Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Moderator: Redaktion
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Har nån här beställt en Born?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?martinot skrev:Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Finns väl ingen anledning till att vara sämst i klassen vad gäller laddhastighet?pingflood skrev:Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?martinot skrev:Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
Kia/Hyundai har ju satt nivån för en hyfsat billig elbil som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Till och med billiga bilar från BYD har snabb 800V laddning som standard.
viewtopic.php?f=29&t=25408&p=531890&hilit=Byd#p531890BYD lanserar sin tredje generation elbilar.
Den har 800V teknik.
65-70 mils WLTP räckvidd.
Kan ladda ca 145km i räckvidd på 5 minuter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Visst, imponerande med större siffror på specen men hur mycket roll spelar det egentligen i praktiken?Zalman3 skrev:Finns väl ingen anledning till att vara sämst i klassen vad gäller laddhastighet?pingflood skrev:Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?martinot skrev:Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
Kia/Hyundai har ju satt nivån för en hyfsat billig elbil som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Till och med billiga bilar från BYD har snabb 800V laddning som standard.
viewtopic.php?f=29&t=25408&p=531890&hilit=Byd#p531890BYD lanserar sin tredje generation elbilar.
Den har 800V teknik.
65-70 mils WLTP räckvidd.
Kan ladda ca 145km i räckvidd på 5 minuter
Testade för skojs skulle att lägga in en rutt Göteborg->Umeå i A Better Route Planner.
Kia e-Niro: 13h25m med 2h9m laddstopp.
Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD: 12h23m med 1h23m laddstopp.
En äldre segare modell mot det allra senaste och hetaste.
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Visst kan man diskutera hur snabbt man behöver ladda I verkligheten.
Men tydligen är det viktigt för vissa.
1. Folk vill ju här på TCS stämma Tesla för att laddningen går för långsamt.
2. Ur marknadsföringssynpunkt är det jättesvårt att vara trovärdig mot en ny elbilsköpare, med att säga.
Det tar dubblet så lång tid att ladda vår elbil än alla andra nya elbilar på marknaden. Men det spelar ingen roll för de flesta kunderna.
3. Ur en teknisk synpunkt kan det till och med vara billigare att tillverka en elbil med snabb 800V laddning även en med 400V, i stora volymer. Fördubblad spänning minskar behovet av tjocka ledningar för att klara stora strömmar.
Eller åtminstone samma pris om batteriet blir lite dyrare.
4. Inom 3 år tror jag att en majoritet av nya elbilar har 800V laddning och kan ladda till 80% under 15 minuter.
Men tydligen är det viktigt för vissa.
1. Folk vill ju här på TCS stämma Tesla för att laddningen går för långsamt.
2. Ur marknadsföringssynpunkt är det jättesvårt att vara trovärdig mot en ny elbilsköpare, med att säga.
Det tar dubblet så lång tid att ladda vår elbil än alla andra nya elbilar på marknaden. Men det spelar ingen roll för de flesta kunderna.
3. Ur en teknisk synpunkt kan det till och med vara billigare att tillverka en elbil med snabb 800V laddning även en med 400V, i stora volymer. Fördubblad spänning minskar behovet av tjocka ledningar för att klara stora strömmar.
Eller åtminstone samma pris om batteriet blir lite dyrare.
4. Inom 3 år tror jag att en majoritet av nya elbilar har 800V laddning och kan ladda till 80% under 15 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Absolut, det är inget fel med att saker blir bättre/snabbare. Men det känns som om "range anxiety" har ersatts lite av "charging anxiety" nu när så många bilar har bra räckvidd. Känns som om folk sitter och oroar sig över specifikationer istället för att titta på hur det fungerar rent praktiskt. Jag skulle hävda att det är ytterst få som har ett genuint behov av extremt korta laddtider. Kör man väldigt långt väldigt ofta eller ej har möjlighet att ladda hemma så kan jag förstå det. Men hur många här faller i en av de kategorierna? Känns lite som om man fattar beslut om vilken bil man ska köpa baserat på nån årlig resa till fjällen istället för vad som faktiskt behövs resten av året.Zalman3 skrev:Visst kan man diskutera hur snabbt man behöver ladda I verkligheten.
Men tydligen är det viktigt för vissa.
1. Folk vill ju här på TCS stämma Tesla för att laddningen går för långsamt.
2. Ur marknadsföringssynpunkt är det jättesvårt att vara trovärdig mot en ny elbilsköpare, med att säga.
Det tar dubblet så lång tid att ladda vår elbil än alla andra nya elbilar på marknaden. Men det spelar ingen roll för de flesta kunderna.
3. Ur en teknisk synpunkt kan det till och med vara billigare att tillverka en elbil med snabb 800V laddning även en med 400V, i stora volymer. Fördubblad spänning minskar behovet av tjocka ledningar för att klara stora strömmar.
Eller åtminstone samma pris om batteriet blir lite dyrare.
4. Inom 3 år tror jag att en majoritet av nya elbilar har 800V laddning och kan ladda till 80% under 15 minuter.
Det är ju faktiskt fullt möjligt att hyra bil när nåt specifikt behov uppstår. Om en Kona passar mig 364 dagar om året men jag behöver dra ett tungt släp varje julafton så inte fasen köper jag en e-Tron baserat på det.
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Jag kan inte ladda hemma, och jag är resande.
Jag skulle hävda att det är ytterst få som har ett genuint behov av extremt korta laddtider. Kör man väldigt långt väldigt ofta eller ej har möjlighet att ladda hemma så kan jag förstå det.
Så eftersom jag laddar +95% på snabbladdare så är laddhastigheten viktig för mig.
Men även om man som min syster laddar till 95% hemma, så blir ju andrahandsvärde viktigt om man kan ladda snabbt.
Hon bytte bort en 24kWh Leaf i april. Och en sådan bil kan man få billigt idag. Dels för att den har kort räckvidd, men också för att den har udda Chademo som inte kan ladda så snabbt. Leafen har inte ens vätskekylda batterier.
Så om 3 år när du ska byta in din gamla elbil.
Då säger bilhandlare, jaså, du har en av dom första MEB bilarna som inte kan ladda i minst 170kW.
Då sänker vi priset.
Visst kan man sälja bilar med halvtaskiga prestanda.
Men då ska den vara väldigt billig.
I en annan tråd har ju exempelvis Nissan i Norge förstått att en elbil med långsam laddning ska inte kosta mer än 210.000Nok.
Edit:
Folk frågar mig, när "lugnar" det ner sig, när har elbilarna mognat så man vågar köpa en.
Mitt tråkiga svar är att man nu är mitt inne i en snabb teknikutvecklig.
Att köpa en elbil idag och förvänta sig att om 3 år så är priser och teknik på "samma" nivå kommer inte att hända.
Och ur en ekonomisk synpunkt, vad spelar det för roll om elbilen är 10 eller 20% billigare att köra per mil än fossilbilen.
Fossilbilen är dyrare per mil ifrån alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Jupp, just nu kör jag regelbundet stockholm-skåne/karlshamn varje vecka, så runt 50-55 mil varje gång, med min EQC tar det runt 7 timmar för en 5.5 timmarssträcka..pingflood skrev:Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?martinot skrev:Jo, svag laddeffekt är ju en av de största missarna med MEB-plattformen som jag ser det. Hoppas PPE blir vettigare.borgward skrev:Ännu en unique selling point...
Därför jag tittar lite på en Taycan med sina typ 270 kW-laddning mot eqcns 110 max.
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Helt riktigt. Förstår dig fullt. Ibland tar vi vår diesel på långresa för att både slippa planera laddstop, och även slippa långa stopp. Skulle vi stoppa att tanka vår dieseltank så klarar vi det på fem minuter. Vår Tesla tar oftast 20-30 min att ladda hyfsat full, och då är den ändå enormt mycket effektivare än den slöa MEB-plattformen.Gargamel skrev:Jupp, just nu kör jag regelbundet stockholm-skåne/karlshamn varje vecka, så runt 50-55 mil varje gång, med min EQC tar det runt 7 timmar för en 5.5 timmarssträcka..pingflood skrev:
Inget personligt påhopp här, men varför är så många ängsliga över laddeffekten? Kör ni verkligen långa sträckor så ofta att det gör påtaglig skillnad? Det är jäkligt sällan jag tar mig längre än 40 mil i taget och skulle jag göra det tycker jag inte det spelar någon större roll om man måste vänta 20 eller 40 minuter för att ladda. Vad är det för körmönster man har som kräver max en kvarts paus var tredje-fjärde timme?
Därför jag tittar lite på en Taycan med sina typ 270 kW-laddning mot eqcns 110 max.
Kan vi komma ner på 5-10 minuters laddtider i framtiden för att få runt 60-70 mil (halva rangen som vår diesel) så är vi tillräckligt nära tiden för tankstopp, att det inte finns lika många stora skäl att skippa använda en elbil.
Vilket är win-win för både oss användare och miljön.
Apropå bilar så kika på nya Mercedes EQS, om du kan vänta till att byta bil lite. Tror den kan potentiellt vara en vinnare både i range och effektiv laddhastighet.
Taycan har bra effektiv laddhastighet (bygger på PPE-plattformen, eller en föregångare till den, istället för den slöa MEB-plattformen), men är tyvärr en något törstig bil (var själv inne på att byta till den). Grymt fin bil i övrigt. Kan verkligen rekommendera en testkörning om du inte redan gjort så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Tycker Cupra Born är snyggare än VW ID3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Jag tycker den här Cupra Born ser väldigt intressant ut som ny andrabil. Snyggare och billigare än ID.3.
Avseende diskussionen om laddtider så är det helt ointressant på en sån här bil tycker jag. Vi kommer antagligen aldrig snabbladda den öht.
Avseende diskussionen om laddtider så är det helt ointressant på en sån här bil tycker jag. Vi kommer antagligen aldrig snabbladda den öht.
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Tycker nog tvärt om att ID3 är snyggare och stilrenare.
Denna ser lite prålig ut på ett billigt sätt (som det ser ut på bilderna verkar det vara mycket billig plast över allt).
Denna ser lite prålig ut på ett billigt sätt (som det ser ut på bilderna verkar det vara mycket billig plast över allt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Jag tycker inredningen är jättefin.martinot skrev:Tycker nog tvärt om att ID3 är snyggare och stilrenare.
Denna ser lite prålig ut på ett billigt sätt (som det ser ut på bilderna verkar det vara mycket billig plast över allt).
Skalstolarna ingår i basutrustningen.
Exteriört så liknar ID.3 mest en padda i jämförelse.
Jag gillar den blå "signaturfärgen". Aurora blue?
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Exteriört glömde jag lägga till att jag avsåg. Där tycker jag ID-bilarna lycktats väligt väl. Tycker de är snygga och stilrena, utan "prål" eller konstigheter. Enkelt och snyggt.
Lackfärgerna på ID-bilarna är jag dock inte helt förtjust i (tycker det är oerhört ful grå färg, och ingen fan av senapsgul lack).
Interiört så gillar jag inte alls hur ID-bilarnas ganska plastiga inredning ser ut, och ibland med märkliga fula färgval på textiler och paneler (med rostbrunt och annat). Där tycker jag Cupran absolut ser finare ut på bilden ovan.
Lackfärgerna på ID-bilarna är jag dock inte helt förtjust i (tycker det är oerhört ful grå färg, och ingen fan av senapsgul lack).
Interiört så gillar jag inte alls hur ID-bilarnas ganska plastiga inredning ser ut, och ibland med märkliga fula färgval på textiler och paneler (med rostbrunt och annat). Där tycker jag Cupran absolut ser finare ut på bilden ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Jag tycker ID-bilarna är för runda och slätstrukna.
Är det nedre delen av fronten du har svårt för? Inslagen av koppar? Är ju egentligen inte mycket som skiljer. Man ser att det är "samma" bil och att det bara är lite styling.
Några jämförelsebilder.
Är det nedre delen av fronten du har svårt för? Inslagen av koppar? Är ju egentligen inte mycket som skiljer. Man ser att det är "samma" bil och att det bara är lite styling.
Några jämförelsebilder.
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Plasten (är ju knappast äkta koppar) gör bara att det blir ett billigt intryck generellt, men det är ju samma sak med många bilar. Så även om det är trist, så är det ju inte unikt.MWall skrev:Jag tycker ID-bilarna är för runda och slätstrukna.
Är det nedre delen av fronten du har svårt för? Inslagen av koppar? Är ju egentligen inte mycket som skiljer. Man ser att det är "samma" bil och att det bara är lite styling.
Nej, jag tycker bara att denna har allmänt dålig formgivning och fula former (oavsett materialval, och oavsett färger).
Tycker ID-bilarna har mycket snygga och väldesignade former och proportioner. Framför allt fronten är mycket snygg och lyckad på ID tycker jag.
Dock lika trista gråa lacker på bägge.
Men detta är säkert högst personligt, som det mesta som involverar smak och form.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Skulle denna få någon form av e-boost, typ 30 hk extra i 30 sekunder eller är det en annan bil?
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Man kan ju verkligen hoppas! 0-100 på 9 sek är bara för segt och dåligt år 2021.Dodde skrev:Skulle denna få någon form av e-boost, typ 30 hk extra i 30 sekunder eller är det en annan bil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Tycker den ser helt ok ut.
Förutom att skärmarna är samma fula som i ID3/4.
Och prestandan... vilket skämt.
Förutom att skärmarna är samma fula som i ID3/4.
Och prestandan... vilket skämt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Det mellanstora och det stora batteriet kommer i alla fall få det under 2022. Det ska väl kapa 0-100 med ca 0,6 (0,7?) sek har jag för mig. Har inte läst ngt om det lilla batteriet även kommer att få e-boost.martinot skrev:Man kan ju verkligen hoppas! 0-100 på 9 sek är bara för segt och dåligt år 2021.Dodde skrev:Skulle denna få någon form av e-boost, typ 30 hk extra i 30 sekunder eller är det en annan bil?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Du är ju något färgad av att tidigare har kört en TM3 P?taliz skrev:Tycker den ser helt ok ut.
Förutom att skärmarna är samma fula som i ID3/4.
Och prestandan... vilket skämt.
Om man med e-boost hamnar på 0-100 på runt 6,6 sek med det mellanstora batteriet så är det inte direkt segt tycker jag.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Nej, endast vanlig standard LR.thnis skrev:Du är ju något färgad av att tidigare har kört en TM3 P?taliz skrev:Tycker den ser helt ok ut.
Förutom att skärmarna är samma fula som i ID3/4.
Och prestandan... vilket skämt.
Om man med e-boost hamnar på 0-100 på runt 6,6 sek med det mellanstora batteriet så är det inte direkt segt tycker jag.
Funderade på en P ett tag när jag skulle byta till en ny M3, men är inne på vår andra LR nu. Inte fantastisk prestanda, men mer OK. Funderar starkt på att köpa till acc.boost för att få lite bättre tryck i den.
Men man vänjer sig snabbt vid alla typer av elbilar man kör och testar. Vanliga fossilbilar blir ju ofta sega i jämförelse (och även långsamma elbilar som dessa). Elbilar flyttar helt klart fram referenserna och kraven.
Japp, de borde kunna hamna runt 7 sek. Finns ju ID3 på runt det (och samma MEB-plattform i botten). Vilket inte är direkt snabbt eller piggt, men inte heller extremt långsamt. Mer OK helt klart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Cupra Born ersätter Seat El-Born.
Den ska göra 0-100 på 7,3 sek. Inte supersnabbt men funkar bra. Ungefär lika som vår i3.