Ja, det här är ju inget som man pratar om med folk som står utanför den här sekten.
Här får du en klapp på axeln!
Min resa Hd-Sthlm-Hd var likadan. Fick lämna thaibuffén i Norrköping för bilen var fulladdad.
Blev en laddglass i Toftaholm, ville se stället!
Inga problem med SR+. (än så länge)
Ja, det här är ju inget som man pratar om med folk som står utanför den här sekten.
Helt rätt, detta är ju en aktivitet som ter sig helt meningslös för en utomstående, men som är fullständigt naturlig för oss.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
- Ingemar Stenmark
/fth
Det ringde en bekant när jag närmade mig Ödeshög och var på väg hem. Han hörde att jag var ute och körde och undrade vad jag gjorde. Jag ljög givetvis ihop nåt annat!
Det ringde en bekant när jag närmade mig Ödeshög och var på väg hem. Han hörde att jag var ute och körde och undrade vad jag gjorde. Jag ljög givetvis ihop nåt annat!
Måste nog utveckla det här för det är rätt roligt: Den här vännen hade tillsammans med sin fru vart uppe i Piteå och flyttat ur en lägenhet efter sonen som studerat där. Så han beklagade sig över den långa resan dit på lördagen och och hem på måndagen. De åkte alltså samma sträcka som jag på måndagen! Och jag kunde inte säga nåt till honom, viket skulle bräcka deras bedrift med hästlängder!
Grymt Jerker. Då har vi fått en referens tid att försöka slå
Eller en kWh förbrukning att förbättra, om man istället vill försöka köra snålare.
Blir nog inte svårt att slå tiden med tanke på att Tibor körde snabbare i minusgrader. Jag tror att mina täta laddningar tog mycket tid. Det blir ju mycket ställtid vid varje laddstopp och det tar mer tid än man tänker på. Det jag har skrivit som tid för laddstopp är ju mellan när jag stannar och när jag kör iväg igen, så tiden att svänga av och på E4 räknas in i körtiden. Skulle vara intressant att jämföra med en SR+ som gick in för så få laddstopp som möjligt.
Men jag är själv förvånad över den låga förbrukningen med tanke på hur många mil 110 och 120 det är!
Ja, varför ska man sitta hemma och tveka när man kan ta sig en roadtrip hux flux...? Jag slår vad om att du Jerker inte skulle ha gjort samma sak med din Zoe så detta är ytterligare ett konstaterande av hur duktiga Tesla är på att skapa ett användbart elbilsalternativ.
Som många vet så ingår jag i gruppen "galningar" med den lilla skillnaden att jag inte har någon Tesla. Men jag drar mig inte för att ta en 2014 Leaf 24 och dra till Göteborg över en helg. Köra ner ett litet flyttlass till dotterns nya lägenhet i Stockholm (från 5 mil norr om Östersund) med en Leaf 40 bara "fram och tillbaka"... Eller hyra en Tesla i Gbg och köra 7 länder och 420 mil över en påskhelg tillsammans med ovan nämnda dotter (inte i år med Corona). Så, det är nog tur att jag inte har en Tesla för däckskontot skulle knäcka mig...
Jag tycker att det är uppfriskande med spontana och dåraktiga infall av denna typ så jag stöttar dig Jerker och alla andra som kan tänka sig att hitta på liknande saker som Generalbogge när han startade den här tråden. Jag hoppas att hans idé också hamnar på de utförda uppdragens lista med många deltagare, mig inräknad!
Ja, varför ska man sitta hemma och tveka när man kan ta sig en roadtrip hux flux...? Jag slår vad om att du Jerker inte skulle ha gjort samma sak med din Zoe så detta är ytterligare ett konstaterande av hur duktiga Tesla är på att skapa ett användbart elbilsalternativ.
Som många vet så ingår jag i gruppen "galningar" med den lilla skillnaden att jag inte har någon Tesla. Men jag drar mig inte för att ta en 2014 Leaf 24 och dra till Göteborg över en helg. Köra ner ett litet flyttlass till dotterns nya lägenhet i Stockholm (från 5 mil norr om Östersund) med en Leaf 40 bara "fram och tillbaka"... Eller hyra en Tesla i Gbg och köra 7 länder och 420 mil över en påskhelg tillsammans med ovan nämnda dotter (inte i år med Corona). Så, det är nog tur att jag inte har en Tesla för däckskontot skulle knäcka mig...
Jag tycker att det är uppfriskande med spontana och dåraktiga infall av denna typ så jag stöttar dig Jerker och alla andra som kan tänka sig att hitta på liknande saker som Generalbogge när han startade den här tråden. Jag hoppas att hans idé också hamnar på de utförda uppdragens lista med många deltagare, mig inräknad!
Tja... Jag åkte ju flera ggr ToR Nyköping-Malmö med min Zoe, både 22 kWh och 41 kWh. Men inte samma dag. Men jag åkte ju ner till Halmstad och provkörde Tesla S och X när jag bara hade haft Zoen ett halvår. Det gjorde jag på en dag. Åkte kl 6, var nere i Halmstad kl 13, provkörde bilarna och sen hem igen och var hemma vid midnatt.
Sen jag började köra elbil har jag ju inte låtit mig hindras på något sätt utan har använt den precis som jag använde fossilarna. Jag ändrade inte mitt tänkande kring hur jag skulle kunna använda mig av bilen. Det var bara att vänja sig vid att det tog lite längre tid än tidigare.
Ja, varför ska man sitta hemma och tveka när man kan ta sig en roadtrip hux flux...? Jag slår vad om att du Jerker inte skulle ha gjort samma sak med din Zoe så detta är ytterligare ett konstaterande av hur duktiga Tesla är på att skapa ett användbart elbilsalternativ.
Tja... Jag åkte ju flera ggr ToR Nyköping-Malmö med min Zoe, både 22 kWh och 41 kWh. Men inte samma dag. Men jag åkte ju ner till Halmstad och provkörde Tesla S och X när jag bara hade haft Zoen ett halvår. Det gjorde jag på en dag. Åkte kl 6, var nere i Halmstad kl 13, provkörde bilarna och sen hem igen och var hemma vid midnatt.
Sen jag började köra elbil har jag ju inte låtit mig hindras på något sätt utan har använt den precis som jag använde fossilarna. Jag ändrade inte mitt tänkande kring hur jag skulle kunna använda mig av bilen. Det var bara att vänja sig vid att det tog lite längre tid än tidigare.
Jo, att resa ner till Malmö är ju görbart men att göra samma resa som du gjorde med din Model 3 är en annan sak menar jag...
En annan fråga: Du har ju bokfört laddningen men varför finns det en post som sticker ut väldigt? När du åker hemifrån andra gången så stannar du i Norrköping och får väldigt mycket energi på kort tid... Är det en felskrivning eller vad påverkar laddhastigheten så mycket?
En annan fråga: Du har ju bokfört laddningen men varför finns det en post som sticker ut väldigt? När du åker hemifrån andra gången så stannar du i Norrköping och får väldigt mycket energi på kort tid... Är det en felskrivning eller vad påverkar laddhastigheten så mycket?
Ah! Felskrivning! Både där och i Ödeshög. Har korrigerat nu!
Nej, en sån här sträckkörning hade jag nog aldrig gjort med Zoen, men att köra på semester upp till Haparanda hade jag absolut kunnat göra med Zoen. Men då utan stress.
Det finns en svensk (som bor i Norge) som gjorde en Europaresa med Zoen som han skrev om i FB-gruppen. Hela den familjen var så nöjda.
Jag tänkte att detta skulle utföras med start i Ystad lördagen den 1:e augusti. Någon gång runt 10-11 tiden är nog lämpligt för start. Då passerar man Stockholm på kvällen (om man väljer den vägen d.v.s.). Så då borde det vara lugnt med trafiken där. Sedan är man väl framme cirka dygnet senare i Haparanda. Gemensam (frivillig) middag vid 18-19 tiden i Haparanda. Sedan en natts välbehövlig vila mellan söndagen och måndagen. Från Haparanda blir väl lämpligt med start runt 10-tiden på måndagen den 3:e augusti. Då är vi i Ystad på tisdagen, och kör en ny middag (om folk orkar) framåt eftermiddagen/kvällen.
