they will use NMC cells from both CATL & LG Chem.
Battery packs on CMF-EV platform will be available with 40kWh, 63kWh and 87kWh.
Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Moderator: Redaktion
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Uppgifterna här kommer delvis från Renault, från pressen eller baseras på uppskattningar baserade på erfarenheter från andra elbilar. Så snart vi får mer information skickar vi den till dig.
Teknisk data:
Presentation: 15 oktober 2020
Beställningsdatum: 2021
Släppdatum: Q4 2021
Pris: från 42 000 €
Motor: (2WD) / AWD
Batterikapacitet (netto):
65 (63) kWh
90 / (87) kWh
Terminhantering: ja
Prestanda: Mycket sannolikt analogt med Nissans Ariya
160kW / 215 PS ARIYA 63 kWh
178kW / 239 PS ARIYA 87 kWh
205kW / 275 PS ARIYA e-4ORCE 63 kWh
225kW / 302 PS ARIYA e-4ORCE 87 kWh
290kW / 389 hk ARIYA e-4ORCE 87 kWh prestanda
Förbrukning: 16-17 kWh / 100 km
Räckvidd (min / genomsnitt / WLTP):
290 km / 320 km / 360 km ARIYA 63 kWh
400 km / 450 km / 500 km ARIYA 87 kWh
270 km / 300 km / 340 km ARIYA e-4ORCE 63 kWh
390 km / 420 km / 460 km ARIYA e-4ORCE 87 kWh
320 km / 360 km / 400 km ARIYA e-4ORCE 87 kWh prestanda
Topphastighet 2WD / e-4ORCE: 160/200 km / h
Acceleration (0-100 km / h): 7,5 sekunder - 7,6 sekunder - 5,9 sekunder - 5,7 sekunder - 5,7 sekunder
Max. Vridmoment 2WD / e-4ORCE: 300 / 560-600 Nm
Säten: 5
Bagageutrymme: 468 l (2WD) / 415 l (AWD)
Vikt (kg): 1,8 - 2,3 ton
Belastning (kg)
Dragbelastning (kg): 680 (1500)
L / B / H (mm) 4595/1850/1660
Hjulbas (mm) 2775
Däck: 235/55 R19 - 255/45 R20
Laddningsalternativ:
Anslutningar standard:
Typ 2 1-fas 7,2 kW, upp till 130 CCS
Typ 2 3-fas 22 kW, upp till 130 CCS
Anslutningar Valfritt:
Position: höger och vänster mellan framhjul och yttre spegel
Faser: 1-3
Laddningstider i timmar vid 63 (87) kWh:
Schuko 2,3kw: 28 (38) h
Wall-Box 3,7 kW: 18 (25) h
Wall-Box 4,6 kW: 12 (20) h
Wall-Box 7,2 kW: 9 (13) h
11 kW laddningsstation: 18 (8) h
22kW laddningsstation: 9 (4) h
Snabb laddare möjlig: Ja
Snabbladdning vid 50 kW (80%): 120 (170) min
Snabbladdning vid 150 kW (80%): 25 (45) min
200 km på: 15 min
https://www.ludego.com/renault-megane-evision/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Bilder på nya Renault Mégane E-Tech.
https://electrek.co/
Renault Mégane E-TECH Electric production shots revealed as automaker rebrands for electric era.
Today in France, Renault CEO Luca de Meo and the Renault brand team shared their new vision of the company. They painted themselves as an energy transition leader on the forefront of the latest technology and services, operating in a more sustainable and responsible manner.
As part of the event, they snuck in a few images of the Electric Mégane E-TECH Electric hatchback, including an Android-focused center stack.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
https://www.electrive.net/2021/06/08/re ... ro-megane/
Renault börjar vägtester med El-Mégane.
Renault skickar de första förserierna av den helelektriska Mégane på vägen. 30 av dem kommer att testa med Renault-ingenjörer på allmänna vägar i sommar.
I oktober 2020 presenterade Renault för första gången den elektriska studien Mégane eVision som en förhandsvisning av den framtida seriemodellen. Som fransmännen nu meddelar kommer denna serieversion att kallas Mégane E-Tech Electric och förväntas släppa marknaden 2022. Efter att den nya Renault-chefen Luca de Meo redan hade ersatt beteckningen "ZE" med en enkel "Electric" för den elektriska Twingo, blir det uppenbart att Renault helt kommer att avstå från märket "ZE" i framtiden.
Mégane E-Tech Electric är känt för att vara baserat på CMF-EV-plattformen i Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. I den korta kommunikationen om vägtesterna gav Renault också de första tekniska uppgifterna: Elektro-Mégane kommer att ha en 160 kW elmotor och ett 60 kWh batteripaket, vilket skulle möjliggöra en WLTP-räckvidd på upp till 450 kilometer.
Detta innebär att Mégane E-Tech Electric har liknande data som basmodellen för Nissan Ariya , som också är baserad på CMF-EV. Japanerna anger också en effekt på 160 kW för sin e-SUV som bas, men talar om ett 63 kWh batteri. Den större skillnaden ligger i räckvidden, som endast ska vara 360 kilometer för Nissan SUV. Renault har dock inte angett om "upp till 450 kilometer" för Mégane är det kombinerade WLTP-värdet eller WLTP-stadscykeln.
Renault anger inte i det korta uttalandet om Mégane också kommer att få andra köralternativ. Ariya planeras också med ett större batteri (87 kWh), då kommer versionen med motor till 178 kW. Dessutom bör det finnas en fyrhjulsdriven version för båda batteristorlekarna. Emellertid kommer debut av Ariya att skjutas upp med några månader på grund av bristen på marker, som Nissan nyligen medgav .
För de 30 testfordonen anger Renault bara att de byggdes i den franska fabriken i Douai. Kamouflagemönstret designades speciellt av Renault Design. "Spel av mönster och linjer" är tänkt att påminna om den nya Renault-logotypen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Är den snyggare än VW ID3?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Det viktiga är ju om eldrivlinan och batterierna har en vettig laddeffekt som kan konkurrera med andra som Tesla och Hyundai/KIA.
Är den lika dålig som MEB så hjälper ingen design i världen.
Är den lika dålig som MEB så hjälper ingen design i världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Renault Megane-e verkar vara nära släkt med Nissan Ariya.
https://ev-database.org/car/1521/Renaul ... h-Electric
https://ev-database.org/car/1521/Renaul ... h-Electric
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Den ser väl ganska okej ut tycker jag. Roligt färgval. Är det nån form av kamouflage?Zalman3 skrev:Är den snyggare än VW ID3?
Men jag håller med martinot, specen är ju det som är intressant. Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna. För det tror jag är ungefär samma kundkategori.
VAG bilarna ligger ju i en helt annan prisklass än Renault. Jag hade en Mégane Grandtour för rätt många år sedan. Och den köpte jag för att den var betydligt billigare än en Golf Variant. Det var faktiskt en riktigt bra bil. Sköna stolar och massor med utrymmen. Har haft den i över 7 år, mycket längre än någon annan bil jag haft. Den måste varit ganska bra då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
En jämförelse:Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna
Ioniq 5 62kWh
Pris 41.900 euro
EVDB real range 310 km
175 kW DC laddning
Längd 4635mm
Vikt 1.905kg
CCS laddning 720 km/h
ID3 62kWh batteri
Pris 34.995 euro
EVDB real range 350 km
100 kW DC laddning
Längd 4261mm
Vikt 1.805kg
CCS laddning 440 km/h
Nissan Ariya , 65 kWh batteri
Pris 42.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4595mm
Vikt 1.800kg
CCS laddning 450 km/h
Renault Megane e-tech, 65 kWh batteri
Pris 38.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4210mm
Vikt 1.750kg
CCS laddning 480 km/h
Edit:
Utgår ifrån att en Renault Megane e-tech måste vara billigare än en VW ID3 för att kunna sälja bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Ovan visar varför varken MEB eller Nissan/Renault har en chans att konkurrera med e_GMP på rena tekniska (och för förarna praktisk) prestanda.Zalman3 skrev:En jämförelse:Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna
Ioniq 5 62kWh
Pris 41.900 euro
EVDB real range 310 km
175 kW DC laddning
Längd 4635mm
Vikt 1.905kg
CCS laddning 720 km/h
ID3 62kWh batteri
Pris 34.995 euro
EVDB real range 350 km
100 kW DC laddning
Längd 4261mm
Vikt 1.805kg
CCS laddning 440 km/h
Nissan Ariya , 65 kWh batteri
Pris 42.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4595mm
Vikt 1.800kg
CCS laddning 450 km/h
Renault Megane e-tech, 65 kWh batteri
Pris 38.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4210mm
Vikt 1.750kg
CCS laddning 480 km/h
Det enda Nissan/Renault och MEB-bilarna kan konkurrera med är bättre design, lägre pris och/eller kändare varumärken. Men rent praktiskt och tekniskt så ligger de klart efter både Koreanerna och Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Snart får vi veta mera om Renault MéganE.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... e-pa-test/
Renault MéganE
Sannolikt får vi reda på mycket mer vid den officiella avtäckningen på bilsalongen i München om några få veckor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Nu har Renault lanserat sin Megane e-tech, som den tydligen ska heta, och det finns ett helt gäng videos ute på Youtube. Jag är svag för fransk bildesign, både inteiört och exteriört, så jag gillar den verkligen. Men det är synd att den är framhjulsdriven. Intressant däremot att den kommer med Android Automotive. Kan nog bli en storsäljare om priset är rätt, vilket jag misstänker att det kommer vara. En riktigt stark konkurrent till ID3 kommer den nog iallafall bli.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
60kwh är alldeles för litet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.taliz skrev:Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Den där e snygg!
Infotainmentsystemet verkar rappt
Infotainmentsystemet verkar rappt
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dd-47-mil/
Den här bilen sammanfattar verkligen alla trender just nu. ”SUV” med låg markfrigång, hög front, höga dörrsidor, små sidorutor och enorma hjul. Jag tycker inte det ser klokt ut.
Den här bilen sammanfattar verkligen alla trender just nu. ”SUV” med låg markfrigång, hög front, höga dörrsidor, små sidorutor och enorma hjul. Jag tycker inte det ser klokt ut.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Renault va med två maskerade bilar i Strömstad förra veckan.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Det känns helt galet, men jag har gått igång rätt rejält på Megane E-Tech. En Renault, liksom!
Nu har jag ju inte sett den i verkligheten, men jag tycker den är skitsnygg, trots att jag aldrig gillat SUVar. Älskar också att de valt Android Automotive i stället för sitt eget, eländiga system. Finns det nån tillverkare som riktigt lyckas när de ska göra det själva? Tesla undantaget, även om jag har en del önskemål där också.
Lite orolig blir man för de små rutorna, hur mycket plats det är för passagerare och att bagaget ser ut som en brunnen på landet. Minus också för framhjulsdriften och att standard-AC-laddningen bara är 7 kW. Precis som min e-Golf, men det batteriet är ju nära halva storleken jämfört med 60-modellen.
Finns det nån Renault-nörd här som vet nåt om verklig kvalitet och rostskydd? Beställningar tas från april 2022 och leveranserna lär ska starta redan månaden efter, så den här står absolut på min lista när jag snart behöver besluta om min bilframtid.
Nu har jag ju inte sett den i verkligheten, men jag tycker den är skitsnygg, trots att jag aldrig gillat SUVar. Älskar också att de valt Android Automotive i stället för sitt eget, eländiga system. Finns det nån tillverkare som riktigt lyckas när de ska göra det själva? Tesla undantaget, även om jag har en del önskemål där också.
Lite orolig blir man för de små rutorna, hur mycket plats det är för passagerare och att bagaget ser ut som en brunnen på landet. Minus också för framhjulsdriften och att standard-AC-laddningen bara är 7 kW. Precis som min e-Golf, men det batteriet är ju nära halva storleken jämfört med 60-modellen.
Finns det nån Renault-nörd här som vet nåt om verklig kvalitet och rostskydd? Beställningar tas från april 2022 och leveranserna lär ska starta redan månaden efter, så den här står absolut på min lista när jag snart behöver besluta om min bilframtid.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Är inte 22 kW AC standard? Jag har kört ett gäng olika Renault från 1990 och framåt. Det har skett en enorm utveckling av kvalitén under den tiden, om du avser driftsäkerhet. De sista två (en Zoe och en Megane) var i princip helt problemfria och inga tendenser till rost. Båda var däremot ganska högljudda men vad jag har förstått har Renault jobbat på att förbättra detta. Jag blev själv sugen på en Megane e-Tech, tycker designen verkar väldigt lyckad. Android automotive är verkligen också ett stort plus. Men jag har redan hunnit beställa en EV6, så det får vänta.tomenq skrev:Det känns helt galet, men jag har gått igång rätt rejält på Megane E-Tech. En Renault, liksom!
Nu har jag ju inte sett den i verkligheten, men jag tycker den är skitsnygg, trots att jag aldrig gillat SUVar. Älskar också att de valt Android Automotive i stället för sitt eget, eländiga system. Finns det nån tillverkare som riktigt lyckas när de ska göra det själva? Tesla undantaget, även om jag har en del önskemål där också.
Lite orolig blir man för de små rutorna, hur mycket plats det är för passagerare och att bagaget ser ut som en brunnen på landet. Minus också för framhjulsdriften och att standard-AC-laddningen bara är 7 kW. Precis som min e-Golf, men det batteriet är ju nära halva storleken jämfört med 60-modellen.
Finns det nån Renault-nörd här som vet nåt om verklig kvalitet och rostskydd? Beställningar tas från april 2022 och leveranserna lär ska starta redan månaden efter, så den här står absolut på min lista när jag snart behöver besluta om min bilframtid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Nu vet man ju inte vad Renault Sverige gör till standard här, men som jag fattar det är enfasladdning standard och trefas tillval. Inser också att e-Golfen har kombinerat två enfasladdare för att nå 7,4 kW och att det alltså skulle bli 3,7 kW laddning för mig med en Megane. Trefas m a o nästan obligatoriskt kryss. Hoppas man inte tvingas på nåt paket för 50 kkr med en massa ointressanta grejer för att få det.iAkita skrev:Är inte 22 kW AC standard? Jag har kört ett gäng olika Renault från 1990 och framåt. Det har skett en enorm utveckling av kvalitén under den tiden, om du avser driftsäkerhet. De sista två (en Zoe och en Megane) var i princip helt problemfria och inga tendenser till rost. Båda var däremot ganska högljudda men vad jag har förstått har Renault jobbat på att förbättra detta. Jag blev själv sugen på en Megane e-Tech, tycker designen verkar väldigt lyckad. Android automotive är verkligen också ett stort plus. Men jag har redan hunnit beställa en EV6, så det får vänta.
Men intressant att höra dina Renault-erfarenheter. Mycket uppskattat och skönt att höra att rosten inte varit nåt problem. Buller är ju som alltid subjektivt och att Renault kan säkerhet vet vi också sen gammalt. Väldigt spännande, det här. Hoppas priset hamnar lite under ID.3, men det kanske är att hoppas på för mycket.
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Jag har haft en Megane Grandtour årmodell 2000. Jag haft den i 7 år och därmed var det den bil jag ägt längst av alla bilar. Har inte haft några problem med rost eller dålig kvalité, och det är som sagt 20 år sedan. Tyvärr ändrade Renault sitt designspråk under den tiden, och nya modellen med sin ankrumpa var alldeles för ful i mina ögon. Annars hade jag troligen skaffat en Megane igen.
Vid den tiden fick man extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Golf, och jag antar att den ekvationen fortfarande gäller.
En mycket intressant bil.
Vid den tiden fick man extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Golf, och jag antar att den ekvationen fortfarande gäller.
En mycket intressant bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.
Har de uppgett WLTP för en bil som presenteras idag? Varför?iAkita skrev:Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.taliz skrev:Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.