Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.

En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.

Intressant är också
"Advanced Supercapacitor Launch Assist"
Har inte sett nån annan pratat om att ha en kondensator i sin drivlina.

Nikola Badger

Nikola Badger Estimated Specifications*:

600 miles on blended FCEV / BEV
300 miles on BEV alone
Operates on blended FCEV / BEV or BEV only by touch of a button
906 HP peak
455 HP continuous
980 ft. lbs. of torque
160 kWh, flooded module - lithium-ion battery
120 kW fuel cell
Advanced Supercapacitor Launch Assist that blends with lithium ion and fuel-cell-20F operating environments without major performance or SOC losses
Towing capacity of over 8,000 pounds
Operating targets without motor stalls up to 50% grade
15 kW power export outlet
Compatible with industry standard charging for BEV mode
Five seats
Truck dimensions: 5900 mm long x 1850 mm tall x 2160 mm wide a 1560 mm bed width

https://nikolamotor.com/press_releases/ ... -pickup-73
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Teslaspolen »

Nikola verkar bara vara snack och ingen verkstad överhuvudtaget, tyvärr.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av vigge50 »

Om bränslecellen börjar jobba en stund innan batteriet är slut och sen går konstant så bör de räcka länge, man accelererar ju knappast konstant. En Model S som drar 200 Wh/km och kör i 100 km/h drar ju 24 kW. Eller tänk på andra håller, om en Model S eller Model X skulle ha den konsumtionen så skulle batteriet vara slut på under en timme. Nu drar nog Nikola Badger betydligt mer men tror ändå de bör räcka ganska länge.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Om bränslecellen börjar jobba en stund innan batteriet är slut och sen går konstant så bör de räcka länge, man accelererar ju knappast konstant. En Model S som drar 200 Wh/km och kör i 100 km/h drar ju 24 kW. Eller tänk på andra håller, om en Model S eller Model X skulle ha den konsumtionen så skulle batteriet vara slut på under en timme. Nu drar nog Nikola Badger betydligt mer men tror ändå de bör räcka ganska länge.
Visst 163hk borde räcka för "normala" fall.

Men dra ett 3,5 tons släp i alperna, eller i skogen i löst grus på våren, eller 2dm snö på vintern, då är inte 163hk så speciellt mycket att hänga i julgranen.

Har själv kört utan släp ca 1 mil efter en skogsbilväg i löst grus
på våren.
Gick löjligt tungt, låg över 100kW hela tiden i förbrukning.
Hade jag haft en 3,5 tons släp efter mig hade det säkert krävts 200kW den milen.

Men visst, vet man om detta, kan man ju köra på vätgas på lätta partier och se till att man kör på el den korta sträcka som går riktigt tungt.

"455 HP continuous" räcker ju långt. Gränsen där är väl vad batteri och elmotor klarar utan att överhettas.

Vore intressant vad Tesla säger att Cybertrucken klarar "continuous".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Jag skulle bli förvånad om Nikola någonsin levererar en bil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Nikola verkar bara vara snack och ingen verkstad överhuvudtaget, tyvärr.
Precis, det är väldigt lätt att "spöa" andra bilar om man bara behöver leverera renderingar och högtflygande planer.

Nu har ju inte CT börjat levereras heller, men Tesla kan ju bevisligen producera bilar, det finns det ännu inget som tyder på att Nikola kan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Teslaspolen skrev:
Nikola verkar bara vara snack och ingen verkstad överhuvudtaget, tyvärr.
Precis, det är väldigt lätt att "spöa" andra bilar om man bara behöver leverera renderingar och högtflygande planer.

Nu har ju inte CT börjat levereras heller, men Tesla kan ju bevisligen producera bilar, det finns det ännu inget som tyder på att Nikola kan.

/fth




Men ska inte NIKOLA bara leverera vätgaslösningen till andra.
Ivecos ägare – italienska CNH Industrial, meddelar att de kommer att ingå ett samarbete med amerikanska Nikola om att utveckla vätgasdrivna och batterielektriska lastbilar.

CNH Industrial kommer att investera motsvarande cirka 2,6 miljarder svenska kronor (250 miljoner dollar) i Nikola, som en ”ledande serie D-investerare”.

