Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Jilldris skrev:
lator skrev:
Jilldris skrev:
Ska bli kul att följa!
Hade Nissan haft vett till vätskekylning på batteriet hade jag ställt upp med en Leaf 62 kWh.
Är den lika hopplös som en 40? Jag kör en Tesla som jag hyr istället för den Leaf 24 2014 som får ta mig ner till södern... Om jag skulle åka Leaf så skulle jag säkert missa middagen i Haparanda... :(
Inte riktigt lika hopplös. Framförallt har den ju bättre räckvidd så har själv bara snabbladdat en gång per dag än så länge. Man tar sig ganska långt på bara en laddning. Men ska man köra riktigt långt så verkar det väl som man snart står där och laddar med 20kW efter ett tag och då kan man nog hålla sig för skratt.

Låter klokt med hyrTesla! Även om det hade varit coolt med Leaf 24kWh, ABRP säger 30h och 20 min så hade kanske varit möjligt att fixa middagen. :)
Har åkt Göteborg-Umeå ca 100 mil med en Nissan Leaf 24kWh.
Fick ladda 11ggr.
Det var i mars 2017.
Fanns ingen snabbladdare i Örnsköldsvik då.
Var tvungen att övernatta i Örnsköldsvik och ladda med 230V 16A!
Surt när man hade bara 11 mil kvar till Umeå!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bozzman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 sep 2018 21:25

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Bozzman »

Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Bjelke »

Köra lagligt för att tiden ska "räknas" ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Shven »

Finns det någon som har koll på hur många vi blir från Ystad?? Finns i Ystad från ca 9:30 med en Tesla MX Raven! Tog lite tid för att fixa en co-driver men nu är allt löst tack och lov.
Hur många stöter till under tiden? Ser mycket fram mot denna resa!
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Shven skrev:
Finns det någon som har koll på hur många vi blir från Ystad?? Finns i Ystad från ca 9:30 med en Tesla MX Raven! Tog lite tid för att fixa en co-driver men nu är allt löst tack och lov.
Hur många stöter till under tiden? Ser mycket fram mot denna resa!
Vi blir 5 st ifrån Ystad som det ser ut nu. Två MS, din MX, en Kia och en Hyundai. Tillkommer sedan tre till i Haparanda trakterna, så jag räknar med att vi blir åtta bilar uppe i Haparanda, varav sedan sju startar etapp två på måndagen. Ska försöka vara på plats i Ystad runt 10 tiden. Är det svårt med parkeringsplatser runt stortorget, så rekommenderar jag att man kör till närliggande Sankt Knuts torg, där det dessutom finns laddstolpar om man behöver ladda upp inför start. Ska bli kul detta. Väl mött imorgon.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Aktuell deltagarlista ligger nu i mitt första inlägg, på första sidan.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Bozzman skrev:
Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.

Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Mangodash »

Generalbogge var det du som precis bytade ruta på toftanäs? :lol:
Glömde fråga om du var en av de som skulle köra till haparanda
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Mangodash skrev:
Generalbogge var det du som precis bytade ruta på toftanäs? :lol:
Glömde fråga om du var en av de som skulle köra till haparanda
Ja, det var jag :)
Tack för snabbt och smidigt byte. Nu är bilen redo för långfärd.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Mangodash »

Generalbogge skrev:
Mangodash skrev:
Generalbogge var det du som precis bytade ruta på toftanäs? :lol:
Glömde fråga om du var en av de som skulle köra till haparanda
Ja, det var jag :)
Tack för snabbt och smidigt byte. Nu är bilen redo för långfärd.
Jag önskar dig och Groot en trevlig resa :D ska bli kul att läsa om er
Ingen fara! se nu till att hålla dig borta från stenskotten ;)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Är allt avgjort på förhand?
Om man kollar lite på https://abetterrouteplanner.com/ så ser utgången av "tävlingen" redan ut att vara klar.

Enligt ABRP: (Först totaltiden, sedan inom parentes körtid respektive laddtid)

Ystad - Haparanda:
MX LR - 2019
vid start 80% 20h 43m (17h 30m / 3h 13m)
vid start 85% 20h 41m (17h 30m / 3h 10m)
vid start 90% 20h 38m (17h 30m / 3h 7m)
vid start 95% 20h 35m (17h 30m / 3h 4m)

MS 90D - 2012-2018
vid start 70% 20h 28m (17h 36m / 2h 52m)
vid start 75% 20h 26m (17h 36m / 2h 49m)
vid start 80% 20h 24m (17h 36m / 2h 47m)
vid start 85% 20h 21m (17h 36m / 2h 45m)
vid start 90% 20h 19m (17h 36m / 2h 42m)
vid start 95% 20h 16m (17h 36m / 2h 40m)

MS 70D - 2012-2018
vid start 80% 22h 59m (17h 57m / 5h 1m)
vid start 90% 22h 52m (17h 57m / 4h 54m)

Kia eNiro - 64kWh
vid start 70% 21h 48m (17h 24m / 4h 24m)
vid start 80% 21h 42m (17h 20m / 4h 22m)
vid start 90% 21h 37m (17h 20m / 4h 16m)
vid start 95% 21h 35m (17h 20m / 4h 14m)

Hyundai Ioniq - 28kWh
vid start 70% 22h 24m (18h 7m / 4h 17m)
vid start 80% 22h 22m (18h 7m / 4h 14m)
vid start 90% 22h 15m (18h 4m / 4h 10m)
vid start 95% 22h 13m (18h 4m / 4h 8m)

Haparanda - Ystad:
M3 - LR AWD 18" Aero
vid start 70% 19h 21m (17h 20m / 2h 00m)
vid start 90% 19h 14m (17h 20m / 1h 53m)

Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.

Men detta är ju då enligt ABRP. Hur det kommer gå i verkligheten ska vi nu ta reda på. Det finns ju mycket som kan spela in. Finns det lediga laddstolpar när man kommer fram? Kommer tät trafik att påverka? Nu passerar vi troligen Stockholm på ganska fördelaktiga tidpunkter, så just där bör det inte bli några bekymmer. Sedan kanske man inte ens väljer att passera Stockholm, utan istället tar Arboga/Västerås/Enköping. Hur mycket kommer val av resväg spela in. Kommer Teslorna att förstöra för varandra genom att stanna på samma SuC och därmed få sänkt laddhastighet? Blir kanske främst ett potentiellt problem första stoppet efter start. På söndag får vi de första svaren.

Är för övrigt mäkta imponerad av Ioniq:ens beräknade totaltid. Mindre än två timmar efter Teslorna, trots att den bara har cirka en tredjedels batterikapacitet som Teslorna har.
Model S 90D -2017 Titanium
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av iAkita »

Generalbogge skrev:
Bozzman skrev:
Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.

Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Jag antar att det är okej att följa trafikrytmen? Fortkörningsböter = diskvalificering är jag helt med på. Egentligen kan det kvitta för mig, då jag är den enda icke-teslan som kör åt båda hållen och lär hamna rejält sist oavsett hur fort jag kör. Jag vill mest visa att resan är görbar med elbil utan några egentliga uppoffringar.

Jag ser verkligen fram mot det här äventyret, tack för att du organiserat det! Vilken tid är det som gäller för den gemensamma middagen i Haparanda på söndag?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

När jag åkte Haparanda-Ystad i 2018 var det två grejer som inte stämde mot teoretiska beräkningar:

Norr om Gävle är det mycket 2/1-väg med långsamma långtradare man hamnar bakom km efter km. Går MYCKET långsammare än teoretiska beräkningar.

ABRP räknar med max laddhastighet. Man får inte alltid det. I mitt fall, när jag åkte i -10 grader var deras laddtider helt uppåt väggarna fel: det tog dubbla i verkligheten mot beräknat. Jag tror de har fixat laddkurvor efter temperatur sedan dess dock.

För Hyundai och Kia kommer det vara avgörande om de laddar på Ionity eller 50 kW laddare? När vi åkte 2018 fanns det bara 50 kW laddare för dem vilket gjorde deras laddtider onödigt långa.


Ett vädjan till de åkande: ANTECKNA VAR OCH HUR LÄNGE NI LADDAR! Och hur många kWh. Det är många som är intresserade av så detaljerade siffror som möjligt!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

Generalbogge skrev:
Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.
Ja, hur mycket laddning man startar med påverkar endast första laddstoppets längd. Ingenting annat.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Mickep »

iAkita skrev:
Bozzman skrev:
Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.

Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Tycker all tid skall räknas in. Är det någon som kör 24 timmar med blöjor och avbytare är det något som skall prioriteras framför en som tar in på hotell.
Tror det finns en fabel om detta något om ett race med en hare som lade sig för att vila.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep skrev:
iAkita skrev:
Bozzman skrev:
Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.

Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Tycker all tid skall räknas in. Är det någon som kör 24 timmar med blöjor och avbytare är det något som skall prioriteras framför en som tar in på hotell.
Tror det finns en fabel om detta något om ett race med en hare som lade sig för att vila.
Är man för trött ska man inte riskera sitt eget och andras liv. Vi vill inte åka med svarta armbindlar i nästa års SECC.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Mickep »

Skrev med avbytare, dvs de som sover medans andre kör.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

iAkita skrev:
Generalbogge skrev:
Bozzman skrev:
Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.

Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Jag antar att det är okej att följa trafikrytmen? Fortkörningsböter = diskvalificering är jag helt med på. Egentligen kan det kvitta för mig, då jag är den enda icke-teslan som kör åt båda hållen och lär hamna rejält sist oavsett hur fort jag kör. Jag vill mest visa att resan är görbar med elbil utan några egentliga uppoffringar.

Jag ser verkligen fram mot det här äventyret, tack för att du organiserat det! Vilken tid är det som gäller för den gemensamma middagen i Haparanda på söndag?
Har bokat bord till kl 18.00 på söndag. Enligt ABRP, så lär du kunna ge den äldre Teslan en match på nerfärden. M3:an lär ingen av oss kunna matcha.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

TiborBlomhall skrev:
Generalbogge skrev:
Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.
Ja, hur mycket laddning man startar med påverkar endast första laddstoppets längd. Ingenting annat.
Ja, det är ju helt sant.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TeslaM3 »

TiborBlomhall skrev:
När jag åkte Haparanda-Ystad i 2018 var det två grejer som inte stämde mot teoretiska beräkningar:

Norr om Gävle är det mycket 2/1-väg med långsamma långtradare man hamnar bakom km efter km. Går MYCKET långsammare än teoretiska beräkningar.

ABRP räknar med max laddhastighet. Man får inte alltid det. I mitt fall, när jag åkte i -10 grader var deras laddtider helt uppåt väggarna fel: det tog dubbla i verkligheten mot beräknat. Jag tror de har fixat laddkurvor efter temperatur sedan dess dock.

För Hyundai och Kia kommer det vara avgörande om de laddar på Ionity eller 50 kW laddare? När vi åkte 2018 fanns det bara 50 kW laddare för dem vilket gjorde deras laddtider onödigt långa.


Ett vädjan till de åkande: ANTECKNA VAR OCH HUR LÄNGE NI LADDAR! Och hur många kWh. Det är många som är intresserade av så detaljerade siffror som möjligt!
Nu påverkar väl det inte så mycket men antar att alla är "anslutna" till ABRP så statistiken kommer in till dom också?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Bjelke »

Nu kanske ingen har frågat men det hade ju varit ett ypperligt tillfälle för Jaguar att reparera fadäsen
från första försöket.
Hade dom lånat ut en bil så hade vi ställt upp för en revansch på sträckan Haparanda-Ystad :)
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av BrooklynS »

Spotwalla.com har det ni söker vad gäller koll på deltagarna.

SWConnect eller Bubbler GPS

Sedan fixar man en location page där alla deltagares position syns i realtid (5min uppdatering).

Vanligt bland ironbuttåkare samt deltagare i poängrallyn med MC.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

Jag var lite sugen på att ställa upp och köra en gång till, men har annat att prioritera den här helgen. Men redan nu, i jämförelse men Tibors tid förra vintern, så ser man ju att det mest är en akademisk tidsskillnad mellan att köra med ett stort och ett litet batteri när det kommer till en Tesla. Telsan är en väldigt bra långfärdsbil även med dess minsta batteri.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

Ska tillägga att jag var ytterst nitisk i att följa hastighetsgränserna. Bitvis så duggar det tätt med sänkningar vid vägkorsningar och det drar ner snitthastigheten väldigt mycket om man inte fuskar med dessa.
Skriv svar