Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Är allt avgjort på förhand?
Om man kollar lite på https://abetterrouteplanner.com/ så ser utgången av "tävlingen" redan ut att vara klar.
Enligt ABRP: (Först totaltiden, sedan inom parentes körtid respektive laddtid)
Ystad - Haparanda:
MX LR - 2019
vid start 80% 20h 43m (17h 30m / 3h 13m)
vid start 85% 20h 41m (17h 30m / 3h 10m)
vid start 90% 20h 38m (17h 30m / 3h 7m)
vid start 95% 20h 35m (17h 30m / 3h 4m)
MS 90D - 2012-2018
vid start 70% 20h 28m (17h 36m / 2h 52m)
vid start 75% 20h 26m (17h 36m / 2h 49m)
vid start 80% 20h 24m (17h 36m / 2h 47m)
vid start 85% 20h 21m (17h 36m / 2h 45m)
vid start 90% 20h 19m (17h 36m / 2h 42m)
vid start 95% 20h 16m (17h 36m / 2h 40m)
MS 70D - 2012-2018
vid start 80% 22h 59m (17h 57m / 5h 1m)
vid start 90% 22h 52m (17h 57m / 4h 54m)
Kia eNiro - 64kWh
vid start 70% 21h 48m (17h 24m / 4h 24m)
vid start 80% 21h 42m (17h 20m / 4h 22m)
vid start 90% 21h 37m (17h 20m / 4h 16m)
vid start 95% 21h 35m (17h 20m / 4h 14m)
Hyundai Ioniq - 28kWh
vid start 70% 22h 24m (18h 7m / 4h 17m)
vid start 80% 22h 22m (18h 7m / 4h 14m)
vid start 90% 22h 15m (18h 4m / 4h 10m)
vid start 95% 22h 13m (18h 4m / 4h 8m)
Haparanda - Ystad:
M3 - LR AWD 18" Aero
vid start 70% 19h 21m (17h 20m / 2h 00m)
vid start 90% 19h 14m (17h 20m / 1h 53m)
Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.
Men detta är ju då enligt ABRP. Hur det kommer gå i verkligheten ska vi nu ta reda på. Det finns ju mycket som kan spela in. Finns det lediga laddstolpar när man kommer fram? Kommer tät trafik att påverka? Nu passerar vi troligen Stockholm på ganska fördelaktiga tidpunkter, så just där bör det inte bli några bekymmer. Sedan kanske man inte ens väljer att passera Stockholm, utan istället tar Arboga/Västerås/Enköping. Hur mycket kommer val av resväg spela in. Kommer Teslorna att förstöra för varandra genom att stanna på samma SuC och därmed få sänkt laddhastighet? Blir kanske främst ett potentiellt problem första stoppet efter start. På söndag får vi de första svaren.
Är för övrigt mäkta imponerad av Ioniq:ens beräknade totaltid. Mindre än två timmar efter Teslorna, trots att den bara har cirka en tredjedels batterikapacitet som Teslorna har.
Om man kollar lite på https://abetterrouteplanner.com/ så ser utgången av "tävlingen" redan ut att vara klar.
Enligt ABRP: (Först totaltiden, sedan inom parentes körtid respektive laddtid)
Ystad - Haparanda:
MX LR - 2019
vid start 80% 20h 43m (17h 30m / 3h 13m)
vid start 85% 20h 41m (17h 30m / 3h 10m)
vid start 90% 20h 38m (17h 30m / 3h 7m)
vid start 95% 20h 35m (17h 30m / 3h 4m)
MS 90D - 2012-2018
vid start 70% 20h 28m (17h 36m / 2h 52m)
vid start 75% 20h 26m (17h 36m / 2h 49m)
vid start 80% 20h 24m (17h 36m / 2h 47m)
vid start 85% 20h 21m (17h 36m / 2h 45m)
vid start 90% 20h 19m (17h 36m / 2h 42m)
vid start 95% 20h 16m (17h 36m / 2h 40m)
MS 70D - 2012-2018
vid start 80% 22h 59m (17h 57m / 5h 1m)
vid start 90% 22h 52m (17h 57m / 4h 54m)
Kia eNiro - 64kWh
vid start 70% 21h 48m (17h 24m / 4h 24m)
vid start 80% 21h 42m (17h 20m / 4h 22m)
vid start 90% 21h 37m (17h 20m / 4h 16m)
vid start 95% 21h 35m (17h 20m / 4h 14m)
Hyundai Ioniq - 28kWh
vid start 70% 22h 24m (18h 7m / 4h 17m)
vid start 80% 22h 22m (18h 7m / 4h 14m)
vid start 90% 22h 15m (18h 4m / 4h 10m)
vid start 95% 22h 13m (18h 4m / 4h 8m)
Haparanda - Ystad:
M3 - LR AWD 18" Aero
vid start 70% 19h 21m (17h 20m / 2h 00m)
vid start 90% 19h 14m (17h 20m / 1h 53m)
Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.
Men detta är ju då enligt ABRP. Hur det kommer gå i verkligheten ska vi nu ta reda på. Det finns ju mycket som kan spela in. Finns det lediga laddstolpar när man kommer fram? Kommer tät trafik att påverka? Nu passerar vi troligen Stockholm på ganska fördelaktiga tidpunkter, så just där bör det inte bli några bekymmer. Sedan kanske man inte ens väljer att passera Stockholm, utan istället tar Arboga/Västerås/Enköping. Hur mycket kommer val av resväg spela in. Kommer Teslorna att förstöra för varandra genom att stanna på samma SuC och därmed få sänkt laddhastighet? Blir kanske främst ett potentiellt problem första stoppet efter start. På söndag får vi de första svaren.
Är för övrigt mäkta imponerad av Ioniq:ens beräknade totaltid. Mindre än två timmar efter Teslorna, trots att den bara har cirka en tredjedels batterikapacitet som Teslorna har.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag antar att det är okej att följa trafikrytmen? Fortkörningsböter = diskvalificering är jag helt med på. Egentligen kan det kvitta för mig, då jag är den enda icke-teslan som kör åt båda hållen och lär hamna rejält sist oavsett hur fort jag kör. Jag vill mest visa att resan är görbar med elbil utan några egentliga uppoffringar.Generalbogge skrev:Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.Bozzman skrev:Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Jag ser verkligen fram mot det här äventyret, tack för att du organiserat det! Vilken tid är det som gäller för den gemensamma middagen i Haparanda på söndag?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
När jag åkte Haparanda-Ystad i 2018 var det två grejer som inte stämde mot teoretiska beräkningar:
Norr om Gävle är det mycket 2/1-väg med långsamma långtradare man hamnar bakom km efter km. Går MYCKET långsammare än teoretiska beräkningar.
ABRP räknar med max laddhastighet. Man får inte alltid det. I mitt fall, när jag åkte i -10 grader var deras laddtider helt uppåt väggarna fel: det tog dubbla i verkligheten mot beräknat. Jag tror de har fixat laddkurvor efter temperatur sedan dess dock.
För Hyundai och Kia kommer det vara avgörande om de laddar på Ionity eller 50 kW laddare? När vi åkte 2018 fanns det bara 50 kW laddare för dem vilket gjorde deras laddtider onödigt långa.
Ett vädjan till de åkande: ANTECKNA VAR OCH HUR LÄNGE NI LADDAR! Och hur många kWh. Det är många som är intresserade av så detaljerade siffror som möjligt!
Norr om Gävle är det mycket 2/1-väg med långsamma långtradare man hamnar bakom km efter km. Går MYCKET långsammare än teoretiska beräkningar.
ABRP räknar med max laddhastighet. Man får inte alltid det. I mitt fall, när jag åkte i -10 grader var deras laddtider helt uppåt väggarna fel: det tog dubbla i verkligheten mot beräknat. Jag tror de har fixat laddkurvor efter temperatur sedan dess dock.
För Hyundai och Kia kommer det vara avgörande om de laddar på Ionity eller 50 kW laddare? När vi åkte 2018 fanns det bara 50 kW laddare för dem vilket gjorde deras laddtider onödigt långa.
Ett vädjan till de åkande: ANTECKNA VAR OCH HUR LÄNGE NI LADDAR! Och hur många kWh. Det är många som är intresserade av så detaljerade siffror som möjligt!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja, hur mycket laddning man startar med påverkar endast första laddstoppets längd. Ingenting annat.Generalbogge skrev:Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Tycker all tid skall räknas in. Är det någon som kör 24 timmar med blöjor och avbytare är det något som skall prioriteras framför en som tar in på hotell.iAkita skrev:Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.Bozzman skrev:Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Tror det finns en fabel om detta något om ett race med en hare som lade sig för att vila.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Är man för trött ska man inte riskera sitt eget och andras liv. Vi vill inte åka med svarta armbindlar i nästa års SECC.Mickep skrev:Tycker all tid skall räknas in. Är det någon som kör 24 timmar med blöjor och avbytare är det något som skall prioriteras framför en som tar in på hotell.iAkita skrev:Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.Bozzman skrev:Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Tror det finns en fabel om detta något om ett race med en hare som lade sig för att vila.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Skrev med avbytare, dvs de som sover medans andre kör.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Har bokat bord till kl 18.00 på söndag. Enligt ABRP, så lär du kunna ge den äldre Teslan en match på nerfärden. M3:an lär ingen av oss kunna matcha.iAkita skrev:Jag antar att det är okej att följa trafikrytmen? Fortkörningsböter = diskvalificering är jag helt med på. Egentligen kan det kvitta för mig, då jag är den enda icke-teslan som kör åt båda hållen och lär hamna rejält sist oavsett hur fort jag kör. Jag vill mest visa att resan är görbar med elbil utan några egentliga uppoffringar.Generalbogge skrev:Som Bjelke säger, håll dig till trafikreglerna. Fortkörningsböter = diskvalificering.Bozzman skrev:Kanske en dum fråga men finns det några speciella regler...?
Tidigare år har man fått stanna tiden om man behöver vila, så att vilotiden inte räknas in i totaltiden. Kan ju vara vettigt att vi också kör med det.
Jag ser verkligen fram mot det här äventyret, tack för att du organiserat det! Vilken tid är det som gäller för den gemensamma middagen i Haparanda på söndag?
Model S 90D -2017 Titanium
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja, det är ju helt sant.TiborBlomhall skrev:Ja, hur mycket laddning man startar med påverkar endast första laddstoppets längd. Ingenting annat.Generalbogge skrev:Man ser också att det inte spelar in jättemycket på totaltiden om man startar med 70% SOC eller 95%, inte på denna sträckan i alla fall. Det rör sig om upp till cirka en kvart. Inte mycket i sammanhanget, på denna långa resan.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Nu påverkar väl det inte så mycket men antar att alla är "anslutna" till ABRP så statistiken kommer in till dom också?TiborBlomhall skrev:När jag åkte Haparanda-Ystad i 2018 var det två grejer som inte stämde mot teoretiska beräkningar:
Norr om Gävle är det mycket 2/1-väg med långsamma långtradare man hamnar bakom km efter km. Går MYCKET långsammare än teoretiska beräkningar.
ABRP räknar med max laddhastighet. Man får inte alltid det. I mitt fall, när jag åkte i -10 grader var deras laddtider helt uppåt väggarna fel: det tog dubbla i verkligheten mot beräknat. Jag tror de har fixat laddkurvor efter temperatur sedan dess dock.
För Hyundai och Kia kommer det vara avgörande om de laddar på Ionity eller 50 kW laddare? När vi åkte 2018 fanns det bara 50 kW laddare för dem vilket gjorde deras laddtider onödigt långa.
Ett vädjan till de åkande: ANTECKNA VAR OCH HUR LÄNGE NI LADDAR! Och hur många kWh. Det är många som är intresserade av så detaljerade siffror som möjligt!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Nu kanske ingen har frågat men det hade ju varit ett ypperligt tillfälle för Jaguar att reparera fadäsen
från första försöket.
Hade dom lånat ut en bil så hade vi ställt upp för en revansch på sträckan Haparanda-Ystad
från första försöket.
Hade dom lånat ut en bil så hade vi ställt upp för en revansch på sträckan Haparanda-Ystad
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Spotwalla.com har det ni söker vad gäller koll på deltagarna.
SWConnect eller Bubbler GPS
Sedan fixar man en location page där alla deltagares position syns i realtid (5min uppdatering).
Vanligt bland ironbuttåkare samt deltagare i poängrallyn med MC.
SWConnect eller Bubbler GPS
Sedan fixar man en location page där alla deltagares position syns i realtid (5min uppdatering).
Vanligt bland ironbuttåkare samt deltagare i poängrallyn med MC.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag var lite sugen på att ställa upp och köra en gång till, men har annat att prioritera den här helgen. Men redan nu, i jämförelse men Tibors tid förra vintern, så ser man ju att det mest är en akademisk tidsskillnad mellan att köra med ett stort och ett litet batteri när det kommer till en Tesla. Telsan är en väldigt bra långfärdsbil även med dess minsta batteri.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ska tillägga att jag var ytterst nitisk i att följa hastighetsgränserna. Bitvis så duggar det tätt med sänkningar vid vägkorsningar och det drar ner snitthastigheten väldigt mycket om man inte fuskar med dessa.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag åkte upp på E4an igår. Sjukt mycket trafik. Dessutom körde nån karavan med massa skåpbilar i 60km/h som stoppade upp trafiken på väldigt långa sträckor. Efter Övik gick jag upp till E45 och mötte inte nån bil på 10-20-30 min. Som natt och dag jämfört med E4. E45 är en fantastiskt fin väg!!!
Laddar på Scandic i Kiruna nu och imorgon blir det en snabbtur till Kebnekaise fjällstation innan vi kör ner till Haparanda.
För övrigt min första långtur med 21" efter att ha kört 19" i snart 6 år. Sjukt imponerad av förbrukningen. Märker egentligen ingen skillnad mot 19"
Laddar på Scandic i Kiruna nu och imorgon blir det en snabbtur till Kebnekaise fjällstation innan vi kör ner till Haparanda.
För övrigt min första långtur med 21" efter att ha kört 19" i snart 6 år. Sjukt imponerad av förbrukningen. Märker egentligen ingen skillnad mot 19"
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
BrooklynS skrev:Spotwalla.com har det ni söker vad gäller koll på deltagarna.
SWConnect eller Bubbler GPS
Sedan fixar man en location page där alla deltagares position syns i realtid (5min uppdatering).
Vanligt bland ironbuttåkare samt deltagare i poängrallyn med MC.
Vad har den som inte Glympse har? Förutom 5 min uppdatering istf 1 sek.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Sånt kan ju trycka upp totaltiden. Får hoppas att det är mindre trafik imorgon. Troligen blir det så, då stora delar av de sträckorna blir sent på natten eller morgonen.EnTraktor skrev:Jag åkte upp på E4an igår. Sjukt mycket trafik. Dessutom körde nån karavan med massa skåpbilar i 60km/h som stoppade upp trafiken på väldigt långa sträckor. Efter Övik gick jag upp till E45 och mötte inte nån bil på 10-20-30 min. Som natt och dag jämfört med E4. E45 är en fantastiskt fin väg!!!
Laddar på Scandic i Kiruna nu och imorgon blir det en snabbtur till Kebnekaise fjällstation innan vi kör ner till Haparanda.
För övrigt min första långtur med 21" efter att ha kört 19" i snart 6 år. Sjukt imponerad av förbrukningen. Märker egentligen ingen skillnad mot 19"
För övrigt verkar det bli ganska idealiskt väder. Inte för varm eller kallt. Mina tredjeparts 19" är inte heller så snälla mot förbrukningen, men om det inte regnar tror jag ändå på ganska bra förbrukningssiffror.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
B99 skrev:BrooklynS skrev:Spotwalla.com har det ni söker vad gäller koll på deltagarna.
SWConnect eller Bubbler GPS
Sedan fixar man en location page där alla deltagares position syns i realtid (5min uppdatering).
Vanligt bland ironbuttåkare samt deltagare i poängrallyn med MC.
Vad har den som inte Glympse har? Förutom 5 min uppdatering istf 1 sek.
Massor...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det är väl en timme kvar till start?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ok. Tyckte jag läste att det skulle starta kl 10. Men 11 är ok.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Obs vi samlas på Sankta Knuts torg. Bökigt att komma upp på Stortorget.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Går det att följa deltagarna via någon app? Tittar på Glympse app just nu men ser inget öppenbart sätt att lägga till att följa någon annan.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A