Orbea Gain elcykel

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Orbea Gain elcykel

Inlägg av Legato »

Är så otroligt nöjd med min nya cykel så jag måste tipsa er i forumet... :D

Har provat elcykel flera ggr förut och gillat det, men ändå tyckt det är för mycket "åka" och för lite "cykla". Tycker också de flesta är väldigt fula och för tunga.

Hade helt missat att det kommit ett antal "racers" som har en betydligt mindre och lättare drivlina. Orbea har många modeller, men det finns även modeller från tex Bianchi (mycket dyrare), Cube och Ribble.

Drivlinan väger 3,5 kilo och i Orbeas fall väger cyklarna 11-15 kg beroende på modell. Inte lätt, men mycket mindre tungt än konventionella elcyklar.

Motorn har "bara" 250 Watt effekt, att jämföra med 400-900 Watt för många andra elcyklar. Systemet "hjälper" en också bara i hastighet under 25 km/h. Det är en lite märklig känsla i början att planmark är jobbigare än måttligt uppförslut :D

Räckvidd beror såklart mycket på hur tung man är och vilken nivå av hjälp man kör med. Jag använder nivå 2 av 3 för det mesta och jag väger 85 kg. Då har jag en räckvidd på 7-10 mil.

Personligen tycker jag den är riktigt snygg dessutom:
New-Orbea-Gain-D30-2020-Electric-Road-Bike-Black.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Orbea Gain elcykel

Inlägg av fmm1000 »

Et tysk firma ved navn Fazua laver også en drivlinje, som nu bruges i mange elracercykler. F.eks. fra Pinarello. Fordelen ved det system er, at det helt kan fjernes fra cyklen, så du får to cykler i en.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Orbea Gain elcykel

Inlägg av Legato »

fmm1000 skrev:
Et tysk firma ved navn Fazua laver også en drivlinje, som nu bruges i mange elracercykler. F.eks. fra Pinarello. Fordelen ved det system er, at det helt kan fjernes fra cyklen, så du får to cykler i en.
Japp, det är i princip två system som finns som jag förstått det, Fazuas och det i min (Mahle/Ebikemotion).

Ganska likvärdiga på det mesta som jag förstått det, men fördelen med Fazua är som du säger att man kan ta bort det. Fördelen med Ebikemotion är att det väger ungefär ett kilo mindre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Orbea Gain elcykel

Inlägg av M3apan »

Du borde kolla in dessa cyklar också! Tror du skulle uppskatta: https://andtherev.com/produkter/easy-road/. Designas och byggs i Stockholm. Väldigt lätt och gjord för folk som gillar att cykla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Orbea Gain elcykel

Inlägg av taliz »

Har en icke el-assisterad racer, kör den för träningens skull, inte så mkt för att det är kul. Kanske vore kul med elhjälp iofs.
Motvind och uppförsbacke suuuxxx.

Funderar dock närmast på en hardtail med elhjälp för att få lite bättre speed i spåren.
Nån som har tips?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar