https://www.electrive.net/2020/06/26/lo ... rance-vor/Lordstown Motors har nu officiellt lanserat sin allelektriska pickup. Lordstown Endurance har sin egen elmotor på varje hjul, levererar 447 kW och finns till priser från 52 500 $. Trots att prototypen presenteras förblir några frågor obesvarade.
De fyra elmotorerna är som rapporterats av hjulmotorer från Elaphe Propulsion Technologies. Lordstown planerar att tillverka själva motorerna med licens vid sin fabrik i Ohio. På utställningen, som också inkluderade USA: s vice president Mike Pence, rullades en påstått full funktionell prototyp av uthålligheten på scenen. Detta skulle visa den slutliga designen av e-pickupen, som ligger mycket nära de tidigare publicerade ritningarna.
Det fanns dock inga nya tekniska data eller en inblick i cockpiten vid evenemanget i Ohio. Räckviddsspecifikationen på 250 miles kvarstår i EPA-testet, vilket motsvarar cirka 400 kilometer. Det unga företaget namnger fortfarande inte batteriets energiinnehåll. Programvaran ska begränsa den maximala hastigheten för e-pickupen till 128 km / h, och dragbelastningen bör vara 3,4 ton.
Produktionen planeras till att börja nästa år, med Lordstown Motors som planerar att tillverka 20 000 Endurance-enheter 2021. Enligt Lordstown Motors verkställande direktör Steve Burns är det första produktionsåret redan slutsålt - Pence sägs senare ha sagt att 14 000 beställningar har gjorts, enligt amerikanska medier. Bruns var mycket självsäker inför den kommande tävlingen - Tesla, Ford och GM kommer också snart att lansera stora e-pickups, liksom andra startups som Rivian - "Vi kommer att slå alla på marknaden."
Trots att prototypen presenteras förblir några frågor obesvarade. Som nämnts finns det fortfarande inget skott av interiören. Lordstown beviljade en kort videoturné i fabrikshallen. I vilken utsträckning de övergivna hallarna, oanvända robotar och målningssystem redan är förberedda för serieproduktion av uthålligheten är inte klart - trots allt kommer snart 14 000 till 20 000 fordon att tillverkas här varje år. Och upp till 80 000 enheter av hjulnavmotorerna.
"L-1500 Endurance" -motorerna, speciellt utvecklade för Lordstown Motors, förväntas starta "under de kommande sex månaderna", enligt information från maj. Lordstown håller sig vid leveransstart 2021 - en extremt kort period mellan planerad produktion av de första motorerna och leveransen. Dessutom är hjulnavsmotorerna en kritisk komponent: på grund av de stora osprungna massorna har de hittills inte rådat i bilar och nyttofordon. Hjulnavmotorerna är belägna på en exponerad plats, speciellt för en pickup som också är konstruerad för användning i grov terräng eller på byggarbetsplatser. Lordstown har ännu inte gett någon information om e-maskinens robusthet och hållbarhet. Med tanke på det snäva schemat för att starta produktionen uppstår frågan.
Det är också frågan om finansiering. Medan startkonkurrenten Rivian har samlat in miljoner från Ford, Amazon och andra investerare, finns det mindre information kring Lordstown Motors. I januari tillkännagavs att Lordstown Motors sökte ett statligt lån på 200 miljoner dollar för att uppgradera den tidigare GM-anläggningen för sina egna behov.
Det är också oklart hur bindande förbeställningarna är: Lordstown Motors är känt för att ha kommit från den amerikanska tillverkaren Workhorse. Båda företagen grundades av Steve Burns, på Workhorse gick han i pension som VD efter ekonomiska problem i februari 2019. Workhorse utvecklade en pickup som en plug-in-hybrid med W-15 , men projektet avbröts . Lordstown Motors har licensierat mycket teknik från detta projekt - och även förbeställningar för Workhorse W-15. Det är öppet om kunder som en gång var intresserade av en plug-in pickup med en range-extender vill köpa en ren e-pickup med hjulnavmotorer.
Lordstown hävdar att den blir ca $19,178 billigare att ha i 5 år än en Ford F150.
https://lordstownmotors.com/