriet.
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... 0-50-r110/
https://pushevs.com/2020/05/14/new-gene ... y-details/Curiously, in the new generation Renault ZOE the ZE 40 battery is identical to the ZE 50 battery, but its capacity is software-limited by the BMS (Battery Management System).
New generation ZE 40 battery
Total battery capacity: 54,66 kWh
Usable battery capacity: 41 kWh (75 %)
Battery weight: 326 kg
Battery gravimetric energy density: 168 Wh/kg
Cells: 192 (96s2p)
Total cell weight: 206 kg (63 %)
TMS: active air cooling
Finns det faceliftade med 40 kWh?Zalman3 skrev:Det jag har hört är att det är samma bil, och att båda har 50kWh batteri, dock är 40kWh versionen mjukvarulåst till 40 kWh.Teslaspolen skrev:50 kWh versionen är ju en helt annan modell än 40 kWh. Speciellt insidan är rejält uppgraderad.Zalman3 skrev:Zoe säljer som smör i solsken, bra bil med lågt pris gör den till en succe.
Renault ZOE LIFE ZE 40 kWh
Med batterihyra, 11.599 euro
Med batteriköp, 18.729 euro
Lägg till 2000 euro för att få 50 kWh batteriet.
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... 0-50-r110/
Kan man låsa upp till 50kWh senare?
https://pushevs.com/2020/05/14/new-gene ... y-details/Curiously, in the new generation Renault ZOE the ZE 40 battery is identical to the ZE 50 battery, but its capacity is software-limited by the BMS (Battery Management System).
New generation ZE 40 battery
Total battery capacity: 54,66 kWh
Usable battery capacity: 41 kWh (75 %)
Battery weight: 326 kg
Battery gravimetric energy density: 168 Wh/kg
Cells: 192 (96s2p)
Total cell weight: 206 kg (63 %)
TMS: active air cooling
Inte i Sverige.Teslaspolen skrev:Finns det faceliftade med 40 kWh?Zalman3 skrev:Det jag har hört är att det är samma bil, och att båda har 50kWh batteri, dock är 40kWh versionen mjukvarulåst till 40 kWh.Teslaspolen skrev:50 kWh versionen är ju en helt annan modell än 40 kWh. Speciellt insidan är rejält uppgraderad.Zalman3 skrev:Zoe säljer som smör i solsken, bra bil med lågt pris gör den till en succe.
Renault ZOE LIFE ZE 40 kWh
Med batterihyra, 11.599 euro
Med batteriköp, 18.729 euro
Lägg till 2000 euro för att få 50 kWh batteriet.
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... 0-50-r110/
Kan man låsa upp till 50kWh senare?
https://pushevs.com/2020/05/14/new-gene ... y-details/Curiously, in the new generation Renault ZOE the ZE 40 battery is identical to the ZE 50 battery, but its capacity is software-limited by the BMS (Battery Management System).
New generation ZE 40 battery
Total battery capacity: 54,66 kWh
Usable battery capacity: 41 kWh (75 %)
Battery weight: 326 kg
Battery gravimetric energy density: 168 Wh/kg
Cells: 192 (96s2p)
Total cell weight: 206 kg (63 %)
TMS: active air cooling
Nu när elbilsstödet höjs till 70.000kr.Zalman3 skrev:https://etcel.se/klimat/41-000-kronor-i ... tt-med-etcKampanjerbjudande värt 41 000 kr.
Tack vare ett samarbete mellan ETC El, ETC Mobil och Bilia kan du nu få köpa en Renault Zoe för endast 337 800 kronor (ordinarie pris 378 990 kronor).
Till detta kommer supermiljö-premien från staten på 60 000 kr.
Netto blir det 277.800kr.
Svårslaget för en bil med 385km i räckvidd.
Jag körde Zoe i 3½ år innan jag fick min Tesla 3 och jag skulle inte kalla den snål. I motorvägsfart drar den typ 50-80% mer än en 3:a. Med den här batteristorleken och möjlighet till 50 kW CCS (tillval) är det iofs ett mindre problem, men snål är den inte. Annat var det när jag hade min 22 kWh Zoe med 22 kW AC-laddning. Då sög det med den förbrukningen.NEO skrev:Provkörde denna innan det blev en i3 120Ah. Mina reflektioner gäller med andrabil i tankarna, alltså inte som primärbil.
Plus:
-Snål
-Stort batteri
-Modernare interiör
-CCS ”snabbladdning”
-Stor förvaring för sin klass
-Kan laddas med trefas UMC
-Ny modernare nyckel än gamla tjocka kreditkortet
Minus:
-En av de tröttaste BEV jag kört trots 135hk
-Plastig och fortfarande rätt tråkig interiör
-Spårar och känns instabil vid acceleration
-Säten fram kan bara justeras fram/bak eller lutning, inget annat.
-Service varje år som i princip måste göras hos Renault
-Ej ställbar nivå på strömstyrka AC, tar det den får.
-Märkligt placerade knappar för rattvärme och UFO ljudet
För oss var inte den extra räckvidden behövlig så vi gick för en bil med mer komfort istället. Men kan gissa att denna sålt bra. Mycket värde för pengarna.
Bra, då har de förbättrat den otroligt mycket! Undrar vad de gjort eftersom luftmotståndet knappast kan vara så mycket lägre nu.NEO skrev:Pratar om den nya Zoen, den drar avsevärt mindre än gamla. Jag körde motorvägsfart och snittade 136Wh/km.
På fem år blev serviceavtalet: 199kr/mån x 60: 11940kr för att garantin skulle gälla.