Sida 1 av 62

Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 05 jun 2020 12:54
av Generalbogge
Det var ju ett tag sedan som Tibor defilerade hem med vinsten i SECC 2018 (Haparanda - Ystad) med en MS 100D. Och eftersom Corona nu ställer till bekymmer med semesterplaner utomlands, så har jag funderat på om det inte är läge för att testa denna stäckan på nytt. Det har ju kommit lite nya spelare på marknaden, som säkert kan utmana rekordet. Tänker främst på M3 LR. Det har ju också tillkommit lite fler laddare sedan dess, som gör att resan kan planeras och köras med flera alternativa stopp. Eftersom jag är skåning, så tänkte jag att då får jag börja i Ystad, köra till Haparanda, för att sedan köra tillbaka till Ystad igen.

Men jag vill ju inte göra detta ensam. Så tänkte därför kolla intresse om det är fler som vill deltaga?
Tänker att man kan ju vara med en av sträckorna, om man nu inte vill köra båda.
Hade varit kul om vi kunde få lite olika modeller och årskullar. Själv har jag en MS 90D från 2017, och det hade varit intressant att se hur den står sig mot nya MS LR, M3 LR, eller en jämngammal MS75D t.ex.
Andra elbils märken hade ju också varit intressant. Där har det ju också kommit nya bilar/modeller, och så har ju t.ex Ionity byggt ut hyfsat, i södra Sverige i alla fall.

Jag är öppen för en helg någon gång under juli eller augusti, eller någon vardag sista veckorna i augusti.

Så då behövs det bara fler deltagare. Vilka är intresserade?

Länk till Glympse
https://glympse.com/!SECC2020

Uppdaterad deltagarlista 2020-07-30:

Båda sträckorna (1-4/8):
generalbogge - MS 90D -2017
Lator - MS 90D -2016
Shven - MX LR
iAkita - Kia eNiro

Bara Ystad-Haparanda (1-2/8):
Lophornis - Hyundai Ioniq 28kWh

Bara Haparanda-Ystad (3-4/8):
Bozzman - MS -2014
Lukasf - M3 LR AWD (eventuellt)

Haparanda - Stockholm:
EnTraktor - MS 100D

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 05 jun 2020 13:23
av Curik
Kul initiativ! För mig hänger det lite på arrangemanget. 2018 verkade det som att man i SECC inte fick använda sig av Superchargers exempelvis. Sånt skulle jag bara bli trött på. :D

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 05 jun 2020 13:47
av Generalbogge
Håller med. Givetvis så ska vi använda oss utav SuC, annars blir det jobbigt. Det gjorde även Tibor i SECC 2018.
Jag tänker mig att det blir en mer inofficiell tävling. Inte så mycket till arrangemang, mer än gemensam startdag/starttid för respektive sträcka. Möjligt att man får ha flera starttider samma dag, om det blir stort intresse, så att man inte riskerar att fylla första/nästa SuC. Man skall kanske mer se det som ett experiment, och ett trevligt event. Det behöver ju inte ens vara så att alla måste starta på t.ex 100% laddning, utan någon kanske startar på 50% och måste ladda tidigare, men att det kanske inte spelar någon större roll i slutändan. Och så behöver vi ju förstås använda oss av någon app, typ Glympse, för att kunna följa alla deltagare. Sedan hade ju någon gemensam middag på respektive slutsträcka varit trevligt.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 05 jun 2020 13:52
av fth
Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?

Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.

/fth

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 05 jun 2020 14:01
av Svenssons
Jag är intresserad men det kan krocka med andra engagemang. Hade velat köra Östersjön runt i år men den får vänta pga Corona. Jag lär nog ta jumboplatsen bland Teslor med min Model X P90D med 22"... Startar också i Ystad ifall jag kan.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 05 jun 2020 14:12
av Generalbogge
fth skrev:Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?

Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.

/fth

Det var därför jag tänkte att då deltar man endast på en av sträckorna. Så om man kör ifrån t.ex Stockholm, så kan man välja att då köra ner till Ystad först och vara med på den norrgående "tävlingen", eller så kör man till Haparanda, och deltar i den södergående. Detta är nog det bästa alternativet för de flesta, som inte bor i direkt närhet till antingen Ystad eller Haparanda.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 05 jun 2020 14:16
av Generalbogge
Svenssons skrev:Jag är intresserad men det kan krocka med andra engagemang. Hade velat köra Östersjön runt i år men den får vänta pga Corona. Jag lär nog ta jumboplatsen bland Teslor med min Model X P90D med 22"... Startar också i Ystad ifall jag kan.

Trevligt. Ja, Östersjön runt hade också varit intressant. Hoppas att SuC kan bli utbyggt till att inkludera även Baltikum, så att det blir lättare. Då är jag gärna med. Kanske nästa sommar.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 05 jun 2020 15:00
av fth
Generalbogge skrev:
fth skrev:Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?

Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.

/fth

Det var därför jag tänkte att då deltar man endast på en av sträckorna. Så om man kör ifrån t.ex Stockholm, så kan man välja att då köra ner till Ystad först och vara med på den norrgående "tävlingen", eller så kör man till Haparanda, och deltar i den södergående. Detta är nog det bästa alternativet för de flesta, som inte bor i direkt närhet till antingen Ystad eller Haparanda.

Absolut, men man skulle också kunna starta samtidigt, men från valfri plats, dvs köra X-Haparanda-Ystad-X, och den som kommer hem först vinner, det var så jag menade.

Med Glympse eller liknande så skulle man nog kunna hacka en "leaderboard" som håller koll på hur stor andel av totalsträckan som varje bil har tillryggalagt.

/fth

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 06 jun 2020 00:04
av M3apan
Vi har tänkt köra Sthlm-Abisko (som det ser ut nu) i juli någon gång. Då kan man ju lika gärna ta sig en avstickare till Haparanda på vägen! Dock blir det för mastigt att ta sig till Ystad först, men kan gärna vara med på sträckan från Sthlm. M3P.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

InläggPostat: 06 jun 2020 03:22
av lator
Denna typ av utflykter är något som tilltalar mig... ;)

Jag är väl en lite udda fågel i denna samling av Tesla-entusiaster då jag har följt Tesla sedan ca 2006 och kört en hel del Tesla genom åren dock utan att äga någon.
Min avsikt har alltid varit att köpa mig en Tesla men olika omständigheter i livet har gjort att det inte har funnits tillräckligt ekonomiskt utrymme, hittills... ;) (hoppet är det sista som lämnar människan sägs det...) Så jag brukar unna mig lite helghyra ibland bara för att inte tappa känslan och det skulle jag ju kunna göra igen... :)

Jag har en, kanske numera lite okänd, historia som den som startade SuCC (SuperCharger Challenge) för fyra år sedan... (tiden går fort). För er som har tillkommit på senare tid så finns tråden här. viewtopic.php?f=10&t=4007&hilit=superchargerchallenge
Detta med Ystad - Haparanda är ju en annan utmaning men man kan också kombinera det med en version av SuCC.

Hur hade du tänkt att det hela skulle gå till i praktiken? Gemensam start och fest vid målgången då man kan fira vinnaren och jämföra erfarenheter eller...? Själva körningen blir ju individuell antar jag, speciellt om man startar från olika punkter och en del kanske bara kör delsträckor... :roll:

Sen var det den lilla detaljen med körtid... Den ursprungliga SuCC avverkades som snabbast på knappt 1 1/2 dygn utan större mängder av sömn och då var sträckan ca 240 mil om jag minns rätt så visst går det att köra direkt (vilket Tibor med vänner visade) men det är inte speciellt lättsamt och kan väl inte direkt räknas till det säkraste sättet att resa... Ska man kanske lägga in några slags delmål med olika typer av test där? Ska "tävlingen" bara handla om snabbhet eller ska man kanske tänka sig flera delmoment som räknas in i totalen? Man kan säkert styra upp detta på olika sätt och kanske med olika klasser...? :?

Hur som helst så är jag intresserad men det kräver att jag hittar en bil... ;)