https://www.focus.de/auto/elektroauto/v ... 58112.htmlVW ID.1
11 000 euro, 250 km räckvidd: Ny mini-elbil från VW
Som efterträdare till VW E-Up och dess systermodeller från Skoda och Seat planerar
Volkswagen en miniversion av ID.3. ID.1 kommer inte förrän 2023 och skulle kosta cirka 11 000 euro - förutsatt att det fortfarande finns höga subventioner.
VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Moderator: Redaktion
VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Och 25000 blev 30000. Dessutom pris efter subventioner.
2023...
2023...
Re: VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Nähä...?vigge50 skrev:Och 25000 blev 30000. Dessutom pris efter subventioner.
2023...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Medan E-Up byggdes med en elektrisk enhet på en plattform som ursprungligen var designad för förbränningsmotorer,
kommer ID.1 att vara en rent batteri-elektrisk bil. Volkswagen COO Ralf Brandstätter sa till "CAR Magazine" att bilar
baserade på Volkswagens modulära MEB-modulära e-drivenhet är cirka 40% billigare att bygga än e-bilar baserade på ett konventionellt chassi.
200 till 250 kilometer räckvidd
Enligt information från "Auto Motor & Sport" har ID.1, VW: s interna namn "ID.Entry", ett batteri med en kapacitet på 24 till högst 36 kWh.
Om man antar framsteg inom batteri- och drivteknik bör en uppskattad genomsnittlig förbrukning på 12-16 kWh / 100 km från 200 till 250 kilometer vara realistisk.
Om VW ger ID.1 en trefasad laddare ombord skulle batteriet i startnivån vara 80 procent fullt på drygt en timme om du äger en växellåda med 22 kW effekt.
Hittills har VW-gruppens mini-elektriska fordon endast haft AC-laddning med högst 7,2 kW eller likströmladdning med 40 kW vid offentliga tappningsplatser.
En 7,2 kW-laddare och det lilla batteriet borde dock vara tillräckligt för användning som en andra bil, särskilt eftersom VW strävar efter ett ID.1-pris på
20 000 euro enligt "Auto Motor Sport". Minskat elbidraget på 9 000 euro, det skulle innebära att kunden bara skulle behöva betala 11 000 euro för den minielektriska bilen.
Den som har sin egen laddningsanläggning hemma eller på jobbet föredrar då Stromer och inte längre bensinmotorn - åtminstone när de bara behöver en andra bil eller en kortdistansbil.
Batteripriser och finansiering som en osäkerhetsfaktor
Förutsättningen för detta pris skulle vara tre saker: Å ena sidan att det fortfarande kommer att finnas fullt elektriskt stöd om tre år
- inte alla skattebetalare bör vara entusiastiska över detta. Å andra sidan beror priset på hur batteripriserna och VW: s
förmåga att leverera sina batterier utvecklas. Europa vill inte längre vara helt beroende av Asien på denna punkt .
Slutligen kommer bilen troligen att byggas i Östeuropa, där löner och framför allt energikostnaderna är låga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Vissa kommentarer på detta forum är så förutsägbara.
Oavsett är de ju spännande att de kommer en "ny" e-up på ny platform..
Vad priset blir, ja framtiden får utvisa de men mycket dyrare än gamla vore ju dumt.
Oavsett är de ju spännande att de kommer en "ny" e-up på ny platform..
Vad priset blir, ja framtiden får utvisa de men mycket dyrare än gamla vore ju dumt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Är mycket oroad över VW:s överlevnad om det ligger i deras linje att lansera en kompaktbil för 200k EUR, d.v.s. 250-300k SEK med 250km, år 2023.
Så de menar att utvecklingen av elbilar och batterier kommer stå i stort sett helt still de närmsta 3 åren.
Så de menar att utvecklingen av elbilar och batterier kommer stå i stort sett helt still de närmsta 3 åren.
Re: VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Kineserna skrattar när de hör VWs roadmap.kikat skrev:Är mycket oroad över VW:s överlevnad om det ligger i deras linje att lansera en kompaktbil för 200k EUR, d.v.s. 250-300k SEK med 250km, år 2023.
Så de menar att utvecklingen av elbilar och batterier kommer stå i stort sett helt still de närmsta 3 åren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
E-up kostar idag 21,421 euro innan incitament på 10,000 euro i Tyskland och har en räckvidd på 260 km enligt WLTP, jag kan ju hoppas att vi ser lite förbättringar jämfört med eUp om den kommer om 2023 till samma pris.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID.1 för 11.000 euro, 250 km räckvidd
Ja dom öppnar verkligen dörrarna på vid gavel här känns det som, men den som lever får se.Zalman3 skrev:Kineserna skrattar när de hör VWs roadmap.kikat skrev:Är mycket oroad över VW:s överlevnad om det ligger i deras linje att lansera en kompaktbil för 200k EUR, d.v.s. 250-300k SEK med 250km, år 2023.
Så de menar att utvecklingen av elbilar och batterier kommer stå i stort sett helt still de närmsta 3 åren.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19