Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ny artikel i Ystads Allehandas motor/trafik bilaga.
Polestar 2 awd -21
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Nu kom senaste numret av Elbilen, och där är också ett litet reportage om sommarens tävling.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag håller också tummarna för att det blir av. Skulle gärna testa hur ID4 funkar på sträckan.Daven skrev:Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Om inte Tibor kommer med något förslag så är det ju fritt fram att hitta på någon kul utmaning...Daven skrev:Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Sverige runt på alla SuC har vi en som ska göra i sommar i alla fall... Lite fler nu än när vi gjorde det 2016.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Vi körde ju Göteborg-Stockholm-Göteborg i fredags med två bilar, en SR+ och en P90DL och då pratade jag om SECC. Vi kanske inte var super sugna på att köra till Haparanda men vi spånande då om att köra en triangel utmaning Göteborg-Malmö-Stockholm-Göteborg. För att dra ut triangeln lite skulle man passera över Örebro mellan Stockholm och Göteborg, annars blir det ju samma genom Östergötland.
Fördelar:
Det skulle gå att starta i vilken stad man vill.
Det skulle gå att köra i valfri riktning.
Ingen övernattning, det är ca 140 mil och ta ca 16h.
Nackdel:
Kanske är för lätt?
Få navigeringsutmaningar/variationer.
Ingen chans till häng och middag på Hotellet.
Inte så mycket äventyr.
Fördelar:
Det skulle gå att starta i vilken stad man vill.
Det skulle gå att köra i valfri riktning.
Ingen övernattning, det är ca 140 mil och ta ca 16h.
Nackdel:
Kanske är för lätt?
Få navigeringsutmaningar/variationer.
Ingen chans till häng och middag på Hotellet.
Inte så mycket äventyr.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag håller med om att det var en lyckad tillställning. Det som ändå talar för ett annat upplägg nu är det faktum att jag känner att det inte är bilarna som begränsar en sån resa längre. Visst skiljer det lite på laddtid men det är redan bevisat att det inte är något större problem med långresor (även om ViB inte anser så).iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Jag tror att man skulle kunna anordna ett typ rally med stationer där det ska utföras diverse trick och utmaningar... (fritt fram för förslag).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Så du tror du vinner i år?iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Det har ju kommit upp en 150 kW CCS laddare I Örnsköldsvik nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det påminner ju en del om resan som Auto Motor & Sport gjorde. Stockholm - Jönköping - Örebro - Stockholm. Bara lite extra... Jag har lite funderingar på att utveckla denna typ av resa men det fattas en del planerande ännu. vi får se vad som blir.LarsL skrev:Vi körde ju Göteborg-Stockholm-Göteborg i fredags med två bilar, en SR+ och en P90DL och då pratade jag om SECC. Vi kanske inte var super sugna på att köra till Haparanda men vi spånande då om att köra en triangel utmaning Göteborg-Malmö-Stockholm-Göteborg. För att dra ut triangeln lite skulle man passera över Örebro mellan Stockholm och Göteborg, annars blir det ju samma genom Östergötland.
Fördelar:
Det skulle gå att starta i vilken stad man vill.
Det skulle gå att köra i valfri riktning.
Ingen övernattning, det är ca 140 mil och ta ca 16h.
Nackdel:
Kanske är för lätt?
Få navigeringsutmaningar/variationer.
Ingen chans till häng och middag på Hotellet.
Inte så mycket äventyr.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Kan man hitta en sträcka med ett antal waypoints som blir utmanande oavsett om man kör Tesla eller laddar på andra nätverk? Så att man är tvungen att ge sig iväg från motorvägarna?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ha ha, nej, vinna skulle jag knappast göra. Men det var ju trevligt att det kommit upp hyperchargers i Ö-vik! Det kombinerat med de nya laddarna vid OK i Skellefteå gör att man klarar sig hela vägen mellan Ystad och Haparanda utan att behöva ladda på 50 kW laddare, även om man inte kör Tesla.Zalman3 skrev:Så du tror du vinner i år?iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Det har ju kommit upp en 150 kW CCS laddare I Örnsköldsvik nu.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
iAkita och Lophornis vill man ju se i ”rejset” igen iaf! utmanarna så att säga
Plus några till såklart
Plus några till såklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Förslag på sträckor.
Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.
Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34hFredrikR skrev:Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Blir väl bara ca 110-120 mil för Stockholm, Köpenhamn och Oslo? Själv funderar jag fortfarande på Östersjön runt. Corona har lagt lite hinder på den men nästa år kör jag nog genom åtta länder, åtta huvudstäder (skippar Ryssland...).LarsL skrev:... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34hFredrikR skrev:Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Stockholm- Helsingfors vore coolt, så kan man ta båten tillbaka. Men kanske blir svårt i sommar i alla fall pga Corona.FredrikR skrev:Förslag på sträckor.
Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
En sträckning som skulle kunna göra det lite intressant men samtidigt svårt för de utanför Tesla SuC är väl E45 Göteborg - Karesuando. Ungefär lika långt som Ystad - Haparanda men lite mera utmaning. Man kan göra det fritt med vägval för att få flera möjligheter till laddning. Hinner Dorotea SuC öppna så blir det ännu enklare för Teslor...
Denna resa skulle kunna belysa problemet med laddning i Norrlands inland.
Denna resa skulle kunna belysa problemet med laddning i Norrlands inland.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Har också funderat på att ett nytt "race" hade varit kul. Har dock en kommande installation av solceller som jag inte vet exakt när den blir av ännu (juli-augusti någon gång). Så har inte vågat ta tag i detta på egen hand. Men är gärna med om det blir något, och om det passar in i planeringen i övrigt. E45 hade varit intressant. Nu är ju SuC Karesuvanto precis driftsatt dessutom. Behöver dock uppgradera min bil CCS-uppgraderingen, innan jag kan nyttja några av de som ligger längs med vägen. Hela E45, Alta (NOR) -> Gela (ITA), hade ju varit ett riktigt äventyr annars
Model S 90D -2017 Titanium
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 176
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.Robin_j skrev:Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.iAkita skrev:Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.Robin_j skrev:Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag tänker mig att man bör visa på verkligheten. Att visa att det fungerar bra med elbilar har vi och andra gjort många gånger men det finns ju ställen där det kanske behövs lite mer än bara löften om utbyggnad... Jag klurar vidare på mina idéer...Hmpftfhdns skrev:Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.iAkita skrev:Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.Robin_j skrev:Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Intressant tanke. Vi skulle kunna simulera sportlov genom att samla massa elbilar som ska åka samtidigt mellan Göteborg och skidorter — det blir nog rätt tragiskt. Även Teslorna kan ju vara med och ladda på vanliga stolpar för att visa hur det blir när volymen elbilar går upp men laddinfrastrukturen inte matchar. Så kan vi ha en superchargande Tesla som referens samma sträcka. Det skulle nog visa att det är infrastrukturen som måste uppdateras — vi kan inte tro att bilarna ska lösa det.Jag tänker mig att man bör visa på verkligheten. Att visa att det fungerar bra med elbilar har vi och andra gjort många gånger men det finns ju ställen där det kanske behövs lite mer än bara löften om utbyggnad... Jag klurar vidare på mina idéer...Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
En himla tur att en ny station öppnas i Mora nu. Jag ser framför mig kaoset i Sveg annars... Men det har ju blivit bättre. Jag minns när det bara fanns Sveg, inget Noppikoski och bara 11 kW laddstolpe i Orsa. Nu är det ju laddfest hela vägen. Men som sagt, 10 bilar på en gång går nog lite trögt...Hmpftfhdns skrev:Intressant tanke. Vi skulle kunna simulera sportlov genom att samla massa elbilar som ska åka samtidigt mellan Göteborg och skidorter — det blir nog rätt tragiskt. Även Teslorna kan ju vara med och ladda på vanliga stolpar för att visa hur det blir när volymen elbilar går upp men laddinfrastrukturen inte matchar. Så kan vi ha en superchargande Tesla som referens samma sträcka. Det skulle nog visa att det är infrastrukturen som måste uppdateras — vi kan inte tro att bilarna ska lösa det.
Frågan blir väl vad man vill ha för rubriker om evenemanget.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.