OK, det betyder att jag kan kapa en del på den tid jag har uppgivit för att få en rättvis jämförelse.TiborBlomhall skrev:Det finns inga snabbladdare i Haparanda så de tiderna kan inte räknas in. Det är två deltävlingar: Ystad-Haparanda och Haparanda-Ystad. Vad man gör mellan de två deltävlingarna är upp till var och en.
Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Grattis till er alla som kört första delsträckan! Imponerande.
Koreanerna imponerade mkt på mig!
Koreanerna imponerade mkt på mig!
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Om jag plockar bort nattladdningen i Töre så blir min totaltid ToR 43:20, vilket ger en snittid på 21:40 på vardera sträckan. Inte så illa pinkat av en trähäst (dvs. M3 SR+)! Jag skulle tro att jag skulle kunna putsa den tiden lite om jag gjorde om det med de erfarenheter jag har nu.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ser jag fram emot när kör du?Jerker skrev:Om jag plockar bort nattladdningen i Töre så blir min totaltid ToR 43:20, vilket ger en snittid på 21:40 på vardera sträckan. Inte så illa pinkat av en trähäst (dvs. M3 SR+)! Jag skulle tro att jag skulle kunna putsa den tiden lite om jag gjorde om det med de erfarenheter jag har nu.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Hehe, inte en gång till i år! Men om detta görs en gång till ska jag försöka haka på och vara med på riktigt i tävlingen.maccis skrev:Ser jag fram emot när kör du?Jerker skrev:Om jag plockar bort nattladdningen i Töre så blir min totaltid ToR 43:20, vilket ger en snittid på 21:40 på vardera sträckan. Inte så illa pinkat av en trähäst (dvs. M3 SR+)! Jag skulle tro att jag skulle kunna putsa den tiden lite om jag gjorde om det med de erfarenheter jag har nu.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Med en Roadster med 200kWh batteri och en räckvidd på +1000km, skulle det räcka med att ladda
EN GÅNG på sträckan Ystad-Haparanda!!!
EN GÅNG på sträckan Ystad-Haparanda!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Och nu har vi iAkita i mål också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Framme! Tjoho!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
iAkitas tid blev 22:36
EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla"
Fast VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda...
EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla"
Fast VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda...
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ärevarv?TiborBlomhall skrev:iAkitas tid blev 22:36
EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla"
Vid SECC 2018 kom Kian i mål över sex timmar senare än mig. iAkita var bara två timmar efter Generalbogge
VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda...
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Bra kört! Du putsar det på nervägen - glöm inte pengar till e.oniAkita skrev:Framme! Tjoho!
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Mest imponerad är jag ändå av Ionic 28 kWh! Med en laddeffekt på 70 kW visar den att det är just det som är det viktigaste. Hade Renault fattat detta och gett Zoen likströmsladdning tidigare hade det varit en helt annan sak med långfärder med den bilen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ionicen tog ett sista kort laddstopp men nu rullar även han dom sista skälvande milen, inte
långt efter asså
långt efter asså
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja några till HPC laddare i norra Sverige så får vi sluta med våra tävlingar
Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling
Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Du kan putsa tiden rejält på vägen ner!iAkita skrev:Framme! Tjoho!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
TiborBlomhall skrev:Ja några till HPC laddare i norra Sverige så får vi sluta med våra tävlingar
Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det blir inte jag iaf Jag märkte på vägen upp till Östersund att min 6 månader gamla 3:a redan har åkt på nedsatt laddhastighet (Jag verkar ha haft det redan efter drygt 4 månader utan att ha märkt det). Jag maxar nu 110-111 kW varje gång jag laddar på en Supercharger. Så där är möjligtvis ett handikapp, men samtidigt verkligheten vilket är det vi egentligen är intresserade avAnderzzon skrev:Det vore kul om någon av treorna laddade på Ionity på nervägen för att se om det blir någon skillnad. Tycker att man borde kunna kapa någon halvtimme på det eventuellt.
Dock har jag jämfört mina laddtider från tidigare sessioner, Superchargers har aldrig orkat över 135 kW, och det verkar som om det knappt är någon skillnad att ladda från ~20 % till ~80% mellan att ladda med 110 kW som mest gentemot 135 kW. Max laddhastighet var på en av Circle Ks nya stationer där jag toppade 156 kW, men det föll snabbt och jag tror att Superchargers är lika snabba även om den kör "lägre" hastighet men under en längre tid.
Oavsett så blir det intressant att jämför med Basse och hans 3:a och se om han plockar många minuter på mig Nu ska jag bara ladda om (mig själv) så att jag orkar med racet söderut, är just nu i Gällivare och tar mig troligtvis till Haparanda ikväll. Jag hoppar dock middagen!
Grymt kört allesammans, det var riktigt spännande att följa
Edit: Jag kommer troligtvis kunna ge en massa statistik från min bil, antingen under resan eller efteråt. Hojta om det är något speciellt ni vill ha.
Senast redigerad av lukasf, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Kan bara hålla med! Grymt imponerande och jag tror att iAkita kan ge en ordentlig match med pengar på laddkortet på väg söder utmaccis skrev:Grattis till er alla som kört första delsträckan! Imponerande.
Koreanerna imponerade mkt på mig!
M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Min SR+ toppade på 149 kW en gång nu i somras på en SuC. Levererad i mitten av oktober och har gått 3370 mil.lukasf skrev:Superchargers har aldrig orkat över 135 kW
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Börjar misstänka att jag har ett ruttet batteri Har dock bara mätt från slutet av mars då den gått drygt 600 mil, nu är jag uppe i 1550 mil. Under den tiden har jag laddat totalt 65 gånger, varav nästan hälften av gångerna upp till 90%. Anledningen till att jag laddat till 90% är för Musk sa att det var okej som standard Kanske borde dragit ner till 80%? Sen har jag laddat DC drygt 80% av laddtillfällena, en hel del 50 kW-laddare dock.Jerker skrev:Min SR+ toppade på 149 kW en gång nu i somras på en SuC. Levererad i mitten av oktober och har gått 3370 mil.lukasf skrev:Superchargers har aldrig orkat över 135 kW
Sorry för lite off topic!
Grymt att din SR+ levererar, känns som en riktigt balanserad bil. Hade varit spännande om du var med på racet imorgon
Vad tror du skillnaden är mellan SR+ och LR på en sådan här tävling? Vinner man mycket på att kunna köra längre mellan laddningarna? Tänker att man egentligen vill optimera laddtiderna genom att endast ladda i det "snabba" spannet och därav inte utnyttja fulla räckvidden.
M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Och kanske framförallt, en låg förbrukning.Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Model Y LR.
Model S70D
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.