Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Lanken
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 mar 2022 06:18

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Lanken »

R2_m3 skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Ska beställa i morgon. Provsatt bilen förra veckan. Riktigt bra stolar och grymt ljud. Svart innertak är ett plus. Kommer ha en m3p med 5000 mil till salu om någon är sugen.
Ja var kunde du provsitta den ? Var inne till Bilia i Segeltorp nyss och enligt dem så finns den inte i Sverige ännu ...
Ska ju komma i Maj och kanske kommer demobilar innan sade de. Inte för jag ska ha en själv ( hämtar ut min MY imorgon :) ) men sonen var intresserad.
Jag provade Renault Megane för två dagar sedan. Renault Sverige åker runt med några exemplar och arrangerar provkörningar och alla bilarna var med stora motorn. Jag fick provköra 20 minuter vilket blev för kort tid för mig som aldrig kört elbil så jag skulle behöva testa mer innan jag kan säga om bilen är den jag kan tänka mig.

En sak jag behöver testa mer är stolarna. Jag har problem med rygg och nacke och behöver stolar som tar hand om mig på ett bra sätt och det blev problem för mig att sitta bra i Renault Megane. Klimatanläggningen är riktigt bra och displayer har rapp respons. En irriterande sak är funktionen med kamera som visar bild bakom fordonet i backspegeln där jag med progressiva glasögon inte får en skarp bild förutom om jag försöker kika genom läsdelen på glasögonen och så går inte att sitta när man kör :shock: .

Dagen efter provkörde jag en Cupra Born och i den satt jag väldigt bra. Även sittställning i baksätet var väldigt bra. Det är en del skillnad på att köra bilarna och jag upplever mer körglädje och rappare respons med Renault Megan. Cupra Born känns orkeslös efter ett tag när man kör från 0 till maxfart med gasen i bott medans Renault Megane bara fortsatte accelerera utan att tappa orken överhuvudtaget. Vägljudet var dock väldigt högt i inne i kupén på Cupra Born jämfört med Renault Megane som var väldigt tyst inne i kupén.

Jag tycker det är rejäl körglädje i Renault Megane vilket jag inte hittar på samma sätt i Cupra Born. Det finns iofs Cupra Born med e-boost och extra hästkrafter men jag har inte provat den och kan uttala mig om skillnaden med och utan e-boost och om e-boost gör bilen roligare att köra.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Lanken skrev:
R2_m3 skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Ska beställa i morgon. Provsatt bilen förra veckan. Riktigt bra stolar och grymt ljud. Svart innertak är ett plus. Kommer ha en m3p med 5000 mil till salu om någon är sugen.
Ja var kunde du provsitta den ? Var inne till Bilia i Segeltorp nyss och enligt dem så finns den inte i Sverige ännu ...
Ska ju komma i Maj och kanske kommer demobilar innan sade de. Inte för jag ska ha en själv ( hämtar ut min MY imorgon :) ) men sonen var intresserad.
Jag provade Renault Megane för två dagar sedan. Renault Sverige åker runt med några exemplar och arrangerar provkörningar och alla bilarna var med stora motorn. Jag fick provköra 20 minuter vilket blev för kort tid för mig som aldrig kört elbil så jag skulle behöva testa mer innan jag kan säga om bilen är den jag kan tänka mig.

En sak jag behöver testa mer är stolarna. Jag har problem med rygg och nacke och behöver stolar som tar hand om mig på ett bra sätt och det blev problem för mig att sitta bra i Renault Megane. Klimatanläggningen är riktigt bra och displayer har rapp respons. En irriterande sak är funktionen med kamera som visar bild bakom fordonet i backspegeln där jag med progressiva glasögon inte får en skarp bild förutom om jag försöker kika genom läsdelen på glasögonen och så går inte att sitta när man kör :shock: .

Dagen efter provkörde jag en Cupra Born och i den satt jag väldigt bra. Även sittställning i baksätet var väldigt bra. Det är en del skillnad på att köra bilarna och jag upplever mer körglädje och rappare respons med Renault Megan. Cupra Born känns orkeslös efter ett tag när man kör från 0 till maxfart med gasen i bott medans Renault Megane bara fortsatte accelerera utan att tappa orken överhuvudtaget. Vägljudet var dock väldigt högt i inne i kupén på Cupra Born jämfört med Renault Megane som var väldigt tyst inne i kupén.

Jag tycker det är rejäl körglädje i Renault Megane vilket jag inte hittar på samma sätt i Cupra Born. Det finns iofs Cupra Born med e-boost och extra hästkrafter men jag har inte provat den och kan uttala mig om skillnaden med och utan e-boost och om e-boost gör bilen roligare att köra.
Tycker stolarna är en av styrkorna i meganen. Och då kommer jag från model 3 med grymma stolar. Jag får min i augusti vad det verkar. Kör nu en Zoe i övergången mellan tesla och megane och den är grym:)
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av tslaqqq »

martinot skrev:
G-Money skrev:
Ja det är mer rimligt. Får en månadskostnad på 5900 kr för en ID3 med deras onlinekonfigurator, dock endast 1500 mil per år. Så det blir nog en bra bit över 6000 kr med 3000 mil.
Ett mer prisvärt alternativ till Renault Megane kan ju även vara XC40 2WD. Den hamnar faktiskt i riktigt bra pris inte bara kontant, men även på leasing.

36 månader privatleasing. 3000 mil/året.

https://s.volvocars.com/6iesNg5fzTTLI28H
Vad ingår

36 månaders bindningstid

Inga oväntade kostnader

Allt inkluderat

Service & underhåll

Helförsäkring
Månadsavgift: 5 540,00 kr/mån

Klickar man på Länken står det 6700/mån..
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Jerker »

Joakimgabrielsson skrev:
Tycker stolarna är en av styrkorna i meganen. Och då kommer jag från model 3 med grymma stolar. Jag får min i augusti vad det verkar. Kör nu en Zoe i övergången mellan tesla och megane och den är grym:)
Jag tyckte stolarna i Zoen var jättebra. Jag körde Zoe i nästan 4 år och hade inga problem. Alla passagerare tyckte också om stolarna.
Newlund78
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 mar 2022 09:49

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Newlund78 »

Är det någon som vet när de kommer levereras till slutkund?

Har beställt men inte fått någon leverans månad.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Sjukt go bil. Sålde min m3p till förmån för denna och det känns inte som det nerköp jag trodde det skulle bli. Har testat en demo flera ggr. Får nog min i september. Lite slö laddning och litet batteri men jag har sällan bråttom på långfärder. I vardagen spelar ju inte det nån roll.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Zalman3 »

Har nån fått sin Megane ännu?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av spacecowboy »

Hade höga förhoppningar om denna men såg nyligen på guiden om elbil att bilen tex inte kommer ihåg vilken regen-nivå man valt. Hoppas han bara missat nån inställning för det skulle vara en sån grej jag skulle störa mig på varje gång jag satte mig i bilen.

https://youtu.be/Dj5uC3F9G8Y
cgullin
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av cgullin »

spacecowboy skrev:
Hade höga förhoppningar om denna men såg nyligen på guiden om elbil att bilen tex inte kommer ihåg vilken regen-nivå man valt. Hoppas han bara missat nån inställning för det skulle vara en sån grej jag skulle störa mig på varje gång jag satte mig i bilen.

https://youtu.be/Dj5uC3F9G8Y
Jag frågade Renault om just det, om det var så det var tänkt eller om det var bara för att bilen var en preproduction. Dom skulle kolla med produktchefen och efter det hörde jag aldrig något mer om det vilket får mig att tro att det är så det är tänkt.
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Alex-H »

Väcker en halvdöd tråd. Mina föräldrar skrev precis på avtal om leasing på en med utrustningspaket Techno. De hade en lagerbil på Bildeve i Helsingborg som de knep. Finns även 2 till med lite sämre utrustning. Bland annat saknas adaptiv farthållare vilket var ett krav från min far. De andra två som fanns i lager är blå och någon gråmetallic. Samtliga med stora motorn vill jag minnas.
Jag frågade varför de hade bilar på lager som de säljer och det var tydligen så, enligt säljaren, så har återförsäljarna fått utportionerat bilar till sig de kan sälja. Så kan vara värt att ringa runt om man är intresserad.

Jag har dock inte provkört den ännu men generellt så gillar jag designen och stolarna. Inte riktigt kompis med mittkonsollen och det området och mängden spakar och knappar runt ratten. Men jag har nog också vant mig vid min MYP.
Får återkomma när jag klämt lite mer på den när de hämtat den, 3 oktober.

Edit: Förtydligande av sista meningen :lol:
Senast redigerad av Alex-H, redigerad totalt 3 gång.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av ObscureEconomist »

Var tvungen att läsa mer än en gång för att förstå du menar att du ska testa bilen lite mer 3/10 och att det inte var ett betyg du gav den.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Fick min igår. Grym. Inte som min m3p men ändock:)
7AF119BF-7F92-43BD-BD6F-C04799F6AC83.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Zalman3 »

Joakimgabrielsson skrev:
Fick min igår. Grym. Inte som min m3p men ändock:)
Grattis till bilen.
Vad var det som avgjorde att det blev en Renault?

Har bara provsuttit men ej provkört den än.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

Joakimgabrielsson skrev:
Fick min igår. Grym. Inte som min m3p men ändock:)
Kul och stort grattis! :)

Vet du dock varför Renault gjort en så märklig placering av laddintaget? Är det någon fördel att det sitter där det sitter (jag finner det väldigt märkligt)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Joakimgabrielsson »

martinot skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Fick min igår. Grym. Inte som min m3p men ändock:)
Kul och stort grattis! :)

Vet du dock varför Renault gjort en så märklig placering av laddintaget? Är det någon fördel att det sitter där det sitter (jag finner det väldigt märkligt)?
Svinbra för mig som är van med teslas stationer. Kommer bara ta upp en plats. Hade vart värre om den satt på förarsidan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

Joakimgabrielsson skrev:
martinot skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Fick min igår. Grym. Inte som min m3p men ändock:)
Kul och stort grattis! :)

Vet du dock varför Renault gjort en så märklig placering av laddintaget? Är det någon fördel att det sitter där det sitter (jag finner det väldigt märkligt)?
Svinbra för mig som är van med teslas stationer. Kommer bara ta upp en plats. Hade vart värre om den satt på förarsidan.
Jo, det är ju bra, men undrade mer varför de placerat den bakom hjulhuset, och inte i något av hörnen (fram eller bak) på bilen?

Taycan (som jag själv varit inne på) och andra bilar som e-tron har liknande placering som jag inte förstår vitsen med?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
martinot skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Fick min igår. Grym. Inte som min m3p men ändock:)
Kul och stort grattis! :)

Vet du dock varför Renault gjort en så märklig placering av laddintaget? Är det någon fördel att det sitter där det sitter (jag finner det väldigt märkligt)?
Svinbra för mig som är van med teslas stationer. Kommer bara ta upp en plats. Hade vart värre om den satt på förarsidan.
Jo, det är ju bra, men undrade mer varför de placerat den bakom hjulhuset, och inte i något av hörnen (fram eller bak) på bilen?

Taycan (som jag själv varit inne på) och andra bilar som e-tron har liknande placering som jag inte förstår vitsen med?
Själv tycker jag att det är superbra med uttaget där, laddar 98% hemma och väldigt smidigt att bara gå ur vilen och koppla in sladden.
27,8 kWp solceller
Hippo
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2019 22:59
Ort: Borås

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Hippo »

Fick min E-Megan Techno till sist (slutet september), den beställdes slutet mars. Kunde inte ändra färg eller nåt då den var i produktion. Den stod också och väntade på införtullning över en månad.

Har inte kört så mycket, men den känns trevlig och ganska tyst trots 20". Stolarna är helt ok men manuella, stereon ger hyggligt ljud men inte som M3. Mycket sparkar och knappar kring ratten,man lär sig väl..

Mjukvaror; Google verkar bra men Renaults har mer att önska buggigt och spretigt. Appen svår att få uppdaterade data från bilen, går ej att justera laddnivå, ej heller laddstyrka (går ej att justera i bilen heller).

Irriterande: laddluckan stängs manuellt, har kört iväg med den öppen då man är van vid Tesla.
Varje gång bilen startas måste motorbromsen paddla upp, även i eko-läget ger den min broms.
Det finns förarspecifika menyer, men nycklarna är inte det.

Bra: rattvärme, värmepump, elutfällda handtag, Google samt kamerabackspegeln+360 kamera

Konstigt: räckvidd står 330 Km vid fulladdad, har bara kört kortare sträckor men det verkar stämma...fel batteri i bilen?
Renault E-Megan Techno svart/grå med drag
M3 AWD BLÅ drag
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av taliz »

Hippo skrev:
Konstigt: räckvidd står 330 Km vid fulladdad, har bara kört kortare sträckor men det verkar stämma...fel batteri i bilen?
Det är väl en Guess-o-meter i den som de flesta icke Tesla?
Med dess lilla 60kwh-batteri så låter det väl rätt rimligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hippo
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2019 22:59
Ort: Borås

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Hippo »

Det är väl en Guess-o-meter i den som de flesta icke Tesla?
Med dess lilla 60kwh-batteri så låter det väl rätt rimligt.[/quote]

Jo,att den har svårt att ta sig de utlovade 460Km är inte så oväntat, men att redan innan start i god temperatur visa så mycket kortare sträcka var lite oväntat.. Kanske ingen guess meter ändå. Får ta mig ut på långtur i låg hastighet vid tillfälle
Renault E-Megan Techno svart/grå med drag
M3 AWD BLÅ drag
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av taliz »

Hippo skrev:
Jo,att den har svårt att ta sig de utlovade 460Km är inte så oväntat, men att redan innan start i god temperatur visa så mycket kortare sträcka var lite oväntat.. Kanske ingen guess meter ändå. Får ta mig ut på långtur i låg hastighet vid tillfälle
Hade den rullat 0km innan menar du?
Även en helt ny bil brukar ju ha rullat någon/några mil vid leverans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hippo
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2019 22:59
Ort: Borås

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Hippo »

Jo visst har den rullat lite, så det är väl en beräkning på körda mil. Får väl vänja mig vid att den har samma räckvidd på sommaren som en M3a på vintern. Hoppas att värmepumpen hjälpa vinterprestanda..
Renault E-Megan Techno svart/grå med drag
M3 AWD BLÅ drag
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hippo skrev:
taliz skrev:
Det är väl en Guess-o-meter i den som de flesta icke Tesla?
Med dess lilla 60kwh-batteri så låter det väl rätt rimligt.
Jo, att den har svårt att ta sig de utlovade 460Km är inte så oväntat, men att redan innan start i god temperatur visa så mycket kortare sträcka var lite oväntat.. Kanske ingen guess meter ändå. Får ta mig ut på långtur i låg hastighet vid tillfälle
460 km är väl enligt WLTP?... Och om jag inte minns fel så är genomsnittshastigheten i WLTP ca 46,5 km/h. Hur ofta håller man den hastigheten när man ska köra långt? Och en Megane E-Tech är ju en SUV/Crossover, så den har ju inte direkt några särskilda luftmotståndsmässiga fördelar i hastigheter som 100-120 km/h... Jämfört med en Model 3 t.ex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Joakimgabrielsson »

taliz skrev:
Hippo skrev:
Konstigt: räckvidd står 330 Km vid fulladdad, har bara kört kortare sträckor men det verkar stämma...fel batteri i bilen?
Det är väl en Guess-o-meter i den som de flesta icke Tesla?
Med dess lilla 60kwh-batteri så låter det väl rätt rimligt.
Räckvidden baseras på genomsnittlig förbrukning. Nollar du den så ser du att räckvidden ändras. Skitbra tycker jag. Man kan köra riktigt snålt. Med tanke på att jag kom 30 mil i somras med min Zoe med 40kwh batteri så kommer denna lätt över 40 vid rätt förutsättningar. Den är lika snål som zoen. Finns en del störande grejer, men inte i närheten av lika mycket som störde mig i teslan. I morgon blir det långfärd till skänninge från Gbg för rally marknadsnatta. Blir spännande att se hur det är att superladda på något annat än tesla… framför allt blir det gött att höra lite sugmotorer på varvstopp efter den tysta färden;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av taliz »

Joakimgabrielsson skrev:
taliz skrev:
Hippo skrev:
Konstigt: räckvidd står 330 Km vid fulladdad, har bara kört kortare sträckor men det verkar stämma...fel batteri i bilen?
Det är väl en Guess-o-meter i den som de flesta icke Tesla?
Med dess lilla 60kwh-batteri så låter det väl rätt rimligt.
Räckvidden baseras på genomsnittlig förbrukning. Nollar du den så ser du att räckvidden ändras. Skitbra tycker jag. Man kan köra riktigt snålt. Med tanke på att jag kom 30 mil i somras med min Zoe med 40kwh batteri så kommer denna lätt över 40 vid rätt förutsättningar. Den är lika snål som zoen. Finns en del störande grejer, men inte i närheten av lika mycket som störde mig i teslan. I morgon blir det långfärd till skänninge från Gbg för rally marknadsnatta. Blir spännande att se hur det är att superladda på något annat än tesla…
Zoe är ju inte snål direkt, betydligt törstigare än Model 3(hade en 52kwh förrförra vintern).
Jag brukar typ alltid räkna batteristorlek i kwh delat med 2 för att få ungefärlig räckvidd, oavsett bil. Enkelt och hyfsat tillförlitligt. Med vissa bilar kan man då köra lite snabbare, andra lite långsammare. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar