Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 08 sep 2020 10:55
Ny artikel i Ystads Allehandas motor/trafik bilaga.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Jag håller också tummarna för att det blir av. Skulle gärna testa hur ID4 funkar på sträckan.Daven skrev:Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Om inte Tibor kommer med något förslag så är det ju fritt fram att hitta på någon kul utmaning...Daven skrev:Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Jag håller med om att det var en lyckad tillställning. Det som ändå talar för ett annat upplägg nu är det faktum att jag känner att det inte är bilarna som begränsar en sån resa längre. Visst skiljer det lite på laddtid men det är redan bevisat att det inte är något större problem med långresor (även om ViB inte anser så).iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Så du tror du vinner i år?iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Det påminner ju en del om resan som Auto Motor & Sport gjorde. Stockholm - Jönköping - Örebro - Stockholm. Bara lite extra... Jag har lite funderingar på att utveckla denna typ av resa men det fattas en del planerande ännu. vi får se vad som blir.LarsL skrev:Vi körde ju Göteborg-Stockholm-Göteborg i fredags med två bilar, en SR+ och en P90DL och då pratade jag om SECC. Vi kanske inte var super sugna på att köra till Haparanda men vi spånande då om att köra en triangel utmaning Göteborg-Malmö-Stockholm-Göteborg. För att dra ut triangeln lite skulle man passera över Örebro mellan Stockholm och Göteborg, annars blir det ju samma genom Östergötland.
Fördelar:
Det skulle gå att starta i vilken stad man vill.
Det skulle gå att köra i valfri riktning.
Ingen övernattning, det är ca 140 mil och ta ca 16h.
Nackdel:
Kanske är för lätt?
Få navigeringsutmaningar/variationer.
Ingen chans till häng och middag på Hotellet.
Inte så mycket äventyr.
Ha ha, nej, vinna skulle jag knappast göra. Men det var ju trevligt att det kommit upp hyperchargers i Ö-vik! Det kombinerat med de nya laddarna vid OK i Skellefteå gör att man klarar sig hela vägen mellan Ystad och Haparanda utan att behöva ladda på 50 kW laddare, även om man inte kör Tesla.Zalman3 skrev:Så du tror du vinner i år?iAkita skrev:Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Det har ju kommit upp en 150 kW CCS laddare I Örnsköldsvik nu.
... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34hFredrikR skrev:Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
Blir väl bara ca 110-120 mil för Stockholm, Köpenhamn och Oslo? Själv funderar jag fortfarande på Östersjön runt. Corona har lagt lite hinder på den men nästa år kör jag nog genom åtta länder, åtta huvudstäder (skippar Ryssland...).LarsL skrev:... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34hFredrikR skrev:Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
Stockholm- Helsingfors vore coolt, så kan man ta båten tillbaka. Men kanske blir svårt i sommar i alla fall pga Corona.FredrikR skrev:Förslag på sträckor.
Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.
Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.Robin_j skrev:Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.iAkita skrev:Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.Robin_j skrev:Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Jag tänker mig att man bör visa på verkligheten. Att visa att det fungerar bra med elbilar har vi och andra gjort många gånger men det finns ju ställen där det kanske behövs lite mer än bara löften om utbyggnad... Jag klurar vidare på mina idéer...Hmpftfhdns skrev:Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.iAkita skrev:Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.Robin_j skrev:Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
Intressant tanke. Vi skulle kunna simulera sportlov genom att samla massa elbilar som ska åka samtidigt mellan Göteborg och skidorter — det blir nog rätt tragiskt. Även Teslorna kan ju vara med och ladda på vanliga stolpar för att visa hur det blir när volymen elbilar går upp men laddinfrastrukturen inte matchar. Så kan vi ha en superchargande Tesla som referens samma sträcka. Det skulle nog visa att det är infrastrukturen som måste uppdateras — vi kan inte tro att bilarna ska lösa det.Jag tänker mig att man bör visa på verkligheten. Att visa att det fungerar bra med elbilar har vi och andra gjort många gånger men det finns ju ställen där det kanske behövs lite mer än bara löften om utbyggnad... Jag klurar vidare på mina idéer...Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
En himla tur att en ny station öppnas i Mora nu. Jag ser framför mig kaoset i Sveg annars... Men det har ju blivit bättre. Jag minns när det bara fanns Sveg, inget Noppikoski och bara 11 kW laddstolpe i Orsa. Nu är det ju laddfest hela vägen. Men som sagt, 10 bilar på en gång går nog lite trögt...Hmpftfhdns skrev:Intressant tanke. Vi skulle kunna simulera sportlov genom att samla massa elbilar som ska åka samtidigt mellan Göteborg och skidorter — det blir nog rätt tragiskt. Även Teslorna kan ju vara med och ladda på vanliga stolpar för att visa hur det blir när volymen elbilar går upp men laddinfrastrukturen inte matchar. Så kan vi ha en superchargande Tesla som referens samma sträcka. Det skulle nog visa att det är infrastrukturen som måste uppdateras — vi kan inte tro att bilarna ska lösa det.