Är den lika hopplös som en 40? Jag kör en Tesla som jag hyr istället för den Leaf 24 2014 som får ta mig ner till södern... Om jag skulle åka Leaf så skulle jag säkert missa middagen i Haparanda...Jilldris skrev:Ska bli kul att följa!
Hade Nissan haft vett till vätskekylning på batteriet hade jag ställt upp med en Leaf 62 kWh.
Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Kul, då ser vi ut att bli fem bilar som startar i Ystad. Det finns parkeringar på båda sidor om kyrkan, dock inte jättemånga platser. Tänker själv försöka vara på plats strax efter 10, och eventuellt parkerar jag på Sankt Knuts torg (cirka 500m bort), där det finns ett antal laddstolpar. Men då går jag upp till stortorget, och hämtar bilen strax innan start.iAkita skrev:Jag hänger med åt båda hållen med min e-Niro trots allt. Fick inte läkartid förrän fredag morgon, och tänker utgå från att allt är ok. Körningen är iallafall inga problem. Så boka gärna bord åt mig också.Generalbogge skrev:Ja, det var ju otroligt tråkigt. Du får krya på dig.iAkita skrev:Barnpassning var fixad och hotellrum bokat, och så lyckades jag krossa toppen av tummen tidigare idag. Läkaren avrådde bestämt för långkörning på grund av komplicerade frakturer med infektionsrisk, så med allra största sannolikhet får jag avstå. Så jäkla surt, jag var superpeppad. Ska träffa en specialist i veckan, vi får se om han/hon är av annan åsikt.Generalbogge skrev:Kul. Hoppas att det löser sig. Då saknar vi en eTron och en EQC, eller varför inte en Taycan. Roligt att det blir lite mix av olika modeller och märken.iAkita skrev:Jag hänger med åt båda hållen i min e-Niro, om jag kan lösa det med barnpassning. Återkommer med definitivt besked på måndag.
Finns det förresten parkering i närheten av stortorget i Ystad, eller går det att köra in på torget i väntan på starten kl. 11?
Har uppdaterat deltagarlistan, men lagt till den i mitt första inlägg istället, så syns den bättre, och det blir inte lika rörigt.
Model S 90D -2017 Titanium
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Hur långt ner i "södern" menar du den här gången då?lator skrev:Är den lika hopplös som en 40? Jag kör en Tesla som jag hyr istället för den Leaf 24 2014 som får ta mig ner till södern... Om jag skulle åka Leaf så skulle jag säkert missa middagen i Haparanda...Jilldris skrev:Ska bli kul att följa!
Hade Nissan haft vett till vätskekylning på batteriet hade jag ställt upp med en Leaf 62 kWh.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
När kommer ni troligen att stanna och ladda i Umeå så tänkte jag lägga ut i "Tesla Norrland" att komma och hälsa på! Kanske nån får för sig att följa med vidare norrut en bit?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag får tyvärr lämna återbud, det går inte att få ihop det i helgen
Lycka till och kör försiktigt!
/fth
Lycka till och kör försiktigt!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Umeå passerar nog de första av oss mitt i natten 02 - 03 någon gång. Det på uppresan. På väg tillbaka till Ystad, så blir det lite mer humana tider. Skulle tippa runt 15-15.30. Sedan är det ju inte säkert att alla stannar där. SuC är ju väl utbyggt längs med kusten så man kan hoppa över några. Men alltid välkommet om någon kommer och hejar på oss, när vi stannar för att ladda.Teslanorr skrev:När kommer ni troligen att stanna och ladda i Umeå så tänkte jag lägga ut i "Tesla Norrland" att komma och hälsa på! Kanske nån får för sig att följa med vidare norrut en bit?
Model S 90D -2017 Titanium
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
3/8 10:00 från Haparanda
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Synd. Tack för lyck-önskningarna, så får vi se hur det blir med kör försiktigt. Men det ska nog gå bra.fth skrev:Jag får tyvärr lämna återbud, det går inte att få ihop det i helgen
Lycka till och kör försiktigt!
/fth
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Inte riktigt lika hopplös. Framförallt har den ju bättre räckvidd så har själv bara snabbladdat en gång per dag än så länge. Man tar sig ganska långt på bara en laddning. Men ska man köra riktigt långt så verkar det väl som man snart står där och laddar med 20kW efter ett tag och då kan man nog hålla sig för skratt.lator skrev:Är den lika hopplös som en 40? Jag kör en Tesla som jag hyr istället för den Leaf 24 2014 som får ta mig ner till södern... Om jag skulle åka Leaf så skulle jag säkert missa middagen i Haparanda...Jilldris skrev:Ska bli kul att följa!
Hade Nissan haft vett till vätskekylning på batteriet hade jag ställt upp med en Leaf 62 kWh.
Låter klokt med hyrTesla! Även om det hade varit coolt med Leaf 24kWh, ABRP säger 30h och 20 min så hade kanske varit möjligt att fixa middagen.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Har åkt Göteborg-Umeå ca 100 mil med en Nissan Leaf 24kWh.Jilldris skrev:Inte riktigt lika hopplös. Framförallt har den ju bättre räckvidd så har själv bara snabbladdat en gång per dag än så länge. Man tar sig ganska långt på bara en laddning. Men ska man köra riktigt långt så verkar det väl som man snart står där och laddar med 20kW efter ett tag och då kan man nog hålla sig för skratt.lator skrev:Är den lika hopplös som en 40? Jag kör en Tesla som jag hyr istället för den Leaf 24 2014 som får ta mig ner till södern... Om jag skulle åka Leaf så skulle jag säkert missa middagen i Haparanda...Jilldris skrev:Ska bli kul att följa!
Hade Nissan haft vett till vätskekylning på batteriet hade jag ställt upp med en Leaf 62 kWh.
Låter klokt med hyrTesla! Även om det hade varit coolt med Leaf 24kWh, ABRP säger 30h och 20 min så hade kanske varit möjligt att fixa middagen.
Fick ladda 11ggr.
Det var i mars 2017.
Fanns ingen snabbladdare i Örnsköldsvik då.
Var tvungen att övernatta i Örnsköldsvik och ladda med 230V 16A!
Surt när man hade bara 11 mil kvar till Umeå!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Köra lagligt för att tiden ska "räknas"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Finns det någon som har koll på hur många vi blir från Ystad?? Finns i Ystad från ca 9:30 med en Tesla MX Raven! Tog lite tid för att fixa en co-driver men nu är allt löst tack och lov.
Hur många stöter till under tiden? Ser mycket fram mot denna resa!
Hur många stöter till under tiden? Ser mycket fram mot denna resa!
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Vi blir 5 st ifrån Ystad som det ser ut nu. Två MS, din MX, en Kia och en Hyundai. Tillkommer sedan tre till i Haparanda trakterna, så jag räknar med att vi blir åtta bilar uppe i Haparanda, varav sedan sju startar etapp två på måndagen. Ska försöka vara på plats i Ystad runt 10 tiden. Är det svårt med parkeringsplatser runt stortorget, så rekommenderar jag att man kör till närliggande Sankt Knuts torg, där det dessutom finns laddstolpar om man behöver ladda upp inför start. Ska bli kul detta. Väl mött imorgon.Shven skrev:Finns det någon som har koll på hur många vi blir från Ystad?? Finns i Ystad från ca 9:30 med en Tesla MX Raven! Tog lite tid för att fixa en co-driver men nu är allt löst tack och lov.
Hur många stöter till under tiden? Ser mycket fram mot denna resa!
Model S 90D -2017 Titanium
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Aktuell deltagarlista ligger nu i mitt första inlägg, på första sidan.
Model S 90D -2017 Titanium
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.Bozzman skrev:Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Generalbogge var det du som precis bytade ruta på toftanäs?
Glömde fråga om du var en av de som skulle köra till haparanda
Glömde fråga om du var en av de som skulle köra till haparanda
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja, det var jagMangodash skrev:Generalbogge var det du som precis bytade ruta på toftanäs?
Glömde fråga om du var en av de som skulle köra till haparanda
Tack för snabbt och smidigt byte. Nu är bilen redo för långfärd.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag önskar dig och Groot en trevlig resa ska bli kul att läsa om erGeneralbogge skrev:Ja, det var jagMangodash skrev:Generalbogge var det du som precis bytade ruta på toftanäs?
Glömde fråga om du var en av de som skulle köra till haparanda
Tack för snabbt och smidigt byte. Nu är bilen redo för långfärd.
Ingen fara! se nu till att hålla dig borta från stenskotten
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Är allt avgjort på förhand?
Om man kollar lite på https://abetterrouteplanner.com/ så ser utgången av "tävlingen" redan ut att vara klar.
Enligt ABRP: (Först totaltiden, sedan inom parentes körtid respektive laddtid)
Ystad - Haparanda:
MX LR - 2019
vid start 80% 20h 43m (17h 30m / 3h 13m)
vid start 85% 20h 41m (17h 30m / 3h 10m)
vid start 90% 20h 38m (17h 30m / 3h 7m)
vid start 95% 20h 35m (17h 30m / 3h 4m)
MS 90D - 2012-2018
vid start 70% 20h 28m (17h 36m / 2h 52m)
vid start 75% 20h 26m (17h 36m / 2h 49m)
vid start 80% 20h 24m (17h 36m / 2h 47m)
vid start 85% 20h 21m (17h 36m / 2h 45m)
vid start 90% 20h 19m (17h 36m / 2h 42m)
vid start 95% 20h 16m (17h 36m / 2h 40m)
MS 70D - 2012-2018
vid start 80% 22h 59m (17h 57m / 5h 1m)
vid start 90% 22h 52m (17h 57m / 4h 54m)
Kia eNiro - 64kWh
vid start 70% 21h 48m (17h 24m / 4h 24m)
vid start 80% 21h 42m (17h 20m / 4h 22m)
vid start 90% 21h 37m (17h 20m / 4h 16m)
vid start 95% 21h 35m (17h 20m / 4h 14m)
Hyundai Ioniq - 28kWh
vid start 70% 22h 24m (18h 7m / 4h 17m)
vid start 80% 22h 22m (18h 7m / 4h 14m)
vid start 90% 22h 15m (18h 4m / 4h 10m)
vid start 95% 22h 13m (18h 4m / 4h 8m)
Haparanda - Ystad:
M3 - LR AWD 18" Aero
vid start 70% 19h 21m (17h 20m / 2h 00m)
vid start 90% 19h 14m (17h 20m / 1h 53m)
Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.
Men detta är ju då enligt ABRP. Hur det kommer gå i verkligheten ska vi nu ta reda på. Det finns ju mycket som kan spela in. Finns det lediga laddstolpar när man kommer fram? Kommer tät trafik att påverka? Nu passerar vi troligen Stockholm på ganska fördelaktiga tidpunkter, så just där bör det inte bli några bekymmer. Sedan kanske man inte ens väljer att passera Stockholm, utan istället tar Arboga/Västerås/Enköping. Hur mycket kommer val av resväg spela in. Kommer Teslorna att förstöra för varandra genom att stanna på samma SuC och därmed få sänkt laddhastighet? Blir kanske främst ett potentiellt problem första stoppet efter start. På söndag får vi de första svaren.
Är för övrigt mäkta imponerad av Ioniq:ens beräknade totaltid. Mindre än två timmar efter Teslorna, trots att den bara har cirka en tredjedels batterikapacitet som Teslorna har.
Om man kollar lite på https://abetterrouteplanner.com/ så ser utgången av "tävlingen" redan ut att vara klar.
Enligt ABRP: (Först totaltiden, sedan inom parentes körtid respektive laddtid)
Ystad - Haparanda:
MX LR - 2019
vid start 80% 20h 43m (17h 30m / 3h 13m)
vid start 85% 20h 41m (17h 30m / 3h 10m)
vid start 90% 20h 38m (17h 30m / 3h 7m)
vid start 95% 20h 35m (17h 30m / 3h 4m)
MS 90D - 2012-2018
vid start 70% 20h 28m (17h 36m / 2h 52m)
vid start 75% 20h 26m (17h 36m / 2h 49m)
vid start 80% 20h 24m (17h 36m / 2h 47m)
vid start 85% 20h 21m (17h 36m / 2h 45m)
vid start 90% 20h 19m (17h 36m / 2h 42m)
vid start 95% 20h 16m (17h 36m / 2h 40m)
MS 70D - 2012-2018
vid start 80% 22h 59m (17h 57m / 5h 1m)
vid start 90% 22h 52m (17h 57m / 4h 54m)
Kia eNiro - 64kWh
vid start 70% 21h 48m (17h 24m / 4h 24m)
vid start 80% 21h 42m (17h 20m / 4h 22m)
vid start 90% 21h 37m (17h 20m / 4h 16m)
vid start 95% 21h 35m (17h 20m / 4h 14m)
Hyundai Ioniq - 28kWh
vid start 70% 22h 24m (18h 7m / 4h 17m)
vid start 80% 22h 22m (18h 7m / 4h 14m)
vid start 90% 22h 15m (18h 4m / 4h 10m)
vid start 95% 22h 13m (18h 4m / 4h 8m)
Haparanda - Ystad:
M3 - LR AWD 18" Aero
vid start 70% 19h 21m (17h 20m / 2h 00m)
vid start 90% 19h 14m (17h 20m / 1h 53m)
Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.
Men detta är ju då enligt ABRP. Hur det kommer gå i verkligheten ska vi nu ta reda på. Det finns ju mycket som kan spela in. Finns det lediga laddstolpar när man kommer fram? Kommer tät trafik att påverka? Nu passerar vi troligen Stockholm på ganska fördelaktiga tidpunkter, så just där bör det inte bli några bekymmer. Sedan kanske man inte ens väljer att passera Stockholm, utan istället tar Arboga/Västerås/Enköping. Hur mycket kommer val av resväg spela in. Kommer Teslorna att förstöra för varandra genom att stanna på samma SuC och därmed få sänkt laddhastighet? Blir kanske främst ett potentiellt problem första stoppet efter start. På söndag får vi de första svaren.
Är för övrigt mäkta imponerad av Ioniq:ens beräknade totaltid. Mindre än två timmar efter Teslorna, trots att den bara har cirka en tredjedels batterikapacitet som Teslorna har.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag antar att det är okej att följa trafikrytmen? Fortkörningsböter = diskvalificering är jag helt med på. Egentligen kan det kvitta för mig, då jag är den enda icke-teslan som kör åt båda hållen och lär hamna rejält sist oavsett hur fort jag kör. Jag vill mest visa att resan är görbar med elbil utan några egentliga uppoffringar.Generalbogge skrev:Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.Bozzman skrev:Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Jag ser verkligen fram mot det här äventyret, tack för att du organiserat det! Vilken tid är det som gäller för den gemensamma middagen i Haparanda på söndag?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
När jag åkte Haparanda-Ystad i 2018 var det två grejer som inte stämde mot teoretiska beräkningar:
Norr om Gävle är det mycket 2/1-väg med långsamma långtradare man hamnar bakom km efter km. Går MYCKET långsammare än teoretiska beräkningar.
ABRP räknar med max laddhastighet. Man får inte alltid det. I mitt fall, när jag åkte i -10 grader var deras laddtider helt uppåt väggarna fel: det tog dubbla i verkligheten mot beräknat. Jag tror de har fixat laddkurvor efter temperatur sedan dess dock.
För Hyundai och Kia kommer det vara avgörande om de laddar på Ionity eller 50 kW laddare? När vi åkte 2018 fanns det bara 50 kW laddare för dem vilket gjorde deras laddtider onödigt långa.
Ett vädjan till de åkande: ANTECKNA VAR OCH HUR LÄNGE NI LADDAR! Och hur många kWh. Det är många som är intresserade av så detaljerade siffror som möjligt!
Norr om Gävle är det mycket 2/1-väg med långsamma långtradare man hamnar bakom km efter km. Går MYCKET långsammare än teoretiska beräkningar.
ABRP räknar med max laddhastighet. Man får inte alltid det. I mitt fall, när jag åkte i -10 grader var deras laddtider helt uppåt väggarna fel: det tog dubbla i verkligheten mot beräknat. Jag tror de har fixat laddkurvor efter temperatur sedan dess dock.
För Hyundai och Kia kommer det vara avgörande om de laddar på Ionity eller 50 kW laddare? När vi åkte 2018 fanns det bara 50 kW laddare för dem vilket gjorde deras laddtider onödigt långa.
Ett vädjan till de åkande: ANTECKNA VAR OCH HUR LÄNGE NI LADDAR! Och hur många kWh. Det är många som är intresserade av så detaljerade siffror som möjligt!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja, hur mycket laddning man startar med påverkar endast första laddstoppets längd. Ingenting annat.Generalbogge skrev:Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.