Ärevarv?TiborBlomhall skrev:iAkitas tid blev 22:36
EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla"
Vid SECC 2018 kom Kian i mål över sex timmar senare än mig. iAkita var bara två timmar efter Generalbogge
VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda...
Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Bra kört! Du putsar det på nervägen - glöm inte pengar till e.oniAkita skrev:Framme! Tjoho!
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Mest imponerad är jag ändå av Ionic 28 kWh! Med en laddeffekt på 70 kW visar den att det är just det som är det viktigaste. Hade Renault fattat detta och gett Zoen likströmsladdning tidigare hade det varit en helt annan sak med långfärder med den bilen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ionicen tog ett sista kort laddstopp men nu rullar även han dom sista skälvande milen, inte
långt efter asså
långt efter asså
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja några till HPC laddare i norra Sverige så får vi sluta med våra tävlingar
Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling
Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Du kan putsa tiden rejält på vägen ner!iAkita skrev:Framme! Tjoho!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
TiborBlomhall skrev:Ja några till HPC laddare i norra Sverige så får vi sluta med våra tävlingar
Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det blir inte jag iaf Jag märkte på vägen upp till Östersund att min 6 månader gamla 3:a redan har åkt på nedsatt laddhastighet (Jag verkar ha haft det redan efter drygt 4 månader utan att ha märkt det). Jag maxar nu 110-111 kW varje gång jag laddar på en Supercharger. Så där är möjligtvis ett handikapp, men samtidigt verkligheten vilket är det vi egentligen är intresserade avAnderzzon skrev:Det vore kul om någon av treorna laddade på Ionity på nervägen för att se om det blir någon skillnad. Tycker att man borde kunna kapa någon halvtimme på det eventuellt.
Dock har jag jämfört mina laddtider från tidigare sessioner, Superchargers har aldrig orkat över 135 kW, och det verkar som om det knappt är någon skillnad att ladda från ~20 % till ~80% mellan att ladda med 110 kW som mest gentemot 135 kW. Max laddhastighet var på en av Circle Ks nya stationer där jag toppade 156 kW, men det föll snabbt och jag tror att Superchargers är lika snabba även om den kör "lägre" hastighet men under en längre tid.
Oavsett så blir det intressant att jämför med Basse och hans 3:a och se om han plockar många minuter på mig Nu ska jag bara ladda om (mig själv) så att jag orkar med racet söderut, är just nu i Gällivare och tar mig troligtvis till Haparanda ikväll. Jag hoppar dock middagen!
Grymt kört allesammans, det var riktigt spännande att följa
Edit: Jag kommer troligtvis kunna ge en massa statistik från min bil, antingen under resan eller efteråt. Hojta om det är något speciellt ni vill ha.
Senast redigerad av lukasf, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Kan bara hålla med! Grymt imponerande och jag tror att iAkita kan ge en ordentlig match med pengar på laddkortet på väg söder utmaccis skrev:Grattis till er alla som kört första delsträckan! Imponerande.
Koreanerna imponerade mkt på mig!
M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Min SR+ toppade på 149 kW en gång nu i somras på en SuC. Levererad i mitten av oktober och har gått 3370 mil.lukasf skrev:Superchargers har aldrig orkat över 135 kW
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Börjar misstänka att jag har ett ruttet batteri Har dock bara mätt från slutet av mars då den gått drygt 600 mil, nu är jag uppe i 1550 mil. Under den tiden har jag laddat totalt 65 gånger, varav nästan hälften av gångerna upp till 90%. Anledningen till att jag laddat till 90% är för Musk sa att det var okej som standard Kanske borde dragit ner till 80%? Sen har jag laddat DC drygt 80% av laddtillfällena, en hel del 50 kW-laddare dock.Jerker skrev:Min SR+ toppade på 149 kW en gång nu i somras på en SuC. Levererad i mitten av oktober och har gått 3370 mil.lukasf skrev:Superchargers har aldrig orkat över 135 kW
Sorry för lite off topic!
Grymt att din SR+ levererar, känns som en riktigt balanserad bil. Hade varit spännande om du var med på racet imorgon
Vad tror du skillnaden är mellan SR+ och LR på en sådan här tävling? Vinner man mycket på att kunna köra längre mellan laddningarna? Tänker att man egentligen vill optimera laddtiderna genom att endast ladda i det "snabba" spannet och därav inte utnyttja fulla räckvidden.
M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Och kanske framförallt, en låg förbrukning.Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Model Y LR.
