Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.

Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.

Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.

/fth

Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Nikola verkar bara vara snack och ingen verkstad överhuvudtaget, tyvärr.
Se intervjun med Nikolas VD.
Snacka kan han i alla fall.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.

En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.

Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).

Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.

120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Laban »

160 kWh batteri + bränslecell , tankar mm. Känns som ett recept för en dyr bil. Nämner man något om priset ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.

En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.

Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).

Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.

120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
Ett trick vore att om man drar tungt så slår man på bränslecellen direkt, så att batteriet och vätgasen tar slut ungefär samtidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
160 kWh batteri + bränslecell , tankar mm. Känns som ett recept för en dyr bil. Nämner man något om priset ?
Pratas väldig lite om priser.
För gör man det så ser man hur mycket billigare det blir med batterier.


VDn är i blåsväder.
Vd:n anklagas för att ha överdrivit om vätgaslastbilen Nikola One.
https://www.nyteknik.se/fordon/vd-n-ank ... ne-6997410
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
NIKOLA Badger pickup pratar om 600 Miles räckvidd, vilket är bättre än Cybertrucken.

En fråga är "120 kW fuel cell".
När batteriet är tomt och man bara får kraften från bränslecellen.
Då känns 120kW ganska lite om man drar tungt.
Och en dragvikt på 8000 pound=3628kg slår inte Cybertruckens 14.000pound=6.350kg.
En model X som snittar 250wh/km drar 25kw i medeleffekt i 100km/h.

Teoretiskt exempel med 0.015 i rullmotståndskoefficient (normalt värde för bilar).

Ökar du vikten med 1000kg så ökar rullmotståndet med ca 40wh/km. Dvs 4 ton extra på kroken ger dig 160wh/km ökad förbrukning.
Model x med 4 ton släp = 250+160=410wh/km
Som då i 100km/h skulle kräva 41kw bränslecell.

120kW bränslecell räcker nog till för de flesta bilar skulle jag säga...
Ett trick vore att om man drar tungt så slår man på bränslecellen direkt, så att batteriet och vätgasen tar slut ungefär samtidigt.
Appropå att vätgasen tar slut så så är det här poddavsnittet:

lite intressant.
Intervju med Jenny Larfeldt på Siemens som bygger gasturbiner.
När dom ska testa sin turbin med vätgas så dammsuger dom hela EU på vätgas, dvs köper upp allt, under några veckor om jag minns rätt (var ett jag sen jag lyssnade igenom avsnittet).
Sen kan dom testa sin turbin i några minuter.....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
Appropå att vätgasen tar slut så så är det här poddavsnittet:

lite intressant.
Intervju med Jenny Larfeltd på Siemens som bygger gasturbiner.
När dom ska testa sin turbin med vätgas så dammsuger dom hela EU på vätgas, dvs köper upp allt, under några veckor om jag minns rätt (var ett jag sen jag lyssnade igenom avsnittet).
Sen kan dom testa sin turbin i några minuter.....
Den vätgasen är då dessutom producerad från fossila källor (naturgas), skulle dom köra på vätgas från elektrolys så pratar vi millisekunder :D

Mycket bra podcast för övrigt, jag lyssnar på varje avsnitt, lite missvisande namn, dom avhandlar egentligen allt inom produktion och distribution av energi, med tyngdpunkt på förnyelsebart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
fth skrev:
Zalman3 skrev:
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.

Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.

Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.

/fth
Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
Spontant känns det som det vore enkelt att rada upp hundratals andra områden som det vore vettigare att spara vätgasen till än fordonsdrift.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Verdi skrev:
fth skrev:
Zalman3 skrev:
När blir det vettigt ekonomiskt att köra på vätgas?
Aldrig, i mina ögon.

Att en teknik som vaskar 80% av tillförd energi innan det når hjulen överhuvud taget diskuteras som ett seriöst alternativ är för mig ett mysterium.

Den enda förklaringen jag kan se är att fossilindustrin ser detta som ett sätt att även i framtiden ha avsättning för naturgas.

/fth
Fortsätter vi bygga ut sol och vind kommer det bli tillfällen när elektriciteten inte går att sälja pga överproduktion. Då behöver vi nåt slags medium för att lagra energi tills den behövs. Om vätgasproduktion är det bästa sättet vet jag väldigt lite om dock.
Spontant känns det som det vore enkelt att rada upp hundratals andra områden som det vore vettigare att spara vätgasen till än fordonsdrift.
Samt hundratals andra billigare eller till och med lönsamma områden att använda eller spara elöverskottet till innan man väljer att lagra vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Nu kom priserna gör Nikola Badger.
300 Miles, 60.000 dollar BEV
600 Miles, 80.000 dollar BEV+bränslecell

Jämför Cybertruck:
250 Miles, 39.900 dollar
300 Miles, 49.900 dollar
500 Miles, 69.900 dollar
Screenshot_20200701-063058_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Bjelke »

Skiljer mindre än jag hade trott...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Skiljer mindre än jag hade trott...
20.000 dollar extra för 300 Miles plugin vätgas.

En 500 Miles Cybertruck med en bränslecell skulle få 900 Miles i räckvidd, det är 1.440km.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Skiljer mindre än jag hade trott...
20.000 dollar extra för 300 Miles plugin vätgas.

En 500 Miles Cybertruck med en bränslecell skulle få 900 Miles i räckvidd, det är 1.440km.
Jag tittar inte ens på något med vätgas :lol:
Så för 300 miles skiljer det bara 10 tusen dollar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Laban »

Bränslecellen ger alldeles för lite räckvidd för pengarna. Speciellt med tanke på kostnaden för den i dagsläget ej existerande infrastrukturen.

Personligen skulle jag hellre köpa en dieselgenerator för 1/3 av kostnaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Nu kom priserna gör Nikola Badger.
300 Miles, 60.000 dollar BEV
600 Miles, 80.000 dollar BEV+bränslecell

Jämför Cybertruck:
250 Miles, 39.900 dollar
300 Miles, 49.900 dollar
500 Miles, 69.900 dollar
Screenshot_20200701-063058_Samsung Internet.jpg
Men... Dom har till och med kopierat cyberpunk temat med fonten :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Men... Dom har till och med kopierat cyberpunk temat med fonten :lol:
Finns det något med det här företaget som känns det minsta seriöst?

Av alla lycksökare i den här branschen måste väl ändå Nikola vara bland dom allra värsta, är det någon här på TCS som seriöst tror att dom någonsin kommer att leverera en färdig produkt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av dd88 »

Hur kan man ens tycka att det är likt loggan för Cybertruck? Cybertruck har ju en logga som ska likna en tag, Badger har en logga som ser ut som en generisk 4x4/snöskoter/atv-logotyp från de senaste 30 åren. Snacka om att desperat försöka hitta saker att klanka ner på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Hur kan man ens tycka att det är likt loggan för Cybertruck? Cybertruck har ju en logga som ska likna en tag, Badger har en logga som ser ut som en generisk 4x4/snöskoter/atv-logotyp från de senaste 30 åren. Snacka om att desperat försöka hitta saker att klanka ner på.
Jag ser heller inte några direkta likheter med Cybertruck.

Nåväl, den är alltså tänkt att släppas 2022, kanske. Den ska byggas av en ännu icke bestämd tillverkare, alltså inte Nikola själva. Priserna och specifikationerna kan komma att ändras. Jag är skeptisk måste jag säga.

Nikola har nu alltså tre lastbilar, (one, two, three), en pickup, två olika buggys samt en vattenskoter i deras produktflora. Alla på pappret då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Nåväl, den är alltså tänkt att släppas 2022, kanske. Den ska byggas av en ännu icke bestämd tillverkare, alltså inte Nikola själva. Priserna och specifikationerna kan komma att ändras. Jag är skeptisk måste jag säga.
Priset har väl redan ändrats. Går man in på sidan och väljer FCHV med startpris på $80k ser man sedan att det är $5k i deposition och startpris på $70k. Tror dock att denna bil likt andra fordon från samma "tillverkare" kommer se dagens ljus som serieproducerade fordon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Imponerande att Badger har

15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Imponerande att Badger har

15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Troligen genom att endast existera, om så med ett enda USB uttag på 10 watt.

Jag blir genuint om än glatt överaskad om Nikola någonsin kommer producera något mer än snack.

Helt seriöst, jag vill inte att dom ska misslyckas men dom har haft en minst sagt märklig offentlig närvaro och marknadsföring sedan de visade upp sig första gången som inte direkt invaggar förtroende.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Imponerande att Badger har

15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Att Cybertruck kommer att ha AC ut är ju klart, det framgick ju av eventet.

Effekten begränsas väl egentligen bara av storleken på inverter man väljer att använda?

Batteriet kan ju förstås leverera betydligt högre effekter än vad som krävs, men för att nå 15kW måste det väl ändå vara trefas, och det är ju inget som är vanligt förekommande i USA?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Att Cybertruck kommer att ha AC ut är ju klart, det framgick ju av eventet.

Effekten begränsas väl egentligen bara av storleken på inverter man väljer att använda?

Batteriet kan ju förstås leverera betydligt högre effekter än vad som krävs, men för att nå 15kW måste det väl ändå vara trefas, och det är ju inget som är vanligt förekommande i USA?

/fth
60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
Jo, kanske det, men det är ju inget som kan användas "world wide", max effekt i ett "normalt" enfasuttag i resten av världen är väl 7.4kW (typ blå 32A CEE)?

Dom kanske tänker sig två separata inverters på 32A, då skulle man ju kunna levera 15kW på dom flesta marknader?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar