Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av Zalman3 »

Tycker Cupra Born är snyggare än VW ID3.
Screenshot_20210801-185445_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av Dexter86 »

Enormt mycket snyggare !!!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av MWall »

Jag tycker den här Cupra Born ser väldigt intressant ut som ny andrabil. Snyggare och billigare än ID.3.

Avseende diskussionen om laddtider så är det helt ointressant på en sån här bil tycker jag. Vi kommer antagligen aldrig snabbladda den öht.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av martinot »

Tycker nog tvärt om att ID3 är snyggare och stilrenare.

Denna ser lite prålig ut på ett billigt sätt (som det ser ut på bilderna verkar det vara mycket billig plast över allt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Tycker nog tvärt om att ID3 är snyggare och stilrenare.

Denna ser lite prålig ut på ett billigt sätt (som det ser ut på bilderna verkar det vara mycket billig plast över allt).
Jag tycker inredningen är jättefin.

Bild

Skalstolarna ingår i basutrustningen.
Bild

Exteriört så liknar ID.3 mest en padda i jämförelse.

Bild

Jag gillar den blå "signaturfärgen". Aurora blue?
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av martinot »

Exteriört glömde jag lägga till att jag avsåg. Där tycker jag ID-bilarna lycktats väligt väl. Tycker de är snygga och stilrena, utan "prål" eller konstigheter. Enkelt och snyggt.

Lackfärgerna på ID-bilarna är jag dock inte helt förtjust i (tycker det är oerhört ful grå färg, och ingen fan av senapsgul lack).

Interiört så gillar jag inte alls hur ID-bilarnas ganska plastiga inredning ser ut, och ibland med märkliga fula färgval på textiler och paneler (med rostbrunt och annat). Där tycker jag Cupran absolut ser finare ut på bilden ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av MWall »

Jag tycker ID-bilarna är för runda och slätstrukna.


Är det nedre delen av fronten du har svårt för? Inslagen av koppar? Är ju egentligen inte mycket som skiljer. Man ser att det är "samma" bil och att det bara är lite styling.

Bild


Några jämförelsebilder.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jag tycker ID-bilarna är för runda och slätstrukna.


Är det nedre delen av fronten du har svårt för? Inslagen av koppar? Är ju egentligen inte mycket som skiljer. Man ser att det är "samma" bil och att det bara är lite styling.
Plasten (är ju knappast äkta koppar) gör bara att det blir ett billigt intryck generellt, men det är ju samma sak med många bilar. Så även om det är trist, så är det ju inte unikt.

Nej, jag tycker bara att denna har allmänt dålig formgivning och fula former (oavsett materialval, och oavsett färger).

Tycker ID-bilarna har mycket snygga och väldesignade former och proportioner. Framför allt fronten är mycket snygg och lyckad på ID tycker jag.

Dock lika trista gråa lacker på bägge.

Men detta är säkert högst personligt, som det mesta som involverar smak och form. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av Dodde »

Skulle denna få någon form av e-boost, typ 30 hk extra i 30 sekunder eller är det en annan bil?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
Skulle denna få någon form av e-boost, typ 30 hk extra i 30 sekunder eller är det en annan bil?
Man kan ju verkligen hoppas! 0-100 på 9 sek är bara för segt och dåligt år 2021. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av taliz »

Tycker den ser helt ok ut.
Förutom att skärmarna är samma fula som i ID3/4.
Och prestandan... vilket skämt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av thnis »

martinot skrev:
Dodde skrev:
Skulle denna få någon form av e-boost, typ 30 hk extra i 30 sekunder eller är det en annan bil?
Man kan ju verkligen hoppas! 0-100 på 9 sek är bara för segt och dåligt år 2021. :(
Det mellanstora och det stora batteriet kommer i alla fall få det under 2022. Det ska väl kapa 0-100 med ca 0,6 (0,7?) sek har jag för mig. Har inte läst ngt om det lilla batteriet även kommer att få e-boost.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av thnis »

taliz skrev:
Tycker den ser helt ok ut.
Förutom att skärmarna är samma fula som i ID3/4.
Och prestandan... vilket skämt.
Du är ju något färgad av att tidigare har kört en TM3 P? :roll: :lol:
Om man med e-boost hamnar på 0-100 på runt 6,6 sek med det mellanstora batteriet så är det inte direkt segt tycker jag.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser helt ok ut.
Förutom att skärmarna är samma fula som i ID3/4.
Och prestandan... vilket skämt.
Du är ju något färgad av att tidigare har kört en TM3 P? :roll: :lol:
Om man med e-boost hamnar på 0-100 på runt 6,6 sek med det mellanstora batteriet så är det inte direkt segt tycker jag.
Nej, endast vanlig standard LR.

Funderade på en P ett tag när jag skulle byta till en ny M3, men är inne på vår andra LR nu. Inte fantastisk prestanda, men mer OK. Funderar starkt på att köpa till acc.boost för att få lite bättre tryck i den.

Men man vänjer sig snabbt vid alla typer av elbilar man kör och testar. Vanliga fossilbilar blir ju ofta sega i jämförelse (och även långsamma elbilar som dessa). Elbilar flyttar helt klart fram referenserna och kraven. :)

Japp, de borde kunna hamna runt 7 sek. Finns ju ID3 på runt det (och samma MEB-plattform i botten). Vilket inte är direkt snabbt eller piggt, men inte heller extremt långsamt. Mer OK helt klart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av MWall »

Den ska göra 0-100 på 7,3 sek. Inte supersnabbt men funkar bra. Ungefär lika som vår i3.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Den ska göra 0-100 på 7,3 sek. Inte supersnabbt men funkar bra. Ungefär lika som vår i3.
Håller med. Inte fantastiskt, men ändå fullt acceptabelt och hyfsat OK för en elbil som inte säljer på prestanda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av HelectriC »

jag hoppas ju innerligt att Born kommer med fyrhjulsdrift, då blir det köp!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av Zalman3 »

Is this Electric hot hatch, hot enough? | CUPRA BORN Review

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.

Inlägg av Peter Andersson »

Seat Cupra Born är ett bättre val än VW ID3.
De erbjuder ett paket som heter e-Boost tillsammans med det stora och mellanstora batteriet som gör att man får högre motoreffekt, upp från 204 hästkrafter till 231. Då ingår samtidigt kraftigare bromsar fram. Väljer man e-Boost till det största batteriet får man samtidigt högre laddeffekt på 170 kW, vilket är 45 kW mer än vad ID.3 kan ta emot.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... upra-born/
Skriv svar