100 miljoner dollar av investeringen består av kontanter, medan resterande belopp utgörs i form av tjänster som produktutveckling och produktionsteknik, samt försörjning av viktiga komponenter för tillverkning av modellerna Nikola Two och Nikola Tre.

CNH Industrial, som via bolaget Exor, kontrolleras av den italienska finansfamiljen Agnelli, som även är storägare i Fiat, äger även bland andra Iveco och FPT Industrial – tidigare en del av Fiat Powertrain Technologies.

De två bolagen kommer nu att ha en avgörande roll med att stödja Nikola när bolaget framhåller att de ska gå från att visa spektakulära prototyplastbilar, till att serietillverka vätgasdrivna och batterielektriska lastbilar för både den amerikanska och för den europeiska marknaden.

I ett inledningsskede är det modellerna Nikola One och Nikola Two, som är så kallade Klass 8-bilar, för den amerikanska marknaden, samt Nikola Tre, som är en tung dragbil anpassad för Europa, som ska ingå i samarbetet mellan Nikola och CNH Industrial.

Nikola ska även bidra med teknologi inom ramen för ett Joint Venture med CNH Indusrial i Europa, med bland annat kompetens inom bränsleceller, e-axlar, ombordlagring av vätgas, fjärrstyrd mjukvaruuppdatering, infotainment, kommunikationssystem mellan fordon och tillgång till ett nätverk av tankstationer för vätgas. 

- Det ökade fokuset på att inse att finns ett behov av att reducera utsläppen från fordon driver vår bransch att snabbt ta fram avancerade tekniska lösningar, säger Hubertus Mühlhäuser, vd och koncernchef i CNH Industrial. Iveco har nu en idealisk position för att erbjuda kunderna ett ännu större utbud av transportlösningar inklusive fordon som drivs med naturgas, el och vätgasdrivna fordon.

Trevor Milton, vd och koncernchef i Nikola Corporation, framhåller att det nu är dags att äntligen erbjuda lastbilsköpare en lösning med fordon med nollutsläpp.

- Samtidigt som andra tillverkare inte tror att lastbilar med nollutsläpp inte kan bli verklighet inom den tidsram som myndigheter och lagstiftare har satt upp, bevisar Nikola, FTP Industrial och Iveco att dessa tidsramar inte är orimliga.


https://www.akeritidning.se/sv/nyheter/ ... llastbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Men ska inte NIKOLA bara leverera vätgaslösningen till andra.
Spelar egentligen ingen roll, jag skulle som sagt bli förvånad om det någonsin rullar en produktions-Nikola på vägarna, oavsett om den byggs in-house eller på entrepenad.

Nikola skall alltså förutom att bygga/designa bilarna även på något sätt se till att en vätgas-infrastruktur finns på plats när bilarna börjar levereras "nästa år".

Jag har räknat en del på detta, och kom t.ex. fram till att bara "mackarna" som krävs för att den ersätta den svenska personbilsflottan med vätgasbilar skulle kosta i runda slängar 400-500 miljarder, då har man alltså inte ens börjat finansiera produktion och distribution av vätgas.

Skala upp detta till vad som krävs för att skapa infrastruktur för hela USA och Europa så talar vi tusentals miljarder.

I mina ögon är detta helt absurt och något som aldrig kommer att hända.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Men ska inte NIKOLA bara leverera vätgaslösningen till andra.
Spelar egentligen ingen roll, jag skulle som sagt bli förvånad om det någonsin rullar en produktions-Nikola på vägarna, oavsett om den byggs in-house eller på entrepenad.

Nikola skall alltså förutom att bygga/designa bilarna även på något sätt se till att en vätgas-infrastruktur finns på plats när bilarna börjar levereras "nästa år".

Jag har räknat en del på detta, och kom t.ex. fram till att bara "mackarna" som krävs för att den ersätta den svenska personbilsflottan med vätgasbilar skulle kosta i runda slängar 400-500 miljarder, då har man alltså inte ens börjat finansiera produktion och distribution av vätgas.

Skala upp detta till vad som krävs för att skapa infrastruktur för hela USA och Europa så talar vi tusentals miljarder.

I mina ögon är detta helt absurt och något som aldrig kommer att hända.

/fth
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?

Enligt åkerinäringen själva så är bara 9% av godstransporter över 300km.

I de allra flesta fall kan man frakta med båt eller tåg till närheten av målet och sen köra sista biten med en ellastbil.

Kan en Tesla Semi köra 800km på el, då har en diesellastbil väldigt få use case kvar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.

Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.

Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.

Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.

Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.

/fth

Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Nikola verkar bara vara snack och ingen verkstad överhuvudtaget, tyvärr.
Se intervjun med Nikolas VD.
Snacka kan han i alla fall.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.

En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.

Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).

Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.

120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Laban »

160 kWh batteri + bränslecell , tankar mm. Känns som ett recept för en dyr bil. Nämner man något om priset ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.

En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.

Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).

Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.

120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
Ett trick vore att om man drar tungt så slår man på bränslecellen direkt, så att batteriet och vätgasen tar slut ungefär samtidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
160 kWh batteri + bränslecell , tankar mm. Känns som ett recept för en dyr bil. Nämner man något om priset ?
Pratas väldig lite om priser.
För gör man det så ser man hur mycket billigare det blir med batterier.


VDn är i blåsväder.
Vd:n anklagas för att ha överdrivit om vätgaslastbilen Nikola One.
https://www.nyteknik.se/fordon/vd-n-ank ... ne-6997410
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.

En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.

Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).

Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.

120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
Ett trick vore att om man drar tungt så slår man på bränslecellen direkt, så att batteriet och vätgasen tar slut ungefär samtidigt.
Appropå att vätgasen tar slut så så är det här poddavsnittet:

lite intressant.
Intervju med Jenny Larfeldt på Siemens som bygger gasturbiner.
När dom ska testa sin turbin med vätgas så dammsuger dom hela EU på vätgas, dvs köper upp allt, under några veckor om jag minns rätt (var ett jag sen jag lyssnade igenom avsnittet).
Sen kan dom testa sin turbin i några minuter.....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
Appropå att vätgasen tar slut så så är det här poddavsnittet:

lite intressant.
Intervju med Jenny Larfeltd på Siemens som bygger gasturbiner.
När dom ska testa sin turbin med vätgas så dammsuger dom hela EU på vätgas, dvs köper upp allt, under några veckor om jag minns rätt (var ett jag sen jag lyssnade igenom avsnittet).
Sen kan dom testa sin turbin i några minuter.....
Den vätgasen är då dessutom producerad från fossila källor (naturgas), skulle dom köra på vätgas från elektrolys så pratar vi millisekunder :D

Mycket bra podcast för övrigt, jag lyssnar på varje avsnitt, lite missvisande namn, dom avhandlar egentligen allt inom produktion och distribution av energi, med tyngdpunkt på förnyelsebart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
fth skrev:
Zalman3 skrev:
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.

Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.

Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.

/fth
Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
Spontant känns det som det vore enkelt att rada upp hundratals andra områden som det vore vettigare att spara vätgasen till än fordonsdrift.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Verdi skrev:
fth skrev:
Zalman3 skrev:
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.

Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.

Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.

/fth
Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
Spontant känns det som det vore enkelt att rada upp hundratals andra områden som det vore vettigare att spara vätgasen till än fordonsdrift.
Samt hundratals andra billigare eller till och med lönsamma områden att använda eller spara elöverskottet till innan man väljer att lagra vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Nu kom priserna gör Nikola Badger.
300 Miles, 60.000 dollar BEV
600 Miles, 80.000 dollar BEV+bränslecell

Jämför Cybertruck:
250 Miles, 39.900 dollar
300 Miles, 49.900 dollar
500 Miles, 69.900 dollar
Screenshot_20200701-063058_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Bjelke »

Skiljer mindre än jag hade trott...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Skiljer mindre än jag hade trott...
20.000 dollar extra för 300 Miles plugin vätgas.

En 500 Miles Cybertruck med en bränslecell skulle få 900 Miles i räckvidd, det är 1.440km.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Skiljer mindre än jag hade trott...
20.000 dollar extra för 300 Miles plugin vätgas.

En 500 Miles Cybertruck med en bränslecell skulle få 900 Miles i räckvidd, det är 1.440km.
Jag tittar inte ens på något med vätgas :lol:
Så för 300 miles skiljer det bara 10 tusen dollar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Laban »

Bränslecellen ger alldeles för lite räckvidd för pengarna. Speciellt med tanke på kostnaden för den i dagsläget ej existerande infrastrukturen.

Personligen skulle jag hellre köpa en dieselgenerator för 1/3 av kostnaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar