Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av ReNewAble »

Kan man hitta en sträcka med ett antal waypoints som blir utmanande oavsett om man kör Tesla eller laddar på andra nätverk? Så att man är tvungen att ge sig iväg från motorvägarna?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Så du tror du vinner i år?
Det har ju kommit upp en 150 kW CCS laddare I Örnsköldsvik nu.
Screenshot_20210613-180909_Chrome.jpg
Ha ha, nej, vinna skulle jag knappast göra. Men det var ju trevligt att det kommit upp hyperchargers i Ö-vik! Det kombinerat med de nya laddarna vid OK i Skellefteå gör att man klarar sig hela vägen mellan Ystad och Haparanda utan att behöva ladda på 50 kW laddare, även om man inte kör Tesla.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Bjelke »

iAkita och Lophornis vill man ju se i ”rejset” igen iaf! :) utmanarna så att säga ;)
Plus några till såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av FredrikR »

Förslag på sträckor.

Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)

Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)

Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av LarsL »

FredrikR skrev:
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34h :?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
FredrikR skrev:
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34h :?
Blir väl bara ca 110-120 mil för Stockholm, Köpenhamn och Oslo? Själv funderar jag fortfarande på Östersjön runt. Corona har lagt lite hinder på den men nästa år kör jag nog genom åtta länder, åtta huvudstäder (skippar Ryssland...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av HenricL »

FredrikR skrev:
Förslag på sträckor.

Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)

Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)

Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.
Stockholm- Helsingfors vore coolt, så kan man ta båten tillbaka. Men kanske blir svårt i sommar i alla fall pga Corona.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

En sträckning som skulle kunna göra det lite intressant men samtidigt svårt för de utanför Tesla SuC är väl E45 Göteborg - Karesuando. Ungefär lika långt som Ystad - Haparanda men lite mera utmaning. Man kan göra det fritt med vägval för att få flera möjligheter till laddning. Hinner Dorotea SuC öppna så blir det ännu enklare för Teslor...
Denna resa skulle kunna belysa problemet med laddning i Norrlands inland. :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Har också funderat på att ett nytt "race" hade varit kul. Har dock en kommande installation av solceller som jag inte vet exakt när den blir av ännu (juli-augusti någon gång). Så har inte vågat ta tag i detta på egen hand. Men är gärna med om det blir något, och om det passar in i planeringen i övrigt. E45 hade varit intressant. Nu är ju SuC Karesuvanto precis driftsatt dessutom. Behöver dock uppgradera min bil CCS-uppgraderingen, innan jag kan nyttja några av de som ligger längs med vägen. Hela E45, Alta (NOR) -> Gela (ITA), hade ju varit ett riktigt äventyr annars :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Robin_j »

Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av iAkita »

Robin_j skrev:
Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Hmpftfhdns »

iAkita skrev:
Robin_j skrev:
Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.
Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Hmpftfhdns skrev:
iAkita skrev:
Robin_j skrev:
Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.
Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
Jag tänker mig att man bör visa på verkligheten. Att visa att det fungerar bra med elbilar har vi och andra gjort många gånger men det finns ju ställen där det kanske behövs lite mer än bara löften om utbyggnad... Jag klurar vidare på mina idéer... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Hmpftfhdns »

Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
Jag tänker mig att man bör visa på verkligheten. Att visa att det fungerar bra med elbilar har vi och andra gjort många gånger men det finns ju ställen där det kanske behövs lite mer än bara löften om utbyggnad... Jag klurar vidare på mina idéer... :roll:
Intressant tanke. Vi skulle kunna simulera sportlov genom att samla massa elbilar som ska åka samtidigt mellan Göteborg och skidorter — det blir nog rätt tragiskt. Även Teslorna kan ju vara med och ladda på vanliga stolpar för att visa hur det blir när volymen elbilar går upp men laddinfrastrukturen inte matchar. Så kan vi ha en superchargande Tesla som referens samma sträcka. Det skulle nog visa att det är infrastrukturen som måste uppdateras — vi kan inte tro att bilarna ska lösa det.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Hmpftfhdns skrev:
Intressant tanke. Vi skulle kunna simulera sportlov genom att samla massa elbilar som ska åka samtidigt mellan Göteborg och skidorter — det blir nog rätt tragiskt. Även Teslorna kan ju vara med och ladda på vanliga stolpar för att visa hur det blir när volymen elbilar går upp men laddinfrastrukturen inte matchar. Så kan vi ha en superchargande Tesla som referens samma sträcka. Det skulle nog visa att det är infrastrukturen som måste uppdateras — vi kan inte tro att bilarna ska lösa det.
En himla tur att en ny station öppnas i Mora nu. Jag ser framför mig kaoset i Sveg annars... Men det har ju blivit bättre. Jag minns när det bara fanns Sveg, inget Noppikoski och bara 11 kW laddstolpe i Orsa. Nu är det ju laddfest hela vägen. Men som sagt, 10 bilar på en gång går nog lite trögt...
Frågan blir väl vad man vill ha för rubriker om evenemanget.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Bjelke »

Istället för att alla åker och vänder i ena landsändan så skulle det kunna vara två gäng som
startar samtidigt men från varsin ända…eller ände… :)
Fast då blir ju minglet inte lika kul…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Istället för att alla åker och vänder i ena landsändan så skulle det kunna vara två gäng som
startar samtidigt men från varsin ända…eller ände… :)
Fast då blir ju minglet inte lika kul…
Minglet på mitten bör ju bli den centrala delen av tävlingen då... I Sveg eller Krokom??? :roll: :lol:
Sen är det ju lite frågan om var de flesta befinner sig inför resan. Jag t.ex befinner mig ju redan i mitten så för mig spelar det ingen större roll men att få ihop de som vill åka till Karesuvando för att starta racet kan ju bli lite knepigt. :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av iAkita »

Är det ingen som är intresserad av en repris av förra årets trevliga evenemang? Det finns ett rekord att slå, nya bilar har kommit ut på marknaden och senast det begav sig fick vi inte med någon Model 3 åt båda hållen.

Eftersom det traditionellt varit Tesla club Sweden som stått för arrangemanget har jag tvekat att ta tag i det då jag inte kör Tesla själv. Men jag skulle gärna ställa upp både i racet och genom att hjälpa till med det praktiska.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Robin_j »

Väldigt sant borde gå att slå tiden nu med v3 laddare också så vore kul med samma sträcka igen
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Daven »

Jag kan tänka mig förra årets sträckning med min M3SR+. Båda hållen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Att köra samma race en gång till tackar jag nog nej till. Det är helt enkelt för lätt! Nej, ska jag lockas så måste det till något nytt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av iAkita »

Daven skrev:
Jag kan tänka mig förra årets sträckning med min M3SR+. Båda hållen.
Kul, då är vi iallafall två! Får vi med oss några till antingen åt ena eller båda hållen tycker jag vi kör, så länge ingen annan kommer med en bättre idé och är beredd att få den att hända.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Lophornis »

Kommer Ionity i Gävle igång så ska jag ge Teslorna en match igen :)
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av iAkita »

Lophornis skrev:
Kommer Ionity i Gävle igång så ska jag ge Teslorna en match igen :)
Det finns redan flera 100 kW+ laddare i Gävle, så den ursäkten köper jag inte. Då är vi alltså tre :) Men kör inte du Tesla numera eller blandar jag ihop dig med någon annan?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Lophornis »

iAkita skrev:
Lophornis skrev:
Kommer Ionity i Gävle igång så ska jag ge Teslorna en match igen :)
Det finns redan flera 100 kW+ laddare i Gävle, så den ursäkten köper jag inte. Då är vi alltså tre :) Men kör inte du Tesla numera eller blandar jag ihop dig med någon annan?

Teslan har inte kommit ännu. Vi får se hur det blir så räkna inte med mig ännu. Får kolla upp laddarna
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Skriv svar