Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inläggav TiborBlomhall » 21 aug 2020 21:52

Leo skrev:Också sugen på haka på nästa år.

Jag intervjuades av Ystads Allehandas motorjournalist idag angående tävlingen. Han frågade om vi tänker göra om det fler gånger?

Jag sa ja :|
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 21 aug 2020 22:25

TiborBlomhall skrev:
Leo skrev:Också sugen på haka på nästa år.

Jag intervjuades av Ystads Allehandas motorjournalist idag angående tävlingen. Han frågade om vi tänker göra om det fler gånger?

Jag sa ja :|

Det låter som ett kommitment :D
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Referralkod: jens3889

Inläggav elbilist lator » 21 aug 2020 22:44

Jag tror att man måste utveckla tävlingsformen om det ska finnas ett jämförande moment. att elbilar idag utan större problem kan göra resan Ystad - Haparanda - Ystad har nu visats så frågan är nog vad som blir nästa steg och om man ska se det som en tävling eller som ett trevligt sätt att umgås.
Att göra resan under svårare förhållanden blir nog inte värre än att göra samma sak med en bil med en förbränningsmotor... Så länge det finns el och vägarna är framkomliga så är det inga stora svårigheter att ta sig fram. Nej, här krävs andra mera utmanande idéer. Vad är det som man inte kan göra med en elbil? Husvagnstävling? Snålhetsrace? Resa med delmoment vid laddstoppen? Tävla om att komma fram till laddstoppet med minst tillgänglig energi? (det momentet tror jag att jag vann mellan Norrköping och Ödeshög... :)) Det finns säkert många saker som man kan se som en utmaning, det gäller bara att komma på den bästa...
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 3000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Återgått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav elbilist lator » 21 aug 2020 23:28

Jag har inte rapporterat från själva tävlingen ännu och egentligen så finns det inte så mycket att säga... Min bil laddade max 90 kW så jag var slagen på förhand. Att sen SuC begränsades till 118 kW just under tävlingen gjorde att jag inte tappade lika mycket som jag skulle ha gjort annars. Jag fick ladda ofta för att inte stå alldeles för länge på varje SuC och dessa extra stopp tar tid så jag är ganska nöjd med att inte bli mer efter än jag blev. Sen är det svårt att jämföra exakt då bara några km/h mer eller mindre gör ganska mycket tid på så lång sträcka och jag kunde konstatera att jag tappade tio minuter på den första sträckan från Haparanda till Luleå (ca 130 km). :roll:
Jag lyckades vid ett tillfälle faktiskt ta ledningen på vägen ner, detta genom att strunta i laddningen i Umeå där alla andra samlades för inbördes beundran... ;) Så, jag var först ner till Örnsköldsvik men detta var också det sista jag såg av täten. :) Bilen gick bra hela tiden och jag blev överraskad av den låga energiförbrukningen. Länge låg den på 164 Wh/km men under nattimmarna på vägen upp så steg den till ett snitt på resan av 177 Wh/km (ja, jag körde strikt efter hastighetsbegränsningarna).
I övrigt så kan jag konstatera att något är det som drar mycket energi på natten. När vi åkte upp så var det knökfullt i Ödeshög så jag trängde mig bara in och laddade upp till 30% så att jag skulle kunna åka till Norrköping dit jag kom med 6% kvar. På vägen ner (mitt i natten) så gjorde jag samma sak åt andra hållet. Laddade till 30% i Norrköping och satte av mot Ödeshög men när jag hade ca två mil kvar så insåg jag att jag var tvungen att slå av på farten om jag skulle komma fram. Bilen visade 0 km när det var ca 2 km kvar och effektbegränsningen var oroväckande låg (ca 70 kW) men jag gled in till laddaren utan problem (ja, ok då, det gick väl bara ca 30 km/h genom rondellen...). Så skillnaden på dag och natt på denna sträcka av ca 110 km var mer än 6%, snarare 8%. Samma hastighet, samma allt utom dag/natt...

Sen till ett erkännande... JA, iAkita hade rätt, jag somnade vid laddningen i Toftaholm... :( :cry: Inte så många minuter men tillräckligt för att missa striden om de sista platserna.

Hur som helst så var det kul att få några ansikten till namnen i forumet och det är fortfarande så att man kommer fram mycket mera utvilad än vad man skulle ha gjort med en ICE-bil.

Tack till alla som var med! :) (samt givetvis till Tibor som dök upp som en "gubbe i lådan" och vinkade frenetiskt norr om Stockholm)
Sen ska vi inte glömma alla som deltog via Glympse, det kan vara en sak till senare tävlingar att kunna ha kontakt med "publiken". Massiv livestream eller?

Sen ett litet tillägg. Jag åkte alltså Leaf 24 från Jämtland ner till Kalmar där jag hämtade min poolbil, en S90D 2016, och sen åkte jag runt en del efter återlämnandet... Det blev faktiskt över 400 mil med vardera bil... ;) Hade jag kört Leaf 24 till Haparanda så hade jag antagligen knappt hunnit upp innan återresan hade startat... Det går att ta sig fram men man får inte ha så bråttom. :)
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 3000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Återgått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav elbilist Lophornis » 02 sep 2020 23:53

Vilka tidningar har haft reportage om detta race?
Lophornis
elbilist

Inläggav TiborBlomhall » 03 sep 2020 06:11

Jag känner till:
Haparandabladet
Ystads Allehanda
Auto Motor & Sport
Elbilen i Sverige
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav elbilist Lophornis » 03 sep 2020 08:19

TiborBlomhall skrev:Jag känner till:
Haparandabladet
Ystads Allehanda
Auto Motor & Sport
Elbilen i Sverige

Det måste vara kommande nummer av Auto Motor & Sport och Elbilen i Sverige för jag har Ztory och det är inte med i dom tidningar som är ute just nu.
Lophornis
elbilist

Inläggav TiborBlomhall » 03 sep 2020 08:20

Jag har lite förhandsinformation där :mrgreen:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 03 sep 2020 12:42

Kom med i senaste numret av Auto Motor & Sport på Readly häromdagen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Referralkod: jens3889

Inläggav elbilist Lophornis » 03 sep 2020 13:01

Generalbogge skrev:Kom med i senaste numret av Auto Motor & Sport på Readly häromdagen.

Finns på min ztory nu också. Intressant läsning. Fast jag tro jag var den enda som körde över Kristianstad.
Lophornis
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon