Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Zalman3 »

Imponerande att Badger har

15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Imponerande att Badger har

15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Troligen genom att endast existera, om så med ett enda USB uttag på 10 watt.

Jag blir genuint om än glatt överaskad om Nikola någonsin kommer producera något mer än snack.

Helt seriöst, jag vill inte att dom ska misslyckas men dom har haft en minst sagt märklig offentlig närvaro och marknadsföring sedan de visade upp sig första gången som inte direkt invaggar förtroende.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Imponerande att Badger har

15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Att Cybertruck kommer att ha AC ut är ju klart, det framgick ju av eventet.

Effekten begränsas väl egentligen bara av storleken på inverter man väljer att använda?

Batteriet kan ju förstås leverera betydligt högre effekter än vad som krävs, men för att nå 15kW måste det väl ändå vara trefas, och det är ju inget som är vanligt förekommande i USA?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Att Cybertruck kommer att ha AC ut är ju klart, det framgick ju av eventet.

Effekten begränsas väl egentligen bara av storleken på inverter man väljer att använda?

Batteriet kan ju förstås leverera betydligt högre effekter än vad som krävs, men för att nå 15kW måste det väl ändå vara trefas, och det är ju inget som är vanligt förekommande i USA?

/fth
60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
Jo, kanske det, men det är ju inget som kan användas "world wide", max effekt i ett "normalt" enfasuttag i resten av världen är väl 7.4kW (typ blå 32A CEE)?

Dom kanske tänker sig två separata inverters på 32A, då skulle man ju kunna levera 15kW på dom flesta marknader?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
Jo, kanske det, men det är ju inget som kan användas "world wide", max effekt i ett "normalt" enfasuttag i resten av världen är väl 7.4kW (typ blå 32A CEE)?

Dom kanske tänker sig två separata inverters på 32A, då skulle man ju kunna levera 15kW på dom flesta marknader?

/fth
Tesla kör med olika system för USA mot större delen av resterande värld. Lär vara samma sak med uttag av växelström från bilarna. Kommer inte fungera med ett globalt system.

I USA kommer man vilja kunna ta ut både 110V 60Hz och 240V 60Hz 60/80A. I större delen av resterande värld kommer man vilja kunna ta ut 230V 50Hz och trefas 400V 50 Hz.

Om Nikola funderar på skillnaderna på de globala marknaden vet jag inte. De producerar ju inte för en marknad ens. Tror de bara snackar för USA i detta fall och då är 240V 60Hz 60A inget konstigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Tror de bara snackar för USA i detta fall och då är 240V 60Hz 60A inget konstigt.
Själv tror jag dom bara snackar. (punkt) :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Laban »

Har de släppt ett exakt datum för release av någon av deras produkter ?

Nikola One (lastbil) släpptes vad jag kan se i slutet av 2016. Produktionen skulle starta 2019, släppas på marknaden 2020. Har detta skett ?

Tillägg: Tydligen ska fabriken (Coolidge, Arizona) där Nikola Tre ska byggas börja byggas den 23:e Juli detta år. Tre ska även byggas i Tyskland:

https://insideevs.com/news/397593/nikol ... many-2021/

Nikola Tre är baserad på IVECO's S-WAY plattform. Nikola står då för drivenheten, infotainment + kontroller.

Antar att de ska tillverka drivenheter/mjukvara själva då, eller har de tänkt köpa in allting från underleverantörer ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Svenssons »

Nikola har ännu inte tagit första spadtaget för sin första fabrik. Företaget grundade för 6 år sedan och har presenterat 7 fordon. Börjar bli upp till bevis snart. Den 23/7 får vi se hur det går med marken de köpte för över ett år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Joohan »

Model Y stödjer ju dubbelriktad AC med dess ombordladdare, jag skulla gissa att det är den som dom kommer att använda på CT, då finns det ju potential för 48A 240V enfas eller 3x16A trefas.

Nu vill ju säkert jänkarna ha 110V också så det kanske komplicerar en del.

Använder dom denna lösning så innebär det dock antagligen att uttaget inte kommer att fungera med laddningen inkopplad.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Svenssons »

Joohan skrev:
Model Y stödjer ju dubbelriktad AC med dess ombordladdare, jag skulla gissa att det är den som dom kommer att använda på CT, då finns det ju potential för 48A 240V enfas eller 3x16A trefas.
Har de inte liknande inverter som på övriga bilar då? Har du någon mer info om inverter i Model Y?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?

Inlägg av Joohan »

Bara de publika "ryktena" från folk som har skruvar isär och analyserat laddaren.
Men nu när jag försökte hitta källorna så verkar det inte vara så säkert något mer. Iaf en annan person som hävdar att dom har dragit förhastade slutsatser..

https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... tures/amp/

https://electricrevs.com/2020/05/21/vir ... -debunked/
Skriv svar