Jag skulle hävda att det är ytterst få som har ett genuint behov av extremt korta laddtider. Kör man väldigt långt väldigt ofta eller ej har möjlighet att ladda hemma så kan jag förstå det.
Jag kan inte ladda hemma, och jag är resande.
Så eftersom jag laddar +95% på snabbladdare så är laddhastigheten viktig för mig.
Men även om man som min syster laddar till 95% hemma, så blir ju andrahandsvärde viktigt om man kan ladda snabbt.
Hon bytte bort en 24kWh Leaf i april. Och en sådan bil kan man få billigt idag. Dels för att den har kort räckvidd, men också för att den har udda Chademo som inte kan ladda så snabbt. Leafen har inte ens vätskekylda batterier.
Så om 3 år när du ska byta in din gamla elbil.
Då säger bilhandlare, jaså, du har en av dom första MEB bilarna som inte kan ladda i minst 170kW.
Då sänker vi priset.
Visst kan man sälja bilar med halvtaskiga prestanda.
Men då ska den vara väldigt billig.
I en annan tråd har ju exempelvis Nissan i Norge förstått att en elbil med långsam laddning ska inte kosta mer än 210.000Nok.
Edit:
Folk frågar mig, när "lugnar" det ner sig, när har elbilarna mognat så man vågar köpa en.
Mitt tråkiga svar är att man nu är mitt inne i en snabb teknikutvecklig.
Att köpa en elbil idag och förvänta sig att om 3 år så är priser och teknik på "samma" nivå kommer inte att hända.
Och ur en ekonomisk synpunkt, vad spelar det för roll om elbilen är 10 eller 20% billigare att köra per mil än fossilbilen.
Fossilbilen är dyrare per mil ifrån alla fall.