Sida 25 av 26

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 08 sep 2020 10:55
av LarsA
CBE64C7F-A59A-4CE4-B512-118EEF2C0D3B.jpeg
Ny artikel i Ystads Allehandas motor/trafik bilaga.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 17 sep 2020 20:28
av Generalbogge
Nu kom senaste numret av Elbilen, och där är också ett litet reportage om sommarens tävling.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 14:39
av Daven
Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 15:03
av iAkita
Daven skrev:
Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Jag håller också tummarna för att det blir av. Skulle gärna testa hur ID4 funkar på sträckan.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 15:05
av lator
Daven skrev:
Blir det någon SECC i år? Jag är eventuellt sugen på att hänga på iår, men har inte sett något om det?
Om inte Tibor kommer med något förslag så är det ju fritt fram att hitta på någon kul utmaning... ;)
Sverige runt på alla SuC har vi en som ska göra i sommar i alla fall... Lite fler nu än när vi gjorde det 2016.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 17:33
av LarsL
Vi körde ju Göteborg-Stockholm-Göteborg i fredags med två bilar, en SR+ och en P90DL och då pratade jag om SECC. Vi kanske inte var super sugna på att köra till Haparanda men vi spånande då om att köra en triangel utmaning Göteborg-Malmö-Stockholm-Göteborg. För att dra ut triangeln lite skulle man passera över Örebro mellan Stockholm och Göteborg, annars blir det ju samma genom Östergötland.
Fördelar:
Det skulle gå att starta i vilken stad man vill.
Det skulle gå att köra i valfri riktning.
Ingen övernattning, det är ca 140 mil och ta ca 16h.

Nackdel:
Kanske är för lätt?
Få navigeringsutmaningar/variationer.
Ingen chans till häng och middag på Hotellet.
Inte så mycket äventyr.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 17:56
av iAkita
Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 18:07
av lator
iAkita skrev:
Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Jag håller med om att det var en lyckad tillställning. Det som ändå talar för ett annat upplägg nu är det faktum att jag känner att det inte är bilarna som begränsar en sån resa längre. Visst skiljer det lite på laddtid men det är redan bevisat att det inte är något större problem med långresor (även om ViB inte anser så).
Jag tror att man skulle kunna anordna ett typ rally med stationer där det ska utföras diverse trick och utmaningar... (fritt fram för förslag).

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 18:10
av Zalman3
iAkita skrev:
Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Så du tror du vinner i år?
Det har ju kommit upp en 150 kW CCS laddare I Örnsköldsvik nu.
Screenshot_20210613-180909_Chrome.jpg

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 18:41
av lator
LarsL skrev:
Vi körde ju Göteborg-Stockholm-Göteborg i fredags med två bilar, en SR+ och en P90DL och då pratade jag om SECC. Vi kanske inte var super sugna på att köra till Haparanda men vi spånande då om att köra en triangel utmaning Göteborg-Malmö-Stockholm-Göteborg. För att dra ut triangeln lite skulle man passera över Örebro mellan Stockholm och Göteborg, annars blir det ju samma genom Östergötland.
Fördelar:
Det skulle gå att starta i vilken stad man vill.
Det skulle gå att köra i valfri riktning.
Ingen övernattning, det är ca 140 mil och ta ca 16h.

Nackdel:
Kanske är för lätt?
Få navigeringsutmaningar/variationer.
Ingen chans till häng och middag på Hotellet.
Inte så mycket äventyr.
Det påminner ju en del om resan som Auto Motor & Sport gjorde. Stockholm - Jönköping - Örebro - Stockholm. Bara lite extra... Jag har lite funderingar på att utveckla denna typ av resa men det fattas en del planerande ännu. vi får se vad som blir.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 19:05
av ReNewAble
Kan man hitta en sträcka med ett antal waypoints som blir utmanande oavsett om man kör Tesla eller laddar på andra nätverk? Så att man är tvungen att ge sig iväg från motorvägarna?

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 21:23
av iAkita
Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker Ystad-Haparanda-Ystad var väldigt lyckat, av flera anledningar. Bland annat för att man fick en chans att umgås på kvällen. Jag tror även att det imponerar på press och potentiella elbilsköpare - det blir lite av en snackis. Nackdelen är väl att det är relativt få som är sugna på att ta sig an utmaningen. Men jag är på vad det än blir.
Så du tror du vinner i år?
Det har ju kommit upp en 150 kW CCS laddare I Örnsköldsvik nu.
Screenshot_20210613-180909_Chrome.jpg
Ha ha, nej, vinna skulle jag knappast göra. Men det var ju trevligt att det kommit upp hyperchargers i Ö-vik! Det kombinerat med de nya laddarna vid OK i Skellefteå gör att man klarar sig hela vägen mellan Ystad och Haparanda utan att behöva ladda på 50 kW laddare, även om man inte kör Tesla.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 21:39
av Bjelke
iAkita och Lophornis vill man ju se i ”rejset” igen iaf! :) utmanarna så att säga ;)
Plus några till såklart :)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 22:17
av FredrikR
Förslag på sträckor.

Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)

Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)

Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 22:28
av LarsL
FredrikR skrev:
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34h :?

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 22:42
av Svenssons
LarsL skrev:
FredrikR skrev:
Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)
... eller skandinaviskt Electric Car Championship med stopp i alla huvudstäder. 300 mil och 34h :?
Blir väl bara ca 110-120 mil för Stockholm, Köpenhamn och Oslo? Själv funderar jag fortfarande på Östersjön runt. Corona har lagt lite hinder på den men nästa år kör jag nog genom åtta länder, åtta huvudstäder (skippar Ryssland...).

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 13 jun 2021 22:45
av HenricL
FredrikR skrev:
Förslag på sträckor.

Ystad - Abisko (fast bara ena hållet, blir ju en jäkla bit att köra tur och retur!)

Stockholm - Helsingfors. (Landvägen)

Inlandsvägen (blir visserligen ingen allternativ vägsträcka) Alternativt Göteborg - Abisko. Öppnar ju upp för lite olika vägval.
Stockholm- Helsingfors vore coolt, så kan man ta båten tillbaka. Men kanske blir svårt i sommar i alla fall pga Corona.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 14 jun 2021 00:23
av lator
En sträckning som skulle kunna göra det lite intressant men samtidigt svårt för de utanför Tesla SuC är väl E45 Göteborg - Karesuando. Ungefär lika långt som Ystad - Haparanda men lite mera utmaning. Man kan göra det fritt med vägval för att få flera möjligheter till laddning. Hinner Dorotea SuC öppna så blir det ännu enklare för Teslor...
Denna resa skulle kunna belysa problemet med laddning i Norrlands inland. :roll:

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 14 jun 2021 11:32
av Generalbogge
Har också funderat på att ett nytt "race" hade varit kul. Har dock en kommande installation av solceller som jag inte vet exakt när den blir av ännu (juli-augusti någon gång). Så har inte vågat ta tag i detta på egen hand. Men är gärna med om det blir något, och om det passar in i planeringen i övrigt. E45 hade varit intressant. Nu är ju SuC Karesuvanto precis driftsatt dessutom. Behöver dock uppgradera min bil CCS-uppgraderingen, innan jag kan nyttja några av de som ligger längs med vägen. Hela E45, Alta (NOR) -> Gela (ITA), hade ju varit ett riktigt äventyr annars :)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 14 jun 2021 11:50
av Robin_j
Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 14 jun 2021 12:32
av iAkita
Robin_j skrev:
Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 14 jun 2021 12:50
av Hmpftfhdns
iAkita skrev:
Robin_j skrev:
Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.
Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 14 jun 2021 12:55
av lator
Hmpftfhdns skrev:
iAkita skrev:
Robin_j skrev:
Jag är på!
gillade idén Göteborg - Karesuando
Många nya modeller ute nu så kan bli ett väldigt kul startfält och några gamla modeller så man kan se utvecklingen av bilar under åren
Tesla p85 2014 chargegate bil blir intressant...
Göteborg - Karesuando skulle ju vara en jäkla utmaning om inte annat. Krävs nog att fritt vägval är tillåtet om ni ska få med er icke-teslor.
Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
Jag tänker mig att man bör visa på verkligheten. Att visa att det fungerar bra med elbilar har vi och andra gjort många gånger men det finns ju ställen där det kanske behövs lite mer än bara löften om utbyggnad... Jag klurar vidare på mina idéer... :roll:

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 14 jun 2021 13:57
av Hmpftfhdns
Vill man visa att elbilar funkar bra så är nog många bilar samtidigt efter E45 GBG-Karesuando 2021 ingen bra idé—50kW ensamstolpar.
Testade att mata in iX3 i ABRP: 19h 169 mil via Norrlandskusten.
Jag tänker mig att man bör visa på verkligheten. Att visa att det fungerar bra med elbilar har vi och andra gjort många gånger men det finns ju ställen där det kanske behövs lite mer än bara löften om utbyggnad... Jag klurar vidare på mina idéer... :roll:
Intressant tanke. Vi skulle kunna simulera sportlov genom att samla massa elbilar som ska åka samtidigt mellan Göteborg och skidorter — det blir nog rätt tragiskt. Även Teslorna kan ju vara med och ladda på vanliga stolpar för att visa hur det blir när volymen elbilar går upp men laddinfrastrukturen inte matchar. Så kan vi ha en superchargande Tesla som referens samma sträcka. Det skulle nog visa att det är infrastrukturen som måste uppdateras — vi kan inte tro att bilarna ska lösa det.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 14 jun 2021 14:19
av lator
Hmpftfhdns skrev:
Intressant tanke. Vi skulle kunna simulera sportlov genom att samla massa elbilar som ska åka samtidigt mellan Göteborg och skidorter — det blir nog rätt tragiskt. Även Teslorna kan ju vara med och ladda på vanliga stolpar för att visa hur det blir när volymen elbilar går upp men laddinfrastrukturen inte matchar. Så kan vi ha en superchargande Tesla som referens samma sträcka. Det skulle nog visa att det är infrastrukturen som måste uppdateras — vi kan inte tro att bilarna ska lösa det.
En himla tur att en ny station öppnas i Mora nu. Jag ser framför mig kaoset i Sveg annars... Men det har ju blivit bättre. Jag minns när det bara fanns Sveg, inget Noppikoski och bara 11 kW laddstolpe i Orsa. Nu är det ju laddfest hela vägen. Men som sagt, 10 bilar på en gång går nog lite trögt...
Frågan blir väl vad man vill ha för rubriker om evenemanget.