Model S70D
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja, det är ju laddhastighet mätt i km/h som spelar roll och inte kW.frippe skrev:Och kanske framförallt, en låg förbrukning.Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Och ändå visar Ioniq knappt någon degradering alls. Visserligen har dom säkerligen en stark buffert, i likhet med Model S 60 som är mjukvarulåst. Men det verkar i alla fall vara mindre degradering.taliz skrev:Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Tur vi har ABRP nu så man slipper fundera över att testa en riktig cannonball.
Runt 15 timmar verkar vara möjligt enligt ABRP.
Runt 15 timmar verkar vara möjligt enligt ABRP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Sedan Chademo damen som prompt skulle sätta i sin kabel när vi laddar i Mjölby, och där efter inte får ur den. De fick fimpa hela stationen.
Det plockar på med mil på en elbil.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag laddar nästan aldrig över 80%. När jag ska på långkörning kan det hända att jag gör det. Och den mesta av min laddning är hemmaladdning, 7-8 kW på 3-fas.lukasf skrev:Börjar misstänka att jag har ett ruttet batteri Har dock bara mätt från slutet av mars då den gått drygt 600 mil, nu är jag uppe i 1550 mil. Under den tiden har jag laddat totalt 65 gånger, varav nästan hälften av gångerna upp till 90%. Anledningen till att jag laddat till 90% är för Musk sa att det var okej som standard Kanske borde dragit ner till 80%? Sen har jag laddat DC drygt 80% av laddtillfällena, en hel del 50 kW-laddare dock.
Sorry för lite off topic!
Grymt att din SR+ levererar, känns som en riktigt balanserad bil. Hade varit spännande om du var med på racet imorgon
Vad tror du skillnaden är mellan SR+ och LR på en sådan här tävling? Vinner man mycket på att kunna köra längre mellan laddningarna? Tänker att man egentligen vill optimera laddtiderna genom att endast ladda i det "snabba" spannet och därav inte utnyttja fulla räckvidden.
När jag körde så började jag ju med att låta navigatorn räkna ut åt mig var jag skulle ladda och då hoppade den över laddställen eftersom det inte behövdes. Men jag tyckte att det blev jobbigt att sitta 2-2½ timme utan rast så jag gick över till att stanna vid varje SuC och bara ladda 10-15 minuter. Å ena sidan så laddade jag med hög effekt och fick många mil/h, å andra sidan tar ett stopp extra tid så jag tror att det går lite på ett ut, kanske att det tar mer tid att stanna och ladda än att köra på.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det är väl en annan kemi i de batterierna också? Polymer?Teslaspolen skrev:Och ändå visar Ioniq knappt någon degradering alls. Visserligen har dom säkerligen en stark buffert, i likhet med Model S 60 som är mjukvarulåst. Men det verkar i alla fall vara mindre degradering.taliz skrev:Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det ska jag låta vara osagt, men både Souls (originalet) och Ioniqs batterier verkar åldras på samma fördelaktiga vis. Torde ju vara väldigt bra om dom inte råkar ut för den långsamma döden som Leafbatterierna gör, eller gamla 85 Teslor som blev DC-begränsade ner i avgrunden. Och detta är trots att varken Soul eller Ioniq låter användaren sätta en max % för laddningen, och båda är väl också luftkylda istället för vätskekylda.Jerker skrev:Det är väl en annan kemi i de batterierna också? Polymer?Teslaspolen skrev:Och ändå visar Ioniq knappt någon degradering alls. Visserligen har dom säkerligen en stark buffert, i likhet med Model S 60 som är mjukvarulåst. Men det verkar i alla fall vara mindre degradering.taliz skrev:Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
---
Hur som helst, imponerande kört av alla! Grattis till säker ankomst till Haparanda!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Visst var starten kl 10 i morgon?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Tack, men någon ordentlig match tror jag inte det blir. Jag kommer halka efter rejält ner till Uppsala-trakten, därefter hoppas jag kunna hålla hyfsat jämna steg och inte förlora jättemycket mer tid. Mitt mål är att komma under 22 timmar, men jag tror säkert vi får se någon Tesla komma ner mot 20 timmar om (förhållandena är lika bra som på uppvägen).lukasf skrev:Kan bara hålla med! Grymt imponerande och jag tror att iAkita kan ge en ordentlig match med pengar på laddkortet på väg söder utmaccis skrev:Grattis till er alla som kört första delsträckan! Imponerande.
Koreanerna imponerade mkt på mig!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Riktigt kul att följa detta! Håller med consensus att det är flera överraskningar från koreanerna med skickliga förare främst. Bilden av Model S som överlägset långfärdslok har kanske fått sig en törn. Får se hur det går för en traktor med 100-pack på nervägen, med den och en 3a LR i leken blir det nog tuffare konkurrens på nervägen.