Jag tänkte att vi använder Glympse-appen för att dela våra positioner, så kan folk som vill också följa det hela på distans.
I dagsläget så finns det lediga rum på hotell eller vandrarhem i Haparanda mellan den 2:a och 3:e. Och i Ystad med omnejd, finns det ett stort utbud boenden att tillgå.
Hoppas att detta kan locka fler deltagare än mig
Så vilka fler hänger på? Antingen båda sträckorna eller bara på en av dem.
De där bilarna på bilderna är ju inga Teslor... Jag menar RIKTIGA poolbilar!
Bara Cybertrkk kommer så kan man ha en pool på flaket men idag får man nöja sig med vad Moveabout erbjuder...
Jag tänkte att detta skulle utföras med start i Ystad lördagen den 1:e augusti. Någon gång runt 10-11 tiden är nog lämpligt för start. Då passerar man Stockholm på kvällen (om man väljer den vägen d.v.s.). Så då borde det vara lugnt med trafiken där. Sedan är man väl framme cirka dygnet senare i Haparanda. Gemensam (frivillig) middag vid 18-19 tiden i Haparanda. Sedan en natts välbehövlig vila mellan söndagen och måndagen. Från Haparanda blir väl lämpligt med start runt 10-tiden på måndagen den 3:e augusti. Då är vi i Ystad på tisdagen, och kör en ny middag (om folk orkar) framåt eftermiddagen/kvällen.
Jag tänkte att vi använder Glympse-appen för att dela våra positioner, så kan folk som vill också följa det hela på distans.
I dagsläget så finns det lediga rum på hotell eller vandrarhem i Haparanda mellan den 2:a och 3:e. Och i Ystad med omnejd, finns det ett stort utbud boenden att tillgå.
Hoppas att detta kan locka fler deltagare än mig
Så vilka fler hänger på? Antingen båda sträckorna eller bara på en av dem.
Båda sträckorna (1-4/8):
generalbogge
Bara Ystad-Haparanda (1-2/8):
Bara Haparanda-Ystad (3-4/8):
Jag tror att vi måste göra lite mera reklam för denna utmaning!
Det skulle ju vara klart kul om vi blev åtminstone 5-10 bilar, gärna av olika märken och modeller, så att man får lite jämförelsematerial.
Ska vi lägga ut lite lockbeten på andra ställen? (Facebook)
Ska vi bjuda in vissa människor, t.ex Björn Nyland?
Ska vi prata med Elbil Sverige om detta?
Eller ska vi acceptera att vi bara är två i Sverige som är tokiga nog att tävla längs Sverige i en helt onödig utmaning...?
Jag tror att vi måste göra lite mera reklam för denna utmaning!
Det skulle ju vara klart kul om vi blev åtminstone 5-10 bilar, gärna av olika märken och modeller, så att man får lite jämförelsematerial.
Ska vi lägga ut lite lockbeten på andra ställen? (Facebook)
Ska vi bjuda in vissa människor, t.ex Björn Nyland?
Ska vi prata med Elbil Sverige om detta?
Eller ska vi acceptera att vi bara är två i Sverige som är tokiga nog att tävla längs Sverige i en helt onödig utmaning...?
Har promotat lite på Facebook och andra kanaler. Har också kollat lite med andra bekanta, som också har elbil, och har kanske en Hyundai Kona som hänger på. Inte lätt att hitta ett datum som passar alla.
Och det är nog inte så många som är tokiga nog att slösa sin tid på sånt här
curik och svenssons har ju också visat visst intresse, så kanske det tillkommer någon till härifrån.
Men nu bumpas tråden i alla fall, kanske kan fånga någons intresse.