Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar! :shock:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Leo skrev:
Också sugen på haka på nästa år.
Med Roadstern givetvis! ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av EnTraktor »

Jerker skrev:
Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar! :shock:
Det gör ju faktiskt det hela lite mer spännande och realistiskt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av bylund »

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
Bara det inte blir så många att det blir trängsel vid laddstastionerna pga av oss som deltar! :shock:
Det gör ju faktiskt det hela lite mer spännande och realistiskt.
Mer taktik inblandat då. Har man en bil som laddar långsamt, ska man då dela laddpar med en mer snabbladdande bil för att jämna ut? :twisted:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av themax »

Jag är faktiskt mer nyfiken vem som blir först med denna resa i februari. Det tjatas ju ibland om att resor som sker i snöstorm, minus 20, i 180, med skotersläp och utan paus är det normala ...

Så vem blir först med denna resa när det är riktig vinter (så riktig som vi nu kommer få), inte när klimatet är gynnsamt? Det kommer naturligtvis ta lägre tid, men hur mycket längre?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

themax skrev:
Jag är faktiskt mer nyfiken vem som blir först med denna resa i februari. Det tjatas ju ibland om att resor som sker i snöstorm, minus 20, i 180, med skotersläp och utan paus är det normala ...

Så vem blir först med denna resa när det är riktig vinter (så riktig som vi nu kommer få), inte när klimatet är gynnsamt? Det kommer naturligtvis ta lägre tid, men hur mycket längre?
Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av themax »

TiborBlomhall skrev:
Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Jo, jag vet. Men du skrev bara om minusgrader i Sundsvall. Var det mycket snö? Regn söder om Gävle?

Det jag menar är att försöka hitta en dag med riktigt usla förutsättningar och göra ett försök då. Se det som en utmaning ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

themax skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Jo, jag vet. Men du skrev bara om minusgrader i Sundsvall. Var det mycket snö? Regn söder om Gävle?

Det jag menar är att försöka hitta en dag med riktigt usla förutsättningar och göra ett försök då. Se det som en utmaning ;-)
Och den måste köras helt med FSD, man får bara koppla i och ur laddkontakten :D
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av themax »

Generalbogge skrev:
Och den måste köras helt med FSD, man får bara koppla i och ur laddkontakten :D
Vilken torsdag som helst nu. Vilken torsdag som helst. :roll: :lol:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av LarsA »

themax skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ehh... SECC 2018: https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

20:51 mot 19:58, det blir en timme extra det.
Jo, jag vet. Men du skrev bara om minusgrader i Sundsvall. Var det mycket snö? Regn söder om Gävle?

Det jag menar är att försöka hitta en dag med riktigt usla förutsättningar och göra ett försök då. Se det som en utmaning ;-)
Svårt att beställa en viss typ av väder. Sedan ska man kanske vara försiktig med vad man önskar.
Var inblandad i det skånska snökaoset 2018 https://www.expressen.se/kvallsposten/j ... ydsverige/ med vår BMW i3 rex 21 kWh.
Snabbladdaren i Kristianstad fungerade inte fick ladda med AC och hade bara 74% vid avfärd mot Ystad men tänkte stanna till i Tomelilla, inga väderrapporter om snöoväder bara om hård vind. Efter 20 minuters bilfärd kom väderrapport om svåra väderförhållanden mellan östkusten och Sjöbo. Halvvägs mot Ystad kom snöyran ( sikt 1-2 billängder ) halt maxhastighet 20-30 km/h samt tröttsamt letande efter sidomarkeringar då vägen inte syntes.
Gick inte att ladda i Tomelilla för vägen var avstängd och laddaren täckt av snödrivor, tänkte det är lugnt då det fanns 7 liter bensin i tanken och 30% kvar i batteriet. Hamnade i kön söder om Tomelilla då lastbil med slitna däck hade fastnat i backen. Efter två timmar i kön är batteriet nere på 22%, stänger av bilen vill nå Ystad. Efter ytterligare tre kalla timmar har alternativ väg plogats och vi kör i konvoj på mindre landsväg. Flera bilister ser inte vägen eller framförvarande bil och kör ut i terrängen, så man måste ha koll på vägen och inte endast köra följa John. Vi klarade oss till Ystad, bensinen tog slut och batteriet var på 7%, snabbladdade och tankade körde de sista 15 km hem.
Är det sådant väder du vill ha så kommer det att ta ett par veckor om det går att ladda.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

Leo skrev:
Också sugen på haka på nästa år.
Jag intervjuades av Ystads Allehandas motorjournalist idag angående tävlingen. Han frågade om vi tänker göra om det fler gånger?

Jag sa ja :|
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

TiborBlomhall skrev:
Leo skrev:
Också sugen på haka på nästa år.
Jag intervjuades av Ystads Allehandas motorjournalist idag angående tävlingen. Han frågade om vi tänker göra om det fler gånger?

Jag sa ja :|
Det låter som ett kommitment :D
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Jag tror att man måste utveckla tävlingsformen om det ska finnas ett jämförande moment. att elbilar idag utan större problem kan göra resan Ystad - Haparanda - Ystad har nu visats så frågan är nog vad som blir nästa steg och om man ska se det som en tävling eller som ett trevligt sätt att umgås.
Att göra resan under svårare förhållanden blir nog inte värre än att göra samma sak med en bil med en förbränningsmotor... Så länge det finns el och vägarna är framkomliga så är det inga stora svårigheter att ta sig fram. Nej, här krävs andra mera utmanande idéer. Vad är det som man inte kan göra med en elbil? Husvagnstävling? Snålhetsrace? Resa med delmoment vid laddstoppen? Tävla om att komma fram till laddstoppet med minst tillgänglig energi? (det momentet tror jag att jag vann mellan Norrköping och Ödeshög... :)) Det finns säkert många saker som man kan se som en utmaning, det gäller bara att komma på den bästa...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Jag har inte rapporterat från själva tävlingen ännu och egentligen så finns det inte så mycket att säga... Min bil laddade max 90 kW så jag var slagen på förhand. Att sen SuC begränsades till 118 kW just under tävlingen gjorde att jag inte tappade lika mycket som jag skulle ha gjort annars. Jag fick ladda ofta för att inte stå alldeles för länge på varje SuC och dessa extra stopp tar tid så jag är ganska nöjd med att inte bli mer efter än jag blev. Sen är det svårt att jämföra exakt då bara några km/h mer eller mindre gör ganska mycket tid på så lång sträcka och jag kunde konstatera att jag tappade tio minuter på den första sträckan från Haparanda till Luleå (ca 130 km). :roll:
Jag lyckades vid ett tillfälle faktiskt ta ledningen på vägen ner, detta genom att strunta i laddningen i Umeå där alla andra samlades för inbördes beundran... ;) Så, jag var först ner till Örnsköldsvik men detta var också det sista jag såg av täten. :) Bilen gick bra hela tiden och jag blev överraskad av den låga energiförbrukningen. Länge låg den på 164 Wh/km men under nattimmarna på vägen upp så steg den till ett snitt på resan av 177 Wh/km (ja, jag körde strikt efter hastighetsbegränsningarna).
I övrigt så kan jag konstatera att något är det som drar mycket energi på natten. När vi åkte upp så var det knökfullt i Ödeshög så jag trängde mig bara in och laddade upp till 30% så att jag skulle kunna åka till Norrköping dit jag kom med 6% kvar. På vägen ner (mitt i natten) så gjorde jag samma sak åt andra hållet. Laddade till 30% i Norrköping och satte av mot Ödeshög men när jag hade ca två mil kvar så insåg jag att jag var tvungen att slå av på farten om jag skulle komma fram. Bilen visade 0 km när det var ca 2 km kvar och effektbegränsningen var oroväckande låg (ca 70 kW) men jag gled in till laddaren utan problem (ja, ok då, det gick väl bara ca 30 km/h genom rondellen...). Så skillnaden på dag och natt på denna sträcka av ca 110 km var mer än 6%, snarare 8%. Samma hastighet, samma allt utom dag/natt...

Sen till ett erkännande... JA, iAkita hade rätt, jag somnade vid laddningen i Toftaholm... :( :cry: Inte så många minuter men tillräckligt för att missa striden om de sista platserna.

Hur som helst så var det kul att få några ansikten till namnen i forumet och det är fortfarande så att man kommer fram mycket mera utvilad än vad man skulle ha gjort med en ICE-bil.

Tack till alla som var med! :) (samt givetvis till Tibor som dök upp som en "gubbe i lådan" och vinkade frenetiskt norr om Stockholm)
Sen ska vi inte glömma alla som deltog via Glympse, det kan vara en sak till senare tävlingar att kunna ha kontakt med "publiken". Massiv livestream eller?


Sen ett litet tillägg. Jag åkte alltså Leaf 24 från Jämtland ner till Kalmar där jag hämtade min poolbil, en S90D 2016, och sen åkte jag runt en del efter återlämnandet... Det blev faktiskt över 400 mil med vardera bil... ;) Hade jag kört Leaf 24 till Haparanda så hade jag antagligen knappt hunnit upp innan återresan hade startat... Det går att ta sig fram men man får inte ha så bråttom. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Lophornis »

Vilka tidningar har haft reportage om detta race?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag känner till:
Haparandabladet
Ystads Allehanda
Auto Motor & Sport
Elbilen i Sverige
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Lophornis »

TiborBlomhall skrev:
Jag känner till:
Haparandabladet
Ystads Allehanda
Auto Motor & Sport
Elbilen i Sverige
Det måste vara kommande nummer av Auto Motor & Sport och Elbilen i Sverige för jag har Ztory och det är inte med i dom tidningar som är ute just nu.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har lite förhandsinformation där :mrgreen:
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Kom med i senaste numret av Auto Motor & Sport på Readly häromdagen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Lophornis »

Generalbogge skrev:
Kom med i senaste numret av Auto Motor & Sport på Readly häromdagen.
Finns på min ztory nu också. Intressant läsning. Fast jag tro jag var den enda som körde över Kristianstad.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av LarsA »

CBE64C7F-A59A-4CE4-B512-118EEF2C0D3B.jpeg
Ny artikel i Ystads Allehandas motor/trafik bilaga.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Nu kom senaste numret av Elbilen, och där är också ett litet reportage om sommarens tävling.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Daven »

Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av iAkita »

Daven skrev:
Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Jag håller också tummarna för att det blir av. Skulle gärna testa hur ID4 funkar på sträckan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Daven skrev:
Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Om inte Tibor kommer med något förslag så är det ju fritt fram att hitta på någon kul utmaning... ;)
Sverige runt på alla SuC har vi en som ska göra i sommar i alla fall... Lite fler nu än när vi gjorde det 2016.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar