Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Moderator: Redaktion
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Det viktiga är ju om eldrivlinan och batterierna har en vettig laddeffekt som kan konkurrera med andra som Tesla och Hyundai/KIA.
Är den lika dålig som MEB så hjälper ingen design i världen.
Är den lika dålig som MEB så hjälper ingen design i världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Renault Megane-e verkar vara nära släkt med Nissan Ariya.
https://ev-database.org/car/1521/Renaul ... h-Electric
https://ev-database.org/car/1521/Renaul ... h-Electric
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Den ser väl ganska okej ut tycker jag. Roligt färgval. Är det nån form av kamouflage?Zalman3 skrev:Är den snyggare än VW ID3?
Men jag håller med martinot, specen är ju det som är intressant. Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna. För det tror jag är ungefär samma kundkategori.
VAG bilarna ligger ju i en helt annan prisklass än Renault. Jag hade en Mégane Grandtour för rätt många år sedan. Och den köpte jag för att den var betydligt billigare än en Golf Variant. Det var faktiskt en riktigt bra bil. Sköna stolar och massor med utrymmen. Har haft den i över 7 år, mycket längre än någon annan bil jag haft. Den måste varit ganska bra då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
En jämförelse:Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna
Ioniq 5 62kWh
Pris 41.900 euro
EVDB real range 310 km
175 kW DC laddning
Längd 4635mm
Vikt 1.905kg
CCS laddning 720 km/h
ID3 62kWh batteri
Pris 34.995 euro
EVDB real range 350 km
100 kW DC laddning
Längd 4261mm
Vikt 1.805kg
CCS laddning 440 km/h
Nissan Ariya , 65 kWh batteri
Pris 42.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4595mm
Vikt 1.800kg
CCS laddning 450 km/h
Renault Megane e-tech, 65 kWh batteri
Pris 38.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4210mm
Vikt 1.750kg
CCS laddning 480 km/h
Edit:
Utgår ifrån att en Renault Megane e-tech måste vara billigare än en VW ID3 för att kunna sälja bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Ovan visar varför varken MEB eller Nissan/Renault har en chans att konkurrera med e_GMP på rena tekniska (och för förarna praktisk) prestanda.Zalman3 skrev:En jämförelse:Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna
Ioniq 5 62kWh
Pris 41.900 euro
EVDB real range 310 km
175 kW DC laddning
Längd 4635mm
Vikt 1.905kg
CCS laddning 720 km/h
ID3 62kWh batteri
Pris 34.995 euro
EVDB real range 350 km
100 kW DC laddning
Längd 4261mm
Vikt 1.805kg
CCS laddning 440 km/h
Nissan Ariya , 65 kWh batteri
Pris 42.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4595mm
Vikt 1.800kg
CCS laddning 450 km/h
Renault Megane e-tech, 65 kWh batteri
Pris 38.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4210mm
Vikt 1.750kg
CCS laddning 480 km/h
Det enda Nissan/Renault och MEB-bilarna kan konkurrera med är bättre design, lägre pris och/eller kändare varumärken. Men rent praktiskt och tekniskt så ligger de klart efter både Koreanerna och Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Snart får vi veta mera om Renault MéganE.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... e-pa-test/
Renault MéganE
Sannolikt får vi reda på mycket mer vid den officiella avtäckningen på bilsalongen i München om några få veckor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Nu har Renault lanserat sin Megane e-tech, som den tydligen ska heta, och det finns ett helt gäng videos ute på Youtube. Jag är svag för fransk bildesign, både inteiört och exteriört, så jag gillar den verkligen. Men det är synd att den är framhjulsdriven. Intressant däremot att den kommer med Android Automotive. Kan nog bli en storsäljare om priset är rätt, vilket jag misstänker att det kommer vara. En riktigt stark konkurrent till ID3 kommer den nog iallafall bli.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
60kwh är alldeles för litet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.taliz skrev:Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Den där e snygg!
Infotainmentsystemet verkar rappt
Infotainmentsystemet verkar rappt
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dd-47-mil/
Den här bilen sammanfattar verkligen alla trender just nu. ”SUV” med låg markfrigång, hög front, höga dörrsidor, små sidorutor och enorma hjul. Jag tycker inte det ser klokt ut.
Den här bilen sammanfattar verkligen alla trender just nu. ”SUV” med låg markfrigång, hög front, höga dörrsidor, små sidorutor och enorma hjul. Jag tycker inte det ser klokt ut.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Renault va med två maskerade bilar i Strömstad förra veckan.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Det känns helt galet, men jag har gått igång rätt rejält på Megane E-Tech. En Renault, liksom!
Nu har jag ju inte sett den i verkligheten, men jag tycker den är skitsnygg, trots att jag aldrig gillat SUVar. Älskar också att de valt Android Automotive i stället för sitt eget, eländiga system. Finns det nån tillverkare som riktigt lyckas när de ska göra det själva? Tesla undantaget, även om jag har en del önskemål där också.
Lite orolig blir man för de små rutorna, hur mycket plats det är för passagerare och att bagaget ser ut som en brunnen på landet. Minus också för framhjulsdriften och att standard-AC-laddningen bara är 7 kW. Precis som min e-Golf, men det batteriet är ju nära halva storleken jämfört med 60-modellen.
Finns det nån Renault-nörd här som vet nåt om verklig kvalitet och rostskydd? Beställningar tas från april 2022 och leveranserna lär ska starta redan månaden efter, så den här står absolut på min lista när jag snart behöver besluta om min bilframtid.
Nu har jag ju inte sett den i verkligheten, men jag tycker den är skitsnygg, trots att jag aldrig gillat SUVar. Älskar också att de valt Android Automotive i stället för sitt eget, eländiga system. Finns det nån tillverkare som riktigt lyckas när de ska göra det själva? Tesla undantaget, även om jag har en del önskemål där också.
Lite orolig blir man för de små rutorna, hur mycket plats det är för passagerare och att bagaget ser ut som en brunnen på landet. Minus också för framhjulsdriften och att standard-AC-laddningen bara är 7 kW. Precis som min e-Golf, men det batteriet är ju nära halva storleken jämfört med 60-modellen.
Finns det nån Renault-nörd här som vet nåt om verklig kvalitet och rostskydd? Beställningar tas från april 2022 och leveranserna lär ska starta redan månaden efter, så den här står absolut på min lista när jag snart behöver besluta om min bilframtid.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Är inte 22 kW AC standard? Jag har kört ett gäng olika Renault från 1990 och framåt. Det har skett en enorm utveckling av kvalitén under den tiden, om du avser driftsäkerhet. De sista två (en Zoe och en Megane) var i princip helt problemfria och inga tendenser till rost. Båda var däremot ganska högljudda men vad jag har förstått har Renault jobbat på att förbättra detta. Jag blev själv sugen på en Megane e-Tech, tycker designen verkar väldigt lyckad. Android automotive är verkligen också ett stort plus. Men jag har redan hunnit beställa en EV6, så det får vänta.tomenq skrev:Det känns helt galet, men jag har gått igång rätt rejält på Megane E-Tech. En Renault, liksom!
Nu har jag ju inte sett den i verkligheten, men jag tycker den är skitsnygg, trots att jag aldrig gillat SUVar. Älskar också att de valt Android Automotive i stället för sitt eget, eländiga system. Finns det nån tillverkare som riktigt lyckas när de ska göra det själva? Tesla undantaget, även om jag har en del önskemål där också.
Lite orolig blir man för de små rutorna, hur mycket plats det är för passagerare och att bagaget ser ut som en brunnen på landet. Minus också för framhjulsdriften och att standard-AC-laddningen bara är 7 kW. Precis som min e-Golf, men det batteriet är ju nära halva storleken jämfört med 60-modellen.
Finns det nån Renault-nörd här som vet nåt om verklig kvalitet och rostskydd? Beställningar tas från april 2022 och leveranserna lär ska starta redan månaden efter, så den här står absolut på min lista när jag snart behöver besluta om min bilframtid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Nu vet man ju inte vad Renault Sverige gör till standard här, men som jag fattar det är enfasladdning standard och trefas tillval. Inser också att e-Golfen har kombinerat två enfasladdare för att nå 7,4 kW och att det alltså skulle bli 3,7 kW laddning för mig med en Megane. Trefas m a o nästan obligatoriskt kryss. Hoppas man inte tvingas på nåt paket för 50 kkr med en massa ointressanta grejer för att få det.iAkita skrev:Är inte 22 kW AC standard? Jag har kört ett gäng olika Renault från 1990 och framåt. Det har skett en enorm utveckling av kvalitén under den tiden, om du avser driftsäkerhet. De sista två (en Zoe och en Megane) var i princip helt problemfria och inga tendenser till rost. Båda var däremot ganska högljudda men vad jag har förstått har Renault jobbat på att förbättra detta. Jag blev själv sugen på en Megane e-Tech, tycker designen verkar väldigt lyckad. Android automotive är verkligen också ett stort plus. Men jag har redan hunnit beställa en EV6, så det får vänta.
Men intressant att höra dina Renault-erfarenheter. Mycket uppskattat och skönt att höra att rosten inte varit nåt problem. Buller är ju som alltid subjektivt och att Renault kan säkerhet vet vi också sen gammalt. Väldigt spännande, det här. Hoppas priset hamnar lite under ID.3, men det kanske är att hoppas på för mycket.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Jag har haft en Megane Grandtour årmodell 2000. Jag haft den i 7 år och därmed var det den bil jag ägt längst av alla bilar. Har inte haft några problem med rost eller dålig kvalité, och det är som sagt 20 år sedan. Tyvärr ändrade Renault sitt designspråk under den tiden, och nya modellen med sin ankrumpa var alldeles för ful i mina ögon. Annars hade jag troligen skaffat en Megane igen.
Vid den tiden fick man extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Golf, och jag antar att den ekvationen fortfarande gäller.
En mycket intressant bil.
Vid den tiden fick man extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Golf, och jag antar att den ekvationen fortfarande gäller.
En mycket intressant bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Har de uppgett WLTP för en bil som presenteras idag? Varför?iAkita skrev:Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.taliz skrev:Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Jag hade en scénic 97:a som jag köpte ny (årets bil det året) och även om den hade lite barndomsfel såmati skrev:Jag har haft en Megane Grandtour årmodell 2000. Jag haft den i 7 år och därmed var det den bil jag ägt längst av alla bilar. Har inte haft några problem med rost eller dålig kvalité, och det är som sagt 20 år sedan. Tyvärr ändrade Renault sitt designspråk under den tiden, och nya modellen med sin ankrumpa var alldeles för ful i mina ögon. Annars hade jag troligen skaffat en Megane igen.
Vid den tiden fick man extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Golf, och jag antar att den ekvationen fortfarande gäller.
En mycket intressant bil.
var jag inne på en ny Renault efter några igen men satan i gatan vad fula dom blev efter ankrumpe-katastrofen!
Helt fullständigt uteslutet med något liknande då kan jag säga… blev en Ford istället (även bilen efter det)…
Nu har Renault slutat droga på designavdelningen och nästan nyktrat till helt och kravlar sig sakta upp från
diket dom legat i så det ser mycket bättre ut igen
(Om inte annat så tycker jag att den numera smått berömda röda färgen på Clio som kom för
några år sedan måste vara en av dom läckraste någonsin typ )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Bilen presenterades för en dryg vecka sen.Jerker skrev:Har de uppgett WLTP för en bil som presenteras idag? Varför?iAkita skrev:Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.taliz skrev:Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Förlåt! Hjärnsläpp, för tidigt på morgonen! Jag fick för mig att WLTP var den gamla mätcykeln!iAkita skrev:Bilen presenterades för en dryg vecka sen.Jerker skrev:Har de uppgett WLTP för en bil som presenteras idag? Varför?iAkita skrev:Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.taliz skrev:Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Kul att folk verkar varit så nöjda med sina Renaulter. Ju mer jag ser av Meganen, desto mer intresserad blir jag. Känns givet att spana in den i vår om jag inte trillat in i nån leasing innan dess.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Meganen kan ju bli en succé, men helt avgörande är ju priset.
Renault Megane E-Tech EV60 220hp
60kWh
40.000 euro
470 km WLTP
Bagage 440 liter
Volkswagen ID.3 Pro
58kWh
35.460 euro
427 km WLTP
Bagage 385 liter
Tror att båda dessa får konkurrens av:
MG 5 kombi
57kWh
35.000euro
400 km WLTP
Bagage 578 liter
Drag 500kg
Renault Megane E-Tech EV60 220hp
60kWh
40.000 euro
470 km WLTP
Bagage 440 liter
Volkswagen ID.3 Pro
58kWh
35.460 euro
427 km WLTP
Bagage 385 liter
Tror att båda dessa får konkurrens av:
MG 5 kombi
57kWh
35.000euro
400 km WLTP
Bagage 578 liter
Drag 500kg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension