När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.
Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.
Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.
/fth
Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.
En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.
Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).
Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.
120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.
En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.
Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).
Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.
120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
Ett trick vore att om man drar tungt så slår man på bränslecellen direkt, så att batteriet och vätgasen tar slut ungefär samtidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.
En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.
Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).
Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.
120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
Ett trick vore att om man drar tungt så slår man på bränslecellen direkt, så att batteriet och vätgasen tar slut ungefär samtidigt.
Appropå att vätgasen tar slut så så är det här poddavsnittet:
lite intressant.
Intervju med Jenny Larfeldt på Siemens som bygger gasturbiner.
När dom ska testa sin turbin med vätgas så dammsuger dom hela EU på vätgas, dvs köper upp allt, under några veckor om jag minns rätt (var ett jag sen jag lyssnade igenom avsnittet).
Sen kan dom testa sin turbin i några minuter.....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Appropå att vätgasen tar slut så så är det här poddavsnittet:
lite intressant.
Intervju med Jenny Larfeltd på Siemens som bygger gasturbiner.
När dom ska testa sin turbin med vätgas så dammsuger dom hela EU på vätgas, dvs köper upp allt, under några veckor om jag minns rätt (var ett jag sen jag lyssnade igenom avsnittet).
Sen kan dom testa sin turbin i några minuter.....
Den vätgasen är då dessutom producerad från fossila källor (naturgas), skulle dom köra på vätgas från elektrolys så pratar vi millisekunder
Mycket bra podcast för övrigt, jag lyssnar på varje avsnitt, lite missvisande namn, dom avhandlar egentligen allt inom produktion och distribution av energi, med tyngdpunkt på förnyelsebart.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.
Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.
Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.
/fth
Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
Spontant känns det som det vore enkelt att rada upp hundratals andra områden som det vore vettigare att spara vätgasen till än fordonsdrift.
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.
Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.
Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.
/fth
Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
Spontant känns det som det vore enkelt att rada upp hundratals andra områden som det vore vettigare att spara vätgasen till än fordonsdrift.
Samt hundratals andra billigare eller till och med lönsamma områden att använda eller spara elöverskottet till innan man väljer att lagra vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men... Dom har till och med kopierat cyberpunk temat med fonten
Finns det något med det här företaget som känns det minsta seriöst?
Av alla lycksökare i den här branschen måste väl ändå Nikola vara bland dom allra värsta, är det någon här på TCS som seriöst tror att dom någonsin kommer att leverera en färdig produkt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hur kan man ens tycka att det är likt loggan för Cybertruck? Cybertruck har ju en logga som ska likna en tag, Badger har en logga som ser ut som en generisk 4x4/snöskoter/atv-logotyp från de senaste 30 åren. Snacka om att desperat försöka hitta saker att klanka ner på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Hur kan man ens tycka att det är likt loggan för Cybertruck? Cybertruck har ju en logga som ska likna en tag, Badger har en logga som ser ut som en generisk 4x4/snöskoter/atv-logotyp från de senaste 30 åren. Snacka om att desperat försöka hitta saker att klanka ner på.
Jag ser heller inte några direkta likheter med Cybertruck.
Nåväl, den är alltså tänkt att släppas 2022, kanske. Den ska byggas av en ännu icke bestämd tillverkare, alltså inte Nikola själva. Priserna och specifikationerna kan komma att ändras. Jag är skeptisk måste jag säga.
Nikola har nu alltså tre lastbilar, (one, two, three), en pickup, två olika buggys samt en vattenskoter i deras produktflora. Alla på pappret då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nåväl, den är alltså tänkt att släppas 2022, kanske. Den ska byggas av en ännu icke bestämd tillverkare, alltså inte Nikola själva. Priserna och specifikationerna kan komma att ändras. Jag är skeptisk måste jag säga.
Priset har väl redan ändrats. Går man in på sidan och väljer FCHV med startpris på $80k ser man sedan att det är $5k i deposition och startpris på $70k. Tror dock att denna bil likt andra fordon från samma "tillverkare" kommer se dagens ljus som serieproducerade fordon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Troligen genom att endast existera, om så med ett enda USB uttag på 10 watt.
Jag blir genuint om än glatt överaskad om Nikola någonsin kommer producera något mer än snack.
Helt seriöst, jag vill inte att dom ska misslyckas men dom har haft en minst sagt märklig offentlig närvaro och marknadsföring sedan de visade upp sig första gången som inte direkt invaggar förtroende.
Att Cybertruck kommer att ha AC ut är ju klart, det framgick ju av eventet.
Effekten begränsas väl egentligen bara av storleken på inverter man väljer att använda?
Batteriet kan ju förstås leverera betydligt högre effekter än vad som krävs, men för att nå 15kW måste det väl ändå vara trefas, och det är ju inget som är vanligt förekommande i USA?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Att Cybertruck kommer att ha AC ut är ju klart, det framgick ju av eventet.
Effekten begränsas väl egentligen bara av storleken på inverter man väljer att använda?
Batteriet kan ju förstås leverera betydligt högre effekter än vad som krävs, men för att nå 15kW måste det väl ändå vara trefas, och det är ju inget som är vanligt förekommande i USA?
/fth
60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
Jo, kanske det, men det är ju inget som kan användas "world wide", max effekt i ett "normalt" enfasuttag i resten av världen är väl 7.4kW (typ blå 32A CEE)?
Dom kanske tänker sig två separata inverters på 32A, då skulle man ju kunna levera 15kW på dom flesta marknader?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options